Fra Harley til... BMW?!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av LinnSurion »

Gruble gruble gruble. I sommer har jeg tenkt mye på sportsteren min og om det er på tide å la den gå videre. Jeg kjører rett og slett veldig lite. Jeg har lurt på om jeg hadde kjørt mer med en litt annen sittestilling, vindskjerm og større bensintank. Og så kommer en i prat med folk på treff og så får en tilbud om kjøp av sykkel. En BMW K75. Noe annet enn en sportster, for å si det slik. Så sitter jeg her og tenker da. Noen tanker fra dere? Er det noen som har noen erfaringer fra K75?
Broom broom

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av TGR »

Det finnes antagelig bare ett riktig svar. Du må prøvekjøre. En god tur, helst noen timer, så du får satt deg godt nedpå. Da finner du ut om det er noe for deg, og om du har lyst til å sette snuta sørover eller nordover :)

Forøvrig er det godt utvalg i K1200RS for tida. Masse mc for beskjedne penger, og med nyere teknologi enn K75 :thumleft

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av LinnSurion »

Fordelen med den K75-en jeg har sett på er at den blir billigere enn det jeg mest sannsynlig får solgt sportsteren for. Og det hadde vært veldig fint nå siden det er litt trangt økonimisk sett for tiden.
Broom broom

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av TGR »

Ok. Det sier meg ikke noe særlig. Men for mellom 40 og 50k får du en bra K1200RS.
Men uansett, så vil jeg anbefale deg å prøve den en god tur. Hjelper lite med rimelig sykkel hvis ikke du trives med den :)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

bare venter på "BMW S1000R" kommentarene :popcrn
Braaaaaap

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av FredrikE24 »

S1000R er noe helt annet enn en K-sykkel. Etter å ha prøvesittet en S1000R fant jeg fort ut at det er en sykkel som ikke er noe for meg i det heletatt. I tillegg har den ikke kåpe. Jeg har kjøpt meg en sykkel uten kåpe(Jawa som tilleggssykkel), og jeg må si at det å ikke ha kåpe er noe dritt.. I tillegg til at man fort blir kald, og at regnet rett og slett ramler i fanget på deg når du kjører, så får man en "vegg" med luft som konstant trykker deg bakover i hastighet over 80km/t.

Vil anbefale å hoppe rett på K1200RS, her kan man gjøre kupp. Men det krever nok at du dukker opp, prøvekjører, gjør deg noen inntrykk og evt. pruter litt på prisen. K1200RS-markedet er temmelig kjøpers marked om dagen(dessverre for meg).
En vannvittig god sykkel for pengene.
De aller fleste har originalkofferter, og har paralever og telelever. Noe K75 ikke har. Da må du fleske til med en K1100 isåfall for å få paralever.

K100 og K75 er langt fra vibrasjonsfrie da motoren er en del av bærende konstruksjon på ramma. motoren er med andre ord boltet til det du sitter på. K1200RS er den første K-biken med motor sittende "flytende" i ramma.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av Stian87 »

FredrikE24 skrev: 28 aug 2017, 16:18 S1000R er noe helt annet enn en K-sykkel. Etter å ha prøvesittet en S1000R fant jeg fort ut at det er en sykkel som ikke er noe for meg i det heletatt. I tillegg har den ikke kåpe. Jeg har kjøpt meg en sykkel uten kåpe(Jawa som tilleggssykkel), og jeg må si at det å ikke ha kåpe er noe dritt.. I tillegg til at man fort blir kald, og at regnet rett og slett ramler i fanget på deg når du kjører, så får man en "vegg" med luft som konstant trykker deg bakover i hastighet over 80km/t.

Vil anbefale å hoppe rett på K1200RS, her kan man gjøre kupp. Men det krever nok at du dukker opp, prøvekjører, gjør deg noen inntrykk og evt. pruter litt på prisen. K1200RS-markedet er temmelig kjøpers marked om dagen(dessverre for meg).
En vannvittig god sykkel for pengene.
De aller fleste har originalkofferter, og har paralever og telelever. Noe K75 ikke har. Da må du fleske til med en K1100 isåfall for å få paralever.

K100 og K75 er langt fra vibrasjonsfrie da motoren er en del av bærende konstruksjon på ramma. motoren er med andre ord boltet til det du sitter på. K1200RS er den første K-biken med motor sittende "flytende" i ramma.
Men en sportster er noe annet enn en K1200RS også da :-k

Altså jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Det du beskriver er for meg noe av greia med å kjøre MC, du er mer i ett med elementene. Dessuten er det ikke noe som å kjenne at hjelmen prøver å presse gjennom skallen når du akselererer fra 0-200 på noen små sekunder :crazy:

Men det er klart, det finnes mer behagelige sykler. Uansett er vel neppe S1000R veien å gå om du vil sitte igjen med penger til overs :knegg

Edit: når det er sagt, hvis jeg kun skulle brukt rundt 40-60k på mc så ville nok K1200RS ligget høyt på lista, det eller en eldre ducati
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av LinnSurion »

Hmmmmmm, kanskje K1200RS er noe ja...
Når jeg mener rimelig så snakker jeg om 30 000,-. Kanskje jeg får prutet litt også. Og hvis jeg får solgt sportsteren for rundt 50 000,-...
Etter å ha kjørt den sportsteren i mye rart av vær og vind, uten vindskjerm, tror jeg alt blir et steg opp i komfort. Grunnen til at jeg ser på noe såpass billig er fordi jeg vil teste det en sesong og se om slik sykkel passer for meg og kan kanskje da (hvis det ikke er noe for meg) selge til samme pris igjen.
Men jeg har egentlig bestemt meg nå for å selge Harley-en. Så får vi se hvor mye jeg får for den og så teste litt ulike sykler. (shit, skal jeg virkelig selge Harley-en?!)
Broom broom

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av LinnSurion »

Er ikke K1200RS mye større og tyngre enn K75?
Broom broom

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av Grendel »

Dette høres ut som et dramatisk, eller drastisk bytte!

Jeg er enig i at det blåser lett når du kjører uten kåpe. Som fersk fører så anser jeg det som noe av sjarmen. Det blir nok annerledes om noen år.

Men å selge en HD! Ja, der tipper jeg du vil angre! Men det blir noe helt annet du får, @LinnSurion! Det er noe av MC-gleden! Prøve noe annet.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av TGR »

LinnSurion skrev: 28 aug 2017, 20:45 Er ikke K1200RS mye større og tyngre enn K75?
Jo. Lang. Bred. Tørrvekt 266 kg.
Men, du skal jo ikke bære den........ :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av FredrikE24 »

K1200RS er nok ikke verdens beste sykkel.

Men når emnetittelen er "fra Harley til BMW" og K-bikes omtales. Da mener jeg at en slik er det beste av BMW man kan få for mellom 40-60 lapper.

Istedefor K75 ville jeg mye heller gått for en K1100RS. Lavere pris, litt samme designpreg, men mye bedre bremser, bedre motor og kardang.
Jeg har bare kjørt K1100LT, noe helt annet enn sportslig, men i bunn og grunn samme sykkel. Jeg liker dem, men K1200RS er langt bedre kjøremaskin.

Så er den ganske stor, lang og passelig bred. Min første motorsykkel, ble frarådet fra å handle, men jeg angrer ikke på valget. Om det dreier seg om jobbpendling eller langturer er fremdeles K1200RS sykkelen for meg. Har kjørt mye K1300GT, en nyere og mer moderne sykkel, men får ikke den samme godfølelsen :crazy:

Jeg er ikke den største muskelbunten, men takler vekta helt fint. Så fort hjula ruller så er den smidig som bare det!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av FredrikE24 »

Stian87 skrev: 28 aug 2017, 19:46
FredrikE24 skrev: 28 aug 2017, 16:18 S1000R er noe helt annet enn en K-sykkel. Etter å ha prøvesittet en S1000R fant jeg fort ut at det er en sykkel som ikke er noe for meg i det heletatt. I tillegg har den ikke kåpe. Jeg har kjøpt meg en sykkel uten kåpe(Jawa som tilleggssykkel), og jeg må si at det å ikke ha kåpe er noe dritt.. I tillegg til at man fort blir kald, og at regnet rett og slett ramler i fanget på deg når du kjører, så får man en "vegg" med luft som konstant trykker deg bakover i hastighet over 80km/t.

Vil anbefale å hoppe rett på K1200RS, her kan man gjøre kupp. Men det krever nok at du dukker opp, prøvekjører, gjør deg noen inntrykk og evt. pruter litt på prisen. K1200RS-markedet er temmelig kjøpers marked om dagen(dessverre for meg).
En vannvittig god sykkel for pengene.
De aller fleste har originalkofferter, og har paralever og telelever. Noe K75 ikke har. Da må du fleske til med en K1100 isåfall for å få paralever.

K100 og K75 er langt fra vibrasjonsfrie da motoren er en del av bærende konstruksjon på ramma. motoren er med andre ord boltet til det du sitter på. K1200RS er den første K-biken med motor sittende "flytende" i ramma.
Men en sportster er noe annet enn en K1200RS også da :-k

Altså jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Det du beskriver er for meg noe av greia med å kjøre MC, du er mer i ett med elementene. Dessuten er det ikke noe som å kjenne at hjelmen prøver å presse gjennom skallen når du akselererer fra 0-200 på noen små sekunder :crazy:

Men det er klart, det finnes mer behagelige sykler. Uansett er vel neppe S1000R veien å gå om du vil sitte igjen med penger til overs :knegg

Edit: når det er sagt, hvis jeg kun skulle brukt rundt 40-60k på mc så ville nok K1200RS ligget høyt på lista, det eller en eldre ducati
Du får prøve min ved en anledning. Den er nok noe mindre kvass i karakteren enn S1000R, men den har bra med trøkk i bunn og drar veldig jevnt og fint helt opp til turtelleren spretter på 9100rpm :)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av WikingTnT »

FredrikE24 skrev: 28 aug 2017, 16:18 og jeg må si at det å ikke ha kåpe er noe dritt.. I tillegg til at man fort blir kald, og at regnet rett og slett ramler i fanget på deg når du kjører, så får man en "vegg" med luft som konstant trykker deg bakover i hastighet over 80km/t.
:lol - det var da voldsomt - det du opplever som en vegg opplever jeg som noe av essensen med å kjøre motorsykkel , ellers har jeg kjøpt meg cab. ;)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Fra Harley til... BMW?!

Legg inn av WikingTnT »

Stian87 skrev: 28 aug 2017, 19:46
FredrikE24 skrev: 28 aug 2017, 16:18
Du får prøve min ved en anledning. Den er nok noe mindre kvass i karakteren enn S1000R
Understatment of the year :knegg

Svar