(1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av FredrikE24 »

simpson skrev: 04 jun 2017, 18:54 Du belaster motor uansett hvordan du gjør det.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.
Når motoren er konstruert for å tåle fullt pådrag og voldsomt turtall med full akselerasjon, så er det å bremse på gir en nokså liten belastning(retardasjon) egentlig. Det jeg mener. Klart motoren holder igjen og har en viss belastning. Motoren tåler dette helt finfint.

En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.

Når det gjelder totakt, har man som regel en oljepumpe med en viss grunnstilling med mengde og som øker ved pådrag ved at gasswire splittes og gir pådrag til gasser og oljepumpe. Ved motorbrems og gasser i tomgangsstilling er det et minimum av bensin/olje som slipper inn og kjøler ned. Da kan det fort skjære seg. Har dog tilgode å skjære en totakter siden jeg fikk moped i barnehagealder.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Nomade »

FredrikE24 skrev: 05 jun 2017, 00:03
En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.
Det er bare tull, håper ikke kameraten din parkerer i bratte bakker slik :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 05 jun 2017, 00:03
simpson skrev: 04 jun 2017, 18:54 Du belaster motor uansett hvordan du gjør det.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.
Når motoren er konstruert for å tåle fullt pådrag og voldsomt turtall med full akselerasjon, så er det å bremse på gir en nokså liten belastning(retardasjon) egentlig. Det jeg mener. Klart motoren holder igjen og har en viss belastning. Motoren tåler dette helt finfint.

En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.

Når det gjelder totakt, har man som regel en oljepumpe med en viss grunnstilling med mengde og som øker ved pådrag ved at gasswire splittes og gir pådrag til gasser og oljepumpe. Ved motorbrems og gasser i tomgangsstilling er det et minimum av bensin/olje som slipper inn og kjøler ned. Da kan det fort skjære seg. Har dog tilgode å skjære en totakter siden jeg fikk moped i barnehagealder.
Motoren tåler motorbrems ja, men det er ikke uten belastning.
Største problemet med 2 taktere er at ved motorbrems har du høyt turtall og ingen gass.
Om du har du separat oljepumpe eller blandet olje i bensinen gir den ikke uansett mer olje enn om den går på tomgang. Og derfor skjærer 2 taktere seg om du bruker motorbrems over litt lengre strekker. De får rett og slett ikke nok smøring.
En grunn til at enkelte biler med 2 takts motorer hadde frihjulsnav.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Geiroe »

2 taktere som henger på giret ned lengre bakker skal man gi litt gass på innimellom, nettopp for å smøre og kjøle ned sylinderen. Det med å bremse på giret kommer vel helt naturlig for de fleste, ingen poeng å bruke for lavt gir, og risikere skrens med bakhjulet.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar