Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av haakeik »

Dansekris skrev: 05 jul 2017, 21:22
Det eneste store minuset så langt er at jeg har så mye turbulens/vindstøy mot hjelmen at jeg kommer til å bli hørselsskada. Selv med den MRA-skjermen jeg kjøpte støyer det så kraftig at jeg kommer frem med en intens øresus hver dag, og det er med bruk av Pinlock-proppene. Her må jeg finne en løsning ellers blir jeg dævhørt snart!
Skal se om det ikke blir en avdanka GoldWing på deg til neste år :knegg

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Stian87 »

Kult å se bildene fra turen din. Synes det er tøft av deg å kjøre så langt helt alene.

Vi er nok bygget opp ganske forskjellige alle mann (og kvinner) når det kommer til hvor godt man trives i eget selskap. For svært mange er det nok helt utenkelig å være alene i over en uke. Jeg er nok som deg Danskekris, at jeg hadde savna noen å prate med. Samtidig er det gøy å kjøre alene, da kan man ta ting i sitt eget tempo, men jeg har ikke så mye referansegrunnlag så jeg skal ikke være for skråsikker der. Skal kjøre en tur til Bergen i høst, det er vel rundt 500 km, tenker å kjøre til på fredag, og hjem igjen på søndag. Skal besøke lillebroren min så regner med at vi får en fin kveld sammen på fredagen, og hele dagen på lørdag! :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Bjerknez »

Jeg trives egentlig helt greit med å kjøre alene. Da bestemmer jeg tempo og stopp selv og slipper og forholde meg til flere. Men samtidig er det veldig trivelig og treffe andre likesinnede langs veien og slå av en prat.

Kjører man flere sammen så blir det ofte et jag da tempoet fort øker gradvis. Helt greit noen ganger, men jeg liker nå også og oppleve litt når jeg er på tur og da trives jeg greit alene. Eller sammens med en eller to til som har noenlunde samme kjørestil.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av gbruaset »

Hei. Tusen takk for fint referat. Hyggelig at du liker veiene på vestlandet. Er selv derifra, og mener den delen av landet har noen av de beste mc veiene Skandinavia har å by på. Kjenner meg selv igjen i det du skriver om savnet å ha noen å dele opplevelsene med. Det er et tveget sverd. Selv liker jeg best å kjøre alene, men hyggelig å møte noen i "pausene" å ta en kaffe/snus/røyk med. Selv bruker jeg kveldene hvis jeg kjører alene, til å koble av med internett/ se en film, eller som AJ skriver, ta et glass å reflektere over turen. Uansett tror jeg at en slik langtur er noe du kommer til å huske og se positivt tilbake på. Som Stian87 skriver, er du tøff som drar på langtur alene - så bra du tok turen!

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Dansekris »

Hei igjen!

En liten update på turens nest siste dag.

Tenkte jeg skulle kommentere det jeg skrev med at jeg tidvis følte meg ensom.

Dette skjedde primært da jeg hadde leid meg en hytte på Averøya gjennom Airbnb dagen jeg kjørte Atlanterhavsveien. Hytta var langt ute på landet, det var ikke en kjeft å se og det var i tillegg søndag. Da var det litt spesielt å kjøre inn i skogen for å bo aleine i en gammel familiehytte.

Resten av turen har gått fint med tanke på dette. Det hjelper å være aleine der det finnes andre mennesker.

Så, tilbake til tur-updaten. Jeg har hatt så mye dårlig vær at det er helt latterlig. Regn 5 av 6 dager opp, og pissregn og kaldt vær helt fra Evenes gjennom Sverige til Östersund hvor jeg befinner meg nå. Selv om jeg tar det med et smil er jeg ganske lei meg for alt drittværet jeg har møtt på. Gått glipp av mye fin natur!

I tillegg har jeg vært ordentlig kald og våt de siste dagene. Nok om det. Nå er jeg forbi drittværet forhåpentligvis.

Å kjøre i Sverige er en opplevelse. Mil eller mil med 100-sone på helt rette skogsveier. I går kjørte jeg 43 mil og i dag hele 60 mil. Det er ny rekord. Det har gått overraskende greit, men jeg merker hvor mye av det som er mentalt.

Runder 300 mil i morgen før jeg er ute av Östersundl

I morgen er det 57 mil hjem til Oslo, og buss til jobb på mandag! :lol

Sykkelen har også holdt greit. Bremsehendelen min har blitt veldig myk og har mye dødgang. Har hatt av kalipperen og vaska med bremserens. Det er mye belegg på klossene. Dette må jeg få sjekket ut. Litt surt mtp på at jeg la om til stålomspunnede bremseslager kun for en måned siden.

Dessuten har blinklysknappen begynt å streike. Må holde inne knappen for høyrelyset skal blinke, og må trykke veldig hardt et par ganger for at venstre skal virke. Kan det være fukt i ledningsnettet et sted eller er det mest sannsynlig brudd?

Har forresten også oppdaga at Kriega US 30-baggen min er ganske fuktig etter en lang dag i salen. Laptopveska mi var synlig fuktig da jeg tok den ut i stad. :scratch

Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Stian87 »

Så utrolig kjedelig med alt regnet da! Det går jo greit, men er ikke helt det samme.

Husker da jeg kjørte nedover Sverige selv, svært rette veier, ganske annerledes enn i Norge og litt kjedelig etter min mening.

Høres ganske slitsomt ut å skulle på jobb på mandag, får håpe du får sovet godt i løpet av den siste dagen 😊
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Ronning »

Takk for turreferat. Alltid interessant å lese om slike turer :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Dansekris »

Bilde

Bilde

Etter ni timer i salen kom jeg endelig hjem igjen i går kveld. Litt vemodig og ganske deilig.

Tenker jeg skal skrive litt om utstyret jeg hadde med og hvordan det funka, og generelt hvilke erfaringer og tanker jeg gjorde meg underveis. Hadde nesten 10 kjøredager, så har virkelig fått kjenne på hvordan det er å legge ut på langtur.

Totalt ble turen på 380 mil :twothumbs:

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Stian87 »

Kan ikke si annet enn at jeg er imponert! Utrolig kult at du dro alene og gjennomførte hele turen, det har helt sikkert vært en opplevelse for livet! Så jo ikke så vemodig ut da du kom hjem, stod jo noen og venta på deg med flagg og greier! :twothumbs:
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Fsva »

Litt av en tur du har fullført. Synd med alt regnet, det drar ned kjøreglede mange hakk. Uansett har det forhåpentligvis vært mye nytt og fint å se på i løpet av turen.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av Dansekris »

Stian87 skrev: 17 jul 2017, 06:53 Kan ikke si annet enn at jeg er imponert! Utrolig kult at du dro alene og gjennomførte hele turen, det har helt sikkert vært en opplevelse for livet! Så jo ikke så vemodig ut da du kom hjem, stod jo noen og venta på deg med flagg og greier! :twothumbs:
Jeg er veldig fornøyd med at jeg har gjort noe sånn på egenhånd! Dama fulgte med på trackinga og møtte opp for å låse meg inn da jeg kom hjem :thumleft
Fsva skrev: 17 jul 2017, 11:30 Litt av en tur du har fullført. Synd med alt regnet, det drar ned kjøreglede mange hakk. Uansett har det forhåpentligvis vært mye nytt og fint å se på i løpet av turen.
Ja, det er ganske trist at jeg har fått glipp av mye fin natur. Samtidig får man kjørt seg mentalt når det regna 7 av 10 kjøredager. Heldigvis er man vanntett, og så lenge man ikke fryser ihjel går det veldig fint å kjøre i regn. Å dundre avgårde i 120km/t i pøsregn ble plutselig ingen sak :knegg

Kan også legge til at jeg skikkelig vann på drømmemølla hva angår en ordentlig eventyrsykkel og en ordentlig lang tur. Jeg fantaserer masse om en BMW R 1200 GS med alt tilgjengelig utstyr, sidekofferter og solskinn nedover Europa. Den dyreste KLIM-dressen og masse Touratech mods.

Det er den første jeg kjøper meg om jeg vinner i Lotto!

:twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Oppgraderinger på sykkel og turplanlegging

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 17 jul 2017, 20:13
Det er den første jeg kjøper meg om jeg vinner i Lotto!

:twothumbs:
Imponerende tur, Dansekris :thumleft !
Gjennomføring av denne er det all grunn til å være stolt av. Et MCminne som vil vare lenge, vil jeg tro :) .

Men.. .eh... middelalderGS 1200 for en ung MCist i tjueårene :scratch .
Tru'kke det :[-( .

Det er KTM du skal ha, vettu. Om det blir en 1090 eller 1290 er det samme. Begge gjør jobben og vel så det :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og en ekstra sykkel

Legg inn av Dansekris »

God kveld!

Det har dessverre ikke blitt så mye kjøring etter jeg kom hjem fra langturen. Jeg kjører på jobb hver dag, og drar en tur ut i Maridalen eller en kveldstur i ny og ne, men ikke noe lengre.

Jeg jobber 6 dager i uka som regel, og da blir det ikke mye tid til motorsykkeleventyr!

I kjølvannet av langturen har jeg tenkt mye på hva jeg vil og hva neste eventyr blir. Timene på Youtube blir lange og det er lett å fortape seg i det ene og det andre.
Jeg har virkelig fått oppleve gleden ved å reise på ferie på to hjul. Før var det fart og spenning som fikk blodet til å bruse, og det er det forsåvidt fortsatt, men jeg har blitt en nyfrelst adventure-dude! Det er noe med det å legge ut på en skikkelig langtur med en fullasta sykkel!

Jeg har jo egentlig ikke sykkelen for den typen kjøring. Det gikk forholdsvis greit, men det var langt fra optimalt syns jeg. Det var et sabla styr å laste på, stroppe fast og pakke de forbanna sideveskene hver dag. Sittestillingen er heller ikke den beste for langkjøring. Men, jeg elsker min Honda CBR. I mine øyne er det en fullblods racersykkel som får meg til å smile i hjelmen støtt og stadig. Den ser bra ut, er veldig god å kjøre, låter veeeeldig gromt og koster meg ikke mer enn 350kr/mnd for full kasko.
Den kan jeg ikke kvitte meg med uten videre. Jeg trenger en sånn sykkel i livet mitt!

Derfor har jeg har tenkt på mulighet for å kjøpe meg en sykkel til! En ganske rimelig sådan.
Jeg trenger en ordentlig touringsykkel med vindskjerm, høyt styre, komfortsete, varmeholker, ekstralys og masse bagasjeplass. Jeg trenger også noe annet enn min relativt tørste rekkefirer som må piskes for at det skal skje noe. Det jeg drømmer aller mest om jeg ordentlig med bagasjeplass og skikkelige panniers.
På bakgrunn av det har jeg funnet ut at en Suzuki DL 650 V-Strom må bli min neste sykkel. Jeg har ikke råd til noe annet enn en 04/05/06-mod med en del KM på telleren. Ser ikke for meg å bruke mer enn 50k på sykkelen. Helst mindre. Denne koster nesten heller ingenting å forsikre!

Etter hva jeg har klart å lese meg frem til er V-Strom'en den perfekte sykkelen for meg. Sprek nok, allsidig nok, drivstoffgjerrig nok og driftsikker nok. Det finnes et hav av ettermarkedstilbehør man kan kjøpe og det er visst en god del folk i verden som kjører disse syklene.

Bilde

Bilde

Bilde
Jeg SKAL ha et slikt system fra Caribou. Koster flesk, men skal det være så skal det være!

Om dette går i boks til slutt får vi vente med å se. Jeg har hvert fall veldig lyst til å legge ut på en treukers tur i Europa neste sommer. En snartur innom alpene og så øst-europa hjem. Masse fjellpass og grusveier!

Skal prøve å få til hvert fall to helgeturer til før sesongen er over. Om noen uker skal jeg og frøken en uke til Samos og motorsykkel er allerede bestilt. Vi skal farte rundt på en Yamaha XT 660! Det blir moro, ass!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og en ekstra sykkel

Legg inn av Relax »

Dansekris skrev: 14 aug 2017, 01:02 God kveld!

Det har dessverre ikke blitt så mye kjøring etter jeg kom hjem fra langturen. Jeg kjører på jobb hver dag, og drar en tur ut i Maridalen eller en kveldstur i ny og ne, men ikke noe lengre.

Jeg jobber 6 dager i uka som regel, og da blir det ikke mye tid til motorsykkeleventyr!

I kjølvannet av langturen har jeg tenkt mye på hva jeg vil og hva neste eventyr blir. Timene på Youtube blir lange og det er lett å fortape seg i det ene og det andre.
Jeg har virkelig fått oppleve gleden ved å reise på ferie på to hjul. Før var det fart og spenning som fikk blodet til å bruse, og det er det forsåvidt fortsatt, men jeg har blitt en nyfrelst adventure-dude! Det er noe med det å legge ut på en skikkelig langtur med en fullasta sykkel!

Jeg har jo egentlig ikke sykkelen for den typen kjøring. Det gikk forholdsvis greit, men det var langt fra optimalt syns jeg. Det var et sabla styr å laste på, stroppe fast og pakke de forbanna sideveskene hver dag. Sittestillingen er heller ikke den beste for langkjøring. Men, jeg elsker min Honda CBR. I mine øyne er det en fullblods racersykkel som får meg til å smile i hjelmen støtt og stadig. Den ser bra ut, er veldig god å kjøre, låter veeeeldig gromt og koster meg ikke mer enn 350kr/mnd for full kasko.
Den kan jeg ikke kvitte meg med uten videre. Jeg trenger en sånn sykkel i livet mitt!

Derfor har jeg har tenkt på mulighet for å kjøpe meg en sykkel til! En ganske rimelig sådan.
Jeg trenger en ordentlig touringsykkel med vindskjerm, høyt styre, komfortsete, varmeholker, ekstralys og masse bagasjeplass. Jeg trenger også noe annet enn min relativt tørste rekkefirer som må piskes for at det skal skje noe. Det jeg drømmer aller mest om jeg ordentlig med bagasjeplass og skikkelige panniers.
På bakgrunn av det har jeg funnet ut at en Suzuki DL 650 V-Strom må bli min neste sykkel. Jeg har ikke råd til noe annet enn en 04/05/06-mod med en del KM på telleren. Ser ikke for meg å bruke mer enn 50k på sykkelen. Helst mindre. Denne koster nesten heller ingenting å forsikre!

Etter hva jeg har klart å lese meg frem til er V-Strom'en den perfekte sykkelen for meg. Sprek nok, allsidig nok, drivstoffgjerrig nok og driftsikker nok. Det finnes et hav av ettermarkedstilbehør man kan kjøpe og det er visst en god del folk i verden som kjører disse syklene.

Bilde

Bilde

Bilde
Jeg SKAL ha et slikt system fra Caribou. Koster flesk, men skal det være så skal det være!

Om dette går i boks til slutt får vi vente med å se. Jeg har hvert fall veldig lyst til å legge ut på en treukers tur i Europa neste sommer. En snartur innom alpene og så øst-europa hjem. Masse fjellpass og grusveier!

Skal prøve å få til hvert fall to helgeturer til før sesongen er over. Om noen uker skal jeg og frøken en uke til Samos og motorsykkel er allerede bestilt. Vi skal farte rundt på en Yamaha XT 660! Det blir moro, ass!

:thumleft
Du har fått "rides" i blode, Aventure Dude ;) Cool !

Og , ja, en lettvinn løsning for pakking av og på ....er nesten gulll verdt og noe du prissetter mer enn man først tror , både ved ankomst og avreise :thumleft

Bra valg av sykkel også! Du får jæ*** mange flotte mil framover! :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og en ekstra sykkel

Legg inn av Dansekris »

God kveld!

Har kommet hjem til regntunge Norge etter en ganske avslappende uke på Samos.

Leide en sånn sak og kjørte øya opp og ned i steikende sol. Fantastisk flott, og noen ganger så vakkert at det ikke var til å tro.

Jeg har ikke kjørt en sånn type sykkel siden dagene med mopedbart. Vet ikke helt hva jeg skal si om denne. Det var helt utrolig deilig å kjøre med passasjer på denne kontra min. Motoren ble jeg ikke klok på. Med to på var det omtrent umulig å finne riktig gir i opp og nedoverbakkene i fjellene.

Hørtes ut som en gressklipper, men det var moro å endelig få kjørt en tosylindra sykkel. Prøvde meg ikke på noen wheelies, men asfalten på Samos var så glatt at denne spant da jeg ga bånn spiker i 1.gir. Jeg ble veldig usikker på grepet siden jeg aldri har kjørt fort og lenge med knastedekk. Hadde nok mye mer å gå på enn jeg følte, men ble veldig usikker til tider.

Bilde

Bilde

Vi hadde med oss ryggskinner og hansker, og fikk låne noen ganske slitne halvhjelmer. Grekerne kjørte stort sett i tskjorte uten hjelm. Vi kjørte i langermet og bukse. Veldig varmt, men gikk fint når vi kjørte.

Bilde

Jeg har hvert fall blitt helt sikker på at det er adventure-sykkel som blir min neste!

Siste dagen leide vi en sliten 250cc for å komme oss til en veldig fin strand som lå i nærheten, dog utenfor gåavstand. Gikk unna det og! :thumleft

Svar