Hvem er "idiotene"?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Hvem er "idiotene"?

Legg inn av cannon »

Ser at bilister lett omtales som "idioten" her inne når det skrives om hendelser i trafikken. Her er noen observasjoner av oss selv etter en del kjøring mellom Oslo og Gardermoen i bil den siste tiden.
Med relativt tett trafikk, fullt i begge filer og grei fart (80-100) på motorveien kommer MC-pendleren i venstre fil, 2 meter bak støtfangeren til "idioten" foran, mens nesten alle de andre "idiotene" holder grei avstand og holder samme fart som de andre.

MC-kjøreeksperten legger seg ut mot venstre hvitstripe og viser med all tydelighet at "idioten" i buret skal flytte seg til høyre, og det skal alle de andre 2000 bilene mellom Kløfta og Karihaugen også gjøre, for MC-duden skal på jobb! Eller han skal hjem til kjøttkakene og gressklipperen......uansett viktige saker som "idioter" bare kan drømme om.

MC-pendlere kjører mellom filene (lane-splitter) når trafikken går i 80 kmt, og når køene sakker av før Olavsgård så setter MC-kongen på nødblink for å kunne fortsette lane-splitting. Hjelp! Nød liksom!

På min siste tur inn mot byen så jeg noen 100-talls "idioter" og 4-5 stk MC-konger. "Idiotene" oppførte seg stort sett helt ok, selv om noen titter litt på mobilen eller glemmer å sjekke speilene.
De 4-5 kongene på 2 hjul signaliserte alle et sterkt og tydelig ønske om bli selveste kron-idioten. En av dem kommer sikkert til å vinne.

Have a safe summer :twothumbs:

Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av Milk1ng »

Idioter på begge sider...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av AJ »

Jeg legger merke til flere og flere i bil som synes å være mer opptatt av mobiltlf. enn å konsentrere seg om trafikken foran og bak.
Må si jeg blir skremt når jeg ser at at bilen foran må bråsvinge til høyre inn i eget kjørefelt igjen etter at oppmerksomheten mot hva som skjer på den lille livsviktige tlf.skjermen har tatt overhånd i et sekund, som kan utgjøre forskjell på liv eller død i verste fall. I hvert fall om dette skjer i høy hastighet. Noe jeg håper bilførere ikke gjør, men som jeg dessverre tror skjer oftere og oftere.

Det tror jeg man i hvert fall kan si, at motorsyklister flest holder henda på styret og blikket fokusert på trafikk foran og bak i stedet for en mobilskjerm, som altfor mange bilførere synes å være helt avhenging av å ha kontakt med til enhver tid.
Er virkelig Facebook så viktig!?
For det er vel der de fleste er og er blitt totalt avhengige av å være tilstede til enhver tid?

Ser stadig vekk flere og flere med mobiltlf. i den ene hånda og rattet på den andre med blikket mer rettet mot denne lille mobilskjermen enn veien der de kjører. Dette gjelder også - skrekk og gru! - flere tungtransportsjåfører!
Helt utrolig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av xyvind »

AJ skrev: 30 jun 2017, 00:21 Jeg legger merke til flere og flere i bil som synes å være mer opptatt av mobiltlf. enn å konsentrere seg om trafikken foran og bak.
Må si jeg blir skremt når jeg ser at at bilen foran må bråsvinge til høyre inn i eget kjørefelt igjen etter at oppmerksomheten mot hva som skjer på den lille livsviktige tlf.skjermen har tatt overhånd i et sekund, som kan utgjøre forskjell på liv eller død i verste fall. I hvert fall om dette skjer i høy hastighet. Noe jeg håper bilførere ikke gjør, men som jeg dessverre tror skjer oftere og oftere.

Det tror jeg man i hvert fall kan si, at motorsyklister flest holder henda på styret og blikket fokusert på trafikk foran og bak i stedet for en mobilskjerm, som altfor mange bilførere synes å være helt avhenging av å ha kontakt med til enhver tid.
Er virkelig Facebook så viktig!?
For det er vel der de fleste er og er blitt totalt avhengige av å være tilstede til enhver tid?

Ser stadig vekk flere og flere med mobiltlf. i den ene hånda og rattet på den andre med blikket mer rettet mot denne lille mobilskjermen enn veien der de kjører. Dette gjelder også - skrekk og gru! - flere tungtransportsjåfører!
Helt utrolig...
Helt enig med deg. Kan melde at her inne i Oslo-gryta er det blitt ganske ille i så måte. "Heldigvis" bare saktegående trafikk her, men allikevel. Skulle jeg bli forulykket igjen, skal jeg sørge for å ha videobevis. Det er visstnok veldig enkelt å stikke fra en ulykke. "Idioten" har tilsynelatende flere rettigheter enn den forulykkede. "Alle tenker på seg. Det er bare jeg som tenker på meg."

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av Stian87 »

Som xyvind skriver, det er blitt ganske ekstremt inne i Oslo, annen hver bilist sitter med mobiltelefonen, greit nok at de kjører i kø og at det er saktegående, men fortsatt...

Skal innrømme at jeg sikkert kan være hissig på Lanesplitting til tider og jeg vet at jeg har hatt et par situasjoner hvor jeg etterpå tenkte, det var kanskje ikke så smart. Men jeg sitter ikke i en liten Volkswagen UP fra Dolly Dimpels og forsøker å kjøre om kapp med en motorsykkel i femtisonen heller.

Det skal sies at jeg stort sett opplever folk som meget hensynsfulle, også midt i Oslo. Jeg kjører samme strekket som Xyvind hver dag, Ibsentunellen på ring en, over brua ved Oslo S og E18, det er en av de mest trafikkerte områdene, og stort sett så viker bilister slik at jeg slipper forbi. Jeg tror jeg kan telle på en hånd de tilfellene folk aktivt prøver å blokkere meg. Stort sett handler det bare om at man er for dårlig til å bruke speil.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av FredrikE24 »

Selv kjører jeg Over mastemyr, mosseveien, ekebergtunnelen og vålerengatunnelen opp til karihaugen, og på vei hjem over helsfyr, ned i tunnelen, opp svartdalen og ryenkrysset deretter e6 sydover.

Til tross for mye mobilbruk, så må man lage seg plass, jeg bruker ikke nødblink og slikt tull, enten blir du sett og får plass, eller så blir du ikke sett. Nødblink hjelper ikke en dritt. Jeg er nok den som er litt hard på gassen i en lane-splitting situasjon, men jeg føler nok at jeg må sloss litt med bilister hver dag hele sesongen og forsøker å kjøre smidig. Å kjøre passivt i Oslo eller i kø-situasjoner gjør deg til et prosjektil.
Det dummeste jeg hører er motorsykler som ligger bak meg når det går i krypefart mot Ryenkrysset med rusende motorer på turtallsperra for å få "flytta" på bilene. Ren idioti, hjelper ingen verdens ting. Tydelig at mange blir inspirert av amerikanske motorsykkel-vloggere som klikker mongo så fort de blir redde eller skal markere seg.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av Lauri »

cannon skrev: 29 jun 2017, 23:56 Ser at bilister lett omtales som "idioten" her inne når det skrives om hendelser i trafikken. Her er noen observasjoner av oss selv etter en del kjøring mellom Oslo og Gardermoen i bil den siste tiden.
Med relativt tett trafikk, fullt i begge filer og grei fart (80-100) på motorveien kommer MC-pendleren i venstre fil, 2 meter bak støtfangeren til "idioten" foran, mens nesten alle de andre "idiotene" holder grei avstand og holder samme fart som de andre.

MC-kjøreeksperten legger seg ut mot venstre hvitstripe og viser med all tydelighet at "idioten" i buret skal flytte seg til høyre, og det skal alle de andre 2000 bilene mellom Kløfta og Karihaugen også gjøre, for MC-duden skal på jobb! Eller han skal hjem til kjøttkakene og gressklipperen......uansett viktige saker som "idioter" bare kan drømme om.

MC-pendlere kjører mellom filene (lane-splitter) når trafikken går i 80 kmt, og når køene sakker av før Olavsgård så setter MC-kongen på nødblink for å kunne fortsette lane-splitting. Hjelp! Nød liksom!

På min siste tur inn mot byen så jeg noen 100-talls "idioter" og 4-5 stk MC-konger. "Idiotene" oppførte seg stort sett helt ok, selv om noen titter litt på mobilen eller glemmer å sjekke speilene.
De 4-5 kongene på 2 hjul signaliserte alle et sterkt og tydelig ønske om bli selveste kron-idioten. En av dem kommer sikkert til å vinne.

Have a safe summer :twothumbs:
En god og beskrivende observasjon. MC'ister og syklister i kondomdrakt har langt på veg en felles adferd i trafikken - dessverre!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

cbr1000f
Innlegg: 22
Registrert: 27 feb 2013, 22:17
Motorsykkelen din: Honda Cbr 1000f 91

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av cbr1000f »

Idiotene er alle andre enn meg :twothumbs:

Jeg kjører både bil og mc og sykler.
Er sikkert ikke aleine om det, men vil anta dette gjelder for mange.
Når jeg kjører bil er det i hovedsak syklister/mc som er idioter.
Når jeg kjører mc er det bilistene.
Og når jeg sykler er det jo så klart bilister/mc som er idioter :scratch

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av cannon »

cbr1000f skrev: 30 jun 2017, 14:17 Idiotene er alle andre enn meg :twothumbs:

Jeg kjører både bil og mc og sykler.
Er sikkert ikke aleine om det, men vil anta dette gjelder for mange.
Når jeg kjører bil er det i hovedsak syklister/mc som er idioter.
Når jeg kjører mc er det bilistene.
Og når jeg sykler er det jo så klart bilister/mc som er idioter :scratch
Takk for avklarende svar :thumleft

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av WikingTnT »

cannon skrev: 29 jun 2017, 23:56 Ser at bilister lett omtales som "idioten" her inne når det skrives om hendelser i trafikken. Her er noen observasjoner av oss selv etter en del kjøring mellom Oslo og Gardermoen i bil den siste tiden.
Med relativt tett trafikk, fullt i begge filer og grei fart (80-100) på motorveien kommer MC-pendleren i venstre fil, 2 meter bak støtfangeren til "idioten" foran, mens nesten alle de andre "idiotene" holder grei avstand og holder samme fart som de andre.

MC-kjøreeksperten legger seg ut mot venstre hvitstripe og viser med all tydelighet at "idioten" i buret skal flytte seg til høyre, og det skal alle de andre 2000 bilene mellom Kløfta og Karihaugen også gjøre, for MC-duden skal på jobb! Eller han skal hjem til kjøttkakene og gressklipperen......uansett viktige saker som "idioter" bare kan drømme om.

MC-pendlere kjører mellom filene (lane-splitter) når trafikken går i 80 kmt, og når køene sakker av før Olavsgård så setter MC-kongen på nødblink for å kunne fortsette lane-splitting. Hjelp! Nød liksom!

På min siste tur inn mot byen så jeg noen 100-talls "idioter" og 4-5 stk MC-konger. "Idiotene" oppførte seg stort sett helt ok, selv om noen titter litt på mobilen eller glemmer å sjekke speilene.
De 4-5 kongene på 2 hjul signaliserte alle et sterkt og tydelig ønske om bli selveste kron-idioten. En av dem kommer sikkert til å vinne.

Have a safe summer :twothumbs:
:thumleft

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av Lauri »

cbr1000f skrev: 30 jun 2017, 14:17 Idiotene er alle andre enn meg :twothumbs:

Jeg kjører både bil og mc og sykler.
Er sikkert ikke aleine om det, men vil anta dette gjelder for mange.
Når jeg kjører bil er det i hovedsak syklister/mc som er idioter.
Når jeg kjører mc er det bilistene.
Og når jeg sykler er det jo så klart bilister/mc som er idioter :scratch
Hehe :roll hadde jeg vært pilletriller eller hjernevasker så skulle jeg tjent gode penger på deg :prf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvem er "idiotene"?

Legg inn av Blaamand »

Kjører Mosseveien inn til Oslo hver dag. Jeg opplever stortsett at bilene gir plass. Bare en sjelden gang opplever jeg vanskelige bilister, og de få gangene en vriompeis i bur ikke vil samarbeide så lar jeg ikke det påvirke meg nevneverdig.
BRAAAAAP! :mc1

Svar