spørsmål rundt yamaha mt-07

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Sikkert dumt spørsmål, men hvilket gir burde man bruke på mt 07'en i forskjellige hastigheter.
Jeg bruker 2-3gir i 40sone,4-5gir i 60 sone og stort sett alltid 6gir i i 80km/t i 80 sone.

"Sliter" litt med å bli kjent med sykkelen ihvertfall i 60sona.hvilket turtall er det denne motoren trives best i? Står mer eller mindre "eco" på computeren hele tiden når heg kjører. Bortsett fra når jeg akser på for å komme opp i fart.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av 45316 »

Har aldri kjørt mt07 så blir vanskelig å si, men første tanken min er at du ligger vel høyt. I forhold til min egen sykkel så ligger du veldig høyt.

Prøv et lavere gir eller 2.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av lasse_hansen »

Jeg har akrapovic eksos på min mt-10, og der finnes det ingen db-killer å ta ut :/

Men må si jeg hørte en liten forskjell fra orginal eksos, men det var ikke all verden.

Nå snakker jeg om slip-on bare da, med full anlegg får man jo en helt annen lyd, åssen det er med garanti ved montering av helanlegg lurer jeg egentlig litt på?

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av BC45 »

arcticviking skrev: 29 jul 2017, 17:06 Sikkert dumt spørsmål, men hvilket gir burde man bruke på mt 07'en i forskjellige hastigheter.
Jeg bruker 2-3gir i 40sone,4-5gir i 60 sone og stort sett alltid 6gir i i 80km/t i 80 sone.

"Sliter" litt med å bli kjent med sykkelen ihvertfall i 60sona.hvilket turtall er det denne motoren trives best i? Står mer eller mindre "eco" på computeren hele tiden når heg kjører. Bortsett fra når jeg akser på for å komme opp i fart.
Til cruising og økonomisk kjøring bør du velge det høyeste giret du kan til enhver tid, der motoren samtidig drar lett. Du kan sjekke hvor lett motoren din går ved å gi gass og kjenne på responsen. Får du lite respons i det aktuelle giret, drar motoren din tungt og da bør du gire ned. Drar den veldig lett kan du prøve et gir opp og sjekke responsen igjen. Alle sykler forskjellige så her er det bare å prøve seg frem og bli kjent med gir og motor :) En annen ting er at jo høyere turtall du kjører på jo mer motorbrems vil det være når du går av gassen. Du har en veldig fin twin som er sterk med godt brunndrag, så jeg vil tro du kan ligge å kose deg på lave turtall og samtidig ha krefter lett tilgjengelig :)

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

lasse_hansen skrev: 29 jul 2017, 17:53 Jeg har akrapovic eksos på min mt-10, og der finnes det ingen db-killer å ta ut :/

Men må si jeg hørte en liten forskjell fra orginal eksos, men det var ikke all verden.

Nå snakker jeg om slip-on bare da, med full anlegg får man jo en helt annen lyd, åssen det er med garanti ved montering av helanlegg lurer jeg egentlig litt på?
Tror det er folk som jobber på yamaha inne på forumet hær som sikkert kan svare på det.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Jompa »

Jeg har akkurat lest gjennom det som er skrevet om støy fra kjedet, og sett en haug av filmer på youtube om samme emne.
Ingen av kjedene på Youtube ser ut til å ha fått nevneverdig mye smurning, så de kan ikke annet enn å rasle.
Ikke noen spesiell ulyd fra noen av dem, de er vel stort sett filmet med micen på veldig nært hold.
I en av filmene var det forresten en som hadde løsninga, kjedespray.
Nå skal ikke jeg beskylde trådstarter for å ikke smøre kjedet, men det KAN hende at bakdrevet har skarpe kanter.
Om det ble nevnt her eller i en av filmene på yt husker jeg ikke.
Da vil kjedet lage mer lyd enn nødvendig, ikke noe farlig, og denne lyden vil forsvinne av seg selv etter hvert som tennene på tannhjulet blir litt rundere i kantene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av jalekss92 »

Muligens litt off-topic, men lurer litt på bruktpriser. Etter at de nye avgiftsendringene trådde i kraft fra 1/7 så ser det ut som de fleste forhandlere selger helt nye modeller for ca 98 000.

Har et søk lagret på finn, så får stadig meldinger om nye mt-07 annonser. En del 14-16 modeller som blir lagt ut for 85-90, med alt fra 1500-6000km på telleren. Vet jo ikke hva de blir solgt for men synes prisen virker noe stiv, spesielt mtp de nye listeprisene. Greit nok at en del har kort skiltoppheng og en Akrapovic slip-on, men allikevel..? Vet ikke helt hvordan verditap er på MC kontra bil, så mulig jeg er på bærtur?

Skal ha en mt-07 som første sykkel fra neste sesong av og derfor hadde jo en liten prisreduksjon på brukte eksemplarer vært kjærkommen :mrgreen

cnk
Innlegg: 19
Registrert: 12 jul 2017, 11:27
Motorsykkelen din: Street triple 675R
Sted: Jessheim

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av cnk »

De med akra er ikke slip on. De koster 10-12k. Så der har du noe av forklaringen på prisen.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av 45316 »

Alltid sånn at de som selger forsøker å få mest mulig, håper vel på at en del ikke har fått med seg prisnedgang, eventuelt er i en fornektelsesprosess. Skal heller ikke ta fullpris for ettermarkeds eksos.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av tormodg »

jalekss92 skrev: 01 aug 2017, 19:47 Muligens litt off-topic, men lurer litt på bruktpriser. ..
Har et søk lagret på finn, så får stadig meldinger om nye mt-07 annonser. En del 14-16 modeller som blir lagt ut for 85-90, med alt fra 1500-6000km på telleren.
Jeg kjøpte en 2016 MT-07 for 86K (3K mindre enn forlangende). Litt under 4000km. Nesten strøken sykkel med serviceheftet i orden. Veldig fornøyd med prisen egentlig. Ny ville vel kostet meg ca 20K mer når du tar med klargjøring og reg.

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av jalekss92 »

Det høres absolutt ut som en god deal, ja. Går nok for en 15-16 modell til neste år, satser på at jeg kan finne en til ca den samme prisen.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

hei :vs

har nå kjørt over 2000km på min nye mt-07 å tenke å dele mine ups and downs med sykkelen.
har kjørt både småkjøring å vært på landeveien på tur.

negative ting :redface :

-MYE KJEDELYD, dette var mest irriterene i begynnelsen, syns det har blidd litt bedre av seg selv og med rett smøring(yamalube)
-EKSOSLYDEN . den høres stusselig ut.blir ny eksos til neste sesong.
-SETET, jeg har så ont ræva!!det skal godt hjøres å sitte mer en 2 timer av gangen på sykkelen.langtur=hyppige kaffepauser
-GIROVERFØRINGEN, virker litt "klunkete" og tung. smeller ganske hardt fra nøytral til 1 gir, spesielt ved kald motor.

Positive ting :twothumbs: :

-KRAFT, MT-07 har overaskende mye kraft i lav og mellomregister. du kan ha mye gøy uten å kjøre så mye over fartsgrensen.
-SITTESTILLING, behagelig sittestilling, jeg er 190cm og har ikke 1 gang hadd vont i beina/knær.
-ØKONOMI, billig å kjøre 0.34 på langkjøring og 0.41 på bykjøring, billig forsikring og service. 2000kr på førstegangs service
-KJØREGLEDE, har kjørt mine 2000km på 3 uker å må kjøre hver dag!små svingete landeveier er topp!blir glad i den lille sykkelen!

kan jo nevne at man tar imot mye luft når man kjører på motorvei, men det blir ikke rettferdig å føre opp som negativt.
Da må man ikke kjøpe naken sykkel.men jeg tenker kjøpe en liten vinskjerm.

om du tenker invister i en mt 07, så kansje denne posten er til litt hjelp :D

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av kgjersda »

Kjekt å lese at du kosar deg med den, har sett ein del på JakeTheGardenSnake på youtube og hans MT-07. Noko du kanskje kan sjå, han har mange artige mods.

Og, pistolskudd-girkasse er ikkje akkurat uvanleg på Yamaha :D
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av BC45 »

arcticviking skrev: 07 aug 2017, 15:08 -GIROVERFØRINGEN, virker litt "klunkete" og tung. smeller ganske hardt fra nøytral til 1 gir, spesielt ved kald motor.

kan jo nevne at man tar imot mye luft når man kjører på motorvei, men det blir ikke rettferdig å føre opp som negativt.
Da må man ikke kjøpe naken sykkel.men jeg tenker kjøpe en liten vinskjerm.

om du tenker invister i en mt 07, så kansje denne posten er til litt hjelp :D
Høres ut som du alt i alt er ganske fornøyd og det du ikke er så fornøyd med går det jo i hvert fall an å gjøre noe med :) Har du prøvd å gi litt godt med gass i fri og la motoren gå noen sekunder ekstra etter du har startet opp, før du setter den i gir? Min går på litt høyere turtall en liten stund før det roer seg. Gasser jeg litt roer motoren seg raskere og da går det mykere i 1. gir.

Etter min mening er det ikke alltid noen ulempe at girkassen er litt klunkete så lenge det er lett å få den i riktig gir. Jeg vil heller ha tilbakemelding fra girkassa fremfor en silkemyk giring der jeg må dobbelsjekke girindikatoren hver jeg girer.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

finns ikke en video av mt 07 jeg ikke har sett :)
blir mods til vårem. sete,eksos,skiltoppheng og liten vindskjerm.

skal prøve å la den gå litt, merker jo at den går mykere i 1 gir når motor er varm.

Svar