Vinterlagring - uisolert garasje?
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 24 jan 2016, 04:15
- Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.
Vinterlagring - uisolert garasje?
Nå som vi nærmer oss vinteren lurer jeg litt på vinterlagring.
Et alternativ er på et oppvarmet lager til 2500-3000,- (tror jeg) for vintersesongen.
Det andre alternativet er i egen garasje. Den er ikke isolert, så må i så fall dekke den til. Så blir det Ihvertfall ikke de største variasjonene i temperatur.
Hva gjør dere? Er det i utgangspunktet ikke anbefalt å lagre i egen garasje?
Et alternativ er på et oppvarmet lager til 2500-3000,- (tror jeg) for vintersesongen.
Det andre alternativet er i egen garasje. Den er ikke isolert, så må i så fall dekke den til. Så blir det Ihvertfall ikke de største variasjonene i temperatur.
Hva gjør dere? Er det i utgangspunktet ikke anbefalt å lagre i egen garasje?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.
Yamaha xj6 (fz6r)
Yamaha xj6 (fz6r)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Det er ingen problem å vinterlagre i uisolert kald garasje.
Det er først og fremst to ting du skal sørge for:
1. Sjekk at kjølevæsken er god og ikke gammel. Den må tåle de kuldegradene du kan forvente i området du bor i, pluss noen grader til for sikkerhets skyld.
2. Lagre sykkelen med helt full bensintank. Full bensintank gjør at det er svært lite luft på tanken. Da slipper du unna kondens i tanken. Det er i luften som er i tanken kondensering skjer, først og fremst i temperaturskifte mellom +5 til -5 grader.
Sykkelen tåler kulde. Trekk over den et gammelt laken eller noe så slipper du unna støvfall som legger seg på sykkelen. Batteriet tåler også kulde. Lade det helt opp og koble fra -polen, evt sett på vedlikeholdslading utpå vinteren en gang.
FJRen min overvintrer på denne måten hvert år den
Det er først og fremst to ting du skal sørge for:
1. Sjekk at kjølevæsken er god og ikke gammel. Den må tåle de kuldegradene du kan forvente i området du bor i, pluss noen grader til for sikkerhets skyld.
2. Lagre sykkelen med helt full bensintank. Full bensintank gjør at det er svært lite luft på tanken. Da slipper du unna kondens i tanken. Det er i luften som er i tanken kondensering skjer, først og fremst i temperaturskifte mellom +5 til -5 grader.
Sykkelen tåler kulde. Trekk over den et gammelt laken eller noe så slipper du unna støvfall som legger seg på sykkelen. Batteriet tåler også kulde. Lade det helt opp og koble fra -polen, evt sett på vedlikeholdslading utpå vinteren en gang.
FJRen min overvintrer på denne måten hvert år den

-
- Innlegg: 98
- Registrert: 24 jan 2016, 04:15
- Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Takk for tips. Gjør du noe for lakken/plasten?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.
Yamaha xj6 (fz6r)
Yamaha xj6 (fz6r)
- FredrikE24
- Innlegg: 5035
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Bare la sykkelen stå luftig, så er det det beste. Ikke dekk den til med noe som fanger opp fuktighet.
Oppvarmet garasje er vel og bra, men i det lange og brede ikke noe bedre enn en tørr og kald garasje.
Oppvarmet garasje er vel og bra, men i det lange og brede ikke noe bedre enn en tørr og kald garasje.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Ikke annet enn at jeg sørger for en skikkelig vask før sesongslutt.
I år har jeg tenkt å prøve denne. Vi selger Motorex hos oss, og jeg har tenkt å prøve dette selv mest for å gjøre erfaringer med produktene vi selger.
http://www.motorex.com/index.cfm?oid=11 ... tragId=114
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Enig med de over. Vask sykkelen og sørg for å ha full tank (ikke start den mens den står lagret). Det har vært anbefalt å sette sykkelen på depotstøtter eller flytte trille den litt en gang i blant for ikke å få kantete hjul. Jeg vet ikke om det er noe i dette, men det koster så lite at jeg gjør det. Koble til vedlikeholdslader, sett deg i godstolen med en pils og vent på våren 

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Dersom ikke oljen er relativt ny kan det være lurt å bytte den + filter. Forøvrig ikke noe problem å lagre slik som allerede nevnt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Nei!BC45 skrev: 29 aug 2017, 21:27 Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?
Dette er ingen god løsning. Vanntett overtrekk er greit i perioder med dårlig vær, men ikke for langtidslagring. Det puster ikke, og du vil får store problemer med korrosjon og sopp. Alt er vått hele tiden, tørker ikke opp igjen.
Ikke prøv!
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Det som kjell skrev, pluss at trekket vil stå å piske lakken hele vinteren.BC45 skrev: 29 aug 2017, 21:27 Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?
Enkelte forhandlere tilbyr også vinterlagring :)
- BC45
- Innlegg: 623
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Jeg kan ha sykkelen hos min lokale Yamaha forhandler, så da satser jeg på detoverlay skrev: 29 aug 2017, 21:43Det som kjell skrev, pluss at trekket vil stå å piske lakken hele vinteren.BC45 skrev: 29 aug 2017, 21:27 Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?
Enkelte forhandlere tilbyr også vinterlagring :)

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Fra en tidligere tråd om vinterlagring:
2 alternativer for vinterlagring:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
2 alternativer for vinterlagring:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Eventuelt tilby en slant til en bekjent med lagringsplass :)BC45 skrev: 29 aug 2017, 22:32Jeg kan ha sykkelen hos min lokale Yamaha forhandler, så da satser jeg på detoverlay skrev: 29 aug 2017, 21:43Det som kjell skrev, pluss at trekket vil stå å piske lakken hele vinteren.BC45 skrev: 29 aug 2017, 21:27 Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?
Enkelte forhandlere tilbyr også vinterlagring :)![]()
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24639
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Haha, en fint sammendrag dette angående alle bekymringer rundt MC lagring. Kan strengt tatt ikke se det store problemet med dette. Gjør det enkelt. Gjør rein sykkelen (for egen del for å slippe inngrodd skitt når sesongen starter), fyll opp tanken og sett den inn i garasjen og ta deg en pils. Så ja, er helt enig med deg.cannon skrev: 29 aug 2017, 23:18 Fra en tidligere tråd om vinterlagring:
2 alternativer for vinterlagring:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.

- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Jeg er enig i KISS prinsippet, og internett`ets forkjærlighet for å unødig komplisere selv den enkleste ting, men svaret ligger nok heller i mellom disse to. Dog mye nærmere det siste. De få rådene i denne tråden koster ikke mange kalorier (eller penger) og kan være lurt å følge dersom man har en sykkel som man bryr seg ihvertfall litt om.cannon skrev: 29 aug 2017, 23:18 Fra en tidligere tråd om vinterlagring:
2 alternativer for vinterlagring:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Litt mer seriøst: koble fra en batteripol og spray gjerne litt crc el.l. på metall/kromdeler hvis garasjen er kald og/eller rå. Betong er ikke et problem. Og hjulene blir ikke urunde av at sykkelen står stille på bakken.
Forgassersykler kan med fordel startes opp et par ganger ila vinteren hvis gassere ikke er drenert før lagring.
Forgassersykler kan med fordel startes opp et par ganger ila vinteren hvis gassere ikke er drenert før lagring.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Nyttige tips?
Det får være opp til enhver å vurdere...:
Dette med å putte en plastpose på enden av eksospotta er nytt for meg
...
Vedlikeholdslading av batteriet gjennom vinteren et par-tre gangerhar jeg erfart er en god løsning.
Batteriet på min KTM 1290, 2015 modell fungerer fint fortsatt etter drøye 50K km.
Satser på at det holder i hvert all en sesong til.
Det får være opp til enhver å vurdere...:
Dette med å putte en plastpose på enden av eksospotta er nytt for meg

Vedlikeholdslading av batteriet gjennom vinteren et par-tre gangerhar jeg erfart er en god løsning.
Batteriet på min KTM 1290, 2015 modell fungerer fint fortsatt etter drøye 50K km.
Satser på at det holder i hvert all en sesong til.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Er skeptisk til å tette eksospottene med plastposer. Må i allefall være sikker på at all fukt er ute etter f.eks siste vask før vinterlagringen.
Stenger en inne fuktighet vil eksospottene ruste og i værste fall vil også ventilene ruste.
Stenger en inne fuktighet vil eksospottene ruste og i værste fall vil også ventilene ruste.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Dette med gnagere med en utrolig evne til å bygge reir i eksospotter og biler tror jeg er noe litt amerikansk. Har ikke hørt noe særlig om dette her til lands.AJ skrev: 25 nov 2017, 00:26 Nyttige tips?
Det får være opp til enhver å vurdere...:
Dette med å putte en plastpose på enden av eksospotta er nytt for meg...
Vedlikeholdslading av batteriet gjennom vinteren et par-tre gangerhar jeg erfart er en god løsning.
Batteriet på min KTM 1290, 2015 modell fungerer fint fortsatt etter drøye 50K km.
Satser på at det holder i hvert all en sesong til.
Men om du er rett for fukt i eksosen så kan du jo også bruke en klut eller lignende tøystykke, da burde fukten fint komme seg ut men gnagerne komme ser ikke inn.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Dette er første gang jeg har hørt om å tette igjen eksosrør og luftfilter.
Selv bruker jeg å spraye godt med rustløser eller 5.56 inn i eksosrøret.
Gummiddeler får en dusj med silikospray.
Om garagen er kald spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at den er tørr og luftig.
Selv bruker jeg å spraye godt med rustløser eller 5.56 inn i eksosrøret.
Gummiddeler får en dusj med silikospray.
Om garagen er kald spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at den er tørr og luftig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Vinterlagra en vinter i uisolert garasje. Kulde var ikke noe problem, men temperaturendringer skapte enormt med kondens.Jompa skrev: 26 nov 2017, 23:11 Om garagen er kald spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at den er tørr og luftig.
Var rett som det var at jeg kom ned i garasje og fant sykkelen dekket i vanndråper.
Dette var ved kysten, og i innlandet er vel temperaturen mer stabil. Hos meg svinga det nesten mellom frost og mildvær flere ganger om dagen!

Men det er neppe dumt å "sause inn" sykkelen i diverse oljer før du setter den fra deg.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 24 jan 2016, 04:15
- Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Hentet ut sykkelen fra uisolert garasje nå.
Den har stått på depotstøtten med en liten plankebit under forhjulet for at betongen ikke skal trekke fuktighet. Aner ikke om det ville vært et problem om jeg hadde latt hjulet stå rett på bakken, men kostet vel 2 kalorier å skyve planken under.
Over sykkelen trakk jeg et gammelt laken for å holde støv og smuss unna lakken. Lakenet pustet fint og var aldri fuktig de gangene jeg sjekket.
Da jeg lagret den fjernet jeg batteriet (ingen mulighet for vedlikeholdslading i garasjen) og har oppbevart det i et kaldt rom i kjelleren. Ca 5-10 grader på vinteren, ganske stabil temperatur året rundt.
Startet som en drøm og ingen problemer med å lagre der - fint å ikke måtte bruke 2-3 tusen for lagring hos forhandler.
Den har stått på depotstøtten med en liten plankebit under forhjulet for at betongen ikke skal trekke fuktighet. Aner ikke om det ville vært et problem om jeg hadde latt hjulet stå rett på bakken, men kostet vel 2 kalorier å skyve planken under.
Over sykkelen trakk jeg et gammelt laken for å holde støv og smuss unna lakken. Lakenet pustet fint og var aldri fuktig de gangene jeg sjekket.
Da jeg lagret den fjernet jeg batteriet (ingen mulighet for vedlikeholdslading i garasjen) og har oppbevart det i et kaldt rom i kjelleren. Ca 5-10 grader på vinteren, ganske stabil temperatur året rundt.
Startet som en drøm og ingen problemer med å lagre der - fint å ikke måtte bruke 2-3 tusen for lagring hos forhandler.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.
Yamaha xj6 (fz6r)
Yamaha xj6 (fz6r)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Min står også i en kald garasje, ganske nær kysten. Faktisk bare noen km fra Atlanterhavsveien. Temperaturen har vekslet fra 10 minus til 10 pluss gjennom hele vinteren. Jeg er ikke plaget av kondens. Sykkelen har vært tørr og fin hver gang jeg har sett til den.KåreDump skrev:Vinterlagra en vinter i uisolert garasje. Kulde var ikke noe problem, men temperaturendringer skapte enormt med kondens.Jompa skrev: 26 nov 2017, 23:11 Om garagen er kald spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at den er tørr og luftig.
Var rett som det var at jeg kom ned i garasje og fant sykkelen dekket i vanndråper.
Dette var ved kysten, og i innlandet er vel temperaturen mer stabil. Hos meg svinga det nesten mellom frost og mildvær flere ganger om dagen!![]()
Men det er neppe dumt å "sause inn" sykkelen i diverse oljer før du setter den fra deg.
Men denne garasjen er tørr og godt ventilert. Dette tror jeg er det viktigste, ikke om garasjen er oppvarmet eller ikke.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24639
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Det største problemet er vel batteriet. Min sykkel har når jeg henter den nesten stått ett år i kald uisolert garasje. Kjellv har hjulpet meg med vedlikeholdsladning av batteriet, noe jeg tror er helt nødvendig i mitt tillfelle. Så takk til Kjellv nok en gang for dette! :)
Bortsett fra det så har jeg ingen skrupler med å sette den fra meg. Men jeg liker og vaske den først, samt smøre kjede etc. Mener å huske jeg la en presenning over den, men den er ikke helt tett, så den får luft.
I følge kjellv så tror jeg det var smart og kjøre en vedlikeholdslading på batteriet etter ca. 6-7 mnd. Veldig greit å slippe pluder rundt dette den dagen jeg henter den :)
Bortsett fra det så har jeg ingen skrupler med å sette den fra meg. Men jeg liker og vaske den først, samt smøre kjede etc. Mener å huske jeg la en presenning over den, men den er ikke helt tett, så den får luft.
I følge kjellv så tror jeg det var smart og kjøre en vedlikeholdslading på batteriet etter ca. 6-7 mnd. Veldig greit å slippe pluder rundt dette den dagen jeg henter den :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Ligger presenning på den ja, og ingen kondens/fukt i denne garasjen.Bjerknez skrev:Det største problemet er vel batteriet. Min sykkel har når jeg henter den nesten stått ett år i kald uisolert garasje. Kjellv har hjulpet meg med vedlikeholdsladning av batteriet, noe jeg tror er helt nødvendig i mitt tillfelle. Så takk til Kjellv nok en gang for dette! :)
Bortsett fra det så har jeg ingen skrupler med å sette den fra meg. Men jeg liker og vaske den først, samt smøre kjede etc. Mener å huske jeg la en presenning over den, men den er ikke helt tett, så den får luft.
I følge kjellv så tror jeg det var smart og kjøre en vedlikeholdslading på batteriet etter ca. 6-7 mnd. Veldig greit å slippe pluder rundt dette den dagen jeg henter den :)
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk