Ærlig talt nok er nok, og en Turbobusa til gatebruk er jo bare latterlig!
Sikkert mange som kjøper, for da har man det verste, kanskje uten å forstå at det er helt meningsløst!

Jo, de fleste, men, nei, du skjønte heller ikke greia.Rune75 skrev: 01 sep 2017, 10:02 Det skulle tatt seg ut, at noen kjøpte motorsykkel med mer hk enn nødvendig. Vent litt - gjør ikke omtrent alle det ?
ZZR-Erling skrev: 01 sep 2017, 10:11Jo, de fleste, men, nei, du skjønte heller ikke greia.Rune75 skrev: 01 sep 2017, 10:02 Det skulle tatt seg ut, at noen kjøpte motorsykkel med mer hk enn nødvendig. Vent litt - gjør ikke omtrent alle det ?
"Sykler som dette" i betydning overmotorisert har jo vært på veiene lenge. Alle moderne 1000-R sykler har akselerasjon og toppfart som langt overgår det "nødvendige". De er allikevel "enkle" å kjøre på grunn av overlegne bremser, demping, chassis og ikke minst elektroniske hjelpemidler.Skogstrollet skrev: 01 sep 2017, 12:59
Med det sagt, så synes jeg egentlig ikke det virker særlig lurt å slippe sykler som dette ut på vanlige veier...
Mente ikke att alle sykler med mer krefter enn nødvendig skal bort fra veiene (det er jo som sagt også noe subjektivt). Det med sykler i tvilsomt teknisk stand blir kanskje en litt annen diskusjon, men er i grund enig i den saken.cannon skrev: 01 sep 2017, 13:17"Sykler som dette" i betydning overmotorisert har jo vært på veiene lenge. Alle moderne 1000-R sykler har akselerasjon og toppfart som langt overgår det "nødvendige". De er allikevel "enkle" å kjøre på grunn av overlegne bremser, demping, chassis og ikke minst elektroniske hjelpemidler.Skogstrollet skrev: 01 sep 2017, 12:59
Med det sagt, så synes jeg egentlig ikke det virker særlig lurt å slippe sykler som dette ut på vanlige veier...
Jeg mener de har sin rett og jeg foretrekker selv fortsatt slike sykler.
De syklene som virkelig har vært "farlige" er i mine øyne slike som de store 2-takterene fra 70-tallet og tidlige GSX'er. Disse hadde tyggisrammer, elendige bremser, fraværende demping og i sum elendige kjøreegenskaper. Ulykkesstatistikkene fra den tiden er ikke hyggelig lesning. Har bilder av min GSX1100 fra 1981. Bremseskivene foran ligner på 2 kapteinkjeks...med klesklyper som kalippere...![]()
Så ja; jeg ønsker turbobusa velkommen. Gøy at både Kawa og Suki lager noe morsomt uten at det er lagd for homologenisering (heter det det?) for racing.
Mikroskopisk ? Hvis Suzuki lager en 1000 cc turbosykkel kommer den til å ha størst effekt av alle serieproduserte sykler hittil. og det med god margin. Ladetrykket kan garantert økes og ECU omprogrammeres så effekten blir enda en halv ganger høyere enn fra fabrikk.ZZR-Erling skrev: 01 sep 2017, 18:32 Tipper ladetrykket blir helt mikroskopisk,mest bare for å kunne skrive TURBO på kåpene.
<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36 Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
H2 er brukbar på lik linje med andre sykler, men når det finnes sykler med sugemotorer som virkelig trenger antispinn og anti ditt og datt for ikke å ta livet av deg, så er turbo/kompressor tullete.Greenone skrev: 09 sep 2017, 02:22<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36 Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
Selvfølgelig er H2 absolutt brukbar. Fantastisk jevn dreimoment/HK kurve! Grei vekt, dog ikke helt i supersport klassen. Sportslig. Flash bort begrensningene i ecu, og den er så absolutt den "råeste" serieproduserte sykkelen på gata dersom det er viktig. Racing var den jo aldri ment for. Forøvrig har du et poeng (dog irrelevant) med støy og H2R.
Nei det er klart, forbi Tyrigrava eller på svingete vestlandsveier etc. er jo dette ikke noe man får brukt. Men jeg har nå kjørt en del steder hvor man kunne latt 250+ hk strekke litt på bena. Både i Norge og andre steder i verden. Lov? Nei, bare noen steder.... Men min egen sykkel gjør jo også faktisk det dobbelte av ordinær norsk fartsgrense på 1. gir, og å gi ukritisk jernet her er bare å glemme. Fritt for elektronikk som redder skinnet... Så grensen for hva som brukbart i slik sammenheng er jo for lengst passert dersom man ikke tar hensyn til kreftene. Og det samme kan man vel si gjelder for veldig mange andre sykler også uten R i navnet.simpson skrev: 09 sep 2017, 10:19H2 er brukbar på lik linje med andre sykler, men når det finnes sykler med sugemotorer som virkelig trenger antispinn og anti ditt og datt for ikke å ta livet av deg, så er turbo/kompressor tullete.Greenone skrev: 09 sep 2017, 02:22<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36 Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
Selvfølgelig er H2 absolutt brukbar. Fantastisk jevn dreimoment/HK kurve! Grei vekt, dog ikke helt i supersport klassen. Sportslig. Flash bort begrensningene i ecu, og den er så absolutt den "råeste" serieproduserte sykkelen på gata dersom det er viktig. Racing var den jo aldri ment for. Forøvrig har du et poeng (dog irrelevant) med støy og H2R.
Det eneste disse antisystemene gjør er jo å begrense effekten. Så hvorfor øke noe som allerede det er for mye av og må kontrolleres elektronisk for å kunne brukes?
Du for ikke utnyttet effekten overtrykket gir uansett, så det er ett rent salgsmoment.