Rød olje/temperaturlampe

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Spermhvalen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jun 2017, 20:06
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 2011

Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av Spermhvalen »

Olje/temoeraturlampe lyser rødt

Hei, trenger råd etter å ha kjøpt MC. Sykkelen er for øvrig en Honda Hornet 2011mod. Jeg har ingen erfaring med å skru sykkel, og trenger derfor litt hjelp fra dere :)

Tidligere eier har ikke kjørt den på en stund ettersom han hadde mistet lappen, og ergo solgte sykkelen nå en stund etter dette.

Jeg hentet den igår, og den gikk fint de 30km det var hjem. Jeg syntes motoren kjentes litt varm ut utpå kvelden, noen timer etter at jeg skrudde den av.

Når jeg vridde nøkkelen om idag ettermiddag, så lyser olje og temperaturlampen rødt. Jeg startet derfor ikke sykkelen.

Kan det være så enkelt som et oljeskift som er nødvendig, eller må det mer grundig til verks her?

Er takknemlig for svar!

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Oljelampa lyser når tenninga er på. Den forsvinner når du starter motoren. Jeg har hatt en Hornet og fikk noia da jeg så det, men det er helt normalt om den forsvinner når du starter motoren.

Hva er oljenivået? Du har et måleøye nede på høyre side.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av AJ »

Spermhvalen skrev: 28 jun 2017, 20:09 Olje/temoeraturlampe lyser rødt

Når jeg vridde nøkkelen om idag ettermiddag, så lyser olje og temperaturlampen rødt. Jeg startet derfor ikke sykkelen.

Kan det være så enkelt som et oljeskift som er nødvendig, eller må det mer grundig til verks her?

Er takknemlig for svar!
Hei,og velkommen som registrert bruker her på MCsiden.no :vs .

Jeg får svare på de tingene jeg mener jeg kan noe om, nemlig oljelampa ved oppstart.
Men dette kjenner du sikkert allerede til, at det er helt normalt at oljetrykkslampa lyser når du vrir om tenniongsnøkkelen. Slukner denne lampa etter at at du starter sykkelen så er det et trygt tegn på at oljetrykk- og nivå er som det skal.

Dette med temperaturlampe er jeg ikke særlig kjent med siden de syklene jeg har hatt, men unntak av luft- og oljekjølte Moto Guzzi Stelvio, har hatt tempmåler i instrumentpanelet. På Stelvio'en var det ingen gradering eller varsling av høy motortemperatur så lenge jeg eide sykkelen. Selv ikke i tett trafikk i Milano i voldsom hete da vi var der i 2013.

Om temp-lampa lyser på din sykkel når du vrur om tenningsnøkkelen etter at sykkelen har stått parkert en stund, vil jeg tro dette skyldes en kontaktfeil eller noe, og ikke at motoren har gått varm...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av Geiroe »

Hvis du er redd for å starte med oljelampe lysende, kan du slå over run/off bryteren og dra på starter'n til oljelampa slokker.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Spermhvalen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jun 2017, 20:06
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 2011

Re: Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av Spermhvalen »

Takk for velkomst og kvikke svar! ;)

Må innrømme jeg blei ganske stressa av rød lampe, og dette er min første sykkel, så jeg var faktisk ikke klar over at den lyste når nøkkelen vries om...

Jeg starta sykkelen, og lampen sluttet straks å lyse.. :-)

Problemet mitt var, at på 2011 Horneten så er temperatur og oljelampe samme varsel, ikke to separate, så da blei jeg veldig usikker her!

Run/off bryter tipset skal jeg bruke neste gang :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av Dansekris »

Spermhvalen skrev: 28 jun 2017, 20:58 Takk for velkomst og kvikke svar! ;)

Må innrømme jeg blei ganske stressa av rød lampe, og dette er min første sykkel, så jeg var faktisk ikke klar over at den lyste når nøkkelen vries om...

Jeg starta sykkelen, og lampen sluttet straks å lyse.. :-)

Problemet mitt var, at på 2011 Horneten så er temperatur og oljelampe samme varsel, ikke to separate, så da blei jeg veldig usikker her!

Run/off bryter tipset skal jeg bruke neste gang :)
Da kan du puste lettet ut! Det er ikke unormalt at motoren er varm i en god stund etterpå. Hvis drifttemperaturen din ligger på mellom 72-80 grader er du helt innafor. Min lå vel på 76-78 grader under kjøring.

Det skader heller ikke med et olje og oljefilter-bytte om du er usikker på når det ble gjort sist. Dette er en veldig enkel operasjon som jeg klarte etter bare noen måneder med tunglappen og ingen forkunnskaper.

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av KawaGreen »

Alle kjøretøy "varsler" jo på lav olje trykk så lenge motoren ikke går! Det er fordi det ikke er noe trykk!
Husk og fyll bensin!

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av KawaGreen »

Men jeg tror han bare troller! Med det navnet og følgene spørsmål prøver han bare og kødde med folk!

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av Dansekris »

Tja, si ikke det.

Jeg kom ikke på noe bedre enn det fjollete nicket jeg har og var faktisk litt småbekymret for det samme en periode.

Spermhvalen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jun 2017, 20:06
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 2011

Re: Rød olje/temperaturlampe

Legg inn av Spermhvalen »

Jeg skulle ønske jeg trolla, for dette var vel egentlig en ting jeg burde kunnet... Tror nok jeg skal bytte olje og filter som blir nevnt her, men føler vel kanskje jeg overreagerte. Better safe than sorry tho!

Ikke rart jeg blir tatt for å være et troll med det nicket nei, men det alternativet nicket var Frodo Faggins og jeg tror det er sånn ca i samme båt... :p

Svar