Takk! burde selvfølgelig tenkt at det var relevantBjerknez skrev: 11 mai 2017, 15:28 Vet ikke hvor du bor, men holder du til i Østfold så har både Leeres Motorsport og Alf Graarud Motul kjedespray i sine butikker.

Takk! burde selvfølgelig tenkt at det var relevantBjerknez skrev: 11 mai 2017, 15:28 Vet ikke hvor du bor, men holder du til i Østfold så har både Leeres Motorsport og Alf Graarud Motul kjedespray i sine butikker.
Jeg bruker jo den paste saken bjerknez :)Bjerknez skrev: 11 mai 2017, 17:44 Tror nok de fleste mc sjapper selger Motul... uten at jeg skal si det bastant. Mener å ha sett det mange steder.
Ser poenget.Bjerknez skrev: 11 mai 2017, 22:17 Men vil ikke en klebrig overflate nettopp tiltrekke seg smuss og skitt?
Hadde dte ikke vert bedre med noe teflon lignende som gjør at ingenting fester seg til kjedet?
Takk Kevin, ble to flasker for å veie opp posten.
Ja - det er et produkt jeg har brukt, og som jeg kan anbefale. Ikke like lettvint som spray, men det blir mye mindre griseri. Det er en påføringsbørste under beskyttelseshetten, og du klemmer på tuben for å få kjede "kremen" inn i børsten.Bjerknez skrev: 11 mai 2017, 13:54 Litt usikker på om noen har nevnt dette her, men jeg spør nå uansett...
Er det noen har som har testet Motul sin Chain Paste? Tror den kalles C5. Er dette bare klineri, eller er det bra saker?
Jeg er veldig fornøyd med Motul Road, men jeg er jo åpen for å prøve noe nytt for å teste litt. Jeg er ute etter en kjedespray/smøring som er lett og legge og som stivner fort. Helst en som ikke er så klebrig slik at skitt fester seg.
Hva med slike teflon sprayer? Er dette noe?
Bare hyggelig og tipse:)
Info'en kommer fra en produsent, men forklaringen er plausibelBjerknez skrev: 24 mai 2017, 06:25 Jeg blir bare fasinert av å se folk gå så langt for å slippe og holde spraytuten inne på en spray i 10 sekunder. Er det så ille/slitsomt/vanskelig å spraye litt kjedespray på kjedet da?
Man må vel uansett rense kjedet med jevne mellomrom?
Der, ja
...ser ut som klinkeleddet ditt er for trangt klinket. Se vinkelen på kjedeleddet.haakeik skrev: 24 mai 2017, 09:24 Slik er min Tutoro montert:
Jeg har brukt medfølgende festebraketter for å feste slangen på svingarmen
Har lagt munnstykket inntil drevet, men kanskje jeg flytter det slik at det drypper rett ned på kjedet, slik som AJ har gjort.
De observante ser at jeg har et Snell kjede på. Jeg har drevet ned to tenner på bakdrevet, så jeg måtte kjøpe nytt kjede. Ville ikke fjerne linker på det dyre DID kjedet jeg kjøpte i fjor, i tilfelle jeg angret på neddrevingen. Snell kjedet kostet bare 700, billig til å være et 530 x-ring kjede.
Bagateller, bagateller......cannon skrev: 24 mai 2017, 10:08
...ser ut som klinkeleddet ditt er for trangt klinket. Se vinkelen på kjedeleddet.
Det er en del som mener at kjedet ikke har behov for utvendig smøring/oljing siden kjedeleddene er innkapslet/forseglet med fett.Blaamand skrev: 30 mai 2017, 07:19 Trenger man egentlig å smøre kjedet? Holder det ikke å jevnlig/hyppig rense det med f.eks. wd40 slik at man unngår møkk og rust?
Jeg tror (jeg sier TROR) at hovedpoenget med å smøre moderne kjeder er for å forhindre at det ruster. Jeg tror at WD40 forsvinner fort fra kjedet når man kjører. Så jeg tror så absolutt at en skikkelig kjedespray har noe for seg. Om det kommer litt smuss og skitt på kjedet tror jeg ikke gjør noe som helst da det er med på og "kapsle" inn kjedet og hindre vann/salt og fuktiget og komme til.Blaamand skrev: 30 mai 2017, 07:19 Trenger man egentlig å smøre kjedet? Holder det ikke å jevnlig/hyppig rense det med f.eks. wd40 slik at man unngår møkk og rust?
Du kan godt bruke WD-40 men da tror jeg du må spraye oftere enn du setter pris på. O-ring kjede har smørefett inne i leddene, men hvis du ikke smører det utvendig, vil jo ringene gå litt tørre å raskere ryke, smørefettet forsvinner og du sitter igjen med stive ledd. Hva du skal smøre med er jo opp til deg.Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 10:02Jeg tror (jeg sier TROR) at hovedpoenget med å smøre moderne kjeder er for å forhindre at det ruster. Jeg tror at WD40 forsvinner fort fra kjedet når man kjører. Så jeg tror så absolutt at en skikkelig kjedespray har noe for seg. Om det kommer litt smuss og skitt på kjedet tror jeg ikke gjør noe som helst da det er med på og "kapsle" inn kjedet og hindre vann/salt og fuktiget og komme til.Blaamand skrev: 30 mai 2017, 07:19 Trenger man egentlig å smøre kjedet? Holder det ikke å jevnlig/hyppig rense det med f.eks. wd40 slik at man unngår møkk og rust?
Problemet mitt er at jeg liker at ting er blankt så derfor renser jeg kjedet ganske ofte.
Når jeg byttet inn min forrige S1000R som hadde rullet 24.000km. så fikk jeg beskjed om at kjede og fremdrev var HELT utslitt. Med så mye vedlikehold og smøring som jeg hadde gjort så synes jeg dette var rart. jeg kjører jo som kjent også svært sjeldent i regnvær.
Så egentlig så tror jeg det er mye hysteri rundt dette med kjedesmøring og vedlikehold...![]()
Skal jeg synse litt så vil jeg tippe at man neppe merker noe nevneverdig forskjell...Blaamand skrev: 30 mai 2017, 13:06 Skulle gjerne sett en test der man, under like forhold smører ett kjede og ikke smører, ett annet.