Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Har vel kjørt rundt 10 mil på denne sykkelen nå og så langt så sitter jeg igjen med LITT bedre inntrykk enn jeg først trodde jeg skulle sitte igjen med. Denne sykkelen har jo automat som også kan overstyres og i mine øyne så funket dette greit. Jeg savner å ha kontrollen selv over girskiftene 100% med clutch, spesielt i bytrafikk skal sies. Jeg synes det var litt rykk og napp. Spesielt i køkjøring.

Å la denne stå i vanlig "Drive" mode er jo helt håpløst. Det funker ikke. Den girer jo så fort turtelleren beveger seg. Men i Sport mode fungerte den langt bedre. Men igjen... litt rykk og napp i sagtegående kjøring.

På landeveien så fungerer jo denne automaten meget bedre. Men jeg liker ikke å overlate kontrollen til sykkelen når det kommer til dette. Jeg kjørte forbi en blå Avensis i går og akkurat i det jeg skulle gi gass og kjøre forbi så bestemte den seg for å gire ned et hakk til, noe den brukte noen nanosekunder på. Jeg følte sykkelen bestemte forbikjøringen og ikke jeg.

Motoren er jo en 1000ccm Twin og den fungerer veldig bra. Ikke mye rystelser og det lille som er der bør være der mener jeg. Jeg har jo kjørt en 1300 ccm cruiser tidligere selv, men motoren i Honda Africa Twin tror jeg nok er mer sofistikert.

Motoren ellers har krefter nok til å ha det gøy på landeveien, men skremt blir man ikke. Jeg følte motoren passet sykkelen.

Det jeg derimot IKKE likte i det hele tatt var bremsene. Eller riktignok frembremsen. (brukte ikke bakbremsen). Den var jo helt håpløst dårlig. Følte jeg satt på den gamle cruiseren min igjen. Når jeg klemte inn frambremsen litt brått og bestemt så følte jeg at jeg mistet balansen. Vanskelig å beskrive, men først så dykket den og så kom vekten på en måte. Var liksom to nykk. Så den biten likte jeg ikke i det hele tatt.

Dette er jo en adventure sykkel som har fått veldig mye skryt rundt om, men personlig så befinner jeg meg rett under middels. Automat er ikke meg og jeg synes ikke det har noe å gjøre i en motorsykkel, så sant man ikke sitter på en scooter eller en moped. Jeg liker å ha kontrollen selv over giringen.

Når det gjelder det estetiske så ser den faktisk hakket bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Jeg må faktisk inrømme at den i noen vinkler ser LITT småtøff ut. Men det kribler ikke akkurat i pungbrasken. Det sto på en gigantisk sort toppboks på sykkelen og det første jeg sa at "den der kjører jeg IKKE med!" Snill som han var på Leeres så tok han den av for meg, å takk for det... :knegg

Jeg letet litt etter varmeholkene og disse fant jeg ikke. Vertfall ikke ved hjelp av knapp på styret eller noe. Mulig det fantes i menyen, men der inne var jeg ikke å rotet.

Så til slutt, og nok en gang... Vindskjermen. Sorry... nok en gang så kjører jeg en sykkel med vindskjerm som ikke funker. Heldigvis så satt jeg såpass høyt at jeg så over den. Jeg hater og se gjennom et ekstra lag med glass, spesielt når det regner. Da mister jeg mye av sikten. Under 80km/t fungerte den greit, men jeg kjente en ubehagelig turbulens så fort jeg beveget meg over den hastigheten. På motorveien så er den helt håpløs. Vinden river og sliter i hjelmen i hastigheter over 100km/t og i 130km/t var det bare ille. Slikt kunne jeg ikke kjørt lenge.

Ellers så synes jeg den ser litt påkostet ut når jeg går den nærmere i sømmene. Jeg kikker litt rundt på motoren og litt rundt ellers og synes den ser bra ut.

Men kommer det til å stå en slik i garasjen min en dag registrert på meg? Overhodet ikke! I den sjangeren så er det mye annet som frister mer og jeg ville ikke hatt den med automat og heller ikke med vindskjerm. Men vindskjerm har jo de fleste syklene i den kategorien og uten så ser dem jo ikke ut...

Men det var en artig og HELT ny opplevelse og kjøre denne. Trass i mye av det jeg skriver så koste jeg meg på sykkelen. Man blir jo vant til det meste på godt og vondt og den største overraskelsen i negativ grad var frembremsen og at man nærmest mistet balansen når man bremset litt brått. Den fløt liksom rundt som en eldre Citroen med slitte fjører.

Men det skal sies at jeg tross alt går rett fra en BMW S1000R og over til denne sykkelen og da kan det bli litt vanskelig å være objektiv. Men jeg har kjørt både Triumph Explorer 1200 og BMW 1200 GS og begge disse syklene er i mine øyne et bedre valg. Nå skal det vel sies at man får denne Hondaen fra rundt 180-190.000 og de ter jo latterlig billig. Så sant man da ikke MÅ betale for ekstrapakker for å få noe som en slik sykkel bør ha så får man mye sykkel for pengene tror jeg. Selv om jeg ikke ville ha valgt den selv.

Å det var vel det jeg hadde å si om den saken, så langt :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Da er Africa Twin levert og min sykkel hemtet ferdig servet :prf

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av xyvind »

Synd. For det var en spesiell kjemi mellom deg og Africa Twin. Vanskelig å beskrive.. men det var som om.. det var.. din afrikanske tvilling?

Sorry. Den var dårlig

Skauracer
Innlegg: 17
Registrert: 27 feb 2015, 16:40
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -15
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Skauracer »

Men Ove, var det ikke deg jeg møtte på vei til Tæsse med et smil rundt munnen?
Ikke ofte å se en African Twin her i byen!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Skauracer skrev: 12 mai 2017, 23:03 Men Ove, var det ikke deg jeg møtte på vei til Tæsse med et smil rundt munnen?
Ikke ofte å se en African Twin her i byen!
Det kan godt være Skauracer. Jeg misstrivdes ikke på sykkelen og det var artig å prøve noe nytt. Var ikke slik at jeg pinte meg gjennom turen for å si det sånn ;)

Men når jeg satt meg på Bimmern igjen (uten sammenligning forøvrig) så var det deilg å faktisk ha kontakt med underlaget igjen :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 12 mai 2017, 22:39 Synd. For det var en spesiell kjemi mellom deg og Africa Twin. Vanskelig å beskrive.. men det var som om.. det var.. din afrikanske tvilling? Bilde

Sorry. Den var dårlig Bilde
Ja...litt... men du skal ha for forsøket :knegg

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av kvase »

Syns du skrev det bra her jeg hvorfor skal man følge strømmen noe kritikk er bra å få løfta frem av låne knallerten -
-
Kjeldent å lese noe negativt om noen mc merker i det hele tatt - Selv er jeg tilhenger av Manuel giring -
Men Egenskapene på de mange forskjellige mc ene rundt forbi kan jo ikke være like å godt er det så vi får mangfold -
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

ejodd
Innlegg: 13
Registrert: 13 jul 2016, 17:15
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2013

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av ejodd »

Utrolig flott sykkel!!! Denne er uten tvil øverst på lista mi. Får klare meg noen år med 675cc først tenker jeg. :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

kvase. skrev: 13 mai 2017, 01:19 Syns du skrev det bra her jeg hvorfor skal man følge strømmen noe kritikk er bra å få løfta frem av låne knallerten -
-
Kjeldent å lese noe negativt om noen mc merker i det hele tatt - Selv er jeg tilhenger av Manuel giring -
Men Egenskapene på de mange forskjellige mc ene rundt forbi kan jo ikke være like å godt er det så vi får mangfold -
Takk for det kvase :)

Ja det er litt vanskelig å være 100% objektiv når man skriver om sine erfaringer. Man vil jo hele tiden legge til grunn for hva man er vaant med fra før samt prøvekjørt etc.

Å sammenligne denne med S1000R er jo galskap uansett og det synes jeg heller ikke at jeg har gjort. jeg har kjørt både Triumph Explorer 1200 og GS1200 samt Yamaha Tracer i samme sjanger og det positive er at denne Hondaen faktisk skiller seg veldig ut med at den tilbyr atomat giring. Noen vil nok forgude dette og da sier jeg løp og kjøp.

Det største ankepunktet mitt var bremsene. Eller rettere sagt frembremsen og fremdemperen. Den dykket VELDIG mye og ved en nødbrems med frembremsen så føler jeg vel kanskje at dette ikke hadde vert noen behagelig opplevelse.

Motoren overrasket meg litt som nevnt. Fin lyd og bra drag. Men med girkassen i "Drive" mode så funket det ikke i det hele tatt for meg. Jeg følte jeg fikk mest ut av motoren i manuell modus :thumleft

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av kvase »

Nei det er ikke lett å bli til lags med alle typer mc er. Jeg byttelånte litt med naboens Kawa Ninja 1000cc eller 1100cc a dont care.. ca. 160-170 hk Power det ble helt feil for meg jeg er glad jeg ikke kjørte den for lenge for da hadde det blitt alt for mye å takle for naboens gull sykkel av kritiske ting jeg merka meg. Men for han så er den nesten 100% optimal jeg syns det er fint å høre at har det knall på den.-
jeg er ingen skribent over mine opplevelser å så orker jeg ikke å legge detaljer på minne - ved testing -Jeg bare husker fra den enkleste Africa Twin uten alt det ekstra stasje av ting mange tror de trenger - så hadde jeg egentlig nesten samme inntrykke som det du kom med ang for bremsene - men på grusveier så likte jeg den veldig godt- det som er en fordel på den kontra den KTM1090 jeg skal hente til slutten av uka er vel det at jeg fikk satt ned hele fotbladet uten å strekke beinet noe men det må jeg med ktm en der får jeg bare tåballene ned på jordkloden ved normal sittestilling -- Så noe negativt er det med alle mc-er å den som sier noe annet om sin mc Juger.-
God mc helg
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Joda, man finner noe negativt med de fleste motorsykler. Men utfordringen er vel å finne en motorsykkel hcor de negative sidene ikke har noen innvirkning på valget. Feks. Så er sånn sett for andre en S1000R ikke noe særlig å pakke mye bagasje på. Den er også ganske håpløs og kjøre to på. verttfall den gamle modellen hadde noen plastdetaljer som ikke tålte avfetting. Det sier meg at plastkvaliteten enkelte steder er ikke er den beste.

Det er de negative tingene jeg kan komme på vedrørende min sykkel. Rent teknisk er den i mine øyne perfekt. Her har man alt av utstyr i en av verdens råeste streetfightere for drøye 200-laken. Cruise control, adaptive og elektronisk justerbare dempere, kjøremoduser som også kan stilles individuelt (Dynamic Pro), quickshifter opp og ned, alarm, akrapovic potte, varmeholker, ABS Pro som tar hensyn til helningsvinkelen etc. Hvilken annen sykkel kan tilby alt dette til samme pris?

Det nærmeste man kommer er kanskje Aprilia Tuono, men jeg tror denne er en del dyrere med samme utstyr?

Så ja, BMW'en har sine baksider, men totalt sett så mener jeg den er en sikker vinner. Er jo en grunn til at jeg kjøpte en klin lik sykkel. Rett og slett en kjøremaskin, og det kommer fra en med to prolapser og nyoperert rygg.

Jeg synes uansett det er artig å lese andres erfaringer av feks. S1000R og hva dem evt. Finner negativt og positivt. Slike proffe tester er underholdende, og kanskke mer troverdige, men jeg synes dem til tider blir litt trøttsomme å lese. Dem er liksom så forsiktige med å mene noe konkret, mens jeg tror at hver og en av dem har en personlig mening som ikke egner seg på trykk.

Jeg vil se sannheten fra likesinnede. Det synes jeg er underholdene. Sykkelen min er jeg fornøyd med uansett, uavhengig av hva andre klarer å dra frem av negative ting, så den biten bryr jeg meg ikke noe om unasett :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

I morgen er den store dagen og selv om ikke været skulel bli overveldende bra her i Fredrikstad og omegn så er det vertfall meldt opphold utover dagen. Så hvis det er noen i området som vi treffes for en kaffe og litt dekksparking på selveste 17.mai så gi beskjed :thumleft

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av hakhap »

Litt langt for en småtur herfra men tenker meg kanskje en liten tur i "nabolaget" i dag den 17 mai
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Høres bra ut :thumleft

Tenker jeg tar meg en kjøretur i "nabolaget" jeg også om litt :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Da gratulerer jeg alle med dagen :thumleft

Bilde

Svar