Mc drømmen er fortsatt der

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

Heisann.

Sikkert over et og et halvt år siden jeg sist var her og jeg registrerte meg. Mye har forandret seg. Jeg har enda ikke MC, men jeg jobber med saken. Jeg er 16 i desember om drøyt 4-5 måneder, så tenker jeg skaffer meg mc nærmere våren igjen :thumleft . Skummelt å se hvor fort tiden går. Penger er fortsatt et problem, men jeg tenker at hvis jeg er heldig - så vil jeg kunne få meg jobb på en lokal burger king elns. Har regnet ut at hvis jeg jobber 6t, hver dag i 3 dager i uken, i 6 mnd, med en timeslønn lønn på rundt 120kr, så vil jeg tjene rundt 50000kr. Dette gjør at jeg har råd til en god sykkel, samt at jeg fortsatt har 4mnd på å tjene en nye 34000kr. Dette betyr at jeg då kan kjøpe meg riktig utstyr osv, osv, og ha mer enn nok penger til lappen. Har begynt på privatskole midt i byen hvor jeg har relativt mye fri :twothumbs: . Dette gjør at jeg sikkert kan jobbe enda mer enn dette.

En på den forrige skolen min kjøpte seg en splitter ny honda CB 125F for rundt 38k for et par måneder tilbake. I dag ser jeg at du kan få den for rundt 28k ny? Ser ut til at mange av lett mc syklene har droppet i pris. Før kunne jeg ikke finne en ktm duke for under 45k, mens no ser det ut til at folk selger de i god stand til rundt 35k. Har det blitt billigere?
Sliter fortsatt med å finne ut hvilken sykkel jeg skal ha. En god og rimelig sykkel jeg også har sett på er yamaha ys 125. Veldig dumt at den er så lite info på. Sikkert pga den er helt ny. Den koster bare 30k, noe som overasker meg. Drømmen om KTM duke 125 er også veldig dyp. Men usikker på om jeg vil bruke så mye penger på mc. Vil trossalt ha noe igjen i banken :redface .

Uansett. Kommer til å oppdatere hva som skjer på denne siden. Godt å være tilbake. Kjenner igjen noen. :redface
(Stilig å se at den første tråden jeg laget har fått rundt 6k views :prf !

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av AJ »

Sånn skal det låte :D !
Jobbe, spare og oppfylle drømmen :thumleft .

Ser fram til fortsettelsen :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Rha »

Og så digg det er å kjøpe noe du har jobbet og spart til. Kjennes mye bedre en om du hadde fått en.
STÅ PÅ !
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Fsva »

Lett MC skal ha blitt billigere etter 1. juli i år, med 8254kr pga. nye avgiftsregler. Styggavgiften er borte, og det synes på prisene. Bare å spare til MC og lappen nå :prf
Bilde

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

Jeg skulle replaye til FSVA over meg men rapporterte han med et uhell? Var ikke meningen så plis slett den admins!! I stedet for å trykke svar med sitat klikket jeg rapporter uten å se det :-k

Uansett, skal snart sende inn cven min, men jeg vil bare skrive den skikkelig først.
Men folkens.. Hvis jeg aldri har kjørt en mc før, hvordan skal jeg da få testet den før jeg kjøper den? Tror dere at en mc butikk ville latt meg prøvd en mc sykkel hvis jeg ikke vet hvordan jeg kjører den? Vil helst ha sykkel før lappen. KTM duke er en sykkel jeg syntes er tøff, men hører mye forkjellig om den. Noen liker ikke å kjøre den, men når jeg spør dem hvor lenge de har kjørt den, så sier de bare et par minutter. Mens andre sier at etter hvert blir man komfortabel med kjørestillingen osv.. Hadde bare vært trist å kjøpt en mc jeg ikke harr vært komfortabel med kjøremessig

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Sir Limpalot »

Når jeg var 16 var hvordan ting virka det eneste jeg brydde meg om, jeg ville ha noe cross-aktig fordi det måtte kunne hoppes med og utover det var det ikke så nøye.
Kjørte alt mulig rart og trivdes på det meste.
Det finnes ingen fasit for hva du vil trives på, selvfølgelig, og skal du kjøpe sykkel før du lærer deg å kjøre er det jo ikke mulig å få prøvekjørt, heller, så hvorfor ikke bare vente til du er i gang med kjøreopplæringen?
Når du er godt i gang med kjøreopplæring tar du med deg en som har hatt lappen lenge nok til å øvelseskjøre med deg og prøver de syklene du vurderer å kjøpe.
Har vært ute på prøvetur med mc og L på ryggen før, det var ikke noe problem for butikken.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

Sir Limpalot skrev: 31 aug 2017, 17:21 Når jeg var 16 var hvordan ting virka det eneste jeg brydde meg om, jeg ville ha noe cross-aktig fordi det måtte kunne hoppes med og utover det var det ikke så nøye.
Kjørte alt mulig rart og trivdes på det meste.
Det finnes ingen fasit for hva du vil trives på, selvfølgelig, og skal du kjøpe sykkel før du lærer deg å kjøre er det jo ikke mulig å få prøvekjørt, heller, så hvorfor ikke bare vente til du er i gang med kjøreopplæringen?
Når du er godt i gang med kjøreopplæring tar du med deg en som har hatt lappen lenge nok til å øvelseskjøre med deg og prøver de syklene du vurderer å kjøpe.
Har vært ute på prøvetur med mc og L på ryggen før, det var ikke noe problem for butikken.
Men hvordan prøvekjører eg og får lappen uten mc??

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Sir Limpalot »

Kjøreskolen har skolesykkel, du trenger ikke din egen for å få tatt lappen.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

Sir Limpalot skrev: 31 aug 2017, 17:42 Kjøreskolen har skolesykkel, du trenger ikke din egen for å få tatt lappen.
Ser at denne mc skolen i Bergen har den nyeste KTM duken som låne sykkel. Har dere erfaringer med denne trafikkskolen? Dyrt..? :-k
http://www.bilmc.no/bedriftsinformasjon

denne linken er evnt. relevant http://www.bilmc.no/tilbudspakker/
Står at jeg kan få en pakke pris med 15 kjøretimer, 2 stk. trinnvurderings timer, sikkerhetkurs vei, OG leie av mc for 19,900

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av JosteinBever »

Du er iaf ikke på et forum som anbefaler KTM Duke. Dette er et Yamaha forum (punktum) Det er lite i veien med Yamaha forøvrig,men KTMen har et særlig dårlig rykte her inne. Mest pga et tidligere medlem hadde en 2011 modell Duke som ikke kunne levere opp til standarden. Noe jeg forøvrig er helt enig i,men faktum er at KTM Duke har fått rettet opp "det meste" av de barnesykdommene den hadde,da den først kom til landet.

Så mye av det du "hører" er nok basert på de tidlige modellene. Da 2011 og 2012 primært. Sjelden jeg ser noen klage egentlig. Det værste av klagene kan du lese her på forumet faktisk,og de kommer fra en "Fikse" (elns) kan søke deg til denne tråden. En fin tråd forøvrig,der du finner endel relevant info mtp alt i fra powerparts monteringer til oljebytte,vask og vedlikehold etc.

Den nye Duken skal jo visstnok være enda bedre en de seneste av de gamle Dukene,og de fleste er nok med på at dette er en av de mest oppsiktsvekkende og stiligste lett syklene på markedet i dag. Ser jo langt mer moderne ut en den eldre Duken IMO.

Lykke til med lappen forøvrig.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

JosteinBever skrev: 31 aug 2017, 21:46 Du er iaf ikke på et forum som anbefaler KTM Duke. Dette er et Yamaha forum (punktum) Det er lite i veien med Yamaha forøvrig,men KTMen har et særlig dårlig rykte her inne. Mest pga et tidligere medlem hadde en 2011 modell Duke som ikke kunne levere opp til standarden. Noe jeg forøvrig er helt enig i,men faktum er at KTM Duke har fått rettet opp "det meste" av de barnesykdommene den hadde,da den først kom til landet.

Så mye av det du "hører" er nok basert på de tidlige modellene. Da 2011 og 2012 primært. Sjelden jeg ser noen klage egentlig. Det værste av klagene kan du lese her på forumet faktisk,og de kommer fra en "Fikse" (elns) kan søke deg til denne tråden. En fin tråd forøvrig,der du finner endel relevant info mtp alt i fra powerparts monteringer til oljebytte,vask og vedlikehold etc.

Den nye Duken skal jo visstnok være enda bedre en de seneste av de gamle Dukene,og de fleste er nok med på at dette er en av de mest oppsiktsvekkende og stiligste lett syklene på markedet i dag. Ser jo langt mer moderne ut en den eldre Duken IMO.

Lykke til med lappen forøvrig.
Takk skal du ha:) Har også sett på yamaha ys125 eller hva no enn den het. Men faren min sier at abs gjør det mye tryggere for meg. Hvem vet no når du plutselig må stå på bremsen :O

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av Hounds »

Ok lads!
Har sendt inn Cven til Burger King, håper på svar snart.

Btw, hva har folk hørt om den nye Suzuki GSX-S125 2017 Modellen? Finner så lite info på den...
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=91793492

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av kjellv »

JosteinBever skrev: 31 aug 2017, 21:46 ..Dette er et Yamaha forum (punktum)
På ingen som helst måte! MCsiden.no er 100% merkenøytralt forum, der det tidvis diskuteres hett og stiller erfaringer med forskjellige sykler opp mot hverandre. Det er helt greit i et merkenøytralt forum.
At Yamaha er blant de merker som hyppigst er omtalt kan nok forklares enkelt med at de topper salgstallene i svært mange kategorier og at det derfor er svært mange her inne som kjører Yamaha.
At lettsykkeldiskusjoner ofte blir dominert av Yamaha kan også forklares med at Yamaha har dominert det Norske 125cc markedet i årevis. Det er rett og slett aller flest av dem.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av kjellv »

Hounds skrev: 31 aug 2017, 22:00 Men faren min sier at abs gjør det mye tryggere for meg. Hvem vet no når du plutselig må stå på bremsen :O
Fra 2017 har alle nye motorsykler fra 125cc og opp ABS bremser som standard. Dette er bestemt fra EU, og gjennom EØS-avtalen er Norge også forpliktet til å etterkomme disse kravene.
Eventuelle sykler som er solgt nye i Norge i 2017 som er uten ABS er enten overliggere (f.eks 2016 modeller som ble importert i fjor og er søkt spesielt unntak for), eller noen svært få andre sykler som har fått innvilget søknad etter andre spesielle regler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc drømmen er fortsatt der

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 03 sep 2017, 21:21
JosteinBever skrev: 31 aug 2017, 21:46 ..Dette er et Yamaha forum (punktum)
På ingen som helst måte! MCsiden.no er 100% merkenøytralt forum, der det tidvis diskuteres hett og stiller erfaringer med forskjellige sykler opp mot hverandre. Det er helt greit i et merkenøytralt forum.
At Yamaha er blant de merker som hyppigst er omtalt kan nok forklares enkelt med at de topper salgstallene i svært mange kategorier og at det derfor er svært mange her inne som kjører Yamaha.
At lettsykkeldiskusjoner ofte blir dominert av Yamaha kan også forklares med at Yamaha har dominert det Norske 125cc markedet i årevis. Det er rett og slett aller flest av dem.
Helt enig med Kjellv.
MCsiden er på ingen måte et Yamaha forum.
Skjønner ikke helt hvordan du har kommet til denne feile "konklusjonen"... :scratch .
Som KTM-eier protesterer jeg naturligvis heftig på en slik påstand ;), selv om jeg også har vært Yamaha-eier. Men det er så langt tilbake som i 2010.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar