Tips og erfaringer til dekk
Tips og erfaringer til dekk
Hei, har MT-07 og etter et par regn dager i sommer mista litt selvtilitt når veg banen er våt. Har ved et par tilfeller "mistet" fremdekket spesielt i rundkjøringer og svinger med lavere hastigheter.
Kan godt være jeg må gjøre noe annerledes, men tenkte jeg skulle se på dekk først.
Kjøreskolen reklamerte om at de hadde dekk som satt som støpt selv ved våt veg bane, og hadde aldri disse "situasjonene" når vi kjørte. Selv om det bøtta ned.
Noen som har tips til dekk for norske forhold? Som funker bra både på tørr og våt asfalt?
Har skjønt at Pilot Road 3/4 kan være et godt alternativ?
Kan godt være jeg må gjøre noe annerledes, men tenkte jeg skulle se på dekk først.
Kjøreskolen reklamerte om at de hadde dekk som satt som støpt selv ved våt veg bane, og hadde aldri disse "situasjonene" når vi kjørte. Selv om det bøtta ned.
Noen som har tips til dekk for norske forhold? Som funker bra både på tørr og våt asfalt?
Har skjønt at Pilot Road 3/4 kan være et godt alternativ?
Re: Tips og erfaringer til dekk
Hadde samme problemet selv med selvtillit på vått føre. Med Pilot Road 3 på min FZS 600 er det forsvunnet. Veldig fornøyd med de på vått føre.
Men det har mye med sjåfør og kjørestil, som dekkvalg...
Vi var tre stykker som kjørte i HØLJVÆR i 6 grader. Han ene hadde Pirelli Diablo Supercorsa og kommenterte etterpå hvor godt dekkene satt i alt regnet.

Jeg var mildt sagt overrasket, selv likte jeg ikke alt vannet med mine Bridgestone S20 på MT-10en. S20-ene ser jo ut som regndekk i forhold til Supercorsaen.

Det går altså mye på sjåfør og kjørestil, og ikke bare dekk. Men om du stoler på dekkene kjører du nok mer kontrollert. (tenker jeg?)
Men det har mye med sjåfør og kjørestil, som dekkvalg...
Vi var tre stykker som kjørte i HØLJVÆR i 6 grader. Han ene hadde Pirelli Diablo Supercorsa og kommenterte etterpå hvor godt dekkene satt i alt regnet.
Jeg var mildt sagt overrasket, selv likte jeg ikke alt vannet med mine Bridgestone S20 på MT-10en. S20-ene ser jo ut som regndekk i forhold til Supercorsaen.


Det går altså mye på sjåfør og kjørestil, og ikke bare dekk. Men om du stoler på dekkene kjører du nok mer kontrollert. (tenker jeg?)
Re: Tips og erfaringer til dekk
Helt sikkert, jeg tar det alltid rolig når det regner, men den følelsen av at forhjulet glipper sitter liksom i bakhodet ^^
- Canutus
- Innlegg: 623
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Tips og erfaringer til dekk
Jeg og mister litt selvtilitt på våt veg, men har heldigvis ikke opplevd slipp. Så jeg er godt fornøyd med Metzler Roadtec 01.
Om disse er noe bedre enn f.eks PilotRoad4 vet jeg ikke, Men så en test hvor Roadtec01 fikk beste sport/touring dekk.
Vær obs på at dekkene leveres i to versjoner (standard og HWM for tyngre sykler).
Om disse er noe bedre enn f.eks PilotRoad4 vet jeg ikke, Men så en test hvor Roadtec01 fikk beste sport/touring dekk.
Vær obs på at dekkene leveres i to versjoner (standard og HWM for tyngre sykler).
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Tips og erfaringer til dekk
Har litt av de samme erfaringene med standard-dekkene på mt-09 som er et par Dunlop Sportmax D214. Disse er skikkelig sleipe på vått føre, så jeg kjører veldig pent når det regner. Når dekkene er slitt ut vurderer jeg Metzeler Roadtec 01 som vant en stor dekktest i fjor.fjs skrev: 09 aug 2017, 14:37 Helt sikkert, jeg tar det alltid rolig når det regner, men den følelsen av at forhjulet glipper sitter liksom i bakhodet ^^
Det er sport-touring dekk, men tror de holder i massevis til mitt bruk.
Her kan du lese testen:
http://bikeport.no/beste-dekket-sport-touring/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Tips og erfaringer til dekk
Er det forresten noen som vet om ulike dekk kan ha ulike egenskaper med tanke på hvor lettstyrt sykkelen blir? Jeg kjørte en Yamaha xsr900 her om dagen og den hadde en helt annen dekktype enn min mt-09 og den var merkbart mer lettstyrt. De to syklene er nesten helt like, bortsett fra at xsr900 er 1,5 cm høyere.
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Tips og erfaringer til dekk
Dekk kan ha U eller V-form, det har mye å si på lettsvingthet.
- Canutus
- Innlegg: 623
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Tips og erfaringer til dekk
Og hvordan dekkene er slitt har veldig mye å si.
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Tips og erfaringer til dekk
V-form høres mer lettsvingt ut enn u-form og også flat-form :) Jeg tror bare jeg har hatt u-form på dekkene mine, men er det spesielle bruksområder for v-form? Høres ut som de slites litt raskere på midten også
Kan man se på spesifikasjonene til et dekk hvilken form det har eller må man bare bruke øyet?

Re: Tips og erfaringer til dekk
Hei!
Jeg kjørte nylig 380 mill på en Norge/Sverige-tur i hovedsaklig pissregn. Forut for turen la jeg om til Pirelli Angel GT. Det er såkalte sport-touring-dekk. Jeg opplevde aldri noe skummelt, selv i ganske aktiv kjørig på klissvåt veibane.
Helt perfekte til norske forhold.
Michelin Pilot Road 4 er det dekket som har aller kortest bremselengde i regn av dekkene på markedet, men både Angel GT og Metzlers Roadtec 01 sitter bedre jevnt over.
Hadde jeg vært deg ville jeg ha gått for Roadtec 01. Les noen tester på internett! De er vel kåra til det beste nye dekket i 2017.
Husk også at du sitter bedre enn du tror i regnet med ordentlige dekk!
Jeg kjørte nylig 380 mill på en Norge/Sverige-tur i hovedsaklig pissregn. Forut for turen la jeg om til Pirelli Angel GT. Det er såkalte sport-touring-dekk. Jeg opplevde aldri noe skummelt, selv i ganske aktiv kjørig på klissvåt veibane.
Helt perfekte til norske forhold.
Michelin Pilot Road 4 er det dekket som har aller kortest bremselengde i regn av dekkene på markedet, men både Angel GT og Metzlers Roadtec 01 sitter bedre jevnt over.
Hadde jeg vært deg ville jeg ha gått for Roadtec 01. Les noen tester på internett! De er vel kåra til det beste nye dekket i 2017.
Husk også at du sitter bedre enn du tror i regnet med ordentlige dekk!
Re: Tips og erfaringer til dekk
Takk for alle tips, har fortsatt noen km igjen på dissa her. Så tror ikke det blir noe nytt i år. Neste år derimot :)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Tips og erfaringer til dekk
Angel GT er definitivt et godt regndekk. De ble testet på et hangarskip med full sprøyt på alle vannkanoner ved lansering....journalistene var over seg av begeistring, noe som skyltes både selve MC-dekket, men ikke minst båt-dekket som har en overflate med ekstremt høy friksjon. Testpiloten som demonstrerte dekkene ville bokstavelig talt ha dratt til sjøs hvis dekkene ikke hadde levert :)
Ang Supercorsa og S20; det er veldig forskjellige egenskaper som utgjør forskjellene. Supercorsa mangler nesten helt drenerende mønster, men de har en myk gummiblanding som oppnår god varme (og dermed godt grep) selv på vått underlag. Derfor fungerer de brukbart på vått, selv om de vil føre til vannplaning ved høyere hastigheter.
S20 har mer av de motsatte egenskapene.
Personlig vil jeg vektlegge lavhastighets-egenskapene mer enn vannplaningsegenskapene, siden jeg alltid kjører pent på vått. Jeg prioriterer brems/sving-grep i moderate hastigheter på vått, og gode sportsegenskaper på tørt.....og jeg kjører Supercorsa for tiden:)
Hvilke dekk er det som leveres med V-form? Et sportsdekk med V-form er gjerne et utslitt dekk med dårlige svingegenskaper. V-formen oppstår fordi man går på gass tidlig ut av sving mens man fortsatt har nedlegg.
Ang Supercorsa og S20; det er veldig forskjellige egenskaper som utgjør forskjellene. Supercorsa mangler nesten helt drenerende mønster, men de har en myk gummiblanding som oppnår god varme (og dermed godt grep) selv på vått underlag. Derfor fungerer de brukbart på vått, selv om de vil føre til vannplaning ved høyere hastigheter.
S20 har mer av de motsatte egenskapene.
Personlig vil jeg vektlegge lavhastighets-egenskapene mer enn vannplaningsegenskapene, siden jeg alltid kjører pent på vått. Jeg prioriterer brems/sving-grep i moderate hastigheter på vått, og gode sportsegenskaper på tørt.....og jeg kjører Supercorsa for tiden:)
Hvilke dekk er det som leveres med V-form? Et sportsdekk med V-form er gjerne et utslitt dekk med dårlige svingegenskaper. V-formen oppstår fordi man går på gass tidlig ut av sving mens man fortsatt har nedlegg.
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Tips og erfaringer til dekk
Aha, da forstår jegcannon skrev: 09 aug 2017, 18:31 Hvilke dekk er det som leveres med V-form? Et sportsdekk med V-form er gjerne et utslitt dekk med dårlige svingegenskaper. V-formen oppstår fordi man går på gass tidlig ut av sving mens man fortsatt har nedlegg.

- FredrikE24
- Innlegg: 5044
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Tips og erfaringer til dekk
Forhjulslipp i rundkjøring? Husk at rundkjøringer er ekstremt glatte på våta. Jeg kjører i sneglefart i gjennom så bilene tuter til tider, det er så fort gjort å tryne. Hittil i år har jeg vært vitne til intet mindre enn fire tryn i rundkjøring, en scooter og tre tunge motorsykler. Det går for fort!
Kjørt på Metzeler Roadtec Z8 hittil i år, blir Roadtec 01 neste år. Superduper fornøyd med Z8, ingenting å si på det dekket. Michelin derimot? Hadde PR3 før, mye støy, dårlig grep både vått og tørt, særlig når dekket var kaldt. Hadde flere situasjoner hvor jeg mista festet.
Kjørt på Metzeler Roadtec Z8 hittil i år, blir Roadtec 01 neste år. Superduper fornøyd med Z8, ingenting å si på det dekket. Michelin derimot? Hadde PR3 før, mye støy, dårlig grep både vått og tørt, særlig når dekket var kaldt. Hadde flere situasjoner hvor jeg mista festet.
Re: Tips og erfaringer til dekk
Heldigvis gikk det så sakte at det ikke var noe problem, men fortsatt litt ubehagelig :)FredrikE24 skrev: 09 aug 2017, 22:26 Forhjulslipp i rundkjøring? Husk at rundkjøringer er ekstremt glatte på våta. Jeg kjører i sneglefart i gjennom så bilene tuter til tider, det er så fort gjort å tryne. Hittil i år har jeg vært vitne til intet mindre enn fire tryn i rundkjøring, en scooter og tre tunge motorsykler. Det går for fort!
Kjørt på Metzeler Roadtec Z8 hittil i år, blir Roadtec 01 neste år. Superduper fornøyd med Z8, ingenting å si på det dekket. Michelin derimot? Hadde PR3 før, mye støy, dårlig grep både vått og tørt, særlig når dekket var kaldt. Hadde flere situasjoner hvor jeg mista festet.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Tips og erfaringer til dekk
Hadde Pirelli Diablo Rosso II på min forrige sykkel, hadde null problem med å skrape knær med de dekkene i skikkelig regnskurer. Husker ikke helt hva jeg har på bimmern, men de sitter godt i regnet. Begge syklene mine har wet-mode da, det er mulig det er relevant.
Men som Fredrik skriver, rundkjøringer er et helvete
Men som Fredrik skriver, rundkjøringer er et helvete
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)