Nå var det vel heller ikke skinndress denne tråden handlet om. Skinndresser er det allerede mange Norske forhandlere som har gitt opp å ha på lager. Om en kunde kommer for å se på en skinndress, gjør han det oftest bare for å sjekke størrelsen slik at han vet hva han skal bestille fra en eller annen nettbutikk.supersic skrev: 30 mai 2017, 16:08Skal man betale dobbel pris for en skinndress bare for at andre skal ha en jobb å gå til?
Er ikke alle som har 5-10 tusen å slenge bort.
Det er vel heller importører og butikker som må tilpasse seg.
Tilpasning av markedet kalles dette, reduksjon av varelager. Det er nemlig slik tilpasningen skjer hos Norske butikker. Denne tilpasningen utvikler seg hele tiden. Det er nå bare i de store byene forhandlerne har mulighet til å tilby en stor utstilling av dyre klær og kapitalvarer. Mange av disse har sikret seg importrettigheter til kjente og populære varemerker, kanskje også startet egen nettbutikk. Men selv i de store byene sliter de med å overleve. Både i Trondheim, Bergen, Stavanger har det nylig vært konkurser. I mindre befolkede deler av landet er det nå ofte veldig langt mellom forhandlerne, og de som er igjen har ingen mulighet til å overleve som ren MC-forhandler med butikkutstilling av tilbehør og klær. Der finner du bare "brødvarer", slikt som det selges litt av uansett. Filter, oljer, billige hjelmer, litt hansker, litt klær osv. En liten utstilling med noen få 50cc scootere og noen 125cc. Kanskje en og annen tyngre sykkel som de håper på å få solgt i inneværende sesong. For de tjener ikke mer på den enn at de må gi fra seg hele fortjenesten om den blir stående i butikken til neste sesong.
Å tilpasse seg konkurransen fra de store nettbutikkene i Europa/Asia er ikke mulig på andre måter. Da må butikkene endre på vareutvalget, bytte ut kjøreklær, redusere på utvalget av spesielt tunge motorsykler og modeller det selges mindre av. De må holde varemengden nede på et veldig lavt nivå, satse på at det holder å kunne skaffe varene i løpet av 4-5 dager. De må heller fylle butikken med andre varer. Plenklippere, motorsager og snøfresere for eksempel. Sakte men sikkert forsvinner rene MC-forhandlere.
Resultatet av denne markedsutviklingen er bedrøvelig for oss motorsyklister. Mange av oss setter av et par uker ferie til langtur. Kanskje er rv17, Kystriksveien i Nordland et mål. Lofoten eller Nordkapp. Skulle du være uheldig å plutselig trenge et nytt kjede eller et bakdekk på turen kan du ikke regne med å få dette samme dagen. Antakelig ikke neste dag heller. Det er slett ikke sikkert du finner en forhandler av noe som helst merke innenfor nærmeste 50 mil en gang..
Men da er det bra man har gode nettbutikker da..

Dette er bare et
