2år gammelt batteri kapputt?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av xses »

Har et Exide batteri kjøpt for 2 år siden, det lader seg ut på ca 2 uker, dvs etter 2 uker stillstand har den ikke nok juice til å starte GSXF'en.

Tror nok jeg dreit meg ut med at batteriet stod i sykkelen hele vinteren uten lading.
Det er irr på batterikontaktene også.
Lot batteriet lade over natta, men det ble ikke nok til at den startet dagen etterpå. ca 12 timer lading. Har målt med multimeter nå og ser at med batteriet i sykkelen og laderen på så starter ladern på 12,4v og kryper sakte sakte oppover. (skal sies at når jeg har sykkelen i gang og turtall så ligger det ca 13,7v til 14v på batteriet.

Har jeg kaputt batteri OG lader kanskje?
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av 45316 »

Ville ha startet med å rengjøre kontaktene. Hvilken lader har du og hvordan kobler du den til? Direkte via polene, kontaktene eller hurtigkobling?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av xses »

45316 skrev: 17 jul 2017, 21:29 Ville ha startet med å rengjøre kontaktene. Hvilken lader har du og hvordan kobler du den til? Direkte via polene, kontaktene eller hurtigkobling?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Det er en Carwise lader, automatisk sak, kan velge mellom MC, bil og vedlikeholdslading. Kobler direkte på polene.
Hvordan rengjør jeg kontaktene best mulig?
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av kjellv »

Målingene dine viser at laderen din er i orden, og sykkelen din lader bra. Men koble fra laderen med en gang det er ferdig oppladet og måle hvor mange volt du har da. Måle igjen etter et par timer og se om det har endret seg. Om det er noenlunde enkelt så koble fra minuspolen mens du gjør dette forsøket. Da sjekker du kun batteriet. Dersom du har en overledning et sted på sykkelen kan også dette tappe batteriet.
Faller batterispenningen til under 12V er batteriet defekt.
Moderne startbatterier tåler dårlig dype utladinger..

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av xses »

Nå ble jeg litt overrasket, laderen meldte at batteriet var ferdig. Tok av ladern og spenningen viste 16V.... blir spennende å se i morgen tidlig...
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av Geiroe »

xses skrev: 17 jul 2017, 21:34
45316 skrev: 17 jul 2017, 21:29 Ville ha startet med å rengjøre kontaktene. Hvilken lader har du og hvordan kobler du den til? Direkte via polene, kontaktene eller hurtigkobling?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Det er en Carwise lader, automatisk sak, kan velge mellom MC, bil og vedlikeholdslading. Kobler direkte på polene.
Hvordan rengjør jeg kontaktene best mulig?
Du starter med å ta en bøtte med varmt vann, og tømmer over batteriet. Da skal du se det blir mye bedre. Så kan du skru av å pusse kontaktene og smøre dem.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

holstson
Innlegg: 7
Registrert: 07 feb 2017, 01:18
Motorsykkelen din: Bmw R60/6 - K75, Husqarna, Java 175.

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av holstson »

Geiroe skrev:
xses skrev: 17 jul 2017, 21:34
45316 skrev: 17 jul 2017, 21:29 Ville ha startet med å rengjøre kontaktene. Hvilken lader har du og hvordan kobler du den til? Direkte via polene, kontaktene eller hurtigkobling?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Det er en Carwise lader, automatisk sak, kan velge mellom MC, bil og vedlikeholdslading. Kobler direkte på polene.
Hvordan rengjør jeg kontaktene best mulig?
Du starter med å ta en bøtte med varmt vann, og tømmer over batteriet. Da skal du se det blir mye bedre. Så kan du skru av å pusse kontaktene og smøre dem.
Toppladet skal et bly/syre batteri ha 2,29 volt pr. celle. (6×2,29V=13,74V).
Syrevekten skal da være 1,28.
Både syrevekt og volt kan komme høyere dersom batteriet er overladet, men det kan også være et tegn på at en celle er ødelagt og at de 5 andre kompenserer for den defekte cellen. Da vil batteriet ha problemer med både å ta imot og holde på strømmen (Amper timer).
I et batteri med felles syrebasseng for alle cellene får du bare målt gjennomsnittlige verdier på cellene, det gjør det vanskelig å diagnostisere en defekt celle og dermed ett defekt batteri.
Det er vanlig for enkelhets skyld å si at et batteri aldri er bedre enn den dårligste cellen.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk


Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av erik m »

Ble batteriet helt utlada under vinterlagringen? I såfall vil det nok aldri bli helt bra igjen.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av SverreOlsen »

Att batteriet ikke holder strømen i 2 uker kan også vær att sykkelen din trekker strøm, koble batteriet ifra sykkelen og se om det mister strøm over natten, ha batteriet koblet til sykkelen og se om det mister strøm da. Så slepper du å eventuelt ødelegge ett til batteri. Polene kan du lett rense med litt smergelpappir og en får kjøpt egen pol spray for å sleppe eir.

holstson
Innlegg: 7
Registrert: 07 feb 2017, 01:18
Motorsykkelen din: Bmw R60/6 - K75, Husqarna, Java 175.

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av holstson »

Smøring av poler.

Vaselin er syrefritt fett som beskytter batteripoler mot korrosjon, og finnes i de fleste baderomsinnredninger, :-)

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk


Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: 2år gammelt batteri kapputt?

Legg inn av xses »

Hei!
Takk for mange gode svar og tips. Har nok skade batteriet ved å ikke la det få strøm over vintern, lot det stå på lading i 48 timer, og tok meg en litt lengere kjøre tur, og etter det har jeg ikke merka at spenningen på batteriet har falt noe over natta. Jeg har kjør frem og tilbake fra jobb hele denne uka uten problemer. Skal måle spenningen før jeg drar på en tur nå til helga, da blir den stående noen dager. Så sjekker jeg når jeg kommer tilbake. Foreløpig ser det ut som at ved reglemessig kjøring så holder batteriet bra.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Svar