Svingteknikk-nedlegg
Svingteknikk-nedlegg
Prøver å få opp farten litt i oversiktlige kurver, er litt rusten . Har forsøkt å henge litt på siden av sykkelen for å redusere nedlegget, men det funker ikke helt. Jeg føler at jeg lettere får antydninger til slipp på bakhjulet når jeg henger litt, men er usikker på hva jeg gjør galt. Samtidig som jeg henger så lener jeg overkroppen fremover. Blir tyngdepunktet for langt frem? Har kjent tendenser til slipp uten veldig mye gasspådrag. Takknemlig for tips :)
30 sek ut i denne filmen er det en som får skikkelig slipp på bakhjulet. Akkurat det der vil jeg gjerne unngå
https://www.youtube.com/watch?v=MRYb0vGW8AQ
Hva gjør han på filmen galt? Er det bare for mye gass?
30 sek ut i denne filmen er det en som får skikkelig slipp på bakhjulet. Akkurat det der vil jeg gjerne unngå
https://www.youtube.com/watch?v=MRYb0vGW8AQ
Hva gjør han på filmen galt? Er det bare for mye gass?
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Svingteknikk-nedlegg-kneskrap
For meg virker det nesten som om dekkene ikke er skikkelig grep. Altså at dem ikke er varme nok?
Kan jo kanskje også ha vert noe i veibanen. Er dette proffe førere eller amatører?
Lurer litt på dette selv faktisk. Noen av tillfellene viser jo fullstendig hjulslipp etterfulgt av utforkjøring.
Kan jo kanskje også ha vert noe i veibanen. Er dette proffe førere eller amatører?
Lurer litt på dette selv faktisk. Noen av tillfellene viser jo fullstendig hjulslipp etterfulgt av utforkjøring.
Re: Svingteknikk-nedlegg
Håper det er amatører :) Så i hvert fall en sykkel med skilt.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Svingteknikk-nedlegg
Dette er en kjent stripe i LA - Mullholland drive også kjent som "the snake" i et ellers rimelig flatt landskap ift Norge/Alpene. Rnickey Mouse har en haug med vids fra faste steder i dette omr hvor han filmer alle slags kjøretøy opp/ned med stort sett fatale sekvenser.
En offentlig vei med fartsbegrensning og heavily observert av politi.
De fleste av disse i denne sekvensen er vel "overrasket" av svingene og fryser med det resultat at de panikk-bremser med for-bremsen eller ikke gjør noe som helst og havner i grusen, hvor de mest sannsynlig aldri har vært før...
Til ditt spørsmål om henging.. - du skal kjøre alvorlig fort før henging er "nødvendig" - det gjør du jo for å rette opp sykkel når du nærmer deg "grensen" for hjul-slipp - mitt råd er å prøve seg frem med å tøye grensene uten å bevege seg altfor mye på salen - det er veldig mye å gå på før man trenger å kompensere med henging .- litt justering med kne og rumpe er innafor når farten øker men overdreven henging er å ta i på normal vei. Har selv kjørt bak en kompis på KTM 690 som sitter rett opp og ned og skraper fot-hvilere mens jeg kompenserer med rompe-flytting og knær. Dekkene holder !
Så mitt råd er å prøve "rett opp og ned" for å få feeling med sykkel for så å ta det videre med henging og flytting på salen når du er klar for det.
En offentlig vei med fartsbegrensning og heavily observert av politi.
De fleste av disse i denne sekvensen er vel "overrasket" av svingene og fryser med det resultat at de panikk-bremser med for-bremsen eller ikke gjør noe som helst og havner i grusen, hvor de mest sannsynlig aldri har vært før...
Til ditt spørsmål om henging.. - du skal kjøre alvorlig fort før henging er "nødvendig" - det gjør du jo for å rette opp sykkel når du nærmer deg "grensen" for hjul-slipp - mitt råd er å prøve seg frem med å tøye grensene uten å bevege seg altfor mye på salen - det er veldig mye å gå på før man trenger å kompensere med henging .- litt justering med kne og rumpe er innafor når farten øker men overdreven henging er å ta i på normal vei. Har selv kjørt bak en kompis på KTM 690 som sitter rett opp og ned og skraper fot-hvilere mens jeg kompenserer med rompe-flytting og knær. Dekkene holder !
Så mitt råd er å prøve "rett opp og ned" for å få feeling med sykkel for så å ta det videre med henging og flytting på salen når du er klar for det.
Re: Svingteknikk-nedlegg
Enig med han over!
Om du har varme i dekkene skal du ikke oppleve hjulslipp om du sitter korrekt på sykkelen. God forankring med beina knipende på tanken, løse armer og blikket festet i utgangen av svingen er oppskriften. Det er også dødsviktig at du har et jevnt gasspådrag gjennom hele svingen.
I mange av videoene til han kameraten på The Snake kan man veldig tydelig høre at flesteparten av de som kræsjer trekker seg og slipper gassen mid-turn. Husker kjørelæreren min viste oss videoer fra The Snake og snakket om nettopp dette.
Jeg har selv prøvd å henge og lene meg i svinger uten noe særlig hell. Hvis jeg skal kjøre fort på svingete vei følger jeg sykkelen og flytter litt på rumpa for å posisjonere kroppen. Men jeg har aldri vært så langt nede at det har vært noe poeng å henge. Så god kontroll har jeg ikke enda.
Om du har varme i dekkene skal du ikke oppleve hjulslipp om du sitter korrekt på sykkelen. God forankring med beina knipende på tanken, løse armer og blikket festet i utgangen av svingen er oppskriften. Det er også dødsviktig at du har et jevnt gasspådrag gjennom hele svingen.
I mange av videoene til han kameraten på The Snake kan man veldig tydelig høre at flesteparten av de som kræsjer trekker seg og slipper gassen mid-turn. Husker kjørelæreren min viste oss videoer fra The Snake og snakket om nettopp dette.
Jeg har selv prøvd å henge og lene meg i svinger uten noe særlig hell. Hvis jeg skal kjøre fort på svingete vei følger jeg sykkelen og flytter litt på rumpa for å posisjonere kroppen. Men jeg har aldri vært så langt nede at det har vært noe poeng å henge. Så god kontroll har jeg ikke enda.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Svingteknikk-nedlegg
Noen tips (fra en med mye baneerfaring og mange vei-mil):
- Nedlegg er et resultat av kurvehastighet. Nedleggene blir moderate med normal til litt høy fart i svingen. Du skal ha HØY kurvehastighet for å måtte henge inn noe særlig ved vei-kjøring.
- Skal du lene deg inn så er det viktigst å få overkroppen og hodet inn, og hodet langt frem og lavt ned. (Strekke hodet etter speilet). Han på filmen gjør den vanligste feilen; rumpe inn og overkropp/hode midt på sykkel. Han oppnår svært lite, annet enn å skape uro i sykkelen.
- Jeg råder deg til å glemme nedlegg/leneteknikk, og heller fokusere på selve teknikken for å gjennomføre et riktig sving. Fart (og derav nedlegg) kommer som en følge av det. Stikkordene er blikk, forankring, sporvalg, kontrastyring(som man bruker hele tiden uansett) og punktene som gjelder for en god sving-gjennomføring.
Noen av de som kjører fortest i norsk roadracing (superbike og andre klasser) sitter nesten stille midt på sykkelen i sving. Nedleggene er "ekstreme" uten at det går sakte av den grunn. Lite bevegelse sidelengs på sykkelen gir en stabil sykkel med godt grep i innbremsingen før sving.
Sykkelen din er jo perfekt for mye sving-morro :-)
- Nedlegg er et resultat av kurvehastighet. Nedleggene blir moderate med normal til litt høy fart i svingen. Du skal ha HØY kurvehastighet for å måtte henge inn noe særlig ved vei-kjøring.
- Skal du lene deg inn så er det viktigst å få overkroppen og hodet inn, og hodet langt frem og lavt ned. (Strekke hodet etter speilet). Han på filmen gjør den vanligste feilen; rumpe inn og overkropp/hode midt på sykkel. Han oppnår svært lite, annet enn å skape uro i sykkelen.
- Jeg råder deg til å glemme nedlegg/leneteknikk, og heller fokusere på selve teknikken for å gjennomføre et riktig sving. Fart (og derav nedlegg) kommer som en følge av det. Stikkordene er blikk, forankring, sporvalg, kontrastyring(som man bruker hele tiden uansett) og punktene som gjelder for en god sving-gjennomføring.
Noen av de som kjører fortest i norsk roadracing (superbike og andre klasser) sitter nesten stille midt på sykkelen i sving. Nedleggene er "ekstreme" uten at det går sakte av den grunn. Lite bevegelse sidelengs på sykkelen gir en stabil sykkel med godt grep i innbremsingen før sving.
Sykkelen din er jo perfekt for mye sving-morro :-)
Re: Svingteknikk-nedlegg
Kan godt være den samme feilen jeg gjør altså, at overkroppen ikke kommer langt nok ut. Skal prøve meg frem litt forsiktig og se om jeg får bedre balanse i sykkelen.cannon skrev: ↑15 jun 2017, 22:01 - Skal du lene deg inn så er det viktigst å få overkroppen og hodet inn, og hodet langt frem og lavt ned. (Strekke hodet etter speilet). Han på filmen gjør den vanligste feilen; rumpe inn og overkropp/hode midt på sykkel. Han oppnår svært lite, annet enn å skape uro i sykkelen.
Jeg vet jo at det bare er tullball med henging på vanlig vei og har ingen planer om å begynne med kneskraping, men artig å leke seg litt :)
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Svingteknikk-nedlegg
Mye av det samme fra meg også - sørg for å sitte skikkelig forankret, knip godt fast i tanken og kjøp deg eventuelt "tank grip" som gjør at du får godt tak. Hvis du må flytte på kroppen så kan du bevege overkroppen litt mot hhv. venstre og høyre speil, men ikke løsne på grepet rundt tanken
Kjør mye, og gjerne de samme veiene flere ganger. Opplev at du gjør små forandringer og framskritt etterhvert som du venner deg til sykkelen.
"Stable on the bike - loose on the bars", sitat fra filmen Twist of the wrist
Kjør mye, og gjerne de samme veiene flere ganger. Opplev at du gjør små forandringer og framskritt etterhvert som du venner deg til sykkelen.
"Stable on the bike - loose on the bars", sitat fra filmen Twist of the wrist
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
- Innlegg: 830
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Svingteknikk-nedlegg
Merker godt når en begynner og kjenne sykkelen i svinger osv..
Kunne godt tenkt meg endel banekjøring for og lære sykkelen bedre og kjenne, bare dumt at en må helt på Østlandet for og gjøre noe slikt
Kunne godt tenkt meg endel banekjøring for og lære sykkelen bedre og kjenne, bare dumt at en må helt på Østlandet for og gjøre noe slikt
Den som har begge beina plantet på jorda står stille.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Svingteknikk-nedlegg
Hvis du ser på det bildet her
Så er det en vesensforskjell mellom hvordan fører sitter og hvordan han i videoen spreller.
Uten å være noen ekspert på det vil ja anta at det å flytte massen (kroppen) høyere opp, gjør at du flytter tyngdepunktet, mister forankring og at fører og sykkel blir mindre stiv i svingene. Kroppen fungerer vel som en slags fjær ved at ujevnheter og annet i veibanen får større effekt.
Det presiseres at dette bare er antakelser.
Så er det en vesensforskjell mellom hvordan fører sitter og hvordan han i videoen spreller.
Uten å være noen ekspert på det vil ja anta at det å flytte massen (kroppen) høyere opp, gjør at du flytter tyngdepunktet, mister forankring og at fører og sykkel blir mindre stiv i svingene. Kroppen fungerer vel som en slags fjær ved at ujevnheter og annet i veibanen får større effekt.
Det presiseres at dette bare er antakelser.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Svingteknikk-nedlegg
Du trenger bare å ha cirka en rumpeball av salen. Henger du mer av sykkelen gjør du den bare ustabil. Holder fast med ytre kne og press på ytre fothviler. Legger deg godt inntil tanken. Løs i armene selvsagt, hvis du har sykkelen på støtta skal du kunne henge av sykkelen uten å ha hendene på styret.
Anbefaler deg (og alle andre som kjører motorsykkel) å se Twist of the Wrist, ligger på YouTube. Den går gjennom det meste fra helt vanlig teknikk til skikkelig banekjøring. Blir vel sett på som "bibelen" når det gjelder svingteknikk.
Anbefaler deg (og alle andre som kjører motorsykkel) å se Twist of the Wrist, ligger på YouTube. Den går gjennom det meste fra helt vanlig teknikk til skikkelig banekjøring. Blir vel sett på som "bibelen" når det gjelder svingteknikk.
Re: Svingteknikk-nedlegg
Takker for mange bra tips her som jeg skal ta med meg videre
Re: Svingteknikk-nedlegg
Tror hjulslippet ditt handler mer om litt for brutal gasskontroll (enten at man går av eller på) enn henging på sykkelen. Men det er klart at kalde dekk, kald asfalt osv også kan føre til hjulslipp. Vil nok anbefale å teste disse grensene på bane.BC45 skrev: ↑15 jun 2017, 20:11 Prøver å få opp farten litt i oversiktlige kurver, er litt rusten . Har forsøkt å henge litt på siden av sykkelen for å redusere nedlegget, men det funker ikke helt. Jeg føler at jeg lettere får antydninger til slipp på bakhjulet når jeg henger litt, men er usikker på hva jeg gjør galt. Samtidig som jeg henger så lener jeg overkroppen fremover. Blir tyngdepunktet for langt frem? Har kjent tendenser til slipp uten veldig mye gasspådrag. Takknemlig for tips :)
30 sek ut i denne filmen er det en som får skikkelig slipp på bakhjulet. Akkurat det der vil jeg gjerne unngå
https://www.youtube.com/watch?v=MRYb0vGW8AQ
Hva gjør han på filmen galt? Er det bare for mye gass?
Selv forflytter jeg meg med maks en rumpeball av sete. Forflytter meg nok mer aktivt når jeg kjører på svingete ukjente veier for å være klar/ha større marginer i tilfelle svingen "nyper" mer enn jeg hadde tenkt. Som regel er dette ganske unødvendig, men kommer man for fort inn i en sving er det bedre å denne posisjonen allerede enn å begynne å forflytte seg på salen i svingen og skape ustabilitet. Det er bare på Rudskogen jeg skraper knepucker. Kjører med litt større marginer på landevei.
Men vær bevisst på gassteknikk hvis du vil kjøre trygt gjennom svinger uten hjulslipp.
- FredrikE24
- Innlegg: 4749
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Svingteknikk-nedlegg
Ikke ta filmene til RNickeyMouse som noen fasit. All den kjøringa er ren show-off, amerikanere flest har lite/ingen opplæring på å kjøre motorsykkel så svingteknikken er nok ikke den beste. Å henge slik som de gjør er jo helt unødvendig. Virker som de aller fleste ikke har kjørt så mye på svingete vei før.
Pkt.1 Sitt riktig
Pkt.2 Se dit du skal og i dette tilfellet gjerne der du ønsker deg ut av svingen.
Pkt.3 Avpass farten før sving
Pkt.4 Sett deg på sykkelen etter boka, kanskje flytte bittelitt på stumpen(jeg gjør det ofte)
Pkt.5 Jevn gass fram til tangeringspunktet og bånn gass ut av svingen
Forrige helg kjørte jeg langt langt langt på våt asfalt(flere hundre mil) og kjørte relativt friskt til tider. Hadde ikke hjulslipp en eneste gang på turen. Du bør forøvrig lese boka fra NMCU, "Full Kontroll".
Pkt.1 Sitt riktig
Pkt.2 Se dit du skal og i dette tilfellet gjerne der du ønsker deg ut av svingen.
Pkt.3 Avpass farten før sving
Pkt.4 Sett deg på sykkelen etter boka, kanskje flytte bittelitt på stumpen(jeg gjør det ofte)
Pkt.5 Jevn gass fram til tangeringspunktet og bånn gass ut av svingen
Forrige helg kjørte jeg langt langt langt på våt asfalt(flere hundre mil) og kjørte relativt friskt til tider. Hadde ikke hjulslipp en eneste gang på turen. Du bør forøvrig lese boka fra NMCU, "Full Kontroll".
Re: Svingteknikk-nedlegg
PS. Jeg kan kjøre i sving med motorsykkel, så det er ikke der det ligger. Har jo kjørt motorsykkel i mange år, så basic kunnskap sitter ganske godt, tross 6-års pause. Vil rett og slett bare lære meg å kjøre kurvene enda raskere, helst uten for mye nedlegg