Trenger nytt dekk

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Trenger nytt dekk

Legg inn av Thunderace »

Hallo :D

Jeg trenger nytt bakdekk på acen min og lurte på om dere har noen anbefalinger til hvilket dekk jeg bør velge? Dim er vel 180/55r17 og w i hastighet. Jeg kjørte opp i går og kan endelig kjøre så ofte jeg vil, samtidig er jeg sykt ivrig så det blir noen kilometer denne sessongen. Jeg er ute etter et dekk som varer noen km, og gir godt nok grep til noe aktiv kjøring i blandt, men mest daffing på landeveien på tørt føre.

Jeg har sett på continental motion m til 1004kr og michelin pilot til 984kr, begge hos dekkonline.no er dette gode dekk? :D

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av KevinmsR6 »

Michelin pilot 3 er jeg veldig fornøyd med ellers så er det jo metzeler m77r gode og det samme med pirelli angel gt :) velger du en sv de er du good to go:)

Mener Michelin pilot 3 er rimelige og selges på xlmoto :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av MrPitlane »

Hei,

jeg har meget gode erfaringer med Michelin Pilot Power 2CT.

Bra levetid og sitter bra. Itte noe ekstremt, men meget bra for oss som kjører mye på asfalterte veier i Norge, med moderate hastigheter..

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av KevinmsR6 »

Mente Seff Michelin pilot power 3 og som Pitlane sier sitter pilot power 2ct godt på veien men pilot power 3 varer gjerne litt lengre og noe bedre egenskaper på vått underlag om en skulle komme borti slikt:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Thunderace »

Hva er prisen på disse dekkene? Om jeg betaler 1000 eller 2 er ikke så viktig. Men man får jo dekk opp i 3 lapper det e syns jeg er drøyt

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av MrPitlane »

Hei,

Michelin Pilot Power 2CT koster 1240 på motorsykkeldekk.com

Sjekk litt rundt, da det koster å få dekket på mc dersom du itte skrur selv.

Hender at Mc forhandlere itte er spesielt villige til å legge om dekk kjøpt på nettet.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av KevinmsR6 »

Kjøpte mine Michelin pilot power 3 på xl moto for 2062,- framdekk og bakdekk:) byttet selv så da var ikke det en kostnad... pitlane legger jo om for deg om du holder til i Hannes område:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Bjerknez »

ett sett Pirelli Angel GT holder seg godt og vel 10.000km. Har vertfall klart over 10.000km på de siste settene jeg har hatt. Sitter som støpt i svinger. Som fersk motorsyklist på norske veier så vil du ikke få noe slipp på tørr asfalt med dem. Dette gjeler nok uansett de fleste oppegående dekk.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Thunderace »

Takk for mange gode svar :thumleft Jeg blir imponert over responsen på forumet her :twothumbs: . Jeg ser noen nevner å legge på felg selv. Ja, jeg skrur selv. Sist uke byttet jeg tettninger i gafflene (stolt). Klarer man å legge på et slikt dekk selv altså? Hva trenger jeg av utsyr evt? Hva med balansering? Hadde vert j... praktisk å legge på dekk selv :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Bjerknez »

Har hørt en del nevner strips med godt resultat, men har ikke testet det selv. Pitlane
tar bare noen hundrelapper for omleggingen inkludert påmontering og avmontering og balansering, så jeg bruker han. Så får jeg meg en tur til Eidsvoll også :)

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Thunderace »

Ja, jeg bor i Ålesund. Hører at dekkverkstedene her blir sure om man kommer med dekk selv bestillt på nett, og fakturerer deretter

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av pingvin »

Lett å legge om landeveisdekk selv (litt mer bal med cross/enduro med slange, dekklås og stivere dekk) MEN pleier å overlate til dekksjappa så ikke riper opp felgen (bruker slike plastgreier på felgkanten men fort gjort at dekkspaken glipper...synes jeg da). Og da ordner de avbalansering samtidig. Og lettvint da :-)

Litt ut av dette med landeveisdekk, vært mye offroad noen år men gjør litt comeback så leser meg litt opp på tester etc. Tyske Motorrad er ganske grundige:

http://www.motorradonline.de/motorradre ... 32714.html
http://www.motorradonline.de/motorradre ... 48378.html

Går for Metzeler M7RR for min del, bra på alt, vant testen og kjørt mye på Metzeler tidligere. Men mye bra dekk så gjør vel ikke så mye feil uansett så lenge velger anerkjent merke kanskje?

(2016 tester, 2017 tror jeg du må betale for)
Thunderace skrev: 13 mai 2017, 23:50 Ja, jeg bor i Ålesund. Hører at dekkverkstedene her blir sure om man kommer med dekk selv bestillt på nett, og fakturerer deretter
Det er nok ganske vanlig :D Men sikker på mye billigere? Vianor her er bra på pris så marginalt å spare og greit å støtte lokalt når kan. Dekk er blitt MYE billigere siste årene, tror mye fordi må møte netthandel.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av Bjerknez »

Men har Vianor egentlig lov til å legge om dekk på motorsykkel?

ZZR-Erling

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av ZZR-Erling »

Metzeler Roadtec 01 eller Michelin Pilot Road 4

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Trenger nytt dekk

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 14 mai 2017, 07:20 Men har Vianor egentlig lov til å legge om dekk på motorsykkel?
I hvert fall på Kongsberg, innehaveren er motorsyklist selv :D Men må vel ikke ha løyve for å legge om dekk...bruker samme maskin som for bildekk så utstyret har de jo. Bare husk å sjekke trykket, ofte de setter på trykk til dekket popper på plass og det er det, ikke alltid de senker til riktig trykk igjen.

Og de har vanligvis noe dekk inne, typisk Pilot Power og Road og AC10 mx dekk, så om plutselig må ha dekk så har de gjerne noe som gjør jobben. Og en del slanger, også heavy duty for mx/enduro. Vianor Kongsberg anbefales :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar