Spesielle situasjoner i trafikken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Kjørte idag i sørkedalen for å ta en omvei hjemover, og det er det bare proppfullt av syklister og rulleski. Får jo være greit, de er der jo hele tiden så man blir ikke overrasket, men idag lå det 2&2 - 3&3 i bredden uten å flytte seg for selv bussen. En smart fyr valgte å kaste seg ut i veien for å sykle forbi noe rulleski i oppoverbakke og sniddet speilet mitt, da lå jeg allerede på midten mellom filene, og han var vel gode 30km/t under fartsgrensen. Tutet på han, ruset litt for å få oppmerksomheten hans, men fikk bare et lite surt blikk. Han var kongen av sørkedalen tror jeg.

Og mens jeg er på tanken, hvordan er det lovlig å sykle på f.eks griniveien hvor det er 70-sone? jeg skjønner dele veien og støtter det 100%, men når man sykler i maks 30km/t så er du jo et hinder for trafikken og det er vel ikke lov? Vet at sykler har lov til å kjøre på veiskulder, men selv de som ligger på veiskulderen tør jeg ikke kjøre forbi som om de ikke var der.

Edit: Tenker generelt sett mtp trafikkloven her. Er jo mye lettere å kjøre forbi syklister på mc enn bil.
Braaaaaap

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Royal »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 21 jun 2017, 01:08 Kjørte idag i sørkedalen for å ta en omvei hjemover, og det er det bare proppfullt av syklister og rulleski. Får jo være greit, de er der jo hele tiden så man blir ikke overrasket, men idag lå det 2&2 - 3&3 i bredden uten å flytte seg for selv bussen. En smart fyr valgte å kaste seg ut i veien for å sykle forbi noe rulleski i oppoverbakke og sniddet speilet mitt, da lå jeg allerede på midten mellom filene, og han var vel gode 30km/t under fartsgrensen. Tutet på han, ruset litt for å få oppmerksomheten hans, men fikk bare et lite surt blikk. Han var kongen av sørkedalen tror jeg.

Og mens jeg er på tanken, hvordan er det lovlig å sykle på f.eks griniveien hvor det er 70-sone? jeg skjønner dele veien og støtter det 100%, men når man sykler i maks 30km/t så er du jo et hinder for trafikken og det er vel ikke lov? Vet at sykler har lov til å kjøre på veiskulder, men selv de som ligger på veiskulderen tør jeg ikke kjøre forbi som om de ikke var der.

Edit: Tenker generelt sett mtp trafikkloven her. Er jo mye lettere å kjøre forbi syklister på mc enn bil.
Det jeg tenker på er at det burde jo ikke være lov til å ferdes på veiene hvis man ikke kan veireglene. På moped, bil og mc så må man faktisk ha traffikalt grunnkurs og førerkort. På sykkel trenger man bare fet bankkonto, kondomdress og et dødsønske for å ferdes på offentlig vei.

Kjørte nylig rundt tyrigrava og der lå det en hel gruppe med syklister midt i veien og blokkerte veien i kilometer bakover. Har ikke lyst til å nevne sykkeklubb, men de la seg ut forran folk som ville kjøre forbi og hindret trygg trafikkflyt. Det luktet godt med spylervæske når det ble lang nok slette.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Stian87 »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 21 jun 2017, 01:08 Og mens jeg er på tanken, hvordan er det lovlig å sykle på f.eks griniveien hvor det er 70-sone? jeg skjønner dele veien og støtter det 100%, men når man sykler i maks 30km/t så er du jo et hinder for trafikken og det er vel ikke lov? Vet at sykler har lov til å kjøre på veiskulder, men selv de som ligger på veiskulderen tør jeg ikke kjøre forbi som om de ikke var der.

Edit: Tenker generelt sett mtp trafikkloven her. Er jo mye lettere å kjøre forbi syklister på mc enn bil.
Syklister har full anledning til å ferdes på vanlig vei, begrensningen får ved motorvei. Syklister er jo noen irriterende saker så jeg personlig synes dette kan være litt fjollete men det er vel en konsekvens av elendig utbygget veinett for syklister. Det er for øvrig ikke noen god løsning å sykle på sykkel og gangvei. En sykkel kan fort holde en fart på 30 - 50 km/t som jo er galskap for gående. Burde være egne sykkelveier, men i mangel av det får vi bare fise forbi.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Royal »

Stian87 skrev: 21 jun 2017, 13:36
AlleBrukernavnErTatt skrev: 21 jun 2017, 01:08 Og mens jeg er på tanken, hvordan er det lovlig å sykle på f.eks griniveien hvor det er 70-sone? jeg skjønner dele veien og støtter det 100%, men når man sykler i maks 30km/t så er du jo et hinder for trafikken og det er vel ikke lov? Vet at sykler har lov til å kjøre på veiskulder, men selv de som ligger på veiskulderen tør jeg ikke kjøre forbi som om de ikke var der.

Edit: Tenker generelt sett mtp trafikkloven her. Er jo mye lettere å kjøre forbi syklister på mc enn bil.
Syklister har full anledning til å ferdes på vanlig vei, begrensningen får ved motorvei. Syklister er jo noen irriterende saker så jeg personlig synes dette kan være litt fjollete men det er vel en konsekvens av elendig utbygget veinett for syklister. Det er for øvrig ikke noen god løsning å sykle på sykkel og gangvei. En sykkel kan fort holde en fart på 30 - 50 km/t som jo er galskap for gående. Burde være egne sykkelveier, men i mangel av det får vi bare fise forbi.
Litt av saken er jo at mange syklister bruker ikke sykkelen som transportmiddel. Det er heller å bruke offentlig vei som egen treningsarena.

Det var en nylig på jobb som var sjokkert over at han som syklist ikke kunne sykle på rødt. Det var såkalrt helt naturlig for han. Selv om han hele tiden klager på bilistene som ikke viser hensyn. :knegg

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Stian87 »

Royal skrev: 21 jun 2017, 13:45 Litt av saken er jo at mange syklister bruker ikke sykkelen som transportmiddel. Det er heller å bruke offentlig vei som egen treningsarena.

Det var en nylig på jobb som var sjokkert over at han som syklist ikke kunne sykle på rødt. Det var såkalrt helt naturlig for han. Selv om han hele tiden klager på bilistene som ikke viser hensyn. :knegg
Det handler vel som alltid om å ta hensyn til andre trafikanter og følge trafikkreglene. Det er nok ikke tvil om at syklister i mindre grad enn andre trafikanter følger trafikkreglene.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av BC45 »

Jeg var ute å prøvekjørte en Street Triple RS i dag og turen gikk forbi Nittedal og innover mot Gjøvik. Etter å ha snudd for å kjøre tilbake til byen igjen ga jeg på litt for å teste aksen. Plutselig så jeg noe som rørte seg i høyre øyekrok og et stort rådyr hoppet ut i veien rett foran meg. Jeg stod på bremsene og rådyret klarte såvidt å passere foran meg. Har aldri vært så nære på å kjøre på vilt noen gang, men slapp heldigvis med skrekken denne gangen :O Brembo bremsene på RS`n fungerte ihvertfall utrolig bra ;)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

BC45 skrev: 21 jun 2017, 15:16 Jeg stod på bremsene og rådyret klarte såvidt å passere foran meg.
Hadde du stått kun på den ene bremsen i kombinasjon med å presse inn frembremsen så hadde du nok stoppet enda fortere. Tar litt tid å slenge beina på frembremsen :knegg

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av BC45 »

Bjerknez skrev: 21 jun 2017, 15:27
BC45 skrev: 21 jun 2017, 15:16 Jeg stod på bremsene og rådyret klarte såvidt å passere foran meg.
Hadde du stått kun på den ene bremsen i kombinasjon med å presse inn frembremsen så hadde du nok stoppet enda fortere. Tar litt tid å slenge beina på frembremsen :knegg
He he. Tok litt tid ja, men det gikk heldigvis bra :knegg

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av barske »

Hadde en litt kul opplevelse i går når jeg var ute å kjørte en tur. For de som er litt kjent i Trondheim kom jeg fra Ivar lykkes vei på Tiller (ved siden av obs bygg) og skulle kjøre mot sandmoen. I lyskrysset på motsatt side, altså fra tiller ringen kom det en Kawa zx9r eller zx10r og skulle samme veien. Når det ble grønt lot jeg han kjøre først. Han la den så elegant opp på bakhjulet og akselererte på 1. og 2. gir. Det er i slik situasjoner jeg hadde ønsket jeg hadde et kamera for dette var pent gjort.

Ingen herfra tilfeldigvis?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

Ingen som drar på bakhjulet her inne. Bare voksne og ansvarlige mennesker her som ikke driver med slikt :knegg

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av barske »

Bjerknez skrev: 26 jun 2017, 11:26 Ingen som drar på bakhjulet her inne. Bare voksne og ansvarlige mennesker her som ikke driver med slikt :knegg
Ja stemmer det :) Kan tilføye at det ble gjort i lave hastigheter om det hjelper. Han clutcha den opp i kanskje 20-30 km/t :thumleft

:mc1 :mc1

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av TGR »

Toven skrev: 23 aug 2016, 12:41 Det sies man skal legge seg langt ut for å få gjennomsyn i svingen. Pøh. Jeg vil ikke fronte med en svingkuttende bilist :P
Nettopp derfor skal du legge deg ut, og skaffe deg siktlinje. Da oppdager du idioten på et tidligere tidspunkt :thumleft

Toven

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Toven »

TGR skrev: 26 jun 2017, 18:11
Toven skrev: 23 aug 2016, 12:41 Det sies man skal legge seg langt ut for å få gjennomsyn i svingen. Pøh. Jeg vil ikke fronte med en svingkuttende bilist :P
Nettopp derfor skal du legge deg ut, og skaffe deg siktlinje. Da oppdager du idioten på et tidligere tidspunkt :thumleft
For heller være enige om å være uenige...
Jeg holder meg langt unna gulstripa i venstresvinger på landevei :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av TGR »

Toven skrev: 26 jun 2017, 19:37
TGR skrev: 26 jun 2017, 18:11
Toven skrev: 23 aug 2016, 12:41 Det sies man skal legge seg langt ut for å få gjennomsyn i svingen. Pøh. Jeg vil ikke fronte med en svingkuttende bilist :P
Nettopp derfor skal du legge deg ut, og skaffe deg siktlinje. Da oppdager du idioten på et tidligere tidspunkt :thumleft
For heller være enige om å være uenige...
Jeg holder meg langt unna gulstripa i venstresvinger på landevei :)
Naturligvis. Da ligger du jo inne. Man skal ligge ute.
Ut til hvitstripa i venstresvinger, og "ut" til gulstripa i høyresvinger :twothumbs:

Toven

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Toven »

TGR skrev: 26 jun 2017, 19:42
Toven skrev: 26 jun 2017, 19:37
TGR skrev: 26 jun 2017, 18:11
Toven skrev: 23 aug 2016, 12:41 Det sies man skal legge seg langt ut for å få gjennomsyn i svingen. Pøh. Jeg vil ikke fronte med en svingkuttende bilist :P
Nettopp derfor skal du legge deg ut, og skaffe deg siktlinje. Da oppdager du idioten på et tidligere tidspunkt :thumleft
For heller være enige om å være uenige...
Jeg holder meg langt unna gulstripa i venstresvinger på landevei :)
Naturligvis. Da ligger du jo inne. Man skal ligge ute.
Ut til hvitstripa i venstresvinger, og "ut" til gulstripa i høyresvinger :twothumbs:
Haha, nå ble jeg oppmerksom på feilen min.
Skylder på glippen knoll etter mange mil i salen i dag :scratch

Mente naturligvis høyresvinger. Venstresvinger har ikke svingkuttende bilister :knegg

Men når det er sagt, holder jeg meg unna gulstripa i høyresvinger.
Joda, hadde kanskje sett dem et par millisekunder tidligere, men med dårligere margin for å unngå fronten.
Bedre å holde en "trygg" avstand inn i svingen enn å måtte korrigere syntes jeg. Så kan man holde jevn svingkurve igjennom :)

Svar