Vår adferd i trafikken!!!
Vår adferd i trafikken!!!
Hvem av oss Mc-frelste er egentlig i den største risikogruppen?
Om man kun tenker på aksellerasjon og fart, så er nok R-førerne i Høyrisikogruppen, men hvem kjører mest og lengst av disse gruppene, og skjer ulykkene mest i dårlig eller bra vær? Da kan kanskje svaret bli annerledes eller hvarerell skrev:Vadå, råder det någon tvekan om det?


- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Jeg vil påstå at alle som kjører 2-hjuling er like utsatt i trafikken nå de fleste kollisjoner skyldes bilførere ikke ikke ser lenger enn panseret på sin egen bil.
Da mener jeg om kollisjoner der bilen har skyld.
At mange motorsykklister grisekjører på veiene er også tydelig når vi leser statistikken over alene ulykker.
For noen år siden på vei fra Trondheim til Fredrikstad kjørte jeg inn i en venstre sving like etter Lillehammer. Halveis i svingen nektet kroppen å lytte til hjernen og sykkelen gikk rett frem. En kraftig oppbremsing som reddet meg og jeg skrapet opp høyre siden av sykkelen på rekkeverket.
Da mener jeg om kollisjoner der bilen har skyld.
At mange motorsykklister grisekjører på veiene er også tydelig når vi leser statistikken over alene ulykker.
For noen år siden på vei fra Trondheim til Fredrikstad kjørte jeg inn i en venstre sving like etter Lillehammer. Halveis i svingen nektet kroppen å lytte til hjernen og sykkelen gikk rett frem. En kraftig oppbremsing som reddet meg og jeg skrapet opp høyre siden av sykkelen på rekkeverket.
Enligt If är det dubbelt så hög olycksrisk totalt sett och 30% större risk för personskador på R-hoj jämfört med andra typer. Den vanligaste typen av mc-olyckor är singelolyckor, enligt samma källa.GSXR skrev:Om man kun tenker på aksellerasjon og fart, så er nok R-førerne i Høyrisikogruppen, men hvem kjører mest og lengst av disse gruppene, og skjer ulykkene mest i dårlig eller bra vær? Da kan kanskje svaret bli annerledes eller hvarerell skrev:Vadå, råder det någon tvekan om det?:
. Synes det er artig med forskjellige synspunkt jeg. Thumbs Up
.
Snaket med en 65 år gammel mann i fjor, som nettopp hadde blitt tatt i rundt 110 km/t etter at han så vidt hadde klart å bremse ned fra ca 200 km/t.rerell skrev:Vadå, råder det någon tvekan om det?
Fyren kjørte en R6, og han sa at det var utopi å tro at man klarte å kjøre rolig med en R-sykkel.
Var vel kanskje noe i det?

Det är plågsamt (både fysiskt och psykiskt) att köra långsamt (läs: i hastighetsgränsen) på R-cyklar, mindre plågsamt på touringhojar, och alldeles nödvändigt på custom/cruisercyklar, möjligen med undantag för herr SkuggMan, som plågar sin höna så att hjälmen knappt sitter kvar på huvudet. Hehe.ShadowMan skrev:Snaket med en 65 år gammel mann i fjor, som nettopp hadde blitt tatt i rundt 110 km/t etter at han så vidt hadde klart å bremse ned fra ca 200 km/t.rerell skrev:Vadå, råder det någon tvekan om det?
Fyren kjørte en R6, og han sa at det var utopi å tro at man klarte å kjøre rolig med en R-sykkel.
Var vel kanskje noe i det?:


-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Re: Vår adferd i trafikken!!!
Flytta litt på avstemingen din GSXR. Håper det er i orden? Følte den passet best herGSXR skrev:Hvem av oss Mc-frelste er egentlig i den største risikogruppen?

mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Re: Vår adferd i trafikken!!!
Helt i orden RonnyRonny skrev:Flytta litt på avstemingen din GSXR. Håper det er i orden? Følte den passet best herGSXR skrev:Hvem av oss Mc-frelste er egentlig i den største risikogruppen?

Re: Vår adferd i trafikken!!!
Veldig greit å logge seg på før man svarer, får fortsatt skylde på at det er sent. Nå må jeg bare ta kveld. "Ønsker dere alle ei riktig god natt :)Anonymous skrev:Helt i orden RonnyRonny skrev:Flytta litt på avstemingen din GSXR. Håper det er i orden? Følte den passet best herGSXR skrev:Hvem av oss Mc-frelste er egentlig i den største risikogruppen?, virker som om diskusjonen utarter seg litt, det er kjempebra da det var meningen. Selv har jeg kun hatt R-sykler og vet meget godt at de ikke er gode å kjøre i lav hastighet. Som jeg tidligere har sagt så er alt relativt :) . Kjempetopp med forskjellige meninger, det er jo det som starter en diskusjon. Thumbs UP
.
Hehe.. Lurer på hvorfor HD er nevnt her... Tengte det gikk under Custom i en slik sammenheng
:
Men det er vel som på text tv på tv2. Mc er oppgitt etter ccm, men HD har en egen side...lol..
Men fra spøk til Halvor. Siden spørsmålet er hvem som er mest vågale i trafikken sier jeg sport sykklene. Jeg mener på ingen måte at alle som kjører ÆÆRR sykkler er det. Men som tidligere nevnt tror jeg nok det er mye lettere å begynne å "grisekjøre" med slike sykkler. Der er jo bygget for slik kjøring. Jeg kan også begynne å grisekjøre med min HD, men det blir liksom ikke det samme..hehe. Jeg har god tid til å kikke på naturen rundt meg mens jeg akselrerer opp til 150km/t, for å si det sånn...hehe Men singel ulykker kan hende hvem som helst..

Men det er vel som på text tv på tv2. Mc er oppgitt etter ccm, men HD har en egen side...lol..
Men fra spøk til Halvor. Siden spørsmålet er hvem som er mest vågale i trafikken sier jeg sport sykklene. Jeg mener på ingen måte at alle som kjører ÆÆRR sykkler er det. Men som tidligere nevnt tror jeg nok det er mye lettere å begynne å "grisekjøre" med slike sykkler. Der er jo bygget for slik kjøring. Jeg kan også begynne å grisekjøre med min HD, men det blir liksom ikke det samme..hehe. Jeg har god tid til å kikke på naturen rundt meg mens jeg akselrerer opp til 150km/t, for å si det sånn...hehe Men singel ulykker kan hende hvem som helst..
Er nok en god del sannhet i dette ja :) , må innrømme at jeg også kjører R-sykkelen min temmelig hardtShadowMan skrev:Snaket med en 65 år gammel mann i fjor, som nettopp hadde blitt tatt i rundt 110 km/t etter at han så vidt hadde klart å bremse ned fra ca 200 km/t.rerell skrev:Vadå, råder det någon tvekan om det?
Fyren kjørte en R6, og han sa at det var utopi å tro at man klarte å kjøre rolig med en R-sykkel.
Var vel kanskje noe i det?:

- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Vågal i trafikken....ja si det. De som bare tar seg godværsturer, men må komme først,eller de som bruker sykkelen hele året, uansett vær.....
Jeg bruker mc'n hver dag til og fra jobb + turer så lenge det er +gr. i luften. Er ikke så vågal at jeg bruker den i vinterhalvåret. Vil nok si at de mest vågale er dem som kjører hele året, uavhengi av type mc..
Vågal i trafikken....ja si det. De som bare tar seg godværsturer, men må komme først,eller de som bruker sykkelen hele året, uansett vær.....
Jeg bruker mc'n hver dag til og fra jobb + turer så lenge det er +gr. i luften. Er ikke så vågal at jeg bruker den i vinterhalvåret. Vil nok si at de mest vågale er dem som kjører hele året, uavhengi av type mc..
Om dette skal kalles vågalt eller "idiotisk" er jo en annen sakrogg skrev:Håy..
Vågal i trafikken....ja si det. De som bare tar seg godværsturer, men må komme først,eller de som bruker sykkelen hele året, uansett vær.....
Jeg bruker mc'n hver dag til og fra jobb + turer så lenge det er +gr. i luften. Er ikke så vågal at jeg bruker den i vinterhalvåret. Vil nok si at de mest vågale er dem som kjører hele året, uavhengi av type mc..
La oss si at man kjører en R-sykkel på vinters tid, er det vågalt eller idiotisk

- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
hehe,.. skulle gjerne hatt en offroader i tillegg, pigget dekkene opp og vært litt idiot på vinteren jeg! :) Dessverre egner nok min Pan seg meget dårlig på glatte veier, selv med ABS bremser og Traction control aner jeg problemer med fremkommeligheten.
Jeg har en kollega i Raufoss som kjører veteransykler, han har blant annet en 63 modell russisk M-72 med sidevogn som han kjører med hele vinteren!
Jeg har en kollega i Raufoss som kjører veteransykler, han har blant annet en 63 modell russisk M-72 med sidevogn som han kjører med hele vinteren!
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Jeg har dessverre ikke hatt tid til å kjøre så mye i høst, men setter ikke inn sykkelen før frosten kommer. Å kjøre på saltede veier med Pan'n er uaktuelt for meg. Stell og vask får den i bøtter og spann,... hehe, noen goder har man heldigvis ved å være på vakt på brannstasjonen av og til!Indian skrev:Sykkelen min er fortsatt like ren og er nesten eneste sykkel ute i byen... Jeg regner med å kjøre hele året uten piggdekk.
Vask får den en gang i uken hele året.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Hadde vært gøy å prøve en vinter ja, men shadowen er vel like dårlig egnet som pan...
Er på jakt etter en tempo transporter eller tempo Willis(tror det het det)
det er trehjulinger som forsvaret hadde en del av. Fin vintersykkel det, og så er det grom lyd :)
Har lekt med tanken å rive i en firhjuling...
Har en sekshjuling ATV500 på jobb....moro redskap. Med sekshjulstreken innkoblet er det utrolig hvor den klatrer. Har prøvd den ute i terenget og den imponerte
Hadde vært gøy å prøve en vinter ja, men shadowen er vel like dårlig egnet som pan...
Er på jakt etter en tempo transporter eller tempo Willis(tror det het det)
det er trehjulinger som forsvaret hadde en del av. Fin vintersykkel det, og så er det grom lyd :)
Har lekt med tanken å rive i en firhjuling...
Har en sekshjuling ATV500 på jobb....moro redskap. Med sekshjulstreken innkoblet er det utrolig hvor den klatrer. Har prøvd den ute i terenget og den imponerte
Men fra spøk til Halvor. Siden spørsmålet er hvem som er mes
NoName skrev:Hehe.. Lurer på hvorfor HD er nevnt her... Tengte det gikk under Custom i en slik sammenheng:
Men det er vel som på text tv på tv2. Mc er oppgitt etter ccm, men HD har en egen side...lol..
Men fra spøk til Halvor. Siden spørsmålet er hvem som er mest vågale i trafikken sier jeg sport sykklene. Jeg mener på ingen måte at alle som kjører ÆÆRR sykkler er det. Men som tidligere nevnt tror jeg nok det er mye lettere å begynne å "grisekjøre" med slike sykkler. Der er jo bygget for slik kjøring. Jeg kan også begynne å grisekjøre med min HD, men det blir liksom ikke det samme..hehe. Jeg har god tid til å kikke på naturen rundt meg mens jeg akselrerer opp til 150km/t, for å si det sånn...hehe Men singel ulykker kan hende hvem som helst..
HD
Grise kjøring, jeg ble forbikjørt i et avkjøringsfelt nær jeg var på veg at svinga til venstre av .....netupp en HD !
PÅ min Venstre side passerte HD da haddejeg bil imot ,bil passerte min Mc på høyre side ,Griseflaks at jeg ikke ble meid ned !
Touring