Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg er i ferd med å pådra meg enda en sykkel (veteran), og eierskifte er foretatt, dvs salgsmelding er foretatt elektronisk.
I den forbindelse skjer ikke omregistrering før ansvarsforsikring er betalt. Siden jeg ikke ser noe stort poeng i
å benytte akkurat denne sykkelen i det som gjenstår av 2017, antar jeg at jeg godt kan vente til feks neste år
med å fullføre omregistrering. Dvs så lenge eierskifte er foretatt, kan jeg registrere sykkelen når det måtte passe..(?)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av BC45 »

gsx750_80 skrev: 28 aug 2017, 18:34 Jeg er i ferd med å pådra meg enda en sykkel (veteran), og eierskifte er foretatt, dvs salgsmelding er foretatt elektronisk.
I den forbindelse skjer ikke omregistrering før ansvarsforsikring er betalt. Siden jeg ikke ser noe stort poeng i
å benytte akkurat denne sykkelen i det som gjenstår av 2017, antar jeg at jeg godt kan vente til feks neste år
med å fullføre omregistrering. Dvs så lenge eierskifte er foretatt, kan jeg registrere sykkelen når det måtte passe..(?)
Kan hende du må avskilte den hvis den står lenge uten å være registrert.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av Grendel »

Skiltene må vel leveres inn, dersom det ikke er forsikring på sykkelen. Disse kan leveres til oppbevaring hos Biltilsynet, eller til destruering hos Biltilsynet. Har du gamle skilt, så vil det beste være det første. Gamle skilt har også preget årstallet for produksjon. Det er litt hyggelig å ha!

NB! Biltilsynet oppbevarer skiltene bare i tre, eller var det seks, måneder. Deretter blir de destruert "uten varsel".

Når eierskiftet er gjennomført, sjekk i alle fall at kjøretøyet er registrert på deg!
(https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+o ... tRegNummer)
Jeg solgte min gamle moped sist uke og den er ikke flyttet over til ny eier enda!

Spennende med veteransykkel! Det er snadder!!!
(Bilde?)

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av KevinmsR6 »

Ta forsikring på sykkelen slik at den blir omregistrert.. deretter benytter du angreretten og avlyser forsikringen og at du leverer skiltene inn :) da er alt gjort lettest og med ordentlig :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av Toalmar »

Nå er det vel også sånn at om du har skilt på den og ikke leverer disse inn vil ikke gammel eier få avsluttet sin forsikring mener jeg
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av gsx750_80 »

KevinmsR6 skrev: 28 aug 2017, 21:29 Ta forsikring på sykkelen slik at den blir omregistrert.. deretter benytter du angreretten og avlyser forsikringen og at du leverer skiltene inn :) da er alt gjort lettest og med ordentlig :)
Kanskje det går an. :-) Jeg har vært en god kunde hos forsikringsselskapet mitt - betalt inn 15-20 000 i året, og knapt hatt behov
for utbetalinger. Kanskje de kan gjøre det som en service, evt for et billig beløp.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av gsx750_80 »

Toalmar skrev: 28 aug 2017, 21:54 Nå er det vel også sånn at om du har skilt på den og ikke leverer disse inn vil ikke gammel eier få avsluttet sin forsikring mener jeg
Jeg trodde det stod gammel eier fritt å avslutte forsikringen når som helst. Uansett: Om jeg ikke velger å registrere sykkelen i 2017, får jeg heller levere de inn, for ikke å lage evt problemer for selger.
mvh

-gsx750_80

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av KevinmsR6 »

Om du leverer inn skiltene før du har omregistrert den forblir den jo registrert på tidligere eier... detletteste er jo og omregistrere den og så levere inn skiltene..... dette er jo lett som bare det:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av LarsE »

Når salgsmelding er levert så tilhører kjøretøyet ny eier og selger er fritatt for eventuelle krav. Kjøretøyet skal i grunn ikke brukes før det er omregistrert, dvs når nye eier har betalt omregistreringsavgift og ordnet forsikring. Er skiltene levert inn må disse også hentes ut før kjøretøyet er omregistrert.

Hvis du har kjøpt ett kjøretøy men ikke får det omregistrert innen en hvis tid så blir kjøretøyet begjært avskiltet. Du kan også frivillig levere skiltene når som helst og blir da fritatt for bla årsavgift og ansvarsforsikring (vet ikke om dette gjelder omreg avgift) Da kan du også bestille brann og tyveri forsikring, som typisk ligger på ett par hundre kroner i året og er etter min mening absolutt verdt pengene.

Vegvesenet oppbevarer innleverte skilt gratis i 6 måneder, etter det blir de makulert og du må bestille nye skilt (70,- pr skilt) Blir du avskiltet (politiet eller annen myndighet kommer og tar skiltene dine) komme det i tillegg ett påskiltingsgebyr på 1540,-

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av cannon »

Selger kan si opp sin forsikring med en gang salgsmelding er levert, uavhengig av om skilt leveres tilbake.

Hvis du har en veteran med gammelt skilt (uten blått N-felt) så ville jeg ha gjort hva jeg kan for å få beholde det. De nye skiltene tar seg ikke særlig godt ut på gamle sykler.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av erik m »

Det har en egenverdi å ta vare på originale skilter, dersom du en gang skal selge den videre. Men dersom du leverer dem inn og ikke får dem tilbake, kan du kjøpe godkjente skilt i original utførelse her: https://www.lator.no/veteran.
Og hvem som helst, gammel eller ny eier, kan si opp forsikringen sin når som helst - men kjører da på eget ansvar om sykkelen tas i bruk - og det kan fort koste veldig mye mer enn en bot!
Dersom skiltet/skiltene leveres inn kan halve årsavgiften (som jo blir "Trafikkforsikringsavgift og innkreves av forsikringsselskapet fra neste år) spares om du ikke regner med å ta den i bruk før 1.juni -18. dersom det ikke blir enda flere nye endringer, da. Les mer om dette her, og videre på linken til skatteetaten: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+o ... g-vognkort.

Og husk å gjøre forsikringsselskapet oppmerksom på at det er en veteran, ikke alle er klar over av veteranforsikring er "nesten gratis"!
At det ikke er omregistreringsavgift på veteraner er du sikkert alt klar over.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av LarsE »

erik m skrev: 29 aug 2017, 12:33 Det har en egenverdi å ta vare på originale skilter, dersom du en gang skal selge den videre. Men dersom du leverer dem inn og ikke får dem tilbake, kan du kjøpe godkjente skilt i original utførelse her: https://www.lator.no/veteran.
Og hvem som helst, gammel eller ny eier, kan si opp forsikringen sin når som helst - men kjører da på eget ansvar om sykkelen tas i bruk - og det kan fort koste veldig mye mer enn en bot!
Dersom skiltet/skiltene leveres inn kan halve årsavgiften (som jo blir "Trafikkforsikringsavgift og innkreves av forsikringsselskapet fra neste år) spares om du ikke regner med å ta den i bruk før 1.juni -18. dersom det ikke blir enda flere nye endringer, da. Les mer om dette her, og videre på linken til skatteetaten: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+o ... g-vognkort.

Og husk å gjøre forsikringsselskapet oppmerksom på at det er en veteran, ikke alle er klar over av veteranforsikring er "nesten gratis"!
At det ikke er omregistreringsavgift på veteraner er du sikkert alt klar over.
Med trafikkforsikringsavgiften så slipper du å betale når kjøretøyet ikke er i bruk. Så han kan levere inn skiltene nå, og så ta sykkelen i bruk når som helst og slippe å betale årsavgift for den tiden sykkelen har stått uten skilter.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av gsx750_80 »

LarsE skrev: 29 aug 2017, 09:41 Når salgsmelding er levert så tilhører kjøretøyet ny eier og selger er fritatt for eventuelle krav. Kjøretøyet skal i grunn ikke brukes før det er omregistrert, dvs når nye eier har betalt omregistreringsavgift og ordnet forsikring. Er skiltene levert inn må disse også hentes ut før kjøretøyet er omregistrert.
...
Praksis omkring en del av disse tingene har vel endret seg. Nå er det vel slik at når man har forsikring, og ordner med salgsmelding, så
kan midlertidig vognkort benyttes, og omregistreringsavgift betales gjerne etter noen dager. (?)

En annen sak: Ved å sende REGNR <NUMMER UTEN OPPHOLD MELLOM tEGN> før man oppgitt eier. Det kan også stå feks
"...
Skyldig årsavgift:
www.skatteetaten.no
Omreg. avg:531"

Betyr det i dette tilfellet at eier ikke er skydlig årsavgift ELLER at man må finnes ut dette på skatteetaten sine sider?

Så forresten en webside som ser ut til å ta hele 49 (!!!) kroner for et oppslag for å finne eier;
https://www.bilregnr.info/regnr

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av cannon »

Salgsmelding og forsikring gir ikke midlertidig vognkort.
Salgsmelding stadfester kun eierskap, og dermed hvem som hefter for krav i kjøretøyet.
Ved registrering må forsikringsavtale foreligge og regavgift være betalt. Da får man umiddelbart midlertidig vognkort og nytt ordinært vognkort kommer noen dager etter.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Når eierskifte har skjedd haster det ikke nødvendigvis med omregistrering(?)

Legg inn av Geiroe »

Man må være oppmerksom på at etter innføring av årsavgift på forsikringen, så vil staten ilegge gebyr for hver dag kjøretøyet står uforsikret med skilt, etter datoen på salgsmelding. Mitt råd er å ordne opp i eierskifte asap, etter at du har kjøpt noe, ellers kan det bli dyrt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar