Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 28 jun 2017, 17:49 Yes, da var det endelig min tur til å velte.
Argh :ills !
Ergerlig når sånne ting skjer, særlig så få dager før planlagt tur.

"Krigsskader" som veltestriper på kåpe og motordeksler så lenge disse ikke har fått lekkasjesprekker, er til å leve med.
Men speil man bare ha når man er på tur!

Mistet venstre speil på en tur i 2012 etter et ublidt møte med en bobilsjåfør som bedrev slalomskjøring mellom ujevnheter i Suleskarveien:

viewtopic.php?p=117969#p117969

Rett før vi var framme ved reisemålet. Men vi lot ikke dette ødelegge turen, men fant en løsning som fungerte resten av turen og på hjemveien:

viewtopic.php?p=117978#p117978

Håper inderlig skadene på sykkelen din etter velten ikke gjør det slik at du ikke får mulighet til å ta turen, eller at velten i seg selv fratar deg lysten og gleden til noe du har sett fram til lenge.
Fiks det viktigste og gjør ditt beste for å legge hendelsen bak deg.
Så stikker du avgårde på tur og treffer garantert en eller flere som har lignende "battle scars" som din egen sykkel og dermed har du en "icebreaker" i forhold til din ukjente MC-kompis ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 28 jun 2017, 18:17
Dansekris skrev: 28 jun 2017, 17:49 Yes, da var det endelig min tur til å velte.
Argh :ills !
Ergerlig når sånne ting skjer, særlig så få dager før planlagt tur.

"Krigsskader" som veltestriper på kåpe og motordeksler så lenge disse ikke har fått lekkasjesprekker, er til å leve med.
Men speil man bare ha når man er på tur!

Mistet venstre speil på en tur i 2012 etter et ublidt møte med en bobilsjåfør som bedrev slalomskjøring mellom ujevnheter i Suleskarveien:

viewtopic.php?p=117969#p117969

Rett før vi var framme ved reisemålet. Men vi lot ikke dette ødelegge turen, men fant en løsning som fungerte resten av turen og på hjemveien:

viewtopic.php?p=117978#p117978

Håper inderlig skadene på sykkelen din etter velten ikke gjør det slik at du ikke får mulighet til å ta turen, eller at velten i seg selv fratar deg lysten og gleden til noe du har sett fram til lenge.
Fiks det viktigste og gjør ditt beste for å legge hendelsen bak deg.
Så stikker du avgårde på tur og treffer garantert en eller flere som har lignende "battle scars" som din egen sykkel og dermed har du en "icebreaker" i forhold til din ukjente MC-kompis ;) .
Ingen lekkasjer. Det gikk veldig rolig for seg, og motordekselet fikk seg bare en litt trøkk.
Fikk dog et par ordentlig stykke skarper på kåpa.

Det mest frustrerende er at hvis ikke mc oslo har et venstrespeil på lager til meg i morgen må jeg kjøre uten ordentlige speil. DET er til å bli gærn av.

For ikke å snakke om verditapet dette medfører på en sykkel som denne. At den var i mint condition var hovedgrunnen til at jeg kjøpte den, til tross alder og km-stand.

:(

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Skogstrollet »

Uff, kjedelig. Kan relatere godt til frustrasjonen av en velt... men jeg har vært heldig og ikke hatt noen koper å skrape opp da, det må jo være ekstra kjipt :/
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Stian87 »

Det var utrolig kjipt å høre! Hvordan gikk det med deg da?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Dansekris »

Stian87 skrev: 28 jun 2017, 22:20 Det var utrolig kjipt å høre! Hvordan gikk det med deg da?
Jeg klarte å hoppe bortover da den gikk ned, så alt bra med meg, utover en vanvittig surmuling i kveld! :redface

Var nede og så på skadene igjen nå. Det gikk faktisk utrolig bra tross alt...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjenner følelsen. Been there done that!
Jeg klaarte dog og velte med en klin ny sykkel. Min forrige S1000R. Jeg fikk den 3.juli, kjørte den inn på en uke og dro på sommerferie 14.juli. Kjørte over Aursjøvegen og på vei ned gikk jeg regelrett rett på snørra midt i leira og midt i en tunell. Rigtignok i gangfart, men utrolig kjipt var det uansett.

Sykkelen så jo i mine øyne totalvrak ut med all den leira rundt om, men etter en aavspyling og litt gnikking så så den faktisk ikke så verst ut. Noen skrammer i sidekåpe og et motordeksel og noen få riper i epsielt samt styrevekten.

Selve velten kom jeg fort over rent psykisk. Ingen andre å skylde på enn meg selv (bortsett fra kanskje de som vedlikeholder veiene der...). Men en klin ny sykkel som var skadet berørte meg langt inn i hjerterota og det la en demper på resten av turen må innrømmes.

Trenger du hjelp til å fjerne skader og riper som ikke har gått gjennom klarlakken, så ta turen til meg så skal jeg se hva jeg kan gjøre. "Skrammer" får jeg desverre ikke gjort så mye med.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av JK95 »

Kondolerer, slikt er alltid kjipt :( God å høre at stoltheta var det som fikk det verst, den tåler sitt :)
Vi i kompisgjengen i Trondheim pleier å si at det finnes to typer førere; de som har veltet og de som kommer til å velte :knegg Velkommen i den sure klubben, krysser fingra for bedre lykke neste gang :thumleft

Vurdert å se etter brukt speil, om så i feil farge, kun for turen?
https://www.finn.no/96557559

Edit: Og takk for turen til både deg og fsva :twothumbs:
Bilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av haakeik »

Så jævla kjedelig, Dansekris :sorry
Men, se positivt på det. Motorblokka du nevner ble skadet er vel egentlig bare dekselet til alternatoren. Den er billig og enkel å erstatte.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=2 ... R&_sacat=0

Samme gjelder speil, hvis ikke MC Oslo har det. Du kan også ringe Motorcenteret på Billingstad og høre om de har speil. De er Honda forhandler. Hvis ikke er ebay din venn
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=2 ... r&_sacat=0

Riper i kåpe kan også repareres. Prøv å høre med et av disse Smart Repair senterene hvor mye de tar for å fikse dette. F. eks. Bilkosmetikk.no. Trenger ikke nødvendigvis å bli så dyrt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Dansekris »

Takk!

Hadde det ikke vært for at jeg skal reise i morgen hadde ikke dette vært noe problem!

MC Oslo solgte meg et speil som ikke passa litt engang. Møtte heldigvis må en hyggelig kar utenfor der som tok med seg det nye speilet og det gamle festet for å fikse det for meg. Sjukt hyggelig!

Men, han kunne ikke garantere at han fikk det til.

Betalte 400kr for speilet og måtte ut med nesten 400kr for noen bar end-speil som jeg faen ikke klarer å montere.

Jeg er så sur og gretten at jeg ikke veit hvor jeg skal gjøre av meg. I tillegg er det meldt regn helt opp til langt ut i Nordland de dagene jeg kjører.

Nå er det like før jeg gir opp, ass! :sorry

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av haakeik »

Det var da svært så pessimistisk du var :[-X
Værmelding Nordland fredag og lørdag:https://www.yr.no/sted/Norge/Nordland/
Værmelding Trøndelag fredag og søndag:https://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-T ... %B8ndelag/
Værmelding Oppland fredag og lørdag: https://www.yr.no/sted/Norge/Oppland/

Hiv deg på tur og smilet kommer raskt frem igjen :thumleft

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Dansekris »

haakeik skrev: 29 jun 2017, 20:29 Det var da svært så pessimistisk du var :[-X
Værmelding Nordland fredag og lørdag:https://www.yr.no/sted/Norge/Nordland/
Værmelding Trøndelag fredag og søndag:https://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-T ... %B8ndelag/
Værmelding Oppland fredag og lørdag: https://www.yr.no/sted/Norge/Oppland/

Hiv deg på tur og smilet kommer raskt frem igjen :thumleft
Hehe, ja nå er jeg langt nede.

Kan jo ikke kjøre uten speil!

Skulle regne søndag, mandag og tirsdag på ruta jeg skal kjøre. Men regn tåler jeg. Har attpåtil ny tekstildress.

Hvis ikke han karen jeg møtte klarer å lage en lur løsning på speilet jeg kjøpte, må jeg kan bite i det sure eplet og betale 2000 for å få flydd ned et speil som Zigo MC i Harstad har på lager.

Blir spennende å se hvordan dette ender!

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av JK95 »

Når starter du fra Oslo, og hvilken vei starter du på?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Dansekris »

Føler jeg må komme en en liten update her.

Etter utrolig mye tjas og mas klarte jeg endelig å oppdrive et speil som passa. Motorcenteret på Billingstad fikk levert et speil med lynbud kvart over stengetid på fredag. Jeg hadde hjemmekontor på fredag, og det i kombinasjon pakking i siste liten gjorde at det var SÅVIDT jeg rakk innom Billingstad. Jeg måtte fremskynde avreise flere timer, men etter å ha stampa i kø på E18 i 25 varmegrader var nytt speil på plass og eventyret kunne begynne.

Tok en pit stop hos mine foreldre på lørdag med vask og oppsmøring av kjede og litt div.

Her er jeg klar for avreise:
Bilde

Første etappe gikk til Skjåk og Dønfoss Camping. Valdresflya var fantastisk!

Dagen etter var det Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien.
Veien fra Skjåk og til Geiranger er den fineste veien jeg noensinne har kjørt. Slår Trollstigen ned i støvlene etter min mening.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Atlanterhavveien var en stor skuffelse. Tok tre minutter å kjøre gjennom.

Fra toppen av Geiranger begynte det å regne, og regnet har fulgt meg helt opp i Nordland.

Bilde

Veien fra Averøya og opp til Harran hvor jeg tok av til FV 17 var så latterlig kjedelig, særlig når det bøtta ned omtrent hele veien.
Da var det utrolig deilig å komme inn over Høylandet og bli kvitt kyllingstripene på dekka. Omtrent ikke en bil på veien!

Like før jeg kryssa fylkesgrensa til Nordland.
Bilde

Kystriksveien er fantastisk, men jeg har dessverre vært uheldig med været. Stoppet lite for å ta bilder.
Har derimot gjort en del av dette:
Bilde
Bilde
Bilde

Nå ligger jeg i bitteliten campinghytte på Nesna, før turen går videre til Bodø og sisteferga til Moskenes i morgen.
Det har virkelig vært interessant å legge ut på en så lang tur aleine. Jeg har tidvis slitt med motivasjonen og lengta hjem. Det er ganske ensomt til tider. Særlig når man kommer frem på kvelden.
Heldigvis kommer jeg meg fort, og dagen etter er jeg alltid klar til en ny etappe. Jeg har kjørt kun i overkant av 30mil om dagen på det lengste. Kunne nok ha klart mer, men syns det er et behagelig tempo når man tross alt er på ferie. Kroppen har også tålt så mye kjøring bra.

Jeg er fremme ved Evenes tidlig fredag ettermiddag, etter en uke på veien. Jeg må se an formen til uka, men jeg heller mot å dundre gjennom Sverige på hjemturen.

Kjøretutstyret har holdt meg tørr for det meste. Har ikke trengt en ekstra regndress. De Halvarssons Advance-hanskene jeg kjøpte her forleden er virkelig verdt hver krone. Det er derimot ikke Biltema sin Rainx-kopi. Den funker faktisk ikke!

Det eneste store minuset så langt er at jeg har så mye turbulens/vindstøy mot hjelmen at jeg kommer til å bli hørselsskada. Selv med den MRA-skjermen jeg kjøpte støyer det så kraftig at jeg kommer frem med en intens øresus hver dag, og det er med bruk av Pinlock-proppene. Her må jeg finne en løsning ellers blir jeg dævhørt snart!

Det var det så langt! :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 05 jul 2017, 21:22 Jeg har tidvis slitt med motivasjonen og lengta hjem. Det er ganske ensomt til tider. Særlig når man kommer frem på kvelden
Artig å lese om din første (?) store og lange turopplevelse på MC :) .

Fine bilder! Takk for at du deler opplevelsen med oss her på MCsiden.no :thumleft .

Når det gjelder det jeg har sitert deg på ovenfor så har jeg en annen opplevelse av dette når jeg er på tur. Jeg synes faktisk det er ganske så behagelig å kjenne på det å være i eget selskap på slike turer som dette.
Når jeg er framme på overnattingsstedet, som gjerne er en hytte/leilighet hvor jeg kan lage egne måltid, så storkoser jeg meg alene utover kvelden med maten og noen glass rødvin :vin :) mens solen går ned og jeg nyter lyden av natur og trafikk der jeg slår meg til ro for natten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Skogstrollet »

Dette høres digg ut! (Regnet til tross :P )

Fantastiske bilder, får utrolig lyst på å selv dra på norgestur når jeg ser de (har siden flere år tilbake vært forelsket i Valdresflya og Jotunheimen, og har lenge ønsket å kjøre den veien).

Kan nok tenke meg jeg hadde hatt litt av de samme følelsene hvis jeg kjørt en slik langtur alene, selv om jeg i stort sett kun kjører alene på dagsturene mine som det er nå. Er vel noe med at man ønsker å dele erfaringene man hatt i løpet av dagen med noen :-k
Egentlig liker jeg godt å kjøre alene, men når man stopper føler man litt behov for noen å snakke med noen ganger.

Uansett, kos deg videre på turen! Ser frem imot oppdatering og flere bilder :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar