Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

17. mai ble for min del feiret med en liten avslappende kjøretur i "nabolaget" med litt gladgassing. Været var OK. Litt dis i horisonten, men tørre fine veier stort sett over alt.

Turen gikk utover i retning Engelsviken, Hankø Vikane og en snartur nedom byen for å se på folkelivet. Sistnevnte var ikke spesielt givende så det ble litt gladgassing på noen svingete landeveier før jeg satt snuten hjemmover igjen.

Ingen tur uten bilder, så her kommer dem...
Alle bildene er tatt på samme sted, så ikke VELDIG spennende men dog...

Ingen kjøretur uten bilder av nysykkelen :thumleft
Bilde

En kranbåt i forgrunnen og hytta til kronprinsparet (eller det tidligere paret) i bakgrunnen.
Bilde

Noen båter...
Bilde

Fergekaia som det går ferge fra fastlandet til Hankø.
Bilde

Det norske flagget i fokus...
Bilde

En kranbåt...
Bilde

Fergekaia igjen...
Bilde

Også tatt fra fergekaia i retning Vikane...
Bilde

Et nærbilde av hytta til det tidligere kronprins paret.
Bilde

Litt kunst...
Bilde

Flere båter...
Bilde

Bimmern...igjen...
Bilde

Litt avgangsinformasjon angående fergetider...
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Da er snart helgen her og været har meldt fint og opp mot 20 grader. Til og med litt over...

Da skal man ikke se bort fra at det blir en liten utflukt eller to i nabolaget :vs

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Stian87 »

Hei sveis! :vs

Har noen spørsmål :D ]Hvordan synes du sykkelen din er på motorveien fra 110 og oppover? Har sykkelen bra muligheter for baggasje? Min sykkel har noen begrensninger her, noe som er litt kjipt på lengre turer :) Hvordan er den på tur ellers, komfortabel?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Morn morn! :vs

På motorvei over 110km/t?
Bare gøy. Xyvind her inne gikk fra Yamaha Tracer til S1000R for litt siden. Han kan sikkert svare på forskjellene og jeg mener det samme som han etter å ha kjørt begge syklene. S1000R funker veldig bra i hastigheter over 110 på E6.

Baagaasjemulighetene er vel også på S1000R noe begrenset. Jeg bruker Kriega vesker når jeg er på langtur. Jeg har 1x US20 og 2x US10 i tillegg til BMW sin orginale tankveske (som du sikkert ser på bildene over). Denne er også helt vanntett. Det er vertfall nok for meg. Men så har ikke jeg med meg telt/liggeunderlag/Primus og mat for flere dager.

På selve sykkelen uten tankveske og andre vesker så har du minimalt med plass. Du har et bittelite rom under den bakerste salen. Men her får du kanskje inn to epler, hvis du deler det i fire biter.

Man får så vidt jeg vet ikke noen orginale bagasjeløsninger til S1000R annet enn Tankveske.

Jeg juger hvis jeg sier den oppleves hinnsides komfortabel. Men jeg klarer fint 15 mil i strekk (mellom bensinfyllingene) og 80 mil på en dag går helt fint. Selv med to prolapser og en nyopperert rygg, i tillegg til litt overvekt.

Men det er ingenting med den sykkelen som gjør at den er kjip på lengre turer. S1000R er en fantastisk sykkel med alt du trenger av hjelpemidler. Demperne justerer du hardheten på via en knapp på styret, cruise controllen er en ting du ikke vil savne før du har prøvd og bremsene er hinnsides bra i forhold til andre sykler JEG har kjørt og det begynner faktisk å bli noen, selv om det bare er snakk om prøvekjøringer.

Prisen på S1000R vil trolig stige med rundt 15.000,- etter 1.juli, så hvis du vurderer en så lønner det seg å kjøpe nå tror jeg :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av xyvind »

Stemmer det. Traceren gjorde meg bilsyk på flere turer pga turbulensen fra vindskjermen. På S1000R er det null problem å kjøre i høye hastigheter, sånn sett. Det blir jo ganske luftig, men i hvert fall en jevn uforstyrret luftstrøm. Jeg synes jeg må kjøre temmelig fort før jeg legger merke til luftmotstanden på S1000R. De har gjort noe magisk med aerodynamikken på denne sykkelen. Passer meg helt utmerket.

Jeg har også den originale S1000R-tankveska og Kriega-bagger, 20L+10L+10L. Jeg har farta litt med denne bagasje-komboen, men ikke vært på noe skikkelig langtur enda dessverre. Tidsklemma!
Jeg pakka på sykkelen til en tur i fjor sommer, men som måtte avlyses etter at jeg hadde reist hjemmefra pga. en liten krise i familien
Uansett, da hadde jeg med meg et tomannstelt, liggeunderlag, sovepose og diverse tilbehør og klær for en helg på veien. Det ble aldri noe av turen siden jeg måtte snu og redde familien som ikke kom seg avgårde på ferie pga. tog-problemer, men jeg fikk med meg veldig mye greier, synes jeg.

På tur ellers er den for meg veldig underholdende og morsom å reise langs veiene med. Det blir aldri kjedelig. Komforten er ikke så altfor gæren. Klart, det er en sporty sykkel, men med de forskjellige motormodusene, demperinnstillingene osv. så leverer den så utrolig bra. Det er så mye sykkel! Nå er jeg nok litt inhabil her, da jeg fortsatt er helt forelska i sykkelen min Jeg kan ikke annet enn å anbefale.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Stian87 »

Takk for god beskrivelse begge to! blir nok en form for baggasjekombo på meg også tror jeg. Sjeldent jeg kjører motorveier selv, men var en tur i Sandefjord nå nettop og da måtte jeg konsenterere meg godt og bruke mye muskler for å holde meg fast på sykkelen i ca 120-130. Men også i lavere hastigheter river og sliter vinden godt i meg dersom det er motvind. S1000R har vel ikke noe mer kåpe eller skjerm å skryte av enn sykkelen min, så det er åpenbart ikke der problemet ligger.

Det blir nok ikke noe sykkelbytte på meg med det første, men jeg skal innrømme at S1000R har sneket seg inn i kabalen over mulige arvtagere :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av xyvind »

Nei du kjenner vind og motvind på S1000R også. Det er klart. Jeg leste i bloggen din på siden her nå, og det er vel kanskje en vanesak, mtp. at du ikke har kjørt så mye tung mc enda. Jeg anser meg selv som fersking også, da jeg kun har kjørt siden 2013.

Du bor ikke langt unna meg, og jeg jobber også i byen. Så vi sees vel omsider i morgen- eller ettermiddagsrushet. Jeg kjører alltid Mosseveien jeg da. Men jeg har pappaperm noen uker til, så jeg får ikke kjørt noe særlig for tiden. Hvis du vil prøvekjøre S1000R, så kan jo det la seg gjøre. Jeg har aldri kjørt Monster før heller, så..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Så klart kjenner man vinden, men den er mer forutsigbar og gjevnt fordelt på kroppen enn når man gjemmer seg bak en vindskjerm. En vindskjerm fjerner kanskje vinden fra deler av overkroppen men turbulensen vil øke rundt vindskjemen og sende vinden i alle kanter hvis ikke vindskjermen er konstruert som en del av sykkelen.

De fleste traktorer jeg har kjørt har ikke hatt en velfungerende vindskjerm. Ei heller Traceren. Sistnevmte var faktisk kanskje den værste. Jeg tror ikke man fjerner vinden fra overkroppen uten komplikasjoner ved å klaske på en vindskjerm man synes ser bra ut. En vindskjerm må designes til sykkelen fra starten. Som feks. Vindskjermen til R-sykler. Den fungerer nok veldig bra, hvis man krøker seg sammen bak denne. Jeg tror også vindskjermen på større touring sykler fungerer langt bedre enn de påklistrede ettermonterte skjermene.

Så personlig liker jeg ikke vindskjerm i det hele tatt på de syklene jeg har kjørt. Faktisk føles det såpass ille at det alene er nok til å ikke velge en type sykkel som har dette.

Det å fjerne vinden fra kroppen er rett og slett noe jeg ikke foretrekker. Jeg vil at mc kjøringenskalføles "ekte" og at jeg sitter i friluft. Mer forutsigbart og det føles rett og slett bedre, for min del.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Geiroe »

Det er vel nettopp den erfaringen Stian87 har fått nå, at å kjøre nakensykkel er litt slitsomt på motorvei, og gjerne kunne tenkt seg litt mer beskyttelse for vinden. Har selv kjørt til Østerrike med nakensykkel, og det gikk fint det, men det gikk ikke så fort da. Selv foretrekker jeg litt beskyttelse bak en vindskjerm, men å kjøre småturer i fint vær er nakensykkel helt greit.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Vi har nok bare forskjellige oppfatninger om hva som er komfort med en vindskjerm. Jeg synes ikke bakdelen veier opp for ulempene og derfor foretrekker jeg uten. Har kjørt 20-30 mil på motorvei i 120-130km/t og det er helt harmløst med tanke på vinden. Med vindskjerm så ble jeg svimmel etter 2-3 mil grunnet turbulensen. Jeg er 182 høy så ganske normal høyde så skulle tro vindskjermer kunne justeres etter min høyde, men desverre.

Dessuten så er høydepunktet mitt å kjøre midtsommers på tørre veier og da er det deilig med litt vind.

Vi er forskjellige :vs

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av xyvind »

Jeg har ikke prøvd så mange sykler med vindskjerm, men noen. Og alle har gitt mye turbulens i hjelmen. Ingen justeringer har hjulpet. Så jeg foretrekker nakensykler nå i hvert fall.

Skulle jeg hatt en sykkel med mer vindbeskyttelse måtte det ha vært en sportssykkel med kåpe og vindskjerm eller en stor sportstourer. Disse oppreiste "traktorene" appellerer ikke så veldig til meg, selv om de er veldig populære for tiden. Eller, den eneste jeg er litt svak for, rent utseendemessig, er nok BMW R1200 GS Adventure. Aldri prøvd en, men tipper den er kul å kjøre.

Med øreplugger og vindtett undertøy under skinnklærne kan man kjøre veldig langt og lenge på hvilken som helst sykkel. Tenker da på nakensykler også, som er den pureste og mest morsomme form for MC-kjøring

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 20 mai 2017, 11:46 Eller, den eneste jeg er litt svak for, rent utseendemessig, er nok BMW R1200 GS Adventure.
:O :-k

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 20 mai 2017, 15:08
xyvind skrev: 20 mai 2017, 11:46 Eller, den eneste jeg er litt svak for, rent utseendemessig, er nok BMW R1200 GS Adventure.
:O :-k
Ok, jeg synes også store hjullastere, gravemaskiner, traktorer osv er litt tøffe å se på.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 20 mai 2017, 15:08
xyvind skrev: 20 mai 2017, 11:46 Eller, den eneste jeg er litt svak for, rent utseendemessig, er nok BMW R1200 GS Adventure.
:O :-k
GS frister nok en middelaldrende mann med nakkeskade som meg, men Andventure :O blir nok i drøyeste laget. Vil nok ha en med minst mulig stæsj.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i denne turbulensgreia og min vindskjermsykkel hvertfall. Nå er min vindskjerm laget til sykkelen i utgangspunktet og har en åpen leppe i midten nederst for å utjevne mellom framside og bakside av vindskjerm. Ikke trenger jeg å krype bak den heller. Klart at ved motorveikjøring i tett rush, så er det turbulens fra andre biler man merker.. I fleng faktisk, biler med takstativ er ille, men det river i hele sykkelen og ikke hodet :P

Utover det, så flyr jeg på motorveien i fartsgrensa + moms hver dag uten problemer. Jeg tror nok det er store forskjeller ute og går når det kommer til vindskjermer. Jeg kunne ikke vært forruten kåpe og vindskjerm hvertfall. Varmt og godt i norsk klima og egner seg godt når man kjører sykkel uavhengig av været. Jeg kjører normalt med originalskjermen på min K1200RS og er 194 høy, når tempen synker til jevnt under 5 grader så hiver jeg på en kjempevegg av en vindskjerm for å skvise ut sesongen helt til det saltes :)
Eneste jeg kan være enig i, er at man til tider føler at man kunne fått mer kontakt med naturen, det kan til tider bli litt kjedelig når alt er så smuud. Å slippe styret i svært høy fart(110+++++) og man sitter der allikevel som en sekk poteter.
Min far har den nyere K1300GT, elektrisk vindskjerm, den er så komfortabel at det overhodet ikke er noe for meg, men motoren er helt vannvittig.

Svar