TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Toven skrev: 23 mai 2017, 20:42 Vil nå påstå det er stor forskjell på billigjafs som xl-moto sitt eget merke, og typer fra Oxford.
Men finnes vel andre merker og typer på markedet.
Det gjør det sikkert. Har ikke satt meg særlig inn i dette, har aldri pleid å pakke inn syklene mine. Men nå driver jeg på med restaurering av huset, splitter og sager materialer, noe som produserer uante mengder med støv og sagmugg. Kombinert med pollen og blomsterstøv så blir det mildt sagt mye drit som legger seg overalt, inkl. på alt av kjøretøy. Og så blir det ekstra lækkert med litt dugg og regn på toppen naturligvis :crazy:

Så derfor tenkte jeg i min uendelige visdom at en presenning var et smart move .... :thumleft

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Flattop »

Hadde nesten vært enklere med et stretchlaken, dersom det er støv og ikke vann som er det helt store problemet.
Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Nja.... Trur det er greit med noe som er litt mer vann-avvisende, så man kan spyle skiten ;)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

GS vs RS....

I vinter kjøpte jeg altså sykkel igjen, som følge av akutt abstinens etter 6 år uten mc.

I'm a sucker for Telelever and paralever, etter å ha gode minner fra 2 tidligere GS'er i mitt eie. Men GS'er var dyrt, da abstinensen tok meg, og dessuten tenkte jeg at det er lugnt og fint med en rekkefirer. Så da ble det en K1200RS til en hyfsad pris. Usett. Fra Alta. Midtvinters.

Og så, for bare litt siden, ble den første lille turen gjennomført. Med ergonomien fra GS'en i erindringen, syntes jeg det ble litt vel sporty sittestilling på RS'en, og våte drømmer om en GS fikk ny næring.

Og så plutselig, så dukket den opp.... En R1150GS, hel og pen, til en hyggelig pris. What the heck, jeg tar den. Som tenkt, så gjort, og den ble kjøpt rett foran nesa for andre interessenter, fordi jeg var kjappest.

Og slik gikk det til at jeg gikk fra ingen mc, til to stk. :prf

I dag fikk jeg det plutselig for meg at jeg skulle ta meg tid til det man alltid bør gjøre, før man kjøper motorsykkel eller gitarforsterker. Jeg A-B testet. Ikke langt, men en liten times tur på begge to, på svingete Telemarksveier, sånne som er morsomme å kjøre mc på.

Og da ble det tindrende klart. Og helt annerledes enn forventet. :-# :x

R1150GS er en eventyrsykkel, en sånn man kan kjøre "over alt", både på vanlig vei, og på krøtterstier. En SUV, om man vil. K1200RS er en sports-tourer, en sånn man helst ikke kjører på krøtterstier men på asfalt, eller tar en runde på en bane, om man får tilgang. En litt sporty limmo.

Jeg kjører bare på asfalt. Og tar gjerne en sving på en bane, om anledningen byr seg.

RS'en blir, GS'en reiser videre uten meg.

Case closed :twothumbs:
IMG_0825.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Godt å høre :thumleft Noen ergonomiske forbedringer som kommer med tiden? Er det motorkarakteristikk og hva man opplever i svinga som veier opp?
Ser at RSen skinner på bildet, ser jo veldig fin ut :D :D :twothumbs: :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 28 mai 2017, 22:28 Godt å høre :thumleft Noen ergonomiske forbedringer som kommer med tiden? Er det motorkarakteristikk og hva man opplever i svinga som veier opp?
Ser at RSen skinner på bildet, ser jo veldig fin ut :D :D :twothumbs: :twothumbs:
Det var liksom helheten. RS'en er jo silkemyk i motorkarakteristikken, i fht den røffere boxeren. Men jeg følte meg også mer "hjemme" på RS'en, selv om den er litt tregere i styreresponsen enn GS'en. Kan jo skyldes at styret på den er veldig smalt, nærmest som et clip-on, mens GS'en har "cross-styre".

Nå har jeg funnet noen styrehevere på ebay til RS'en, som er på vei. Gjør ikke noe mer innledningsvis, må se hvordan det funker med litt høyere styre først. Kjørte med original-setet i laveste pos i dag, syntes det ble litt rart i høyeste pos. Det kan bli tema med oppbygging av original-setet, til noe midt i mellom.

Men jeg tar det etterhvert. Jeg bare konkluderte med at jeg ikke gidder å ha to sykler, når den ene skiller seg klart ut i positiv retning, samt at jeg i tillegg vet at det ikke blir mye kjøring. :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Jeg kjenner han som solgte deg RSen, en fyr som tar vare på tingene sine.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 28 mai 2017, 23:23 Jeg kjenner han som solgte deg RSen, en fyr som tar vare på tingene sine.
Jeg trur på det, og sykkelen bærer preg av det.

Men jeg syntes han var dårlig på oppfølging når jeg ga ham tilbakemelding på oljesølet. Det gadd han ikke forholde seg til, det var liksom ikke hans problem, samme hvor alvorlig det evt. kunne være. Han skjønner tydeligvis ikke realiteten av å ha et ansvar som selger.

Men samma det, det viste seg å bare være svetting og en dårlig pakning. Greit skuring, og jeg er ferdig med den biten. :thumleft

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Og da var GS'en plutselig solgt, til en annen återfallsgubbe fra andre sida av fjorden. Han ble glad, og jeg ble glad :D
Annonserte på Finn rett før jeg krabba til køys i går kveld, og til morgenkaffen så ble det jammen kø på den :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Bare å få verva han til MCSiden, så får vi vite mer om GSens videre liv i Østfold!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 30 mai 2017, 18:43 Bare å få verva han til MCSiden, så får vi vite mer om GSens videre liv i Østfold!
Tenker han dukker opp snart jeg. Han er innom som gjest. Hadde sykkel for 30 år siden, og vil i gang igjen :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Kjørte meg en tur i dag igjen, i ettermiddagssola. 12 mil. Venter fremdeles på "jippi"-følelsen.......
Men det var jo det jeg skulle finne ut med dette sykkelkjøpet da, om jeg fremdeles er mc-entusiast, eller om jeg er ferdigkjørt.... :scratch

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Har ikke helt fått taket på dette med ebay.......

Kjøpte styreforhøyere, komplett til begge sider, inkl også resten av styret, for kr. 462,-. Andre forlanger liksom kr. 1400,-, uten forhøyere.

Så kjøpte jeg en 477 ECU, som liksom skal være en av de bedre utgavene, for kr. 252,-, mens andre forlanger kr. 1900,- for samme utgave.

Nå sjekka jeg på to speil, av den typen som kom på faceliften, for å få litt mer speilflate. Det ligger to speil ute, i hver sin annonse, fra samme leverandør. De ligger ute for bud. Men på spørsmål om jeg kunne få et tilbud ved kjøp av begge, samt at jeg lurte på fraktkostnad, så får jeg til svar at de ikke kan gjøre noe med prisen, og at frakt kommer på 70 euro. Det er sånn ca dobbelt så dyrt som å sende motsatt vei med Posten.

Merkelige greier..... :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Viktigste med Ebay er å ha litt is i magen og ikke gjøre noe forhastet. Er fort gjort å betale alt for mye spenn og i tillegg bli flådd i frakt-kost :)

Har du fått styreforhøyerne enda?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Viktigste med Ebay er å ha litt is i magen og ikke gjøre noe forhastet. Er fort gjort å betale alt for mye spenn og i tillegg bli flådd i frakt-kost :)

Har du fått styreforhøyerne enda?

Svar