Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Papi
Innlegg: 64
Registrert: 30 sep 2013, 22:55
Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Papi »

Bjerknez skrev: 02 sep 2017, 04:38 Papi:
(...)
Skjønar den veldig godt, var vel meir meit som ein halvhjarta spøk frå min side. Er uansett ein ganske fantastisk tur å ta frå Molde til Fredrikstad, og har du utstyret der oppe, er det ingen grunn til å forhaste seg med å få den ned. Eg lånar ikkje kva som helst av mine meir dyrebare ting vekk til ukjende folk heller. :[-( Men når du planlegg å kome og hente utstyret, er det kjekt om du evt. sei frå, ikkje umogleg at sambuaren og eg slår oss med på tur nedover til Sarpsborg, vi held til i Ålesund og Stryn :thumleft
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions

Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw

I <3 CAKE.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22989
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Passer du kjøreutstyret mitt og det viser seg at du er en likanes kar så skal du ikke se heeeelt bort fra at det KAN bli aktuelt. :)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av KevinmsR6 »

Bjerknez skrev: 02 sep 2017, 04:41
Greenone skrev: 01 sep 2017, 08:05
Bjerknez skrev: 01 sep 2017, 06:53 Imaget mitt er uansett ruinert, men turene på to hjul fortsetter i beste velgående.

Opp klokken 05:30 i dag, slenge seg i dusjen og hive seg på sykkelen til ho mor og tråkke av sted til jobb. Ble en liten omvei til og med. Tror jeg klokken inn i underkant av 2 mil på morgenkvisten. Ingen tur uten bilde, så her kommer det.

PS! Herregud så treige de sykkelkondom rytterne er i motbakker. Ett par pling med sykkelbjellen før Bjerknez passerte to syklister på yttern, sittende og tråkke på mors sykkel med kurv. "Morn morn" sa jeg når jeg passerte. Dem kunne nok kjørt fra meg lett på slettene, men dem holdt seg bak resten av veien. Marsfarten er tross alt rundt 30km/t på rettstrekkene og da forbrenner jeg ikke en eneste kallori heller :lol

Sykkeltur.jpg
Fint bilde :) Men av en eller annen grunn så kan jeg ikke annet en å tenke på Bremykt reklamen. Na nanna nanna.... :lol
Denne du tenker på? :lol

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
:bananas :yahoo :lol :lol :knegg :-D
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22989
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Nei.... nå er det bare å lade opp batteriet å ta seg en sykletur. (må bare huske på og ikke hilse på møtende MC'ister.....)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av supersic »

Hopp over elsykkel, kjøpt deg en racer til 15 tusenish tror du kommer til å bli veldig overrasket

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 474
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Canutus »

Bjerknez skrev: 03 sep 2017, 12:58 Nei.... nå er det bare å lade opp batteriet å ta seg en sykletur. (må bare huske på og ikke hilse på møtende MC'ister.....)
Du kan jo hilse på El'ister nå da. :lol

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Greenone »

Bjerknez skrev: 01 sep 2017, 06:53
Greenone skrev: 01 sep 2017, 08:05 Fint bilde :) Men av en eller annen grunn så kan jeg ikke annet en å tenke på Bremykt reklamen. Na nanna nanna.... :lol
Denne du tenker på? :lol
Jepp, stemmer! :D
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22989
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Det er fortsatt to måneder igjen til jeg kan dukke opp på trafikkstasjonen med lua i hånda og avhente mitt nedstøvede førerkort. I den forbindelse så er det vel svært lite som skal til for å gjøre min hverdag "spennende", men siden vi sist torsdag hentet vår nyervervede VW e-Golf hvor UP'en ble byttet inn, så ble det noen dager med trykking og fikling samt en del prøvekjøring med denne e-golf'en. (madammen kjørte så klart)

Så her tenkte jeg at jeg kunne komme med noen førsteinntrykk av e-golf så langt basert på to tidligere prøveturer med den gamle modellen (før jeg mistet lappen) og som passasjer i den nye ervervede modellen som passasjer med noen mil i førersetet.

Førsteintrykket mitt var at dette er VELDIG mye mer bil enn VW UP'en vi hadde. Golf er rett og slett ti ganger mer bil og noe helt annet å kjøre. Den elektriske motoren trekker overraskende bra i vanlige hastigheter og ved bykjøring så er jeg nærmest overbevist om at man klarer opp mot 25-30 mil med denne.

Det er ingen bevegelige deler, ingen oljeskift, ingen girkasse (i normal forstand) og dermed heller ingen evt. ulyder fra motor etc. Ved bykjøring er den vesentlig stillere enn en bil med motor og med activt display (LCD/TFT skjerm i stede for analoge klokker). Jeg ble rett og slett litt imponert. Noen toppfart å skryte av har den ikke, men det har vel ingen el-biler i dag, bortsett fra Tesla kanskje?

Så hva er evt. bakdelene?

e-Golf eller el-biler generelt er ikke laget for motorvei hastigheter. Madammen lå i 120km/t på E6 fra Solli til avkjøringen etter Sandesundbroen i Sarpsborg og der kunne man se at tallet for gjenstående mil fløy nedover for hver hundrede meter vi kjørte. Jeg tror neppe vi hadde kommet lenger enn 10-15 mil i denne hastigheten. Det er nok noe man bør ha i bakhodet før man kjøper vanlig el-bil i dag som ikke koster mer enn huset.

For vår del fungerer det fint og lade bilen fra vanlig 16amå støpsel hjemme uten ladeboks. Vi kjører vel i snitt ca. 3-4 mil pr. dag og da holder det i massevis. Man kan også fint kjøre E6 til Strømstad eller Svinesund og hjem igjen med god margin uten å kjipe på gassfoten og siden Fredrikstad snart blir forseglet med bommer så blir det også noen kroner og spare der.

Med Car-net appen så kan vi hele tiden følge med på hvor mye strøm det er på batteriet, vi kan slå på fjernvarmen i bilen med et tastetrykk samt se hvor man har kjørt og hvor langt etc.

Oppladingstiden fra vanlig 16amp. stikkontakt tok ca. 7 timer fra 49% til 100%. Det skal sies at de siste 20 prosentene går veldig tregt, så jeg tror at det tar rundt 12 timer fra 0-100% med hjemmestøpselet. Det er helt innafor til vårt bruk.

Men jeg ser også at el-bil ikke er for alle. I til vårt bruk er det genialt. Vi har ca. 3 mil i jobbkjøring hver dag og stort mer enn det kjører vi egentlig ikke. Så for vår del trenger vi ikke engang å lade bilen hver dag.

VW tilbyr en ladeboks til 10.000,- men i tillegg må det en elektriker til for å koble den opp. Sikkert rundt 10.000,- til inkludert utstyr etc. Til vårt bruk er det ikke verdt det. Vi vet heller ikke hvordan ståa er ved neste bilbytte. Bliir det ikke el-bil ved neste korsvei så bli vi jo sittende igjen med en dyr ladeboks i garasjen med en kontakt som ikke kan brukes til noe som helst. Dessuten så er den ikke SÅ mye raksere heller at jeg synes det er verdt det.

Rundt her som vi bor så finnes det også mange ladestasjoner, så noen rekkeviddeangst tror jeg ikke at jeg kommer til å få med denne. Men noen bråbestemt guttetur til Køben blir det nok ikke.

Så konklusjonen må bli at jeg syntes e-golfen imponerte stort. Jeg er overasket over motoren som er ganske frisk og jeg vil tro den parkerer de fleste andre "Normale" biler i lyskryssdueller. Toppfarten er ikke mer enn 150km/t i følge boka, men med tanke på min siste erfaring med UP (Utrykningspolitiet) så er det kanskje like greit også.

Så langt så har jeg ikke sett noen verdige konkurrenter til E-Golfen i den klassen. Det føles som man setter seg inn i en vanlig bil og ikke et spartanskt romskip med lysegrå stoffseter. Ja, det er intrykket jeg har fått fra andre el-biler jeg har sett. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22989
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Ingen tvil om hvilket interiør jeg fant meg best tilrette i...
Min soleklare favoritt...
images.jpg
Hva pokker... Må det virkelig se så dumt ut?
leaf.jpg
Helt greit dette og en grei nummer to, men ser litt gammeldags ut... på en måte...
hyndai.jpg
har ikke ord. Ingen mann/gutt med utovertiss kan kjøre noe slikt...
bmw-i3-interior-design-01.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 22 okt 2017, 13:46
har ikke ord. Ingen mann/gutt med utovertiss kan kjøre noe slikt...
bmw-i3-interior-design-01.jpg
Er du så usikker på din egen seksualitet at du må lire av deg sånt tull?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22989
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 22 okt 2017, 14:12
Bjerknez skrev: 22 okt 2017, 13:46
har ikke ord. Ingen mann/gutt med utovertiss kan kjøre noe slikt...
bmw-i3-interior-design-01.jpg
Er du så usikker på din egen seksualitet at du må lire av deg sånt tull?
Haha, jeg er veldig sikker på min seksualitet, men jeg kler meg ikke i kjole av den grunn :lol
Men det er nå bare min mening uansett. Andre kan kle seg eller kjøre hvilken bil dem vil :thumleft

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 22 okt 2017, 14:19
Dansekris skrev: 22 okt 2017, 14:12
Bjerknez skrev: 22 okt 2017, 13:46
har ikke ord. Ingen mann/gutt med utovertiss kan kjøre noe slikt...
bmw-i3-interior-design-01.jpg
Er du så usikker på din egen seksualitet at du må lire av deg sånt tull?
Haha, jeg er veldig sikker på min seksualitet, men jeg kler meg ikke i kjole av den grunn :lol
Men det er nå bare min mening uansett. Andre kan kle seg eller kjøre hvilken bil dem vil :thumleft
Noe må det jo være, siden du til stadighet føler behov for å fremstå som en skikkelig mannlig mann ved å komme med sånne uttalelser.

Alle kan kjøre den BMWen, bare ikke menn eller gutter? Fordi den hadde et mer stilrent interiør enn de andre bilene?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22989
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Okay... jeg trodde faktisk du svarte meg med samme ironi og tok min sarkasme, men ser jo nå at det ikke er tillfelle.

Hvis du kaller mine godt dokumenterte tråsykkel innlegg her inne med min mors batteridrevne tråsykkel (med kurv) som mannlige eller mannsjåvinistiske så vet ikke jeg. Dette alene burde være bevis nok på at jeg har god kontakt med min "kvinnelige" side. :)

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=328518#p328518

Når det er sagt så sier jeg ikke at man får hår på brystet av å kjøre e-golf heller, men den føles nå uansett litt mer ut som en vanlig bil.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev: For vår del fungerer det fint og lade bilen fra vanlig 16amå støpsel hjemme uten ladeboks.
Det er ikke lov, til info :-)
https://www.pd.no/elbil/fredrikstad/gj ... -40-191254

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22989
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, jeg ble faktisk delvis klar over dette i går. Dog ser det ikke ut til at dette blir slått ned på med det første. Men at det på papiret er ulovlig er helt riktig.

Men jeg har en egen 16amp kurs til garasjen fra nytt sikringsskap med jordfeilbryter. Så hvis jeg bytter kursen til 10amp. så er dte lov?
Kanskje det er noen elektrikere her inne som kan opplyse mer rundt dette?

Svar