Import av Triumph

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Import av Triumph

Legg inn av VFR-Kristian »

Hei folkens. VFR-Kristian ;) har solgt VFR`n sin og tenker å gå til innkjøp av en Triumph Tiger 80, 1050 eller 1200. Saumfarer nettet daglig, men er også inne på tanken om å importere fra eks tyskland, sverige eller UK. Hva er deres erfariger med dette? Mye styr? Og er det noen gode tips til forhandlere jeg kan benytte i utlandet. Er vel kanskje enklest å handle gjennom en forhandler. Evt om dere har gode nettsider å anbefalle.

Takk takk
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Import av Triumph

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

ingen erfaring, men en norsk forhandler kan kanskje peke deg i riktig retning?

Jeg kjøpte min Striple fra AGM ved Sarpsborg (bor i oslo selv) og er utrolig fornøyd med de som jobber der ihvertfall :)
Braaaaaap

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Import av Triumph

Legg inn av Greenone »

Jeg kan jo skrive noen ord om min erfaring :)

Har importert sykkel fra Spania, men forskjellen her er at sykkelen var registrert i mitt navn i de Spanske papirene. Så jeg skal ikke synse noe om hvordan man fikser papirarbeidet og det praktiske mest smidig i f.eks Tyskland, men du finner garantert info om dette på nett.

Det jeg kan si noe om er at selve importen ift tollvesenet og statens vegvesen gikk helt smertefritt. Dersom du importerer en sykkel som allerede er typegodkjent i et annet EU land, så er dette enkle saker. Og det er syklene du ser etter. (Antar du mente 800 og ikke 80)
Dersom sykkelen er ny og aldri har vært registrert noen gang, trenger du et samsvarsdokument (COC) fra fabrikant.

Forøvrig pass på at ting er originalt. Dersom det f.eks er byttet eksosanlegg må du ha papirer fra produsent på at EC direktivet for bl.a støy er oppfylt. Dette kan ofte være tilgjengelig på produsentens nettside. Har du dette i orden kan du få enkeltgodkjent anlegget og få det skrevet inn i vognkortet. (Har du det ikke, må du få tak på originalt anlegg før visning eller gå en lang prosess med støymåling)

Selve visningen min gikk på under 10 minutter. Det ble tatt noen bilder, og de sjekket dekkdimensjon og papirer på sykkel og eksosanlegget. Ingen spesiell teknisk kontroll utover dette. Det var imidlertid mange ukers ventetid, og man kan ende opp med å kjøre til en trafikkstasjon som ligger langt unna. Så bestill time i god tid. De tar ikke drop-in på dette.

Etter visning kan man betale engangsavgift på nett, ordne forsikring og hente skilter.

Jeg tror kanskje Tyskland er landet å kjøpe fra. Antar du allerede kjenner til https://www.mobile.de/
Dersom du ikke allerede har funnet det frem; her er også linker til hvordan importen foregår og en kalkulator for hva moroa koster.
https://www.skatteetaten.no/no/Person/b ... or-import/
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+o ... vat+import

Jeg tror ikke nødvendigvis det er så mye å spare her når man kalkulerer inn reisekostnader og frakt etc. Men utvalget er jo som oftest mye bedre i Tyskland. Og så får man jo reisen på kjøpet. :) Jeg ville nok kjøpt fra forhandler dersom du ikke er stiv i Tysk selv.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Import av Triumph

Legg inn av VFR-Kristian »

Takker for svar. Går som regel fort i svingene når jeg handler. :) Synes jeg selv gjorde et godt kjøp idag. Ble en 14`Triumph Tiger 800 fra en norsk forhandler. Så endel på samme type sykkel på mobile.de og regnet toll etc.. Kom ikke noe bedre ut en hva jeg betalte her til lands. Men dette er selvfølgelig avhengig av kurs og hvor heldig du er med de funnene du gjør.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Import av Triumph

Legg inn av Greenone »

Gratulerer med ny sykkel ! :twothumbs:
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Retro Racer
Innlegg: 7
Registrert: 29 jul 2016, 00:19
Motorsykkelen din: -

Re: Import av Triumph

Legg inn av Retro Racer »

Har du fått importtert ennå?

Vurderer å ta inn en midt 2000-mod Bonneville selv pga lite utvalg her til lands

Svar