Valg av sykkel for nybegynner
Valg av sykkel for nybegynner
Heisan folkens!
Har nylig begynt med MC-lappen, (A) og mangler litt obligatorisk kjøring til oppkjøring 11.07 (første ledige).
Så nå har jeg begynt og kikke etter sykkel, dog som allt annet er det et hav og alternativer og mye forvirrende for en newbie!
Hovedsaklig vil sykkelen bli brukt til pendling, men ønsker også å ha noe man kan ta en tur med.
Nå har jeg kun prøvesittet sykkler, vært innom og "window shoppa" på mc butikker men har et fint øye til Suzuki Gsxr. (De er jo knallfine)
Har ikke helt bestemt meg for slagvolum heller, men er redd for og "vokse" fra den med tid og ender med og bytte ut relativt raskt. Så tenker allt fra 600 og oppover egentlig.
Noen som har noen bra tips og komme med? På forhånd Takk :)
Har nylig begynt med MC-lappen, (A) og mangler litt obligatorisk kjøring til oppkjøring 11.07 (første ledige).
Så nå har jeg begynt og kikke etter sykkel, dog som allt annet er det et hav og alternativer og mye forvirrende for en newbie!
Hovedsaklig vil sykkelen bli brukt til pendling, men ønsker også å ha noe man kan ta en tur med.
Nå har jeg kun prøvesittet sykkler, vært innom og "window shoppa" på mc butikker men har et fint øye til Suzuki Gsxr. (De er jo knallfine)
Har ikke helt bestemt meg for slagvolum heller, men er redd for og "vokse" fra den med tid og ender med og bytte ut relativt raskt. Så tenker allt fra 600 og oppover egentlig.
Noen som har noen bra tips og komme med? På forhånd Takk :)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24637
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Det eneste generelle rådet jeg kan gi, er at du kjøper den sykkelen du liker best etter prøvesitting. Så bygger du erfaringer derfra.
Når det gjelder motor så vil de fleste sykler overraske deg i positiv grad. En typisk r sykkel er faktisk ganske trygg og snill å kjøre. Kreftene langt nede vil ikke skremme deg nevneverdig og en firesylindret r sykkel er ganske smooth og fin å kjøre. Det er først når du vrir på rulla og runder høyere turtall at villdyret våkner.
En sykkel som feks MT07 og lignende er så klart rimeligere å kjøpe, men motoren i disse kan faktisk virke mer skremmende fordi kreftene befinner seg lenger ned og det kan by på noen overraskelser for en som er fersk i mc verdenen.
Men tenk på forsikring også. En r sykkel vil ruinere deg hvis du er under 24 år og ikke har opparbeidet bonus. Da vil en sykkel ala MT07 eller en såkalt streetsykkel være langt hyggeligere i både innkjøp og forsikring.
Uansett hva du ender på, så ønsker jegd eg lykke til med lappen :)
Når det gjelder motor så vil de fleste sykler overraske deg i positiv grad. En typisk r sykkel er faktisk ganske trygg og snill å kjøre. Kreftene langt nede vil ikke skremme deg nevneverdig og en firesylindret r sykkel er ganske smooth og fin å kjøre. Det er først når du vrir på rulla og runder høyere turtall at villdyret våkner.
En sykkel som feks MT07 og lignende er så klart rimeligere å kjøpe, men motoren i disse kan faktisk virke mer skremmende fordi kreftene befinner seg lenger ned og det kan by på noen overraskelser for en som er fersk i mc verdenen.
Men tenk på forsikring også. En r sykkel vil ruinere deg hvis du er under 24 år og ikke har opparbeidet bonus. Da vil en sykkel ala MT07 eller en såkalt streetsykkel være langt hyggeligere i både innkjøp og forsikring.
Uansett hva du ender på, så ønsker jegd eg lykke til med lappen :)
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Kawasaki ER-6F er en knallfin begynnersykkel som er både lettkjørt og sprek. Parallelltwin med 72 hk og godt bunndrag. ER6-F ble erstattet i år av Ninja 650 , så det er sikkert mulig å få en brukt til en grei pris. ABS-bremser har den også, noe som er et must spør du meg 

-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Kan jo tenke litt på sittestilling du ønsker evt. er mye forskjellig sykler ja, men det vil jo luke ut en god del
Braaaaaap
Re: Valg av sykkel for nybegynner
@Bjerknez Sjekket nettop forsikring på en lignende sykkel i min prisklasse og det ble ikke så ille, 550kr mnd og dette er før YS-avtalen kicker inn hos gjensidige som gjør den relativt billigere. Fikk også tips av en kamerat som har en Gsxr 750, om og overføre bonus fra bil til sykkel kan også gjøre det billigere om forsikringselskapet er villige til det. Forsikringen blir også billigere av at jeg er 27 også, og det og kjøre skadefritt på bil med full bonus bør vel også ha en viss invirkning?
Når det gjelder sykkelvalg, så er utvalget så stort og så bredt at det er nesten umulig og bestemme seg. Uansett så sikler jeg på så å si alle typer akkurat nå (Y)
Kommer til og bruke helgen til og kikke rundt, og grille gutta på den lokale mc-sjappa imorgen og samle så mye informasjon før jeg tar noe som helst valg
Men skriver ned alle tipsene jeg har fått her, og forhåpentligvis får jeg prøvesittet de fleste og sett hva som "sitter" for meg =)
Når det gjelder sykkelvalg, så er utvalget så stort og så bredt at det er nesten umulig og bestemme seg. Uansett så sikler jeg på så å si alle typer akkurat nå (Y)
Kommer til og bruke helgen til og kikke rundt, og grille gutta på den lokale mc-sjappa imorgen og samle så mye informasjon før jeg tar noe som helst valg

Men skriver ned alle tipsene jeg har fått her, og forhåpentligvis får jeg prøvesittet de fleste og sett hva som "sitter" for meg =)
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Har hatt både gixxer 600 og 750, og 750 er helt klart å foretrekke, på en 600 er du over alt som heter fartsgrenser før de drar skikkelig, 750en har i hvertfall litt dreiemoment, så har du penger til 750 er det ikke noe å lure på det er ett lett valg hvis det står mellom de to.TomT skrev: 02 jun 2017, 21:09 @Bjerknez Sjekket nettop forsikring på en lignende sykkel i min prisklasse og det ble ikke så ille, 550kr mnd og dette er før YS-avtalen kicker inn hos gjensidige som gjør den relativt billigere. Fikk også tips av en kamerat som har en Gsxr 750, om og overføre bonus fra bil til sykkel kan også gjøre det billigere om forsikringselskapet er villige til det. Forsikringen blir også billigere av at jeg er 27 også, og det og kjøre skadefritt på bil med full bonus bør vel også ha en viss invirkning?
Når det gjelder sykkelvalg, så er utvalget så stort og så bredt at det er nesten umulig og bestemme seg. Uansett så sikler jeg på så å si alle typer akkurat nå (Y)
Kommer til og bruke helgen til og kikke rundt, og grille gutta på den lokale mc-sjappa imorgen og samle så mye informasjon før jeg tar noe som helst valg![]()
Men skriver ned alle tipsene jeg har fått her, og forhåpentligvis får jeg prøvesittet de fleste og sett hva som "sitter" for meg =)
Som Bjerknez skriver, kjøp den sykkelen du har lyst på, liten vits å kjøpe noe fornuftig hvis du hater synet av sykkelen i garasjen.
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Siste tips fra meg, kjøp noe med litt bunndrag. Da slipper du å jage turtall for å ha det gøy.
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Det jeg tenkte også, lettere og følge trafikken med bunndrag. Og siden jeg tenker og bruke sykkelen for pendling hovedsaklig så vil det ha en stor innvirkningBC45 skrev: 02 jun 2017, 21:29 Siste tips fra meg, kjøp noe med litt bunndrag. Da slipper du å jage turtall for å ha det gøy.

Re: Valg av sykkel for nybegynner
blir lei av mt07 etter 1 år, og du vil selge med tap! Kjøp deg noe heftig med det samme! R1 CP har bra bunndrag;);)
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Valg av sykkel for nybegynner
isåfall om penger ikke er noen hindring bare gå rett på kawa H2KawaGreen skrev: 03 jun 2017, 00:06 blir lei av mt07 etter 1 år, og du vil selge med tap! Kjøp deg noe heftig med det samme! R1 CP har bra bunndrag;);)
Braaaaaap
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24637
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Husk at du kan flytte over bonus fra bil til mc. Det har jeg gjort så det er du som er forsikringstaker på begge.TomT skrev: 02 jun 2017, 21:09 @Bjerknez Sjekket nettop forsikring på en lignende sykkel i min prisklasse og det ble ikke så ille, 550kr mnd og dette er før YS-avtalen kicker inn hos gjensidige som gjør den relativt billigere. Fikk også tips av en kamerat som har en Gsxr 750, om og overføre bonus fra bil til sykkel kan også gjøre det billigere om forsikringselskapet er villige til det. Forsikringen blir også billigere av at jeg er 27 også, og det og kjøre skadefritt på bil med full bonus bør vel også ha en viss invirkning?
Når det gjelder sykkelvalg, så er utvalget så stort og så bredt at det er nesten umulig og bestemme seg. Uansett så sikler jeg på så å si alle typer akkurat nå (Y)
Kommer til og bruke helgen til og kikke rundt, og grille gutta på den lokale mc-sjappa imorgen og samle så mye informasjon før jeg tar noe som helst valg![]()
Men skriver ned alle tipsene jeg har fått her, og forhåpentligvis får jeg prøvesittet de fleste og sett hva som "sitter" for meg =)
Kan lønne seg noen ganger. :)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24637
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Jeg skal ikke legge skjul på at jeg også nok hadde gått lei av MT07 etter kort tid, men har man ikke noen preferanser så tror jeg uansett vil bli fornøyd.KawaGreen skrev: 03 jun 2017, 00:06 blir lei av mt07 etter 1 år, og du vil selge med tap! Kjøp deg noe heftig med det samme! R1 CP har bra bunndrag;);)
Nå holder vel MT07 seg veldig bra i pris og selge med tap gjør man uansett, spesielt hvis man kjøper nytt, så det argumentet kjøper jeg ikke. Rent økonomisk ville jeg valgt en MT07/MT09, hvis det er streetfighter du er ute etter. Er du hektet på r sykkel, så kjøper du det. Kjøp som sagt den sykkelen du har mest lyst på. Da blir gleden større når du kjører den.
Etter noen mil i salen vil du uansett bli noen erfaringer rikere og du havner nok der de fleste av oss andre har havnet til slutt, med å forøke deg gjennom flere sykkeltyper.
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Taper penger gjør man uansett, men blir jo ""billigere"" jo lengere du har sykkelen! Selge sykkel etter 1 år er jo Max tap!Bjerknez skrev: 03 jun 2017, 03:16Jeg skal ikke legge skjul på at jeg også nok hadde gått lei av MT07 etter kort tid, men har man ikke noen preferanser så tror jeg uansett vil bli fornøyd.KawaGreen skrev: 03 jun 2017, 00:06 blir lei av mt07 etter 1 år, og du vil selge med tap! Kjøp deg noe heftig med det samme! R1 CP har bra bunndrag;);)
Nå holder vel MT07 seg veldig bra i pris og selge med tap gjør man uansett, spesielt hvis man kjøper nytt, så det argumentet kjøper jeg ikke. Rent økonomisk ville jeg valgt en MT07/MT09, hvis det er streetfighter du er ute etter. Er du hektet på r sykkel, så kjøper du det. Kjøp som sagt den sykkelen du har mest lyst på. Da blir gleden større når du kjører den.
Etter noen mil i salen vil du uansett bli noen erfaringer rikere og du havner nok der de fleste av oss andre har havnet til slutt, med å forøke deg gjennom flere sykkeltyper.
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Vedlikehold er også et punkt å tenke på.
Kjede mot kardang eller belte. Mye overflater med lakk istedenfor plastskjermer. Sjekke hvor mange Km imellom servicer og les opp på kjente feil.
Men det er som andre sier i denne tråden, at man bør kjøpe det man har lyst på fremfor det som skal være "fornuftig, lurt og pengesparende".
Det å kjøre mc er det strake motsatte av de 3 ordene.
Som regel så er det ingen som tjener penger på å kjøre mc, så man kan bare kaste vekk de tankene med en gang.
Kjede mot kardang eller belte. Mye overflater med lakk istedenfor plastskjermer. Sjekke hvor mange Km imellom servicer og les opp på kjente feil.
Men det er som andre sier i denne tråden, at man bør kjøpe det man har lyst på fremfor det som skal være "fornuftig, lurt og pengesparende".
Det å kjøre mc er det strake motsatte av de 3 ordene.
Som regel så er det ingen som tjener penger på å kjøre mc, så man kan bare kaste vekk de tankene med en gang.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24637
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Ja, men det er svært få som har en motorsykkel særlig lenge før man bytter. Selv om unntak finnes. Å kjøpe helt ny er jo uansett et dårlig valg hvis det økonomiske er viktig.
Man må nok tenke seg grundig gjennom før man velger sykkel angående hva som er viktigst, får man får ikke i pose og sekk. Vil man ha en helt ny sykkel som ingen har tuklet med og full garanti etc. Så er jo det flott, men det koster dyrt kontra å kjøpe en som er ett år gammel.
I mine øyne så vil man nok ha sykkelen lengst hvis man kjøper seg drømmesykkelen med en gang, og gjerne finne en modell av denne som er ett år gammel og som er bra vedlikeholdt etc. Da vil man mest trolig ha sykkelen lenger og det hbir også billigere da man slipper det ekstra tapet første året på en helt ny sykkel.
Så hvis drømmesykkelen egentlig er en Tuono til 250.000,- og man har råd, så kjøp en pent brukt utgave av denne, hvis du har pengene så klart eller råd til lånet.
Hvis man har et budsjett som er langt lavere, så ender man stort sett med en sykkel man EGENTLIG ikke har veldig lyst på og da bytter man gjerne fortere.
Det er mange elementer og tenke på her, men vi skal være glad for at motorsykkel egentlig ikke er så voldsomt dyrt i forhold til hva man får av krefter og opplevelser.
Min drømmesykkel som fersk motorsyklist var en cruiser. Jeg kunne jo kjøpt meg en rimelig cruiser 700ccm klassen fra Honda, men valgte å kjøpe ett år gammel Yamaha XVS 1300 med en gang. Det var den sykkelen jeg likte best utseende på som var av et kjent merke med kvalitetsstempel. Harley er ikke helt meg, så det ble det ikke noe av.
Men selv når jeg trodde drømmesykkelen sto i garasjen så fant jeg ut at det ble litt "døll" i lengden på en cruiser. Jeg ville ha noe litt mer spennende, of vipps, så ble det ny sykkel, og flere til. sånn går det når man TROR man har funnet den perfekte sykkel og aldri kjørt motorsykkel før. Man får erfaringer etter hvert på godt og vondt. Og da blir det ofte bytte av sykkel. Er vel ikke mange jeg kjenner som har hatt en sykkel i mer enn 2-3 år tror jeg. Selv om unntak finnes.
Man må nok tenke seg grundig gjennom før man velger sykkel angående hva som er viktigst, får man får ikke i pose og sekk. Vil man ha en helt ny sykkel som ingen har tuklet med og full garanti etc. Så er jo det flott, men det koster dyrt kontra å kjøpe en som er ett år gammel.
I mine øyne så vil man nok ha sykkelen lengst hvis man kjøper seg drømmesykkelen med en gang, og gjerne finne en modell av denne som er ett år gammel og som er bra vedlikeholdt etc. Da vil man mest trolig ha sykkelen lenger og det hbir også billigere da man slipper det ekstra tapet første året på en helt ny sykkel.
Så hvis drømmesykkelen egentlig er en Tuono til 250.000,- og man har råd, så kjøp en pent brukt utgave av denne, hvis du har pengene så klart eller råd til lånet.
Hvis man har et budsjett som er langt lavere, så ender man stort sett med en sykkel man EGENTLIG ikke har veldig lyst på og da bytter man gjerne fortere.
Det er mange elementer og tenke på her, men vi skal være glad for at motorsykkel egentlig ikke er så voldsomt dyrt i forhold til hva man får av krefter og opplevelser.
Min drømmesykkel som fersk motorsyklist var en cruiser. Jeg kunne jo kjøpt meg en rimelig cruiser 700ccm klassen fra Honda, men valgte å kjøpe ett år gammel Yamaha XVS 1300 med en gang. Det var den sykkelen jeg likte best utseende på som var av et kjent merke med kvalitetsstempel. Harley er ikke helt meg, så det ble det ikke noe av.
Men selv når jeg trodde drømmesykkelen sto i garasjen så fant jeg ut at det ble litt "døll" i lengden på en cruiser. Jeg ville ha noe litt mer spennende, of vipps, så ble det ny sykkel, og flere til. sånn går det når man TROR man har funnet den perfekte sykkel og aldri kjørt motorsykkel før. Man får erfaringer etter hvert på godt og vondt. Og da blir det ofte bytte av sykkel. Er vel ikke mange jeg kjenner som har hatt en sykkel i mer enn 2-3 år tror jeg. Selv om unntak finnes.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Velg deg:
- en du har råd til
- en, der du når ned til bakken med beina,
- en, som starter og går
- en, som har bunndrag (gi fa... i maks hastighet og fet aks)
- en, der deletilgang er både lett og rimelig
- en, som du har råd å selge (les: evt. "tape penger" på ved salg) når annet behov melder seg
- en du tør å bruke og forbruke.
Gi fa... å kjøpe nytt: behovet og lysten endrer seg etter brukerfaring og mil langsetter vegen - og du må tillate deg å kunne bytte. Er du singel eller fraskilt 40-åring så kjøper du med hjertet. Er du (kommende) familiefar, så bruk innsiden av huet ved valg av prisklasse. Det er de færreste som har sesongmessig kjørelengde på 10.000 km - og to-hjulingen skal betales ned månedlig også når det er vinter.
Spør du meg: kjøp brukt, sen 90-tallers Yamaha, kjøpt brukt utstyr fra topp til tå. Kjør og smil. Dette er et fett liv - og fetere blir det hvis du trives alene, langsetter asfalt, med baconpølse fristende i horisonten.
- en du har råd til
- en, der du når ned til bakken med beina,
- en, som starter og går
- en, som har bunndrag (gi fa... i maks hastighet og fet aks)
- en, der deletilgang er både lett og rimelig
- en, som du har råd å selge (les: evt. "tape penger" på ved salg) når annet behov melder seg
- en du tør å bruke og forbruke.
Gi fa... å kjøpe nytt: behovet og lysten endrer seg etter brukerfaring og mil langsetter vegen - og du må tillate deg å kunne bytte. Er du singel eller fraskilt 40-åring så kjøper du med hjertet. Er du (kommende) familiefar, så bruk innsiden av huet ved valg av prisklasse. Det er de færreste som har sesongmessig kjørelengde på 10.000 km - og to-hjulingen skal betales ned månedlig også når det er vinter.
Spør du meg: kjøp brukt, sen 90-tallers Yamaha, kjøpt brukt utstyr fra topp til tå. Kjør og smil. Dette er et fett liv - og fetere blir det hvis du trives alene, langsetter asfalt, med baconpølse fristende i horisonten.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Takker for tips og råd folkens!
Hadde nå på torsdag min første kjøretime, og etter den ble løpet booket frem mot oppkjøring. Flere år på crosser fikk iaf kjørelæreren til og se "dollaren" forsvinne og at dette ville gå helt greit fremover. Så nå er Banekjøring, Langkjøring, trinnvurdering og kjøretimer satt opp så innen July er jeg nok på veien og gliser!
Heldigvis er det ikke så stress og få tak i en sykkel ennå, så jeg kan benytte tiden på å gjøre ett valg om type sykkel.
Nå husker jeg ikke i farta hvem sykkel jeg kjørte på kjøreskolen, men den likte jeg og den hadde godt bunndrag. ( Kan finne ut av hvem til senere tid så kanskje jeg får noen + og - om den type sykkel før jeg kjøper)
Men, kjøreskolen har også en MT07 som de bruker til kjøretimer, så denne har jeg sagt jeg vil ha et par timer med for og se om dette er en sykkel kan tenke meg selv.
Så etter alltfor mye sikling over finn, og vindushopping fikk jeg telefon fra gjensidige igår. De har sett at jeg har sjekket forsikring på mc på nettet, og kunne fortelle meg at om jeg kjøpte en Suzuki Gxsr 750 som jeg sjekket pris på, ville jeg få 70% bonus og en måndtlig sum på underkant av 250kr mnd. Så forsikringsmessig ble jeg overrasket, trodde det var langt dyrere enn som så!
Ennå litt mer heldig er jeg, da fattern har sagt at om jeg ikke har sykkel innen oppkjøringa er bestått, så er det bare og låne hans frem til jeg får en sykkel så jeg ikke kjøper noe skrall bare for å ha sykkel fort. Ikke så gæli og få tilgang til en Night-train Harley Davidson som "første" sykkel til man får sin egen
Hadde nå på torsdag min første kjøretime, og etter den ble løpet booket frem mot oppkjøring. Flere år på crosser fikk iaf kjørelæreren til og se "dollaren" forsvinne og at dette ville gå helt greit fremover. Så nå er Banekjøring, Langkjøring, trinnvurdering og kjøretimer satt opp så innen July er jeg nok på veien og gliser!
Heldigvis er det ikke så stress og få tak i en sykkel ennå, så jeg kan benytte tiden på å gjøre ett valg om type sykkel.
Nå husker jeg ikke i farta hvem sykkel jeg kjørte på kjøreskolen, men den likte jeg og den hadde godt bunndrag. ( Kan finne ut av hvem til senere tid så kanskje jeg får noen + og - om den type sykkel før jeg kjøper)
Men, kjøreskolen har også en MT07 som de bruker til kjøretimer, så denne har jeg sagt jeg vil ha et par timer med for og se om dette er en sykkel kan tenke meg selv.
Så etter alltfor mye sikling over finn, og vindushopping fikk jeg telefon fra gjensidige igår. De har sett at jeg har sjekket forsikring på mc på nettet, og kunne fortelle meg at om jeg kjøpte en Suzuki Gxsr 750 som jeg sjekket pris på, ville jeg få 70% bonus og en måndtlig sum på underkant av 250kr mnd. Så forsikringsmessig ble jeg overrasket, trodde det var langt dyrere enn som så!

Ennå litt mer heldig er jeg, da fattern har sagt at om jeg ikke har sykkel innen oppkjøringa er bestått, så er det bare og låne hans frem til jeg får en sykkel så jeg ikke kjøper noe skrall bare for å ha sykkel fort. Ikke så gæli og få tilgang til en Night-train Harley Davidson som "første" sykkel til man får sin egen

- barske
- Innlegg: 272
- Registrert: 10 jun 2017, 14:33
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
- Bosted: Trondheim
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Hei!
Dette blir min første post, siden jeg nylig har vært gjennom det du skal :)
Valget mitt falt på en Kawa z800 (Fulleffekt) som førstesykkel. Selv syns jeg dette er en nydelig sykkel å se på, så da var første kriteria innfridd. For det andre synes jeg det er en herlig lyd helt fra 3000 til 12000 omdreininger. For det tredje er den ganske artig å kjøre. For det fjerde er den relativt økonomisk og forsikringen koster ca 3500,- som fullkasko for meg på 30 år og 70% bonus.
Alle har vel sine følelser og vurderinger, men slik ble det til meg :)
Lykke til!
Dette blir min første post, siden jeg nylig har vært gjennom det du skal :)
Valget mitt falt på en Kawa z800 (Fulleffekt) som førstesykkel. Selv syns jeg dette er en nydelig sykkel å se på, så da var første kriteria innfridd. For det andre synes jeg det er en herlig lyd helt fra 3000 til 12000 omdreininger. For det tredje er den ganske artig å kjøre. For det fjerde er den relativt økonomisk og forsikringen koster ca 3500,- som fullkasko for meg på 30 år og 70% bonus.
Alle har vel sine følelser og vurderinger, men slik ble det til meg :)
Lykke til!
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Gratulerer med sykkelbarske skrev: 10 jun 2017, 14:43 Hei!
Dette blir min første post, siden jeg nylig har vært gjennom det du skal :)
Valget mitt falt på en Kawa z800 (Fulleffekt) som førstesykkel. Selv syns jeg dette er en nydelig sykkel å se på, så da var første kriteria innfridd. For det andre synes jeg det er en herlig lyd helt fra 3000 til 12000 omdreininger. For det tredje er den ganske artig å kjøre. For det fjerde er den relativt økonomisk og forsikringen koster ca 3500,- som fullkasko for meg på 30 år og 70% bonus.
Alle har vel sine følelser og vurderinger, men slik ble det til meg :)
Lykke til!


- Sir Limpalot
- Innlegg: 101
- Registrert: 23 mar 2017, 22:41
- Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
- Bosted: Årnes
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Det kommer litt an på hva du er ute etter i en sykkel.KawaGreen skrev: 03 jun 2017, 00:06 blir lei av mt07 etter 1 år, og du vil selge med tap! Kjøp deg noe heftig med det samme! R1 CP har bra bunndrag;);)
En kompis av meg som er kjørelærer og altså bor på sykkelen hele sommeren, også på privaten, kjøpte MT07 i fjor og elsker den.
Jeg har prøvekjørt vidunderet uten å bli videre forelsket, men han, som synes det er fryktelig morsomt å bruke bare ett hjul av gangen, mener den er skapt for ham.
Hva du skal bruke den til er jo vel så viktig, personlig hadde jeg ikke orket å jobb-pendle på en r-sykkel, her jeg bor, det går for sakte i rushtrafikken og blir for slitsomt for armene.
Brukte en Ducati 750 SSie litt på vårparten, morsom sykkel på svingete vei og veldig kul å ha stående på gårdsplassen, men et veritabelt mareritt å kjøre i kø med, ikke bare pga. sittestilling.
Konklusjonen ble at jeg godt kan skjønne hvorfor folk elsker den, men jeg ville ikke hatt den om jeg fikk den kastet etter meg.
Så mitt råd blir: PrøveKJØR, ikke bare prøvesitt, og ha i tankene hva du skal bruke den til.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Artig tråd, @TomT!
Selv fikk jeg A-lappen 29 mai i år! Gleden er stor når jeg kan rulle ut på veien på MC.
Mitt ønske var en cruiser av typen Intruder, DragStar, Shadow eller tilsvarende. Japse, ettersom jeg er fornøyd "Japse-bileier" også. (og så har jeg kjørt Suzuki ZR50, 1984 modell, i noen år). Alternativt var "noe som ser ut som en klassisk MC; det vil si likner på den ZR50 jeg har.
Plutselig så fant jeg noe som jeg likte i bruktavdelingen hos Yamaha-forhandleren. Pent design, velholdt, lav KM, og jeg satt veldig behagelig på den. Valget ble en XJ600. Den sparker bra og jeg trives på den. Til tross for at jeg er strålende fornøyd, så blir det nok en sykkel jeg har i noen år. Jeg ser fortsatt etter "neste sykkel", men det haster ikke. Nå er "alt innenfor oppnåelig drøm".
Som det er skrevet over så sparker sykkelen mest når farten kommer opp. Dette kan tyde på at det kan være en fordel med en motor med større drag på lavere turtall? Det er ikke umulig. Det er mest effekt på høyere turtall. Men her blir det også mitt sammenlikningsgrunnlag som er noe begrenset. Prøv mye forskjellig, ikke stress! "Veien blir til mens du går", jeg mener kjører.
Derimot setter jeg stor pris på at sykkelen oppfører seg pent, og jeg føler meg trygg og komfortabel på den. Dette er noe jeg anser som greit på en første sykkel. Det er jo bare å bytte! (Ellers så håper jeg jo at eldste datter kan arve denne når hun får MC-lappen. (Håper jeg?). Det er tre år til hun blir 24 og kan gå rett på "tung-tung".)
Derfor blir min plan også å bytte etter hvert. Allerede nå ser jeg nytten av en vindskjerm, selv om jeg syntes syklene er penest uten.
8-)
Edit: På XJ600 sitter jeg høyere. Det er en stor fordel med kjøring frem og tilbake til arbeid. Nå ser jeg godt over bilene og det gjør det enklere å smette forbi etc. En fordel (praktisk sådan!).
8-9
Selv fikk jeg A-lappen 29 mai i år! Gleden er stor når jeg kan rulle ut på veien på MC.
Mitt ønske var en cruiser av typen Intruder, DragStar, Shadow eller tilsvarende. Japse, ettersom jeg er fornøyd "Japse-bileier" også. (og så har jeg kjørt Suzuki ZR50, 1984 modell, i noen år). Alternativt var "noe som ser ut som en klassisk MC; det vil si likner på den ZR50 jeg har.
Plutselig så fant jeg noe som jeg likte i bruktavdelingen hos Yamaha-forhandleren. Pent design, velholdt, lav KM, og jeg satt veldig behagelig på den. Valget ble en XJ600. Den sparker bra og jeg trives på den. Til tross for at jeg er strålende fornøyd, så blir det nok en sykkel jeg har i noen år. Jeg ser fortsatt etter "neste sykkel", men det haster ikke. Nå er "alt innenfor oppnåelig drøm".
Som det er skrevet over så sparker sykkelen mest når farten kommer opp. Dette kan tyde på at det kan være en fordel med en motor med større drag på lavere turtall? Det er ikke umulig. Det er mest effekt på høyere turtall. Men her blir det også mitt sammenlikningsgrunnlag som er noe begrenset. Prøv mye forskjellig, ikke stress! "Veien blir til mens du går", jeg mener kjører.
Derimot setter jeg stor pris på at sykkelen oppfører seg pent, og jeg føler meg trygg og komfortabel på den. Dette er noe jeg anser som greit på en første sykkel. Det er jo bare å bytte! (Ellers så håper jeg jo at eldste datter kan arve denne når hun får MC-lappen. (Håper jeg?). Det er tre år til hun blir 24 og kan gå rett på "tung-tung".)
Derfor blir min plan også å bytte etter hvert. Allerede nå ser jeg nytten av en vindskjerm, selv om jeg syntes syklene er penest uten.
8-)
Edit: På XJ600 sitter jeg høyere. Det er en stor fordel med kjøring frem og tilbake til arbeid. Nå ser jeg godt over bilene og det gjør det enklere å smette forbi etc. En fordel (praktisk sådan!).
8-9
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Valg av sykkel for nybegynner
hvilket selskap er det? nye street triple RS ble 1300.- for meg på 25år og 30/40% bonus :S 3.5k virket veldig dyrt syntes jegbarske skrev: 10 jun 2017, 14:43 relativt økonomisk og forsikringen koster ca 3500,- som fullkasko for meg på 30 år og 70% bonus.
Braaaaaap
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Tror Suzukien er i forsikringsklasse en del lavere enn Street Triple. Når jeg sitter å vurderer sykler benytter jeg forsikringskalkulatorer, og gud hvor stor forskjell det er på sykler som er innen sammen kubikk klasse og "sykkeltype" klasse.AlleBrukernavnErTatt skrev: 11 jun 2017, 09:24hvilket selskap er det? nye street triple RS ble 1300.- for meg på 25år og 30/40% bonus :S 3.5k virket veldig dyrt syntes jegbarske skrev: 10 jun 2017, 14:43 relativt økonomisk og forsikringen koster ca 3500,- som fullkasko for meg på 30 år og 70% bonus.
Titter selv på Street Triple RS, Suxuki GSR-S, Yamaha MT 07 og 09 og Kawasaki Z900

-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Valg av sykkel for nybegynner
Ja det tror jeg på, men ville trodd at RS og z800 og til og med z900 var i ca samme baneoverlay skrev: 11 jun 2017, 10:51Tror Suzukien er i forsikringsklasse en del lavere enn Street Triple. Når jeg sitter å vurderer sykler benytter jeg forsikringskalkulatorer, og gud hvor stor forskjell det er på sykler som er innen sammen kubikk klasse og "sykkeltype" klasse.AlleBrukernavnErTatt skrev: 11 jun 2017, 09:24hvilket selskap er det? nye street triple RS ble 1300.- for meg på 25år og 30/40% bonus :S 3.5k virket veldig dyrt syntes jegbarske skrev: 10 jun 2017, 14:43 relativt økonomisk og forsikringen koster ca 3500,- som fullkasko for meg på 30 år og 70% bonus.
Titter selv på Street Triple RS, Suxuki GSR-S, Yamaha MT 07 og 09 og Kawasaki Z900![]()

Braaaaaap
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Valg av sykkel for nybegynner
3500 høres rimelig ut for full kasko. 1300 høres nesten for godt ut til å være sant. Sikker på at det ikke er 13000?AlleBrukernavnErTatt skrev: 11 jun 2017, 09:24hvilket selskap er det? nye street triple RS ble 1300.- for meg på 25år og 30/40% bonus :S 3.5k virket veldig dyrt syntes jegbarske skrev: 10 jun 2017, 14:43 relativt økonomisk og forsikringen koster ca 3500,- som fullkasko for meg på 30 år og 70% bonus.