Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av SverreOlsen »

Referer til saken under.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/Stakk- ... 3892b.html

"Politiet vil ikke opplyse om hastigheten til føreren, men bekrefter at de etter litt jobb fant ut hvem som eide sykkelen, og beslagla førerkortet hans."

Ut ifra artikkelen har dem beslaglagt førerkorte til eieren av sykkelen, men sånn som eg, sykkel registrert på far min, kan de da i teorien ut ifra reg nr beslaglegge hans førerkort hvis eg bryter loven?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av HeHy »

Det blir bare synsing dette men prøver likevel å gi mening; det var en sak tidligere der en mann kjørte så fort at politiet valgte å ikke følge etter, ved tips fra andre ble politiet gjort oppmerksom på en person som kunne være den skyldige og Sjekket da telefonloggen til vedkommende og beregnet ut fra hvor fort han hadde beveget seg mellom to basestasjoner farten og antok med høy sannsynlighet at vedkommende hadde kjørt kjøretøyet og dermed beslagla førerkortet. Poenget er at de med stor sannsynlighet hadde funnet ut at det ikke var din far som kjørte.
Om de kan beslaglegge førerkortet til din far? Kan godt hende, men ender nok opp med førerkortet tilbake og du mister det i stedet når de finner ut av det, dessuten antar jeg din far uten problemer ville angitt deg for å beholde sitt eget førerkort, blir nok ikke akkurat godfølelsen i familien din hvis ikke du hadde godtatt det.
Er nok ikke veldig vanlig med beslagleggelse fra reg. Nr, (jeg antar) de må bevislegge saken over rimelig tvil eller ha en tilståelse tipper jeg for å beholde lappen etter en etterforskningstid.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av kjellv »

Det avhenger nok av alvorlighetsgraden i lovbruddet, men de kan nok beslaglegge din fars førerkort fram til det foreligger en rettskraftig dom. De kan nok i gitte tilfeller også varetektsfengsle ham dersom indisier er sterke nok.
Som HeHy sier, politiet vil nok ganske snart få betydelig hjelp under etterforskningen, enten av din far eller av deg..

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Bjerknez »

Førerkortet er jo ikke noe man "eier" men noe man har fått på "utlån" mot at man håndhever lover og regler i trafikken. Jeg vil tro at hvis hendelsen er alvorlig nok så kan nok politiet midlertidig beslaglegge et førerkort frem til en dom er fastsatt.

Det er ingen menneskerett og kjøre bil/motorsykkel etc. selv om mange føler det slik i 2017.

Men det er også fra min side synsinger. Jeg vil nok annta at å ta fra din far førerkortet vil lage huskestue nok i heimen til at den rette vil melde seg til slutt og politiet vil dermed spare penger på etterforsking av saken og bruke av skattepenger rundt dette.

Det kan så klart virke urettferdig, men stikker man av fra politiet så tror jeg nok ikke man får en pluss i margen akkurat og det er vel prisen man må betale.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av SverreOlsen »

Ikke akkuratt det smarteste å finne på.
Glad det ikke blir noe problemstiling for min del med det første. Men alltid kjekt å vite noelunde konsekvensene av ens handlinger, selv om her kunne det raskt hatt andre utfall en førerkortbeslag.
Takk for raskt svar av folket da :)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av KevinmsR6 »

De har vel rett til og frata førerkort i inntil 3 uker om de mener du har gjort noe ulovlig... om ikke saken kommer opp innen disse 3 ukene kan du kreve førerkortet tilbake.

De må altså fastsette bevis innen 3 uker og saken må da videreføres til retten for og kunne holde på førerkortet til den det gjelder.

Var desverre ute for dette da jeg mistet førerkortet på bil for noen år tilbake..... ikke for og kjøre for fort men fordi jeg var uheldig og foretok en forbikjøring av selveste lensmannen.... ingenting ulovlig annet enn en forbikjøring. Kom desverre ingen vei med dette å mistet førerkortet i 3 måneder.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Jompa »

SverreOlsen skrev: 19 mai 2017, 06:00 Referer til saken under.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/Stakk- ... 3892b.html

"Politiet vil ikke opplyse om hastigheten til føreren, men bekrefter at de etter litt jobb fant ut hvem som eide sykkelen, og beslagla førerkortet hans."

Ut ifra artikkelen har dem beslaglagt førerkorte til eieren av sykkelen, men sånn som eg, sykkel registrert på far min, kan de da i teorien ut ifra reg nr beslaglegge hans førerkort hvis eg bryter loven?
Nei, det kan de ikke.
For å beslaglegge førerkortet må politiet ha Skjellig grunn til mistanke, DVs at de skal være omtrent 100% sikker på at de beslaglegger førerkortet fra den som har gjort lovbruddet.
De kan ikke ta lappen ifra faren din for å presse han til å fortelle at du har brukt sykkelen, i ditt tilfelle.

Midlertidig inndragelse av førerkort kan kun gjøres hvis fører samtykker, i motsatt fall kan inndragelsen ikke gjøres uten kjennelse i tingretten. Og dette må skje innen 3 uker.

Beslagleggelse kan derfor bare gjøres når fører blir tatt på fersken, eller tilstår handlingen, eller bevisene mot han er "uomtvistelige".
Beslagleggelse fra kjøretøyets eier kan bare skje når eier har lånt bort kjøretøyet til en han vet ikke har førerkort eller vet / burde vite at kjøretøyet blir brukt til en ulovlig handling.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av 45316 »

Og ved far sønn forhold vil også strpl. 122 og 123 ha en virkning. Trenger ikke å forklare seg om forhold som kan medføre at sine nærmeste blir straffeforfulgt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Stian87 »

Førerkortet kan fratas på flere måter, det vanligste vil være pga ulovlig kjøring og politet fratar deg det som del av en straff. Politiet og vegvesenet kan imidlertid også frata deg førerkortet som et forvaltningsvedtak, det er f.eks. det som skjer dersom du ikke får førerkortet tilbake etter en periode pga rus, eller du mister det i første omgang på grunn av rus.

For å gjøre et beslag må politet ha skjellig grunn til mistanke, men det tilsvarer ikke 100 %, prosentmessig ligger det nok et lite hakk over 50 %. Kravet er at det må være sannsynlig at vedkommende har gjort den konkrete handlingen, og sannsynligheten må gjøre seg gjellende ut i fra ytre objektive forhold, som et foto eller trafikkdata.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av erik m »

Brev om brudd på veitrafikkloven blir alltid sendt til eier av kjøretøyet. Dersom det ikke var eier av kjøretøyet som førte det under en fartsovertredelse, bes eier innen 14 dager informere om hvem som var fører. Gjøres ikke det, blir eier holdt ansvarlig og registrert som fører.
I en så alvorlig sak som førerkortinndragelse, vil vel de fleste ikke godta dette om de ikke sjøl var fører - om ikke farskjærligheten i dette tilfellet er svært, svært sterk, men det blir jo en vurdering. Faren kan velge å ikke oppgi at sønnen kjørte, men da har han oppgitt at han var fører, og får sjøl inndratt førerkortet. Alternativet da er en rettssak, men på hvilket grunnlag?
(Hadde det vært en mindre fartsoverskridelse, f.eks. kjørt i 57 km/t i 50-sone, blir det så enkelt som å spørre om hvem som skal betale de kr2.050,-, og da blir det ikke engang registrert i bøteregisteret. Men det er jo en annen sak, sjøl om det nok er et adskillig vanligere spørsmål.)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av KåreDump »

erik m skrev: 28 mai 2017, 11:58 Brev om brudd på veitrafikkloven blir alltid sendt til eier av kjøretøyet. Dersom det ikke var eier av kjøretøyet som førte det under en fartsovertredelse, bes eier innen 14 dager informere om hvem som var fører. Gjøres ikke det, blir eier holdt ansvarlig og registrert som fører.
Nå lever vi tross alt i en rettsstat, så det der holder ikke!! Vi er faktisk uskyldige til det motsatte er bevist, ikke omvendt!
Les forøvrig det Jompa skriver lenger opp i tråden.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av cannon »

SverreOlsen skrev: 19 mai 2017, 06:00 Referer til saken under.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/Stakk- ... 3892b.html

"Politiet vil ikke opplyse om hastigheten til føreren, men bekrefter at de etter litt jobb fant ut hvem som eide sykkelen, og beslagla førerkortet hans."

Ut ifra artikkelen har dem beslaglagt førerkorte til eieren av sykkelen, men sånn som eg, sykkel registrert på far min, kan de da i teorien ut ifra reg nr beslaglegge hans førerkort hvis eg bryter loven?
Mest sannsynlig har eier innrømmet at han var fører av sykkelen.
I de fleste tilfeller vil politiet finne ut ganske lett hvem som har vært fører, og om eier ikke har vært fører, og det vil være fører som blir fratatt lappen.

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av LinnSurion »

Jeg reagerer litt når jeg leser "rutinemessig beslag av førerkort" i avisa, for det er ikke noe som heter det, er det?
Broom broom

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av Jompa »

LinnSurion skrev: 29 mai 2017, 19:18 Jeg reagerer litt når jeg leser "rutinemessig beslag av førerkort" i avisa, for det er ikke noe som heter det, er det?
Nei, beslag skal kun gjøres ifbm alvorlige ulykker, høy fartsovertredelse, grov uaktsomhet, kjøring ifbm kriminalitet og sikkert noen andre tilfeller.

Her er ett eks.
Søk på rutinemessig beslag, så får du mange eks.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 070704.ece
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tap av føreretten ut i fra reg nr? Avis sak.

Legg inn av AJ »

"Rutinemessig beslag" er først og fremst et mediabegrep. Altså noe vi journalister gjerne bruker... ;) .
Men det forekommer nok også at politifolk bruker det.
Men hvem som først startet med bruken er litt usikkert...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar