Jeg har et spørsmål, igjen
Jeg måtte ha ut hjulbolten på Mt-10'n for litt siden, dette endte med at hjulet og bremsekalipper og alt falt ned, litt usikker om om kjedet da kan ha "flyttet" seg på bakdrevet?
Men uansett så har jeg 2,5-3cm slakk nede der det skal måles i følge brukerhåndboka. Men synes kjedet virket ganske stramt på oversiden av svingarmen? Eller ser det normalt ut? Trur ikke kjedet "hoppet"/flyttet seg på bakdrevet, men kan det ha skjedd siden kjedet virker så stramt i toppen?
Veldig greit med forum hvor man kan spørre om tips og råd! :)
Kikka på videon din, og i utgangspunktet er kjedet ditt for stramt.
Jeg tror ikke du har 2-3 cm slakk i kjedet... Det virker veldig stramt.
Dytt kjedet opp, så måler du avstand topp av kjedelink til topp kjedelink når du slepper opp og lar det ligge fritt. Om det var forståelig..
Ikke tenkt på hvordan det ser ut på toppen av svingarmen. I dette tilfelle var det kanskje bra da, jeg mener i hvert fall at kjedet er for mye strammet. Bedre med et litt slakt kjedet enn for stramt. Men ikke for slakt heller!
Jeg legger meg på innafor 3 cm slakk.
Hvorfor ikke tenke på hvordan kjedet er på toppen av svingarmen?
Kjedet på nedsiden av svingarmen har 3cm slakk, målt slik du forklarer I brukerhåndboken står det 2-3cm, så derfor la jeg meg på ca 3cm. Så det trur jeg skal være greit. Mulig det så litt stramt ut i video, men sjekk denne når jet måler: https://m.youtube.com/watch?v=hcYOtkW8wZ4
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
lasse_hansen skrev: ↑05 jul 2017, 23:09
Men hvorfor er ikke kjedet over svingarmen så viktig? Trudde det skulle være god slakk der å jeg.
Takk for det AJ, da satser man på det
På de aller fleste sykler skal man påse at kjedet over svingarmen skal være stramt når man måler kjedelsakken under svingarmen.
Dvs. at man gjør nettopp slik du viste i videoen; trykke kjedet nedover slik at kjedet over svingarmen er stramt, for deretter å trykke det oppover under svingarmen for å måle kjedeslakken mellom disse to punktene.
Dette er rette måten å måle kjedeslakken på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Ville slakket litt jeg da. Men igjen, personlig hva jeg liker
Hvis du syntes det er for stramt så slakk bittelitt.. Heller et litt for slakt kjedet enn for stramt.
Over svingarm er ikke så relevant siden måling ikke gjøres det. Men hvis du syntes det ligger for stramt på oversiden kan du i tilfelle gi kjedet litt mer slakk. Men husk å mål samtidig, at det ikke blir for mye slakk.
lasse_hansen skrev: ↑05 jul 2017, 23:18
Oki men er det noen grunn til at kjedet over svingarmen ikke er så viktig? Selv synes jeg kjedet virka stramt på oversiden av svingarmen jeg :/
Kjedet på oversiden av svingarmen ser forsåvidt alltid ut som det er stramt, men viser seg, som også i ditt tilfelle, at det er en del å gå på.
Poenget med å måle kjedeslakken på de fleste sykler er at kjedet på oversiden av svingarmen skal være stramt når kjedeslakken skal måles.
Dette kan gjøres kun på en måte, nemlig ved å presse kjedet under svingarmen så langt ned man klarer. Når man gjør dette ser man at kjedet over svingarmen strammes.
Når kjedet er strammet på denne måten ved å presse kjeder under svingarmen nedover skal kjedeslakken måles fra denne posisjonen til den posisjonen kjedet er i når det presses opp mot svingarmen. Avstanden mellom disse posisjonene er korrekt kjedeslakk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
AJ mener det ser greit ut, jeg syntes det ser litt stramt ut.
Er kjapt å justere da... løsne hjulbolt og et lite drag på hver mutter/eller hva slags ordning det er på den sykkelen
Greit å få seg momentnøkkel også, slik at hjulbolt blir strammet riktig.
Enig med Toven; bedre med llitt slakk enn for tight.
Så hvis du slakker kjedet bittelitt, noen millimeter, så blir dette antakelig helt perfekt .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering