Forslag til MC?
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Forslag til MC?
Halloen,
Er på utkikk etter større sykkel nå som jeg nærmer meg tunglappen, og vil dermed høre om det er noen gode råd å få her inne. Jeg har lenge kjørt en 125-kubikker, selv på A2, men føler sterk trang til å ha noe med mer drag i. Kravene er ikke så mange. Helst en v-twin, rekketoer, eller ensylindret (utenfor motardsegmentet). Bunndrag er viktigere enn hk. Lyd er også vesentlig. Funfactor betyr også noe, men innenfor fornuftens rammer ift. vedlikehold osv. Foretrekker også sykler med et mer klassisk utseende enn de nye moderne (som feks mt-07). Budsjett ca. 50k-60k men gjerne mindre.
Sykler jeg har tenkt på:
Triumph Street Triple
Triumph Thunderbird 900
Kawasaki W800
Suzuki SV650N
Cagiva Raptor 600
Ducati Monster 600 og 900
Honda CB500F
Harley Davidson Sportster 883 og 1200
(Oppdatering) Triumph T100, Guzzi v7
Har kjørt en del HD Sportster 883, men synes ikke disse er så gode på motorvei pga. all luftmotstanden. Jeg har også stor forkjærlighet for veteransykler, men siden jeg verken er flink til å skru eller vil ha tid til dette føler jeg dette er en dårlig ide.
Av disse syklene er det Suzukien jeg har mest lyst på, men det ligger dessverre svært få ute på bruktmarkedet.
Noen tips?
Er på utkikk etter større sykkel nå som jeg nærmer meg tunglappen, og vil dermed høre om det er noen gode råd å få her inne. Jeg har lenge kjørt en 125-kubikker, selv på A2, men føler sterk trang til å ha noe med mer drag i. Kravene er ikke så mange. Helst en v-twin, rekketoer, eller ensylindret (utenfor motardsegmentet). Bunndrag er viktigere enn hk. Lyd er også vesentlig. Funfactor betyr også noe, men innenfor fornuftens rammer ift. vedlikehold osv. Foretrekker også sykler med et mer klassisk utseende enn de nye moderne (som feks mt-07). Budsjett ca. 50k-60k men gjerne mindre.
Sykler jeg har tenkt på:
Triumph Street Triple
Triumph Thunderbird 900
Kawasaki W800
Suzuki SV650N
Cagiva Raptor 600
Ducati Monster 600 og 900
Honda CB500F
Harley Davidson Sportster 883 og 1200
(Oppdatering) Triumph T100, Guzzi v7
Har kjørt en del HD Sportster 883, men synes ikke disse er så gode på motorvei pga. all luftmotstanden. Jeg har også stor forkjærlighet for veteransykler, men siden jeg verken er flink til å skru eller vil ha tid til dette føler jeg dette er en dårlig ide.
Av disse syklene er det Suzukien jeg har mest lyst på, men det ligger dessverre svært få ute på bruktmarkedet.
Noen tips?
Sist redigert av Speedo den 06 jul 2017, 00:32, redigert 3 ganger totalt.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39848
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Forslag til MC?
Hei SpeedoSpeedo skrev: 05 jul 2017, 21:31 Halloen,
Er på utkikk etter større sykkel nå som jeg nærmer meg tunglappen, og vil dermed høre om det er noen gode råd å få her inne.
Sykler jeg har tenkt på:
Triumph Street Triple
Thriumph Thunderbird 900
Kawasaki W800
Suzuki SV650N
Cagiva Raptor 600
Ducati Monster 600 og 900
Honda CB500F
Harley Davidson Sportster 883 og 1200
Av disse syklene er det Suzukien jeg har mest lyst på, men det ligger dessverre svært få ute på bruktmarkedet.
Noen tips?


Av syklene du nevner tror jeg ganske bestemt at Truimph'en vil gi deg mest kjørevaluta, for å si det slik

Men jeg syns det er spennende og interssant at du også har Kawa W800 på lista. Dette er jo unektelig en skikkelig retrosykkel med god detaljfinish.
Å påstå at den er en sykkel med voldsom akselerasjon eller sportslige kjøreegenskaper, blir å overdrive en drøy smule

Men all respekt herfra

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 45
- Registrert: 25 sep 2015, 13:48
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014
Re: Forslag til MC?
Jeg gikk fra HD sportster 1200 til Street Triple R. Kunne ikke vært mer fornøyd:). Nå får du en godt utstyrt Striple til knappe 100 laken. MYE sykkel for penga!Speedo skrev: 05 jul 2017, 21:31 Halloen,
Er på utkikk etter større sykkel nå som jeg nærmer meg tunglappen, og vil dermed høre om det er noen gode råd å få her inne. Jeg har lenge kjørt en 125-kubikker, selv på A2, men føler sterk trang til å ha noe med mer drag i. Kravene er ikke så mange. Helst en v-twin, rekketoer, eller ensylindret (utenfor motardsegmentet). Bunndrag er viktigere enn hk. Lyd er også vesentlig. Funfactor betyr også noe, men innenfor fornuftens rammer ift. vedlikehold osv. Foretrekker også sykler med et mer klassisk utseende enn de nye moderne (som feks mt-07). Budsjett ca. 50k-60k men gjerne mindre.
Sykler jeg har tenkt på:
Triumph Street Triple
Thriumph Thunderbird 900
Kawasaki W800
Suzuki SV650N
Cagiva Raptor 600
Ducati Monster 600 og 900
Honda CB500F
Harley Davidson Sportster 883 og 1200
Har kjørt en del HD Sportster 883, men synes disse ikke er så gode på motorvei pga. all luftmotstanden. Jeg har også stor forkjærlighet for veteransykler, men siden jeg verken er flink til å skru eller vil ha tid til dette føler jeg dette er en dårlig ide.
Av disse syklene er det Suzukien jeg har mest lyst på, men det ligger dessverre svært få ute på bruktmarkedet.
Noen tips?
Re: Forslag til MC?
Eller hva med en Guzzi v7?
I mine øyne en utrolig flott sykkel, og ikke en "alle" andre har.
I mine øyne en utrolig flott sykkel, og ikke en "alle" andre har.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39848
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Forslag til MC?
Dette forslaget er jeg helt klart helt med påolela skrev: 05 jul 2017, 23:10 Eller hva med en Guzzi v7?
I mine øyne en utrolig flott sykkel, og ikke en "alle" andre har.

Nye V7 III er fantastisk flott sykkel, som overrasker på flere områder!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forslag til MC?
Av sykler som er nevnt i første post ville jeg helt klart og uten tvil valgt Street Triple R :)
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Forslag til MC?
Takker for tips! Har siklet en en del på Triple R, virker som det er sykkel som dekker det meste bruk, alt fra by til landevei. Dog ligger denne i det øvre prissegmentet. Grunnen til at den er med i vurderingen er at jeg jo nettopp har hørt det er en riktig kvalitetssykkel/pris. Hvordan er de eldre modellene ift de nye? Er det verdt å punge ut for R versionen?
Guzzi v7 ser ut som en virkelig spennende sykkel! Er dette noe å vurdere over Ducati Monster? De virker jo å være noe like, bortsett fra motor og drivverk naturligvis. Prisen er jo litt høyere også.
Guzzi v7 ser ut som en virkelig spennende sykkel! Er dette noe å vurdere over Ducati Monster? De virker jo å være noe like, bortsett fra motor og drivverk naturligvis. Prisen er jo litt høyere også.
Sist redigert av Speedo den 06 jul 2017, 00:34, redigert 1 gang totalt.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 54
- Registrert: 09 des 2016, 23:23
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
- Bosted: Nittedal
Re: Forslag til MC?
Av de syklene som nevnes så synes jeg at Street Triple er det beste valget med tanke på kjøreegensakper og motor. Jeg tviler på at du finner en bra for 50 - 60k, men hvis du kan tøye budsjettet litt så er dette en super sykkel.
Har selv en sv650s og dette er en bra sykkel med lite feil og problemer. S-versjonen som jeg har er etter mitt syn litt for sportslig i sittestillingen og der er N-versjonen bedre med høyere styre og lavere fotpinner. Hvis du velger en sv, så vær klar over at gaffelen er veldig myk så det anbefales å sette inn stivere fjærer og benytte tykkere gaffelolje. Selv har jeg også satt inn RaceTech gold valve emulatorer som ytterligere forbedrer dempingen i gaffelen.
På min sykkel var det også "svampete" følelse i bremsene, men dette ble kurert med stålomspunnede bremseslanger fra Hel performance.
Til å være en sykkel med 72 hk, har sv'en godt bunndrag og drar jevnt og godt helt til rødmarkeringen. Med ettermontert effektanlegg eller slip-on så har du en sykkel fin V-twin lyd.
Suzuki kom med ny modell av sv i 2003 med bl.a. innsprøytingsmotor og mange andre forbedringer, så jeg ville gått for en 2003 modell eller nyere. Da må du regne med å gi fra ca 40k og oppover.
Har selv en sv650s og dette er en bra sykkel med lite feil og problemer. S-versjonen som jeg har er etter mitt syn litt for sportslig i sittestillingen og der er N-versjonen bedre med høyere styre og lavere fotpinner. Hvis du velger en sv, så vær klar over at gaffelen er veldig myk så det anbefales å sette inn stivere fjærer og benytte tykkere gaffelolje. Selv har jeg også satt inn RaceTech gold valve emulatorer som ytterligere forbedrer dempingen i gaffelen.
På min sykkel var det også "svampete" følelse i bremsene, men dette ble kurert med stålomspunnede bremseslanger fra Hel performance.
Til å være en sykkel med 72 hk, har sv'en godt bunndrag og drar jevnt og godt helt til rødmarkeringen. Med ettermontert effektanlegg eller slip-on så har du en sykkel fin V-twin lyd.
Suzuki kom med ny modell av sv i 2003 med bl.a. innsprøytingsmotor og mange andre forbedringer, så jeg ville gått for en 2003 modell eller nyere. Da må du regne med å gi fra ca 40k og oppover.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S
Suzuki SV650S
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forslag til MC?
Men ligg unna CB500F hvis du vil ha en litt spennende motor.
-
- Innlegg: 45
- Registrert: 25 sep 2015, 13:48
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014
Re: Forslag til MC?
Helt klart verdt å betale litt ekstra for en R, spør du meg. Bedre dempere og bremser som biter skikkelig. Og det trengs - for sykkelen innbyr til aktiv kjøring! Jeg ville gått for en >2013-modell, da det er siste modelloppdatering før dagens 765 - og etter min mening mye tøffere enn de tidligere modellene. Finner sikkert en slik til 80-90 tusen når høsten kommer;)Speedo skrev: 05 jul 2017, 23:58 Takker for tips! Har siklet en en del på Triple R, virker som det er sykkel som dekker det meste bruk, alt fra by til landevei. Dog ligger denne i det øvre prissegmentet. Grunnen til at den er med i vurderingen er at jeg jo nettopp har hørt det er en riktig kvalitetssykkel/pris. Hvordan er de eldre modellene ift de nye? Er det verdt å punge ut for R versionen?
Guzzi v7 ser ut som en virkelig spennende sykkel! Er dette noe å vurdere over Ducati Monster? De virker jo å være noe like, bortsett fra motor og drivverk naturligvis. Prisen er jo litt høyere også.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Forslag til MC?
Kjørte en del sv650 på kjøreskolen, synes personlig bremsene var forferdelige (ingen følelse og etter min mening litt lite kraft) og demperne litt for myke som nevnt over. Ikke så fan av at man må være uhyre forsiktig med gassen (en vanesak) ellers opplever du rykkete gange med av/på på gassen.
En annen ting er at den er ikke spesielt glad i lavere omdreininger, mener jeg måtte ligge på 3000+ for at set skulle være tilfredsstillende.
Cb500f kjørte jeg også der, det var rett og slett en kjedelig sykkel. Veldig lineær, og forutsigbar, lite krefter.
En annen ting er at den er ikke spesielt glad i lavere omdreininger, mener jeg måtte ligge på 3000+ for at set skulle være tilfredsstillende.
Cb500f kjørte jeg også der, det var rett og slett en kjedelig sykkel. Veldig lineær, og forutsigbar, lite krefter.
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Forslag til MC?
Ja har lest litt rundt at bremsene kan være dårlige. Er det ikke noe som enkelt lar seg fikse? CB500F kommer jeg nok til å stå over nå. Husker bare at jeg hadde brukt den på kjøreskolen en gang og at den var helt ok å kjøre og ikke minst driftsikker.HeHy skrev: 06 jul 2017, 07:12 Kjørte en del sv650 på kjøreskolen, synes personlig bremsene var forferdelige (ingen følelse og etter min mening litt lite kraft) og demperne litt for myke som nevnt over. Ikke så fan av at man må være uhyre forsiktig med gassen (en vanesak) ellers opplever du rykkete gange med av/på på gassen.
En annen ting er at den er ikke spesielt glad i lavere omdreininger, mener jeg måtte ligge på 3000+ for at set skulle være tilfredsstillende.
Cb500f kjørte jeg også der, det var rett og slett en kjedelig sykkel. Veldig lineær, og forutsigbar, lite krefter.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Re: Forslag til MC?
Jeg liker CB500 modellene jeg. De kan oppleves som slappe, men går ikke dårlig til å være 471cc og ikke minst varer deg livet ut.
Kawasaki W800 er en tøff retrosykkel som gir deg mye for pengene. Finnes ikke ABS eller noe avanserte bremser, men starter og går uten problemer. Kritikken til Kawasaki W800 er som oftest at den mangler litt karakter og at man bør bytte hele eksosen som førsteprio.
Sportster fra harley er en klassiker uten like. Gode, stabile og lettkjørelige maskiner. Teknologien er fra 60-tallet og man betaler litt mer for merket enn hos andre produsenter. Men det er en grunn til at Sportsteren har vært bestselger i alle år.
Street Triple er et godt valg. Det er skuddsikre sykler uten tvil. Om man skal punge ut for R er et spørsmål om man har behov for bedre bremser og bedre dempere. Skal du ut på bane eller skal du kjøre frem og tilbake til jobb? Man får mye for pengene på R versjonen, men trenger du virkelig de bedre delene? Min street triple var standard og jeg merket aldri at jeg behøvde mer bremser eller dempere med det første.
Moto Guzzi er kjempetøft med transverse-twin. De ser veldig bra ut helt stock, men med en gang det er flere på et sted så ser de veldig like ut. Går godt gjør de også hvis man bytter ut eksosen. De er litt "traktor",men på den måten at de varer veldig lenge så lenge man bytter olje på kardang og motor.
Ducati Monster er også en klassiker. Jeg er spesielt glad i Ducati med plingene tørrclutch og åpne potter. Lyden fra Ducati L-Twin er himmelsk. Lettkjørte maskiner er de også.
SV650 er Suzukis svar på Ducati Monster. Gode sykler som anbefales til nye og erfarne sjafører grunnet god motordesign og god sitteposisjon. De ser også veldig bra ut. Anbefales å fikle med demperene forran og fikse bremsene litt. Men absolutt noe å vurdere.
Hvis du skal ha endunker så er det KTM som leverer den kraftigste ensylindrede motoren til gatesykler for tiden. De eier en god del av markedet med sin LC4 motor. Duke, 690 Enduro eller Supermotard. De eier nå Husqvarna, så Husqvarna 701 er også noe å vurdere. Syklene har noen feil som mange andre, men er vanvittig morro med en sykkel som har veldig lav vekt med et vanvittig bunndrag.
En annen ting å merke seg er Euro kravene på nyere sykler. Euro 3 og spesielt Euro 4 setter krav om at MC skal ha lavere utslipp, lage mindre lyd, være lettere og være mer effektive. Resultatet av dette har vært at mange nyere sykler går på veldig tynn bensinblanding, oppleves som hakkete ved lave turtall, blir fort varme og kan ha deler av dårligere kvalitet for å spare vekt. Noen produsenter takler disse kravene på bedre måter, imens andre har måttet ofre litt i form av "karakter". Det kommer ann på hvordan man ser på det
Av alle du har skrevet opp så hadde valget mitt falt på en Street triple hvis jeg skulle ha nakensykkel eller en Sportster hvis jeg skulle ha en sportslig Cruiser. Men det viktigste er at du kjøper noe du har lyst på. Buy nice or buy twice er vel uttrykket å bruke
Kawasaki W800 er en tøff retrosykkel som gir deg mye for pengene. Finnes ikke ABS eller noe avanserte bremser, men starter og går uten problemer. Kritikken til Kawasaki W800 er som oftest at den mangler litt karakter og at man bør bytte hele eksosen som førsteprio.
Sportster fra harley er en klassiker uten like. Gode, stabile og lettkjørelige maskiner. Teknologien er fra 60-tallet og man betaler litt mer for merket enn hos andre produsenter. Men det er en grunn til at Sportsteren har vært bestselger i alle år.
Street Triple er et godt valg. Det er skuddsikre sykler uten tvil. Om man skal punge ut for R er et spørsmål om man har behov for bedre bremser og bedre dempere. Skal du ut på bane eller skal du kjøre frem og tilbake til jobb? Man får mye for pengene på R versjonen, men trenger du virkelig de bedre delene? Min street triple var standard og jeg merket aldri at jeg behøvde mer bremser eller dempere med det første.
Moto Guzzi er kjempetøft med transverse-twin. De ser veldig bra ut helt stock, men med en gang det er flere på et sted så ser de veldig like ut. Går godt gjør de også hvis man bytter ut eksosen. De er litt "traktor",men på den måten at de varer veldig lenge så lenge man bytter olje på kardang og motor.
Ducati Monster er også en klassiker. Jeg er spesielt glad i Ducati med plingene tørrclutch og åpne potter. Lyden fra Ducati L-Twin er himmelsk. Lettkjørte maskiner er de også.
SV650 er Suzukis svar på Ducati Monster. Gode sykler som anbefales til nye og erfarne sjafører grunnet god motordesign og god sitteposisjon. De ser også veldig bra ut. Anbefales å fikle med demperene forran og fikse bremsene litt. Men absolutt noe å vurdere.
Hvis du skal ha endunker så er det KTM som leverer den kraftigste ensylindrede motoren til gatesykler for tiden. De eier en god del av markedet med sin LC4 motor. Duke, 690 Enduro eller Supermotard. De eier nå Husqvarna, så Husqvarna 701 er også noe å vurdere. Syklene har noen feil som mange andre, men er vanvittig morro med en sykkel som har veldig lav vekt med et vanvittig bunndrag.
En annen ting å merke seg er Euro kravene på nyere sykler. Euro 3 og spesielt Euro 4 setter krav om at MC skal ha lavere utslipp, lage mindre lyd, være lettere og være mer effektive. Resultatet av dette har vært at mange nyere sykler går på veldig tynn bensinblanding, oppleves som hakkete ved lave turtall, blir fort varme og kan ha deler av dårligere kvalitet for å spare vekt. Noen produsenter takler disse kravene på bedre måter, imens andre har måttet ofre litt i form av "karakter". Det kommer ann på hvordan man ser på det

Av alle du har skrevet opp så hadde valget mitt falt på en Street triple hvis jeg skulle ha nakensykkel eller en Sportster hvis jeg skulle ha en sportslig Cruiser. Men det viktigste er at du kjøper noe du har lyst på. Buy nice or buy twice er vel uttrykket å bruke
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Forslag til MC?
Super oppsummering og sammenligning. Det virker til at det er konsensus blant brukerne her at Street Triple er det man skal gå for. Spørsmålet blir da om man skal ta seg råd til til sånn en, eller vente til neste kjøp. Da dette blir min første tungsykkel er det ingen nedtur å kanskje starte med noen enklere og biligere og oppgradere etter 2-3 år (buy twice hehe). Alt avhenger egentlig av hva for noen høstpriser man kan forvnete seg.
SV650N og CB500 bærer kanskje for mye skolesykkelpreg. Spørsmålet er man foretrekker driftsikkerhet ovenfor karakter. Jeg tror jeg heller mot sistnevnte og vil dermed se nærmere på Monster eller evt. Moto Guzzi. Sportster er kjekke sykler, men siden min far allerede har en slik jeg kan få låne i ny og ne, blir det nok litt kjedelig med like sykler. Dessuten ønsker jeg også litt touringegenskaper, og der faller sannsynligvis W800 og T100 litt utenfor.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Re: Forslag til MC?
Med budsjett på max 60 K så gå for Hondaen, best bang for the buck imho....
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Forslag til MC?
Med budsjett på 60k, ta en kikk på Yamaha TDM900. Den perfekte førstesykkel 

Re: Forslag til MC?
Det å kjøpe seg en billigere sykkel med mindre krefter som en mellomting er ikke verdens dummeste ide. Hvis man spør en gjennomsnittlig club racing driver så vil de fleste være enige om at man lærer å kjøre mc best på en sykkel med 30-40hk.Speedo skrev: 07 jul 2017, 23:44Super oppsummering og sammenligning. Det virker til at det er konsensus blant brukerne her at Street Triple er det man skal gå for. Spørsmålet blir da om man skal ta seg råd til til sånn en, eller vente til neste kjøp. Da dette blir min første tungsykkel er det ingen nedtur å kanskje starte med noen enklere og biligere og oppgradere etter 2-3 år (buy twice hehe). Alt avhenger egentlig av hva for noen høstpriser man kan forvnete seg.
SV650N og CB500 bærer kanskje for mye skolesykkelpreg. Spørsmålet er man foretrekker driftsikkerhet ovenfor karakter. Jeg tror jeg heller mot sistnevnte og vil dermed se nærmere på Monster eller evt. Moto Guzzi. Sportster er kjekke sykler, men siden min far allerede har en slik jeg kan få låne i ny og ne, blir det nok litt kjedelig med like sykler. Dessuten ønsker jeg også litt touringegenskaper, og der faller sannsynligvis W800 og T100 litt utenfor.
-
- Innlegg: 40
- Registrert: 10 apr 2016, 17:04
- Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
- Bosted: Trøndelag
Re: Forslag til MC?
Hva med en Honda Hornet 600? eller til og med 900 hvis man går litt opp i pris, eller ned i modell alt ettersom.
Får disse syklene til rundt 50-60k i 2002-2005 modeller i hvertfall.
Får disse syklene til rundt 50-60k i 2002-2005 modeller i hvertfall.
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Forslag til MC?
Tenk litt på hvor lenge du vil beholde din første tung sykkel også, de aller fleste bytter jo etter bare noen sesonger.
Eller bare kjør på med hva du vil, det har jeg gjort foreløpig og livet er ikke økonomisk gått i grus
Eller bare kjør på med hva du vil, det har jeg gjort foreløpig og livet er ikke økonomisk gått i grus

Braaaaaap
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Forslag til MC?
Har sett en del på disse tidligere da det er mye sykkel for penga. Liker spesielt horneten før 07-faceliften. Men siden det kommer til å bli mye bykjøring (bor i Oslo) så tror jeg bunndraget blir for smått. Derfor jeg sikter på 3, 2 eller 1-sylindret.NoxRy skrev: 08 jul 2017, 13:39 Hva med en Honda Hornet 600? eller til og med 900 hvis man går litt opp i pris, eller ned i modell alt ettersom.
Får disse syklene til rundt 50-60k i 2002-2005 modeller i hvertfall.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Re: Forslag til MC?
Nå har det jo seg slik at en morderne 4 sylindret motor vil oppføre seg pent og rolig på lave turtall. Jeg vil vedde på at det draget man får ut av en hornet passer like godt til bykjøring som en 2 eller 3 sylindret motor. Sikkert 100 ganger bedre enn en endunker på lave turtallSpeedo skrev: 08 jul 2017, 14:42Har sett en del på disse tidligere da det er mye sykkel for penga. Liker spesielt horneten før 07-faceliften. Men siden det kommer til å bli mye bykjøring (bor i Oslo) så tror jeg bunndraget blir for smått. Derfor jeg sikter på 3, 2 eller 1-sylindret.NoxRy skrev: 08 jul 2017, 13:39 Hva med en Honda Hornet 600? eller til og med 900 hvis man går litt opp i pris, eller ned i modell alt ettersom.
Får disse syklene til rundt 50-60k i 2002-2005 modeller i hvertfall.

Dette med at en rekkefirer var enten umulig å kjøre behagelig på lave turtall og helt umulig å kjøre i fartsgrensen på høye turtall er en ting som tilhører fortiden.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Forslag til MC?
Jeg ville lagt vekt på å kjøpe det man vil ha.. Jeg kjører BMW med 1200 rekkefire.. Jeg ville ha en sånn, mange andre råd og vink fikk jeg på min vei, men jeg angrer ikke. VFR, Hornet, FZ6, XJ6..
Utover å ha prøvd div. 600er, Ducati Monster, VFRer, CBR og GSX. Så må den sykkelen jeg har smilt bredest av vært Yamaha BT1100 Bulldog(i prisklassen 60k). Gode bremser, stiv nok i ramma og greit med skyv i motoren til tross for beskjedne 60 hester på papiret.
En kamerat har hatt en slik i flere år, dysa om gasserne og ny eksos så høres det fett ut, godt med skyv og er ingen sinke på landeveien akkurat. Heva den litt bak, flytta skiltet og stussa litt på bakskjermen, catkiller og nytt styre.
Om du skal kjøre i 120km/t på motorvei så har man dog et lite problem, det liker den dårlig. I motsetning til min motorsykkel som faktisk trives enormt der.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99757660
Ellers likte jeg FZ6-N helt greit til nakensykkel å være. Motoren hadde overraskende mye ork. Var fulleffekt-utgaven jeg kjørte.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99858865
Jeg er personlig veldig glad i en vibrasjonsfri rekkefire. V2 puls og dette greiene der er helt bak mål :crazy
Tross at jeg har sansen for FZ6, og liker bulldogen, kunne jeg aldri levd med en av dem. Jeg liker typisk store beist. Hayabusa feks. Lang og brei, CBR1100XX og BMW K1200/K1300 likeså.
Alt går på preferanser.
Utover å ha prøvd div. 600er, Ducati Monster, VFRer, CBR og GSX. Så må den sykkelen jeg har smilt bredest av vært Yamaha BT1100 Bulldog(i prisklassen 60k). Gode bremser, stiv nok i ramma og greit med skyv i motoren til tross for beskjedne 60 hester på papiret.
En kamerat har hatt en slik i flere år, dysa om gasserne og ny eksos så høres det fett ut, godt med skyv og er ingen sinke på landeveien akkurat. Heva den litt bak, flytta skiltet og stussa litt på bakskjermen, catkiller og nytt styre.
Om du skal kjøre i 120km/t på motorvei så har man dog et lite problem, det liker den dårlig. I motsetning til min motorsykkel som faktisk trives enormt der.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99757660
Ellers likte jeg FZ6-N helt greit til nakensykkel å være. Motoren hadde overraskende mye ork. Var fulleffekt-utgaven jeg kjørte.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99858865
Jeg er personlig veldig glad i en vibrasjonsfri rekkefire. V2 puls og dette greiene der er helt bak mål :crazy
Tross at jeg har sansen for FZ6, og liker bulldogen, kunne jeg aldri levd med en av dem. Jeg liker typisk store beist. Hayabusa feks. Lang og brei, CBR1100XX og BMW K1200/K1300 likeså.
Alt går på preferanser.
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Forslag til MC?
Egentlig enig i det. Hvis man må gå ut i garasjen og se på noe man ikke liker utseendet til,er vond å kjøre og noe som ikke får deg ikke til å smile så blir det å kjøre mc mer et slit enn noe annet. Noen liker at sykkelen sin ser ut som et insekt, andre vil ha stramme klassiske retro-linjer. Noen liker at man må jage turtall, andre liker å ligge og cruise i timesvis. Ofte så finner man ut forskjellen på hva man tror man har lyst på og hva man egentlig har lyst på ganske fort.
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 09 jul 2017, 08:17
- Motorsykkelen din: 750
Re: Forslag til MC?
Denne ser ut til å oppfylle kriteria til trådstartar, kanskje med unnatak av klassisk utsjånad?
Prisen er i alle fall edruelig - og nei; det er ikkje eg som sel :)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97020684
Prisen er i alle fall edruelig - og nei; det er ikkje eg som sel :)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97020684