Girkassene er jo konstruert for å gi lett og uproblematisk girskift mens man kjører, dvs mens både hjul og motor går rundt. Da roterer alle drev i girkassen. Stopper motoren eller bakhjulet kan det bli litt mer trøblete. Knepet er nok helst å lære sykkelen godt å kjenne, samt å gjøre som Bjerknez sier å gire seg ned i takt med at farten reduseres og slik passe på at man har førstegir inne før det blir full stopp.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
problemer ved nedgiring.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: problemer ved nedgiring.
Stusset litt på denne, mener du her hendelen eller pedalen som man girer med? Sikkert dumt spørsmål, men man skal vel ikke slippe clutchen ut for hvert gir? Bare le, jeg bare spørr. :|
Re: problemer ved nedgiring.
Han mener nok pedalen.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: problemer ved nedgiring.
Det er nå slik at man må slippe "pedalen" girskifteren opp for hver nedgiring, ellers vil den ikke videre ned. Det samme gjelder jo oppgiring. Girkassene har vært like når det gjelder girskift helt siden jeg begynte å kjøre moped. Det er akkurat det samme på min 58 Tempo 175. Får man ikke girt ned før lyskryss, må man som hovedregel rulle litt frem og tilbake, for å få den ned i første, det er ikke mye man trenger. Det hendte Volvoen min ikke ville i revers, da måtte man bare noen cent fremover, så gled den fint i revers.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: problemer ved nedgiring.
Girer alltid ned på girene, hvis mulig. De er sekvensielle, og man må innom hvert eneste gir nedover og oppover, for at girene skal virke som de skal.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: problemer ved nedgiring.
Hvis du ikke får giret når sykkelen står stille kan du med fordel slure litt på clutchen for å få til nødvendig rotasjon av drev i girkassen. Man behøver ikke slippe clutchen fullstendig. Alternativet er å trille eller bevege sykkelen litt, det gir også nødvendig rotasjon av drev. Motorsykkelgearkassen er usynkronisert og sekvensiell. Alle drev i gearkassen er dermed ikke uten videre klar til inngrep fra laveste til høyeste og omvendt. Det er dette som gjør at det er vanskelig å skifte "alle gir ned" når sykkelen står stille. I fart oppleves ikke problemet fordi alle drev da stort sett er i rotasjon. Men det er nødvendig å avlaste gearsjalter/gearpedal fullstendig for at den sekvensielle gearkassen skal kunne komme til nytt inngrep - altså full bevegelse for hvert gear.lasse_hansen skrev: 29 jul 2017, 17:47
Stusset litt på denne, mener du her hendelen eller pedalen som man girer med? Sikkert dumt spørsmål, men man skal vel ikke slippe clutchen ut for hvert gir? Bare le, jeg bare spørr. :|
I have a feeling we’re not in Kansas anymore
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: problemer ved nedgiring.
Å trampe ned fra 6. gir til 1. gir stille stående går nok ikke uten problemer på de aller fleste sykler.
Innimellom så kan jeg slite med å få den fra neutral og ned i 1. gir til og med. Enten så må man trille en liten meter mens man prøver å få den i gir, eller rett og slett slippe opp kløtsjen så saker og ting i girkasse får flyttet på seg i forhold til utgående aksel.
På kjøreopplæringen, lærer man nettopp dette.. For på oppkjøring, skal man etter en bremseøvelsene som resulterer i full stans være klar til å sette i gang igjen i 1. gir rett etter stans. Mao skal 1. gir være lagt inn før motorsykkelen har stanset.
Innimellom så kan jeg slite med å få den fra neutral og ned i 1. gir til og med. Enten så må man trille en liten meter mens man prøver å få den i gir, eller rett og slett slippe opp kløtsjen så saker og ting i girkasse får flyttet på seg i forhold til utgående aksel.
På kjøreopplæringen, lærer man nettopp dette.. For på oppkjøring, skal man etter en bremseøvelsene som resulterer i full stans være klar til å sette i gang igjen i 1. gir rett etter stans. Mao skal 1. gir være lagt inn før motorsykkelen har stanset.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39744
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: problemer ved nedgiring.
Hvis en glemmer, eller tror at man har giret ned til første før f.eks. rødt lys, så kan man få seg en solid overraskelse om tar i gang i f.eks. tredjegir... :-)å .FredrikE24 skrev: 31 jul 2017, 12:33 På kjøreopplæringen, lærer man nettopp dette.. For på oppkjøring, skal man etter en bremseøvelsene som resulterer i full stans være klar til å sette i gang igjen i 1. gir rett etter stans. Mao skal 1. gir være lagt inn før motorsykkelen har stanset.
Andre gir går greit med de fleste sykler om man ikke er for brå med clutchen. Men tredjegiret...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.