spørsmål rundt yamaha mt-07

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

hei. :vs

har googlet å spurt folk jeg kjenner om råd ang førstegangs sykkel.
yamaha mt-07 dukker da opp flere ganger.
det jeg lurer på er om jeg er for høy til denne sykkelen. er 189cm og 98kg?
så om noen er på min str å kjører denne sykkelen del gjerne dine erfaringer.
liker det meste med sykkelen, men lyden :sorry høres jo ut som en scooter!
hvordan påvirker det nysykkel garanti om kan kjøper en annen eksos?
skulle det ellers være noe rundt denne sykkelen som er verdt å nevne så hyl ut.
blir å kjøpe ny sykkel, så om den hadde svakheter på forrige modeller er kansje dette blidd utbedret?
Sist redigert av arcticviking den 30 mai 2017, 10:10, redigert 1 gang totalt.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

vet ikke med størrelse, men akrapovic har vel en eksos som du kan få kjøpt ut fra forhandler til denne sykkelen, så den burde jo på alle punkter være helt innafor. Er vel bedre enn originalt, men der kan du jo også ta ut db-killer
Braaaaaap

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

ja ser at nesten alle brukte mt07 på finn har ettermontert eksos.
fant akrapovic nå,men syns prisen var drøy. 11.000kr
xlmoto har noen varianter til halve prisen, men det er "slip on",og hvis jeg har forstått det rett så innebærer det å beholde orginal pipedown og kutte med vinkelkutter osv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

arcticviking skrev: 30 mai 2017, 10:00 hei. :vs

har googlet å spurt folk jeg kjenner om råd ang førstegangs sykkel.
yamaha mt-07 dukker da opp flere ganger.
det jeg lurer på er om jeg er for høy til denne sykkelen. er 189cm og 98kg?
så om noen er på min str å kjører denne sykkelen del gjerne dine erfaringer.
liker det meste med sykkelen, men lyden :sorry høres jo ut som en scooter!
hvordan påvirker det nysykkel garanti om kan kjøper en annen eksos?
skulle det ellers være noe rundt denne sykkelen som er verdt å nevne så hyl ut.
blir å kjøpe ny sykkel, så om den hadde svakheter på forrige modeller er kansje dette blidd utbedret?
Jeg er 182 og veier litt mer enn deg og jeg har kjørt en MT07. Ja, den er ikke den største sykkelen, men den passet greit til meg. Mye kommer nok ann på hva man er vant til tror jeg. Jeg følte styret var i overkant nærme for min del. Men kan godt være at du liker det.

Når det gjelder lyden så er jeg ikke enig med deg. Jeg mener å huske lyden i MT07 var ganske heftig. Sleng på en slipon så får du enda råere lyd. Den høres så absolutt ikke ut som en moped.

Jeg tror ikke du får noen problemer med garanti ved bytte av eksos. Altså hvis vi snakker om en slipon. Kjellv kan nok svare deg bedre på dette siden han selger disse syklene :)

Yamaha MT07 er i mine øyne en prisgunstig og fin førstesykkel. Har du pengene så ville jeg gått for storebroren (MT09) grunnet motor, men MT07 er mer enn nok som førstesykkel. Jeg vet bare av erfaring at man fort blir vant til kreftene og det er jo litt kjipern og bytte etter første året.

Yamaha ligger jo også på kvalitetstoppen og forhandlere finnes det jo over alt, så liker du sykkelen og du sitter bra på den, så løp og kjøp. Men du bør nok prøvekjøre eller vertfall prøvesitte en før du bestemmer deg, for direkte stor er den ikke.

Jeg vet Supersic her inne har en MT07. Så bor du i Oslo og spør pent kan det hende du får prøvesitte hans :)
men det får han svare på selv :thumleft

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

arcticviking skrev: 30 mai 2017, 10:15 ja ser at nesten alle brukte mt07 på finn har ettermontert eksos.
fant akrapovic nå,men syns prisen var drøy. 11.000kr
xlmoto har noen varianter til halve prisen, men det er "slip on",og hvis jeg har forstått det rett så innebærer det å beholde orginal pipedown og kutte med vinkelkutter osv.
Slipon er at du bytter kun "kassa/potta" på enden av eksossystemet ja, men pass på at du isåfall skaffer noe som skal passe sykkelen så du slipper kutte noe som helst. Slip-ons laget for mt07 skal kunne bare festes rett på.

Garantimessig med slip-on KAN (sier kan for det er ikke veldig stor sannsynlighet) du kjøre motoren litt for magert, altså den går varmere og KAN få kortere levetid. Motorer nå til dags kjører ganske magert fra før av pga utslippsregler etc. Lambas(?)sondene lukter på eksosen din hele tiden, så det burde gå helt fint, spesielt med akrapovic eksosen som yamaha selv selger med sykkelen.
Men si at du kjører motoren varm og et stempel kjører seg fast, så er vel bevisbyrden på verkstedet at det er fordi du tuklet med sykkel. Hvorvidt det er lett/vanskelig for dem å bevise aner jeg ikke.

Ellers er det å bli stoppet i vegvesen kontroll da, bråker det nok kan du få mangellapp antar jeg, men da setter du på original anlegget og viser frem det.
Braaaaaap

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av HeHy »

Akrapovic undertaileksosen er etter min mening den råeste av anleggene til mt-07, Yamaha selger denne godkjent til sykkelen, med katalysator og db-killer. Lyden med db-Killer er perfekt, nok til at du hører det, men samtidig ikke blir døv (uten db-killer brøler sykkelen så mye at enhver som kjører bak og fører blir døve).
Etter min mening ville Akra være verd det (kanskje litt biased når jeg har hatt Akra på begge mine sykler).
Mt-07 har masse krefter for en førstegangssykkel, men som de sier over man kan fort lide av "3fotsyka" og ønske større og sterkere.
Ang. Garanti, har ikke hørt et ord selv om det, skal ikke være et problem så lenge de selger det selv som et godkjent anlegg med katalysator...

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

kansje det beste å gå for det anlegget yamaha selger, men ser at katalysator er tillegsutstyr. så 11.200kr uten kat :-k
"godkjent for kjøring på vei hvis utstyrt med katalysator (tilleggsutstyr)" står det på yamaha sin utstyrs side.

forstår ikke helt dette rundt db killer, med og uten.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av KevinmsR6 »

Med db killer mindre støy
Uten db killer masse støy :) langtur med passasjer er det greit med db killer i :) korte kruse turer så pleier jeg og ikke ha i db killer:)

Ville anbefalt deg og sjekke cs sin slip on :) har en kamerat som har en mt 07 med dette og er ubeskrivelig fet og fin lyd :) følger også med db killer og koster vel halve prisen av akropovic anlegget.... selv bruker jeg orginal katilysator og slip on... er ikke mye effekt og hente på effektanlegg annet en lyd på dagens sykler da de som oftest er optimalisert med orginal anlegg..

Det var før i tiden på gamle sykler at pottene var fylt opp for og isolere støy osv.... da var det effekt og hente ved og bytte til effektanlegg.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Som Kevin sa.
Vit at uten katalysator kan man få mangellapp på sykkelen, men da skal du ha uflaks å kjøre inn i en teknisk kontroll.
Braaaaaap

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av supersic »

Min Arrow er det bare å reise på biltilsynet å få skrevet inn i vognkortet, er ikke mye katalysator i den potta.
Det finnes ikke noe slipon til MT07, du må kappe av eksosen hvis du ikke skal bytte hele veien.

Det at MT07 er liksom bare en nybegynnersykkel føler jeg er LOL.
Hvis vi sammenligner den med en Street triple 675 kan Thriumphen bare glemme det før 8000 omdreininger.
Hvor ofte ligger du i det turtallsområdet? men hvor ofte ligger du bare i 40-50 i fjerdegiret, skjer ikke mye da når du gir full pupp på striple.
Yamahaen derimot har ett merkbart kraftigere skyv.
Lyden er over gjennomsnittlig kul på MT07 hvis du bytter eksos, noe som 9 av 10 gjør.
Demperene på den MT07 er vel ikke akkurat bygget for folk på 100+ kilo, men funker mer enn bra nok til vanlig kjøring.
Jeg har byttet til Øhlins på min og det er ikke spesielt stort problem å holde følge med hvasse R sykler der hvor det svinger bra.

Google litt så finner du raskt ut at MT07 er noe av det aller beste du kan kjøpe og ekstremt lett å selge hvis man vil ha noe annet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser du tok det jeg skrev litt til deg og det var ikke helt meningen. Jeg omtaler MT07 som en fin begynnersykkel fordi det er en av de billigste syklene man får tak i. Man få¨r også mye sykkel for pengene og i tillegg så kjøper man kvalitet og man har et godt utbygd forhandlernett rundt seg.

Da er det som oftest en slik nybegynnere vil starte på for å "prøve seg litt frem".

Jeg opplevde draget i MT07 som bra, men den mistet pusten fort. Så den kan nok føles morsommere på landeveien, men en Street Triple R har mer pust. 106 HK'er kontra 74 HK'er er tross alt en ganske stor forskjell. Men så koster den også vesentlig mer enn MT07 og det er det som gjør MT07 til et naturlig valg for den som vil "teste ut sin ferske MC karriere". Under 100-laken er tross alt helt utrolig. Selv om de orginale demperne og finnishen ellers ikke når opp til Street Triple R.

Så det blir egentlig feil å sammenligne dem. To helt forskjellige prisklasser. Men det er nå vertfall min mening.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 21:33 Jeg ser du tok det jeg skrev litt til deg og det var ikke helt meningen. Jeg omtaler MT07 som en fin begynnersykkel fordi det er en av de billigste syklene man får tak i. Man få¨r også mye sykkel for pengene og i tillegg så kjøper man kvalitet og man har et godt utbygd forhandlernett rundt seg.

Da er det som oftest en slik nybegynnere vil starte på for å "prøve seg litt frem".

Jeg opplevde draget i MT07 som bra, men den mistet pusten fort. Så den kan nok føles morsommere på landeveien, men en Street Triple R har mer pust. 106 HK'er kontra 74 HK'er er tross alt en ganske stor forskjell. Men så koster den også vesentlig mer enn MT07 og det er det som gjør MT07 til et naturlig valg for den som vil "teste ut sin ferske MC karriere". Under 100-laken er tross alt helt utrolig. Selv om de orginale demperne og finnishen ellers ikke når opp til Street Triple R.

Så det blir egentlig feil å sammenligne dem. To helt forskjellige prisklasser. Men det er nå vertfall min mening.
De syklene har helt forskjellig giring og dreiemonent, hk er ikke alt, jeg liker diesel drag bedre enn honda civic jag.
Street triple er raskere sykkel men ikke når du farter rundt i moderat tempo og plutselig får lyst til å doble farta

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av kjellv »

Da må jeg nesten si noe jeg og.. Jeg skal prøve å være så objektiv som en Yamahapusher klarer :crazy:

MT-07 er, og har vært den mest solgte tunge MC her i landet siden den kom i 2014. Dette er en meget populær sykkel, og det vil den fortsatt være i mange år framover. Det gir deg en relativ trygghet for at den er grei å selge igjen. For det kommer du til å gjøre om et-tre år. Begynnersykkel er begynnersykkel. Du vil ganske snart få lyst til å prøve noe annet uansett hva du kjøper. Derfor er det greit å kjøpe en modell som er populær og lettsolgt. Denne er derfor et av de tryggeste mc-kjøp du kan gjøre for tiden.
Kjøp den og kjør denne sesongen med den. Du vil ikke angre, men du kan godt være klar for storebror MT-09 til neste sesong, eller en annen slektning XSR700 eller XSR900. Begge disse er nært beslektet med MT-07 og 09. Motor, ramme, bremser, hjul og mye annet, men er langt romsligere og høyere.
MT-07 har så langt vært feilfri. Ingen kjente feil og mangler på denne!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 30 mai 2017, 21:55
Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 21:33 Jeg ser du tok det jeg skrev litt til deg og det var ikke helt meningen. Jeg omtaler MT07 som en fin begynnersykkel fordi det er en av de billigste syklene man får tak i. Man få¨r også mye sykkel for pengene og i tillegg så kjøper man kvalitet og man har et godt utbygd forhandlernett rundt seg.

Da er det som oftest en slik nybegynnere vil starte på for å "prøve seg litt frem".

Jeg opplevde draget i MT07 som bra, men den mistet pusten fort. Så den kan nok føles morsommere på landeveien, men en Street Triple R har mer pust. 106 HK'er kontra 74 HK'er er tross alt en ganske stor forskjell. Men så koster den også vesentlig mer enn MT07 og det er det som gjør MT07 til et naturlig valg for den som vil "teste ut sin ferske MC karriere". Under 100-laken er tross alt helt utrolig. Selv om de orginale demperne og finnishen ellers ikke når opp til Street Triple R.

Så det blir egentlig feil å sammenligne dem. To helt forskjellige prisklasser. Men det er nå vertfall min mening.
De syklene har helt forskjellig giring og dreiemonent, hk er ikke alt, jeg liker diesel drag bedre enn honda civic jag.
Street triple er raskere sykkel men ikke når du farter rundt i moderat tempo og plutselig får lyst til å doble farta
Kommer litt ann på hvilket gir man velger også da :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 30 mai 2017, 22:01 Da må jeg nesten si noe jeg og.. Jeg skal prøve å være så objektiv som en Yamahapusher klarer :crazy:

MT-07 er, og har vært den mest solgte tunge MC her i landet siden den kom i 2014. Dette er en meget populær sykkel, og det vil den fortsatt være i mange år framover. Det gir deg en relativ trygghet for at den er grei å selge igjen. For det kommer du til å gjøre om et-tre år. Begynnersykkel er begynnersykkel. Du vil ganske snart få lyst til å prøve noe annet uansett hva du kjøper. Derfor er det greit å kjøpe en modell som er populær og lettsolgt. Denne er derfor et av de tryggeste mc-kjøp du kan gjøre for tiden.
Kjøp den og kjør denne sesongen med den. Du vil ikke angre, men du kan godt være klar for storebror MT-09 til neste sesong, eller en annen slektning XSR700 eller XSR900. Begge disse er nært beslektet med MT-07 og 09. Motor, ramme, bremser, hjul og mye annet, men er langt romsligere og høyere.
MT-07 har så langt vært feilfri. Ingen kjente feil og mangler på denne!
Jeg er helt enig med deg. Til den prisen så får du rett og slett ikke en bedre sykkel i mine øyne. Det at de ter twin gjør den morsom å kjøre. Jeg er faktisk også delvis enig med Supersic. Med momentet langt nede og litt "kortpustet" motor så blir det litt mer giring og det gjør at sykkelen virker "morsommere". Utseendet er også bra og lyden synes vertfall jeg er bra på denne. Også orginalt.

Sleng på en bråkepotte og kanskje litt bedre dempere så er du good to go :thumleft

Svar