Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
ZZR-Erling

Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av ZZR-Erling »

http://bikeport.no/hayabusa-turbo-kommer-2019/

Ærlig talt nok er nok, og en Turbobusa til gatebruk er jo bare latterlig!
Sikkert mange som kjøper, for da har man det verste, kanskje uten å forstå at det er helt meningsløst! :knegg

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av fjs »

Do you even busa bro?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Rune75 »

Det skulle tatt seg ut, at noen kjøpte motorsykkel med mer hk enn nødvendig. Vent litt - gjør ikke omtrent alle det ?

ZZR-Erling

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av ZZR-Erling »

Rune75 skrev: 01 sep 2017, 10:02 Det skulle tatt seg ut, at noen kjøpte motorsykkel med mer hk enn nødvendig. Vent litt - gjør ikke omtrent alle det ?
Jo, de fleste, men, nei, du skjønte heller ikke greia.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Greenone »

Vel, vi har jo allerede kompressormatede Kawasaki H2 og H2R, sistnevnte med over 300hk. Dog ikke mulig å registrere R`en, men allikevel.
Så hvorfor ikke.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av cannon »

Because I can....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Rune75 »

ZZR-Erling skrev: 01 sep 2017, 10:11
Rune75 skrev: 01 sep 2017, 10:02 Det skulle tatt seg ut, at noen kjøpte motorsykkel med mer hk enn nødvendig. Vent litt - gjør ikke omtrent alle det ?
Jo, de fleste, men, nei, du skjønte heller ikke greia.

Jeg skjønte hva du mente men jeg var ikke enig. Motorsykler blir kjøpt med følelser ikke fornuft.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes jeg valgte sykkel ut i fra fornuft.
Ser på 1200kubikk som akkurat passe, noe mindre enn 1000kubikk hadde blitt slitsomt.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Skogstrollet »

Vel, det er mer krefter enn jeg noensinne hadde turt å kjøre tror jeg...
Men krefter selger, og det er vel ofte folk med mere penger enn fornuft som kjøper de :roll

Ikke fordi jeg tror at det er en definitiv grense for hvor mye krefter som trengs. Det har jo mye å si hvordan kreftene er satt opp til og brukes, og hvordan man ønsker å bruke de. Det kan jo være veldig forskjellig.

Med det sagt, så synes jeg egentlig ikke det virker særlig lurt å slippe sykler som dette ut på vanlige veier...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av cannon »

Skogstrollet skrev: 01 sep 2017, 12:59
Med det sagt, så synes jeg egentlig ikke det virker særlig lurt å slippe sykler som dette ut på vanlige veier...
"Sykler som dette" i betydning overmotorisert har jo vært på veiene lenge. Alle moderne 1000-R sykler har akselerasjon og toppfart som langt overgår det "nødvendige". De er allikevel "enkle" å kjøre på grunn av overlegne bremser, demping, chassis og ikke minst elektroniske hjelpemidler.
Jeg mener de har sin rett og jeg foretrekker selv fortsatt slike sykler.
De syklene som virkelig har vært "farlige" er i mine øyne slike som de store 2-takterene fra 70-tallet og tidlige GSX'er. Disse hadde tyggisrammer, elendige bremser, fraværende demping og i sum elendige kjøreegenskaper. Ulykkesstatistikkene fra den tiden er ikke hyggelig lesning. Har bilder av min GSX1100 fra 1981. Bremseskivene foran ligner på 2 kapteinkjeks...med klesklyper som kalippere... :crazy:

Så ja; jeg ønsker turbobusa velkommen. Gøy at både Kawa og Suki lager noe morsomt uten at det er lagd for homologenisering (heter det det?) for racing.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Skogstrollet »

cannon skrev: 01 sep 2017, 13:17
Skogstrollet skrev: 01 sep 2017, 12:59
Med det sagt, så synes jeg egentlig ikke det virker særlig lurt å slippe sykler som dette ut på vanlige veier...
"Sykler som dette" i betydning overmotorisert har jo vært på veiene lenge. Alle moderne 1000-R sykler har akselerasjon og toppfart som langt overgår det "nødvendige". De er allikevel "enkle" å kjøre på grunn av overlegne bremser, demping, chassis og ikke minst elektroniske hjelpemidler.
Jeg mener de har sin rett og jeg foretrekker selv fortsatt slike sykler.
De syklene som virkelig har vært "farlige" er i mine øyne slike som de store 2-takterene fra 70-tallet og tidlige GSX'er. Disse hadde tyggisrammer, elendige bremser, fraværende demping og i sum elendige kjøreegenskaper. Ulykkesstatistikkene fra den tiden er ikke hyggelig lesning. Har bilder av min GSX1100 fra 1981. Bremseskivene foran ligner på 2 kapteinkjeks...med klesklyper som kalippere... :crazy:

Så ja; jeg ønsker turbobusa velkommen. Gøy at både Kawa og Suki lager noe morsomt uten at det er lagd for homologenisering (heter det det?) for racing.
Mente ikke att alle sykler med mer krefter enn nødvendig skal bort fra veiene (det er jo som sagt også noe subjektivt). Det med sykler i tvilsomt teknisk stand blir kanskje en litt annen diskusjon, men er i grund enig i den saken.

Synes på en måte det er kult å følge utviklingen, og det ser jo tøft ut på papiret. Derimot så lurer jeg på hvis eiene av slike muskelmonster virkelig får brukt/klarer å bruke nok av kreftene under lovlige forhold - og hvor mange som kommer til å presse de nok på banen.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 307
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Ronning »

Ska det værra, så ska det værra. Morsomt at suzuki slenger seg på turbo-kjøret. Nytteverdien er en annen sak, selvfølgelig...

ZZR-Erling

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av ZZR-Erling »

Joda joda, det er morsomt, men veldig overkill. En salgsjippo!
Helt enig i at nyere 1000R er veldig bra, så bra at grisekjøring er veldig enkelt...

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Bosted: Årnes

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Sir Limpalot »

Jeg tipper at et flertall av de som kjøper denne hadde kjørt fortere på noe mindre sinnsykt...
Det blir som unggutta som har 500hk i bilen, det ser rått ut på papiret, men de klarer ikke å håndtere det og hadde kommet seg fortere frem med halvparten.
Jeg har blitt så gammel (og erfaren med store skader) at jeg ikke hadde turt å vri fullt på noe sånt, så for meg ville det være helt bortkastet, men som 23-åring hadde jeg sikkert siklet. ;)

ZZR-Erling

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av ZZR-Erling »

Tipper ladetrykket blir helt mikroskopisk,mest bare for å kunne skrive TURBO på kåpene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Jompa »

ZZR-Erling skrev: 01 sep 2017, 18:32 Tipper ladetrykket blir helt mikroskopisk,mest bare for å kunne skrive TURBO på kåpene.
Mikroskopisk ? Hvis Suzuki lager en 1000 cc turbosykkel kommer den til å ha størst effekt av alle serieproduserte sykler hittil. og det med god margin. Ladetrykket kan garantert økes og ECU omprogrammeres så effekten blir enda en halv ganger høyere enn fra fabrikk.
Det blir artig å se :prf :prf :prf :prf
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av KevinmsR6 »

Hmmm nå må jo Yamaha nesten komme med noe sykt også:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Fsva »

Jeg håper snart noen lager en skikkelig hybrid MC. Bensinmotor med elektrisk hjelpemotor. Behøver selvfølgelig ikke å kunne kjøre så langt på strøm, men en kombinasjon av bensin og elektrisk drivkraft hadde vært artig. :P

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av simpson »

Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Greenone »

simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36 Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?
Selvfølgelig er H2 absolutt brukbar. Fantastisk jevn dreimoment/HK kurve! Grei vekt, dog ikke helt i supersport klassen. Sportslig. Flash bort begrensningene i ecu, og den er så absolutt den "råeste" serieproduserte sykkelen på gata dersom det er viktig. Racing var den jo aldri ment for. Forøvrig har du et poeng (dog irrelevant) med støy og H2R.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

ZZR-Erling

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvor går grensen for det som er brukbart? 250, 350,600?
Nu har man ihvertfall mulighet til å regulere bort hjulspinn og crazy wheelies, men blir det særlig brukbart med veldig høy hk/kg faktor alikevel?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av mekkern »

Hvis en ser bort fra "byscootere" så er ingen MC "fornuftig"-biler bruker mindre drivstoff og er behagelige og sikre.

Hva en legger i begrepet "brukbart" eller bare "tull" er jo individuelt:
-Noen vil ha en sykkel som "kjører dem"(alt av elektronisk assistanse).
-Noen prioriterer enkelte egenskaper,som komfort eller kjøreegenskaper-eller bare effekt.

Personlig vil en "ønskesykkel" ha masse effekt(300hk+) og maksimum ABS som elektronisk hjelp.
Ikke at jeg ville bruke dette ofte fullt men det er noe eget med å ha "livet i egne hender" som tilfredstiller.
Men har jo diverse sykler fra 14,2 til 150+hk så det er ikke bare "brumm" som gjelder...

Når det gjelder bil kontra mc motorer vil jeg mene at bilmotorene har gått forbi mc motorene på utslipp og nesten tatt de igjen på effekt.
eksempelvis 1.0liter trippelen til Ford-140hk-210Nm og nesten flat dreimomentkurve-en enkel reflash 160hk og bytte turbo til ST utgave gir over 200hk.-men som ford sier:siden vi skal garantere den til over 150000km levetid så stoppet vi på 140-foreløbig.
Denne motoren i 140hk utgave hadde jo vært en motor som i mc hadde vært ikke bare kjørbar men faktisk direkte "sedat" så turbo kan ikke sammenlignes med 80 tallet eller "bakgårdstrimming"

Dette sier meg at mc-bransjen er ganske "konservativ" når det kommer til utvikling/grensesetting.

Etter hva jeg har fått med meg har suzuki patentert et "hybridsystem" for mc med turbo og elektromotor..
Vil nok tro de da kommer med en mindre motor med turbo og elektrisk"hjelpemotor" pga utslipp og forbruk.

MEN hvor lenge får vi kjøre kjøretøyene selv og ikke autonomt?
Utviklingen går skremmende fort-kun bremset av lovgivning...
Time will tell...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av simpson »

Greenone skrev: 09 sep 2017, 02:22
simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36 Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?
Selvfølgelig er H2 absolutt brukbar. Fantastisk jevn dreimoment/HK kurve! Grei vekt, dog ikke helt i supersport klassen. Sportslig. Flash bort begrensningene i ecu, og den er så absolutt den "råeste" serieproduserte sykkelen på gata dersom det er viktig. Racing var den jo aldri ment for. Forøvrig har du et poeng (dog irrelevant) med støy og H2R.
H2 er brukbar på lik linje med andre sykler, men når det finnes sykler med sugemotorer som virkelig trenger antispinn og anti ditt og datt for ikke å ta livet av deg, så er turbo/kompressor tullete.
Det eneste disse antisystemene gjør er jo å begrense effekten. Så hvorfor øke noe som allerede det er for mye av og må kontrolleres elektronisk for å kunne brukes?
Du for ikke utnyttet effekten overtrykket gir uansett, så det er ett rent salgsmoment.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Greenone »

simpson skrev: 09 sep 2017, 10:19
Greenone skrev: 09 sep 2017, 02:22
simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36 Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?
Selvfølgelig er H2 absolutt brukbar. Fantastisk jevn dreimoment/HK kurve! Grei vekt, dog ikke helt i supersport klassen. Sportslig. Flash bort begrensningene i ecu, og den er så absolutt den "råeste" serieproduserte sykkelen på gata dersom det er viktig. Racing var den jo aldri ment for. Forøvrig har du et poeng (dog irrelevant) med støy og H2R.
H2 er brukbar på lik linje med andre sykler, men når det finnes sykler med sugemotorer som virkelig trenger antispinn og anti ditt og datt for ikke å ta livet av deg, så er turbo/kompressor tullete.
Det eneste disse antisystemene gjør er jo å begrense effekten. Så hvorfor øke noe som allerede det er for mye av og må kontrolleres elektronisk for å kunne brukes?
Du for ikke utnyttet effekten overtrykket gir uansett, så det er ett rent salgsmoment.
Nei det er klart, forbi Tyrigrava eller på svingete vestlandsveier etc. er jo dette ikke noe man får brukt. Men jeg har nå kjørt en del steder hvor man kunne latt 250+ hk strekke litt på bena. Både i Norge og andre steder i verden. Lov? Nei, bare noen steder.... Men min egen sykkel gjør jo også faktisk det dobbelte av ordinær norsk fartsgrense på 1. gir, og å gi ukritisk jernet her er bare å glemme. Fritt for elektronikk som redder skinnet... Så grensen for hva som brukbart i slik sammenheng er jo for lengst passert dersom man ikke tar hensyn til kreftene. Og det samme kan man vel si gjelder for veldig mange andre sykler også uten R i navnet.

Morro lell :)

Et annet ting er jo at grunnet HK racet så har nyere 1000R ofte ikke mer dreimoment enn 10-12 år eldre sykler (noen har mindre), og således heller ikke større behov for antispinn/antiwheelie. Man har bare flyttet dreimoment peaken høyere for mer HK. Selv om man kalkulerer inn høyere turtallssperre og dermed muligheten til lavere utveksling som gir høyere effektivt dreimoment ut på bakhjul så er nok forskjellen ganske liten for nye og "eldre" sykler med i utgangspunktet ganske lik karakter og vekt.

Vel, dette var dagens... Regner idag, så det er for god tid til å filosofere :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

ZZR-Erling

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av ZZR-Erling »

En må ikke glemme lastvekselreaksonene som er svært mer følbare på en mc versus en tung "klump" av en bil, ref Ford lenger opp her.
Feks når man går av gass på si 9000rpm også svakt på igjen.. Jeg vil ikke ha et uhyre av en motor som dunker til... Bare tull ;)

Svar