Den er good. Da har de sikkert kjørt den i benk og målt avgass med en annen sensor og utelukket lekkasje. Bare synes det var litt rart dersom du har kjørt 6000km uten db killer før feilen dukket opp.DirtDiver skrev: 18 aug 2017, 10:30 ja det er mye mulig, men i følge Yamaha leser de av at den går for magert.
har nå snakker med Yamaha Bergen som har hørt med andre i systemet å de sier at det eneste muligheten er å justere blandingen(eller noe i den duren) hvis feilen kommer tilbake
Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Boosterplug skal gjøre at motoren ikke går så magert og den skal visstnok redusere ettertenning som man ofte får ved bruk av uoriginal eksos. Har nettopp bestilt en selv :)
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Du vet sikkert hvordan Boosterplug funker, men dette er altså en gadget som lurer ecu til å tro at lufttemperaturen ute er lavere enn det den er.
Lavere temp = høyere lufttetthet som krever feter blanding for å opprettholde samme luft/bensin forhold, og ecu vil være programmert til å gi mer bensin. Den gir altså en fetere blanding over mye av registeret uten å tenke på hva som er riktig. Dette kan selvfølgelig gi uttelling dersom man har flaks med at sykkelens originale blandingsforhold trenger jevnt mer bensin, men er ingen erstatning for å få tunet sykkel riktig.
For moro skyld dro jeg opp dynojet sin tuning "anbefaling" for en 2016 modell mt-09 med fullt akra anlegg uten DB killer.
Nå er dette på ingen måte en fasit, de kan ligge et stykke unna korrekt blanding. Men her ser det ut som om du kan ha litt flaks på din sykkel utenfor closed loop området. Justering er i %, og f.eks "-11" betyr ca 11% mindre bensin og 5 betyr 5% mer. (Se bort i fra 6% rutene, dette ser ut til å være closed loop området hvor det er meningen å bruke powercommander sammen med en o2 optimizer for å justere verdiene ecu ser fra lambdasensor)
Forøvrig er disse justeringene såpass små at det ikke burde trippet noen feilkode hos DirtDiver grunnet for mager blanding. Men som sagt, det er ikke sikkert dette er helt riktig map, og dessuten er det for en 2016 modell. Og i tillegg ser man ikke hva closed loop området ligger på. Ofte er dette default litt fet, og ecu magrer blandingen etter signal fra lambdasensor. Bare tenkte å nevne det i samme slengen siden jeg først dro opp dette mappet.
Lavere temp = høyere lufttetthet som krever feter blanding for å opprettholde samme luft/bensin forhold, og ecu vil være programmert til å gi mer bensin. Den gir altså en fetere blanding over mye av registeret uten å tenke på hva som er riktig. Dette kan selvfølgelig gi uttelling dersom man har flaks med at sykkelens originale blandingsforhold trenger jevnt mer bensin, men er ingen erstatning for å få tunet sykkel riktig.
For moro skyld dro jeg opp dynojet sin tuning "anbefaling" for en 2016 modell mt-09 med fullt akra anlegg uten DB killer.
Nå er dette på ingen måte en fasit, de kan ligge et stykke unna korrekt blanding. Men her ser det ut som om du kan ha litt flaks på din sykkel utenfor closed loop området. Justering er i %, og f.eks "-11" betyr ca 11% mindre bensin og 5 betyr 5% mer. (Se bort i fra 6% rutene, dette ser ut til å være closed loop området hvor det er meningen å bruke powercommander sammen med en o2 optimizer for å justere verdiene ecu ser fra lambdasensor)
Forøvrig er disse justeringene såpass små at det ikke burde trippet noen feilkode hos DirtDiver grunnet for mager blanding. Men som sagt, det er ikke sikkert dette er helt riktig map, og dessuten er det for en 2016 modell. Og i tillegg ser man ikke hva closed loop området ligger på. Ofte er dette default litt fet, og ecu magrer blandingen etter signal fra lambdasensor. Bare tenkte å nevne det i samme slengen siden jeg først dro opp dette mappet.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Er enig at det hadde vært best med en re-tuning av ecu, men dette vil antakelig være synlig ved en diagnose på service og da risikerer jeg å miste garantien. I følge produsenten av Boosterplug er den ikke aktiv hele tiden, kun ved lave turtall, under akselerasjon og motorbrems. Da vil motoren få ca. 6% ekstra fuel, men ellers skal den ikke få mer enn vanlig. Produsenten mener at jeg må forvente ca. 1-2% økning i forbruk.
Sist redigert av BC45 den 19 aug 2017, 00:03, redigert 1 gang totalt.
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Blir spennende å høre hvordan det funker for deg :)BC45 skrev: 18 aug 2017, 16:00 Er enig at det beste hadde vært best med en re-tuning av ecu, men dette vil antakelig være synlig ved en diagnose på service og da risikerer jeg å miste garantien. I følge produsenten av Boosterplug er den ikke aktiv hele tiden, kun ved lave turtall, under akselerasjon og motorbrems. Da vil motoren få ca. 6% ekstra fuel, men ellers skal den ikke få mer enn vanlig. Produsenten mener at jeg må forvente ca. 1-2% økning i forbruk.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Tja, det er nok antakeligvis ingen write counter som kan leses ved diagnose og avsløre at ecu har blitt skrevet til x antall ganger.
Sånn sett kan man jo tune/flashe og flashe tilbake standard innstilinger ved behov.
Eneste bakdel er vel prisen. Woolich kit med logbox og wideband o2 koster rundt $7-800 + frakt og import kost. Og så har man en god jobb med tuning etterpå. Autotune går ikke av seg selv, selv om mange tror det.
Dersom man ikke kan/har interesse så kan man jo kjøpe kun flash interface, men da må sykkel tunes i benk og det blir nok like dyrt.
Powercommander 5 kan man jo også montere og evnt. demontere ved behov. Den håndterer selve bensintuningen like bra som et flash.
Sluttsummen blir omtrent det samme her med wideband o2 eller benktuning.
(Men man har jo såklart mange flere endringsmuligheter muligheter ved flash på nyere sykler)
Og dette er jo det "riktige" å gjøre dersom man skal få fullt utbytte av anlegget. Men, så har man jo det kjedelige tilfellet der motoren havarerer et stykke unna hjemmefra. Kranbilen kommer og kjører sykkel direkte til verksted før man rekker demontere eller flashe tilbake noe som helst...
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 26 aug 2017, 10:48
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 - 850cc - 2015 Modell
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.
Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....
Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.
Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....
Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Htrafoss skrev: 26 aug 2017, 14:09 Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.
Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....
Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??
Se det jeg skrev på side 2 :)
Må borre ut et sveisepunkt
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 26 aug 2017, 10:48
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 - 850cc - 2015 Modell
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Takk for respons og har sett dette.
Men har sett andre som har prøvd, men ikke fått det til.
Sett på YouTube etter gode videoer på hvordan dette kan gjøres, uten hell. Har kun funnet videoer av "sluttresultatet", ikke som viser selve boringen av sveisepunktet.
Kom gjerne med tips om du/noen vet hvor man finner gode instruksjoner på dette :-)
Tusen takk for svar.
Men har sett andre som har prøvd, men ikke fått det til.
Sett på YouTube etter gode videoer på hvordan dette kan gjøres, uten hell. Har kun funnet videoer av "sluttresultatet", ikke som viser selve boringen av sveisepunktet.
Kom gjerne med tips om du/noen vet hvor man finner gode instruksjoner på dette :-)
Tusen takk for svar.
Bazey skrev: 30 aug 2017, 22:44Htrafoss skrev: 26 aug 2017, 14:09 Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.
Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....
Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??
Se det jeg skrev på side 2 :)
Må borre ut et sveisepunkt
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Htrafoss skrev: 31 aug 2017, 10:09 Takk for respons og har sett dette.
Men har sett andre som har prøvd, men ikke fått det til.
Sett på YouTube etter gode videoer på hvordan dette kan gjøres, uten hell. Har kun funnet videoer av "sluttresultatet", ikke som viser selve boringen av sveisepunktet.
Kom gjerne med tips om du/noen vet hvor man finner gode instruksjoner på dette :-)
Tusen takk for svar.
Lager en liten guide til deg her:
1. Skru av eksospotta.
- En bolt på hver side av sykkelen
- Dra av to fjærer som holder bakpotta sammen med resten av eksosen.
- Dra bakpotta litt frem og tilbake, så løsner den fort fra resten av eksosen.
2. Skru av karbondekselet.
- Denne sitter fast med 3 torx skruer.
3. Borr ut punktsveis.
- Under karbondekselet ser du en liten fordypning i metallet.
- Borr gjennom denne med et 6 mm borr.
4. Dra ut db-killer.
- Denne sitter veldig godt. Jeg prøvde å dra den ut med tang, uten hell.
- Jeg borret et lite hull i db-killer og dyttet inn en glidehammer som jeg brukte til å banke ut db-killer. Glidehammer fås kjøpt på Biltema for 300 kr. Hvis du får i nærheten av Oslo så kan du låne min
PS. Det er mulig du må bytte om på trinn 1 og 2. Mener å huske at jeg ikke fikk bakpotta forbi bakhjulet med karbondekselet på. Men det finner du fort ut :)
Så lenge du har en glidehammer, så er denne jobben meget enkel.
Lykke til
Bazey skrev: 30 aug 2017, 22:44Htrafoss skrev: 26 aug 2017, 14:09 Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.
Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....
Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??
Se det jeg skrev på side 2 :)
Må borre ut et sveisepunkt
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Kjøpte et Euro3 akrapovic anlegg til MT09 her om dagen og fant ut under montering at grenrøret er for langt. Er det normalt at grenrøret som går inn på lyddempern er for langt? Trodde ikke det skulle være nødvendig å begynne og kappe til dette selv? Eller kan det være feil grenrør som er medsendt?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Heisan og velkommen her på MCsiden.no, MT09
.
Rart om det er gjort endringer på MT modellen fra Euro3 til Euro4, eller er det 5 som gjelder nå?
Jeg vet ikke, men kjellv her inne kan kanskje si noe vettugt om dette siden han jpbber som bl.a. Yamahaselger.

Rart om det er gjort endringer på MT modellen fra Euro3 til Euro4, eller er det 5 som gjelder nå?
Jeg vet ikke, men kjellv her inne kan kanskje si noe vettugt om dette siden han jpbber som bl.a. Yamahaselger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
100% sikker på dette? Det kan være litt vanskelig å få alle deler dypt nok inn i hverandre. Det er som regel noe bevegelse i rørene, noe som kan føre til videre vanskeligheter for at alt passer bra sammen uten noen små vanskeligheter.MT09 skrev:Kjøpte et Euro3 akrapovic anlegg til MT09 her om dagen og fant ut under montering at grenrøret er for langt. Er det normalt at grenrøret som går inn på lyddempern er for langt? Trodde ikke det skulle være nødvendig å begynne og kappe til dette selv? Eller kan det være feil grenrør som er medsendt?
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
TakkAJ skrev: 20 apr 2019, 22:31 Heisan og velkommen her på MCsiden.no, MT09.
Rart om det er gjort endringer på MT modellen fra Euro3 til Euro4, eller er det 5 som gjelder nå?
Jeg vet ikke, men kjellv her inne kan kanskje si noe vettugt om dette siden han jpbber som bl.a. Yamahaselger.

Er vel Euro 4 fortsatt tror jeg
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Om jeg ikke tar feil er det en avsats i lyddempern som røret skal gå imot? Ifra hullet til lambasonden og ut til enden av røret er det 7,2cm. Så langt inn i lyddempern greier ikke jeg og skyve røret inn. Å ser man på installasjons videoer på youtube og heftet som er med så er jo røret bare halvparten av det jeg har?HeHy skrev: 20 apr 2019, 22:37100% sikker på dette? Det kan være litt vanskelig å få alle deler dypt nok inn i hverandre. Det er som regel noe bevegelse i rørene, noe som kan føre til videre vanskeligheter for at alt passer bra sammen uten noen små vanskeligheter.MT09 skrev:Kjøpte et Euro3 akrapovic anlegg til MT09 her om dagen og fant ut under montering at grenrøret er for langt. Er det normalt at grenrøret som går inn på lyddempern er for langt? Trodde ikke det skulle være nødvendig å begynne og kappe til dette selv? Eller kan det være feil grenrør som er medsendt?
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Bilder sier mer enn 1000 ord. Jeg sliter litt med å visualisere problemet. Hvis du hadde klart å vise hvor problemet ligger, gjerne med et bilde fra installasjonsvideon du nevner som eksempel og.
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Prøver å legge ved bilder men får denne beskjeden: BILDEFILEN DU PRØVDE Å LEGGE VED, ER UGYLDIG?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
MT-09 kom betydelig oppgradert i 2017, samtidig som den også var Euro4. Det er altså flere forskjeller på MT-09 enn Euro3/4 i 2017 uten at jeg har oversikt over alle endringene. Det var altså 2017 modellen som kom med bla.a. ny front, lignet mer på MT-10. Generasjon 1/Euro3/2014-2016 har bare ei hovedlykt, så på denne er det lett å kjenne igjen når Euro4 kom
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Bildefila må hakjente filetternavn som .jpg, .png, .gif osv.MT09 skrev: 21 apr 2019, 09:33 Prøver å legge ved bilder men får denne beskjeden: BILDEFILEN DU PRØVDE Å LEGGE VED, ER UGYLDIG?
Da skal vedleggsfunksjonen i dette forumet funke og bildet kommer med i innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
AJ skrev: 21 apr 2019, 09:43Bildefila må hakjente filetternavn som .jpg, .png, .gif osv.MT09 skrev: 21 apr 2019, 09:33 Prøver å legge ved bilder men får denne beskjeden: BILDEFILEN DU PRØVDE Å LEGGE VED, ER UGYLDIG?
Da skal vedleggsfunksjonen i dette forumet funke og bildet kommer med i innlegget.
Får det ikke til å funke om jeg endre filnavnet til jpg, png eller gif heller
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Hm...MT09 skrev: 21 apr 2019, 10:18AJ skrev: 21 apr 2019, 09:43Bildefila må hakjente filetternavn som .jpg, .png, .gif osv.MT09 skrev: 21 apr 2019, 09:33 Prøver å legge ved bilder men får denne beskjeden: BILDEFILEN DU PRØVDE Å LEGGE VED, ER UGYLDIG?
Da skal vedleggsfunksjonen i dette forumet funke og bildet kommer med i innlegget.
Får det ikke til å funke om jeg endre filnavnet til jpg, png eller gif heller
kanskje prøve å endre selve navnet på bildefila?
Alternativt legge inn bildelink fra der bildet er lagret, som f.eks. https://postimages.org/, som er gratis å bruke.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos
Nå ble det bilder! Noen som blir klokere nå?
Røret på grenrøret til meg er jo mye lengere enn det som f.eks er avbildet i instruksjonsheftet eller på andre monteringsvideoer av akra anlegg på youtube.
Røret på grenrøret til meg er jo mye lengere enn det som f.eks er avbildet i instruksjonsheftet eller på andre monteringsvideoer av akra anlegg på youtube.