Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 08 mai 2017, 07:48 Imponerende, tror nok du er hakket mer tålmodig på gnikka enn hva jeg er, hvordan greier du å få felgene så rene og ikke minst bakdemperen?
Takk for det Stian87 :redface

Jeg bruker et "vidundermiddel" for å få til dette og mange har helt glemt dette middelet oppi alt vaskehysteriet med bilshampoo og alskens avfettinger som finnes. Stikkordet er parafin. Jeg har alltid en spruteflaske med parafin stående. Parafin løser opp olje og skitt (som jo er hovedingrediensen på felger) og gjør i tillegg felgene blanke. Felgene får en liten hinne fra denne parafinen og det er det som gjør at dem blir så blanke. Men denne hinnen blir ikke liggende lenge og forsvinner fort. Derfor så anbefaler jeg at man etter har vasket felgene med parafin og fjerne parafinbelegget med noe som er alkoholisert for så og legge et lag med voks (beskyttelse) Gjerne en felgvoks.

Når det gjelder bakdemperen så spruter jeg parafin inn i der når jeg vasker og bruker en børste som jeg kommer til med før jeg spyler av med rent vann. Når jeg er ferdig med å spyle av samt tørke sykkelen med en luftblåser som jeg har kjøpt så tar jeg litt parafin på en fille og tørker rundt på alle metalldeler på sykkelen. Da blir den blankere og den legger også igjen en svak hinne som beskytter litt mot skitt.

Så stikkordet her er parafin. Kjøp masse! Du trenger også en drøss med mikrofiberkluter. Til slik bruk kan du kjøpe de billigste du finner. Man får aldri nok mikrofiberkluter så dette kan du hamstre med en gang.

De eneste stedene man skal være litt mer selektiv når det kommer til rengjøring er lakkerte flater som sidedeksel og tank etc. Der bruker jeg ikke parafin. Det skader ikke, men det har heller ingen hensikt da disse lakkerte flatene ikke er så utsatt for skitt i den grad. Så her er det bare såpevann som gjelder etterfulgt av renspyling og tørk samt evt. voks.

Men som nevnt. Mikrofiber, en god børste og parafin kommer du veldig langt med :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 08 mai 2017, 08:06 Men som nevnt. Mikrofiber, en god børste og parafin kommer du veldig langt med :thumleft
Takk for gode tips! Parafin er det noe man får kjøpt de fleste steder eller? Gleder meg til å forsøke meg på tipsene dine!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 08 mai 2017, 10:24
Bjerknez skrev: 08 mai 2017, 08:06 Men som nevnt. Mikrofiber, en god børste og parafin kommer du veldig langt med :thumleft
Takk for gode tips! Parafin er det noe man får kjøpt de fleste steder eller? Gleder meg til å forsøke meg på tipsene dine!
Parafin får du vel kjøpt på Biltema vertfall. Men man har jo mange typer parafin så usikker på hvilken man bør velge. men den billigste er sikkert bra nok. Man skal jo ikke akkurat koke mat her, men vaske bort skitt på en sykkel :)

Selv så har jeg flere hundre liter fyringsparafin i kjelleren etter at tanken ble koblet fra for fem år siden. Så jeg har nok resten av livet for å si det sånn.

Men vanlig fyringsparafin får du sikkert kjøpt noen steder fra en pumpe til noen kroner for literen har jeg hørt, men usikker på hvor...?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Her er det en som selger Parafin:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=95985231

125 liter parafin inkludert dunker for 600 spenn. Da har du parafin ut livet.

Med en liter parafin på spriteflaske så har jeg sikkert til 10 vask av sykkelen, inkludert kjederens.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Relax »

"Do the right thing"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 08 mai 2017, 12:04
Parafin får du vel kjøpt på Biltema vertfall. Men man har jo mange typer parafin så usikker på hvilken man bør velge. men den billigste er sikkert bra nok. Man skal jo ikke akkurat koke mat her, men vaske bort skitt på en sykkel :)

Selv så har jeg flere hundre liter fyringsparafin i kjelleren etter at tanken ble koblet fra for fem år siden. Så jeg har nok resten av livet for å si det sånn.

Men vanlig fyringsparafin får du sikkert kjøpt noen steder fra en pumpe til noen kroner for literen har jeg hørt, men usikker på hvor...?
Lampeparafin, er det noe som funker tror du?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 08 mai 2017, 12:23 Parafinbasert kaldavfetting

http://www.jula.no/catalog/bil-og-garas ... ng-629010/
Er litt usikker på hva dette er. Det står parafin "basert" og ikke at det er ren parafin?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av FredrikE24 »

Diesel, parafin og lampeolje fungerer nok godt til dette, parafinen er litt "lettere" og ikke så feit som diesel, og lampeoljen er nok en del tørrere.

Om du bruker parafin eller lampeolje tror jeg spiller liten rolle, tror begge vil funke veldig bra :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 mai 2017, 12:57 Diesel, parafin og lampeolje fungerer nok godt til dette, parafinen er litt "lettere" og ikke så feit som diesel, og lampeoljen er nok en del tørrere.

Om du bruker parafin eller lampeolje tror jeg spiller liten rolle, tror begge vil funke veldig bra :)
Bakdelen med diesel er den forferdelige lukten. Men billig er det... ;)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Rune75 »

Lampeolje fungerer veldig bra, og er helt luktfritt.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 08 mai 2017, 12:31
Relax skrev: 08 mai 2017, 12:23 Parafinbasert kaldavfetting

http://www.jula.no/catalog/bil-og-garas ... ng-629010/
Er litt usikker på hva dette er. Det står parafin "basert" og ikke at det er ren parafin?
Det lukter paraffin av den.. så den har nok paraffin som utgangspunkt..
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Så vidt jeg vet så er også Prickbort parafinbasert. Prickbort eller andre kald avfettinger kommer aldri i nærheten av mine sykler igjen etter at plasten gikk fra å våre sort til skjoldete og lyse grå.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet med avfetting, er nettopp det at det ikke er fett.. Det må vokses eller behandles etterpå.. Da er liksom diesel/parafin/lampeolje like bra og ikke minst billigere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Skal se om jeg finner bilde av gamlesykkelen etter fadesen.
Sprayet på Prickbort og lot den stå i 1 minutt før jeg så noe som lignet skjolder på plasten. Jeg spylte sporenstreks av sykkelen med rikelig med vann, men det var for sent. Etter tørk så den ikke ut i måneskinn.

Jeg hadde også brukt Prickbort tidligere med hell, men dette var vel plasten sin måte og si "nok er nok" på.

Avfetting har i mine øyne heller ikke noe å gjøre på en motorsykkel synes jeg. Det blir for mange hensyn og ta. Mange slanger av forskjellig kvalitet, samt plast og foringer etc. Parafin ser jeg for meg er langt tryggere.

Jeg kan også melde at Street Triplen jeg hadde fikk skjolder på motordeler etc. etter bruk av avfetting, men det var CG Grime Reaper blandet 1:20.

Så konklusjonen min etter dette er IKKE bruke avfetting på motorsykkel. Det går bra de første gangene muligens, men til slutt står du der med svarteper :(

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av 45316 »

Ikke gråper altså?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Svar