Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Hei! :vs
Mann (gutt?) På 33år her. Er nettopp blitt gammel nok til å prøve meg på klasse A. Kommer fra et lite sted langt uti huttiheita på Vestlandet. Har kone, 3 barn , hund og stasjonsvogn. Trenger derfor motorsykkel. :lol
Kjøpte meg en 95- Kawasaki ZZR600 i vår da eg etterhvert fikk velsignelse fra min bedre halvdel til å begynne opplæring på klasse A. Har lite erfaring på MC. det nærmeste eg kommer var å rase rundt på gården til far som guttunge på en 80cc Tempo Sprint fra 70 tallet. Denne har eg forøvrig enda. Så eg gikk altså inn i noe eg kan svært lite om..

Å kalle dette en "bikers logg" blir å ta litt i, da eg strengt tatt ikkje sitter med lappen i hånda engang :knegg
Ta det heller som en logg på vei mot lappen og førerkortet, så får en se hva det utvikler seg til! :roll
Kanskje andre kan se seg nytte i mine opplevelser og betraktninger på vei mot lappen. Har nemlig hatt et ganske spesielt år når det gjelder dette og har gjort meg noen meninger. Likefullt hadde det ho vært Morro å få litt input av andre erfarne og uerfarne ryttere som vil ta seg bryet med å lese det eg kommer med .
SÅ..
Hvor skal en begynne tro?
Tror faktisk det er enklest å begynne der årets sesong for meg ble avsluttet - den 5. September på sensors kontor ved Statens vegvesen. :sorry

Dagen begynte med å stå opp kl 0600. Det høljer ned ute.. fantastisk vær å kjøre opp tenkte eg.. not. :evil men en kjapp titt på yr.no loves det opplett og kanskje et gløtt av sol kl 09.30 og eg skal i kjøregården med sensor kl 10, blir derfor i bedre humør. :prf Kjører avgårde kl 07 for å møte kjørelærer som avtalt kl 07.30 i kjøregården for oppvarming.
Når eg så kommer fram kl 07.20 ca blir eg da møtt av 4 (!) andre som også skal kjøre opp, den første klokka 08.30..! Én av disse er fra "min" kjøreskole (la oss kalle han Tim) og skal kjøre kl 0900. De tre andre er fra en anna kjørskole og disse er godt igang med oppvarming på hver sin sykkel, men kjørelæreren min og sykkelen eg skal bruke, er ikkje å se.. :scratch
Først kl 0750 kommer kjørelærer med sykkelen og har med seg ENDA EN elev som skal kjøre opp! :O han skal kjøre opp på A1 og har derfor en 125cc helt for seg selv til å varme opp på. Eg og Tim derimot må dele på vår kawasaki er6 for oppvarming. Eg skal kjøre sist, så derfor er det visst mest naturlig at eg skal varme opp først...?? :scratch
Og siden lærer var så sein så får eg svimlende 15min å varme opp før eg må sette meg å vente fra klokken 0810 til kl10! Tim fikk varme opp i 20min og vente i ca 50 min.. urettferdig ja, men nervøs og usikker som eg er, lar eg meg ikkje bli for opphengt i det og prøver å roe ned.
Kjøregården er det eg er mest usikker på, og burde helt klart ha brukt flere timer her, spesielt på krypkjøring klarer eg kanskje 5 av 10 ganger uten å få problemer.. ikkje godt nok etter min mening. Unnamanøver sitter heller ikkje 100%. Eg kan den teoretisk og delvis praktisk, men skulle så gjerne trent meir på denne. Kjørelærer mener derimot at eg kan alt mer en tilfredstillende og er klar for oppkjøring. Så derfor bestilte eg oppkjøring i den tro at man ikkje trenger å være perfekt på en oppkjøring så lenge man kan basisen. :crazy:

2 sensorer dukker opp ca 0815. De skal vurdere alle kandidatene. 3 til hver. Enkel matte tilsier at klokka blir både tolv og ett hvis alle skal i trafikk før meg! Endå meir venting på meg altså :sorry
Siden Tim nå har overtatt "min" sykkel for å varme opp, får eg god tid til å hilse på sensorene. Kjekke og oppgående mennesker! Én har tidligere vært motorsykkel instruktør i politiet, og han andre er tidligere kjørelærer som nå er sensor. Begge er i godt humør, er lette å prate med og skaper en lett og fin stemning. Bra!

Klokka 08.30 blir alle som varmer opp jaget av banen og første oppkjøring skal ta til, vi 5 andre blir henvist til en garasje for å vente til vi blir kalt ut. Vi får ikkje lov til å se på de andre som kjører opp. Greit nok.
nervøsiteten bygger seg opp og eg gruer meg som en hund på vetrinærkontoret! Fikk ikkje varmet opp skikkelig og heller ikkje idag satt krypkjøring og unnamanøver godt nok før eg måtte levere fra meg sykkelen. Krise! :confused
Etter ei lita stund kommer første kandidaten inn i garasjen. Stryk! :-# :x vedkommende kjørte A1 og låste bakhjulet ved brems i sving - direkte stryk og fikk ikkje kjøre i trafikk. Uff.. stakkar! Får ikkje mindre panikk nå og stresser virkelig! Det regner fortsatt ute. Kliss vått og ganske glatt merket eg under oppvarming.. yr.no kan ta seg en bolle! :evil Neste mann ut. Bestått. Neste er Tim, kommer inn igjen med et glis :prf og skal ut i trafikk kl 12. Neste mann på A1 består også men mener han rotet det til på krypkjøring, men han skal likevel også ut i trafikk kl 1230. Sistemann før det er min tur går ut og blir ute i ca 15 min. Kommer inn dryppende våt og veldig lei seg. Sensor vurderte hans push teknikk til å være for dårlig strøk direkte på unnamanøver.. æsj. nær nervesammenbrudd nå og det er min tur...

Eg går ut, blir møtt av sensor (eks politimannen blir min sensor) vi hilser med et fast håndtrykk og setter os ned og sensor fyller ut papirene. Etter at formalitetene er unnagjort får eg beskjed om å kontrollere bakbrems på sykkelen som mitt sikkerhetsspørsmål. Dette kan eg og sensor er godt fornøyd med mitt svar på oppgaven.
Kjenner meg litt lettere nå, for sensor er en særdeles oppegående kar og forklarer alt som skal skje i detalj og gir meg alle muligheter til å spørre og grave før vi setter igang. Så flott at en sensor kan være slik og alle de historiene om strenge, stumme og sure sensorer som eg har hørt om før er slett ikkje alltid riktig. :thumleft

Eg får spørsmål om det er noen av øvelsene eg kunne tenke meg å begynne med. Har ble det litt stillhet. Skal eg ta tyren med horna og bli ferdig med krypkjøring først eller gå på noe eg veit eg klarer. :-k Eg gikk for det første.. TABBE! Trilla sykkelen til start, perfekt. Pust... starta opp og la inn første gir. første, andre og tredje kjegle går helt fint men så roter eg det til ved fjerde. Foten går i bakken og eg må stoppe opp og f... meg trille litt tilbake for å komme meg inn igjen på rett spor. Når eg så starter opp igjen har eg glemt alt eg har lært om blikk og sittestilling og foten går nesten umiddelbart i bakken igjen og denne gangen følger sykkelen nesten med ned, men klarer å få den opp igjen før katastrofen inntreffer. Puh.. Stressa som en sau jaget av ulv får eg sjangla meg inn i "garasjen" og stopper på linja. Nå er eg så stressa at eg bommer totalt på 180 graders svingen og kjører UTTAFOR linja! :O sjangler meg tilbake til start og tenker at nå er løpet kjørt.. :sorry aldri noen gang har eg vært så nær å velte sykkelen, og det måtte selvsagt skje på oppkjøring. når eg så starter opp igjen for neste runde er eg nesten helt avslappet. håpet om perfekt oppkjøring er knust og neste runde går... feilfritt... :-k kanskje sensor fikk se at eg har en viss kontroll likevel..?
Neste øvelse er nødbrems fra 60km/t, sving og brems i sving. Alle disse går veldig bra. Er det noe eg har fått øvd skikkelig på privat med min egen zzr600 så er det disse øvelsene og de sitter bra. Tror også sensor fikk se at de har eg god kontroll på. Så var det unnamanøver da.. i 50km/t på kliss vått føre. Stresset stiger nok en gang opp på topp nivå. Eg forbanner yr.no enda engang før eg Setter i gang, når 50 og kaster meg fint ut i første manøver, men svinger for tidlig inn igjen og river med meg ytterste kjegle når eg sikter på utgangen. F... :sorry andre forsøk river eg ingenting, men føler at manøveren inn igjen mot utgangen blir for vid og svak. Nå er eg helt sikker på at eg er ferdig for dagen og i år og venter på at sensor skal ønske meg god tur hjem..
Han kommer mot meg og spør om eg har noe eg vil si om prestasjonene mine. Vel, han har jo sett alt, så en mening har han nok allerede gjort seg, så eg sier bare som sant er. "Så dårlig har eg aldri gjort krypkjøring før". han flirer litt og er enig i en noe svak prestasjon, men ber meg så å møte på trafikkstasjonen kl 13 for kjøring i trafikk..! :eh trodde nesten han kødda, men han tok meg i hånda og gikk der ifra. Hva i all dager gjorde eg bedre enn de to som strøk...!? :lol

To be continued..
Fortsetter med kjøring i trafikk
Sensors dom
egne betraktninger etter endt oppkjøring
Opplæring før oppkjøring
Sykkelen min

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Del 2 - kjøring i trafikk.

Fortsatt full av tanker om hvorfor eg passerte kjøregården. :scratch
kjørelærer kommer bort til meg og spør hvordan det gikk, og eg forklarer alt eg gjorde feil og at eg ikkje skjønner at eg fikk lov å fortsette oppkjøringa. Lærer bedyrer at eg helt sikkert bare var nervøs og at sensor antagelig har sett at eg gjør mye riktig selv om oppgavene ikkje ble utført helt etter boka." - det er helheten de ser på. Den kjeglekjøringa i krypfart teller lite. Selv om du ikkje behersker den 100%, betyr ikkje det at du er trafikkfarlig.." sier lærer. :prf
Jaja.. sitter fortsatt med en dårlig følelse og kjenner meg litt tom. :sorry
Klokka er 10.30. Det har sluttet å regne og yr.no sier det skal begynne å regne igjen sånn ca kl 11 og fortsette resten av dagen. :eh skikkelig plaskregn også. Tenker jo at det positive med det er jo at det sikkert er mindre fotgjengere ute å går i trafikken :crazy:
Eg har over 2 timer å slå ihjel før eg skal møte på trafikkstasjonen. Det løser eg med å sette meg i bilen og kjøre rundt i trafikken, boligfelt og alle mulige ruter eg kan tenke meg eg kan få på prøva. Tror eg skal greie meg fint på dette. Har trossalt kjørt bil i over 15 år og har jo en viss trafikkforståelse. Øyner et lite håp om at hvis eg klarer dette fint, så kanskje eg får lappen likevel..? :-)
Klokka 12.45 kjører eg mot trafikkstasjonen. For første gang idag har yr.no helt rett. - det plaskregner. :sk? Nervene bygger seg opp igjen kjenner eg, men ikkje på et såpass nivå som tidligere idag. I ei rundkjøring må eg stoppe for en motorsyklist med enda en etter seg. En lilla ER6.. dette ligna jo voldsomt på.. jepp! Det er Tim som er ute å kjører opp med sykkelen "min". Blir liggende bak dem hele veien til trafikkstasjonen. Tim ser ut til å klare seg fint.. :prf
Tim og sensor svinger inn på trafikkstasjonen når vi kommer dit - han er ferdig. Eg parkerer bilen et lite stykke unna der eg skal møte opp. Ut i plaskregnet og finner fram kjøreutstyret i bagasjerommet.
Eg møter opp utafor sensor kontor. Eg må stå ute i regnet og vente. Sykkelen min står utafor og Tim er inne hos sensor og får sin dom. Han har ikkje samme sensor som meg. Etter et par minutter kommer Tim ut igjen - bestått! :thumleft
Eg gratulerer Tim, som straks etter løpet mot bilen sin. Han skal hjem å :mc2

Tims sensor (eks kjørelæreren) kommer ut av kontoret og forteller at min sensor er ute med en kandidat og burde straks være tilbake.
Det står to sykler til utafor kontoret til sensor. én som eg vet tilhører Tims sensor og en annen som eg også tror tilhører en sensor. Hvorfor står det to sykler her?, tenker eg.. :scratch
Får ikkje tenkt så mykje på det før eg ser sensor komme tilbake med kandidaten og han sitter BAKPÅ sykkelen!!??!! :O :O
I all den tid eg har gått på kjøreskolen har det ALDRI vært tema å ha noen BAKPÅ sykkelen. Kjørelærer har også flere ganger beroliget meg med at sensor kjører bak på egen sykkel på oppkjøring. Å ha sensor BAKPÅ er det slutt på.. Stresset går i taket igjen! Dette vil eg ikkje. Har aldri hatt noen bakpå sykkelen før, og har overhodet ingen erfaring med det. Nå går det noen stygge tanker mot kjørelæreren min.. :bl3
Kandidaten som nå har hatt oppkjøring er like sjokka som meg. Heller ikkje han har vært igjennom denne opplæringa, men sensor sier at dette er en del av læreplanen og kjørelæreren har ikkje gjort jobben sin skikkelig om dette kom som en bombe.
Sensor går inn på kontoret med kandidaten, som etter 2 min kommer ut igjen. Stryk! Tredjemann av 6 som stryker idag.. Det må da være unormalt??
Nå har eg mest lyst å løpe min vei og er livredd for at eg må ha sensor som passasjer. :-# :x

Sensor kommer ut. Ber om å få hjelmen min og plasserer intercomen. Sensor snakker rolig om hva som skal skje og at eg skal prøve å late som om han ikkje er der. Eg skal kjøre som om eg er aleine. Sensor skal følge etter på egen sykkel! :yeyeye :bananas
Faller han for langt bak meg, er det hans problem og ikkje mitt. - kjør dit eg forteller deg og ikkje stopp med mindre eg sier du skal stoppe er sensors beskjed.
Daglig kontroll før start gjennomføres og vi kjører i vei. Til høyre ut fra trafikkstasjonen, er sensors første beskjed. De første minuttene går helt fint, 70 sone og et kjapt blikk på det digitale speedometeret viser 68. Må være godkjent det tenker eg og fortsetter slik til vi kommer til ei 60 sone. Slakker ned og legger meg i rett i underkant av 60. Sensor neste beskjed er ta av neste til venstre. Vi befinner oss i en bakke og eg gir litt gass for å holde farta. 6.gir er litt høyt i såpass lav fart merker eg men lar det gå slik. Så ser eg avkjøring mi til venstre - rett før en bakketopp. En ganske uoversiktlig og ekkel plass å krysse veien tenker eg og slakker heeelt ned før eg krysser veien. i mellomtida har en bil sneket seg helt opp i ræva til sensor ... :redface
Kommer nå inn i et boligfelt. Nesten umiddelbart etter at eg kommer inn her sier sensor at eg skal finne en plass å snu og kjøre ut igjen. Enkelt. Foran meg har eg en busstopp og snur enkelt og greit her. Skal nå ut igjen på hovedveien og fortsette videre. Dette er en skikkelig ekkel plass å kjøre ut og krysse veien, så nå nøler eg igjen og stopper helt opp før eg gir på og ut i veien. det går greit, men tenker at eg burde ha kommet igang fortere.. F... :sorry
Nå kjører vi et godt stykke med to felts flott motorsykkelvei. mykje svinger og eg tror eg får vist et godt sporvalg. Det er 70 sone og eg ligger noenlunde i den farta. Likevel registrere eg at sensor nok engang har fått en bil bak seg. Etterhvert kjører han forbi både meg og sensor. Kikker på Speedo og den viser fortsatt 68...
Etterhvert kjører vi av hovedveien og inn på et stykke med dårligere vei. Ett felt og 80sone. Her har eg vært én gang før og det var på langkjøring med kjørelærer! Svingene kommer tett, er smale og mange er lite oversiktlige. Farta blir derfor ganske lav, med teoriens " farta Skal være være slik at men kan stanse sikkert foran enhver påregnelig hindring" friskt i minnet. Derfor mener eg at eg kjører sakte, men sikkert nok her.
Etterhvert får eg beskjed om å snu, og kjøre tilbake til trafikkstasjonen. Finner et busstopp, snur og kjører tilbake. Resten av turen er mer eller mindre en reprise av det foregående. Lav fart på ett felts vei, tilbake til 70 sona og tilbake til trafikkstasjonen.. hele tida litt under eller i fartsgrensa. Ingen spesifikke hendelser hele veien tilbake.

Tilbake på trafikkstasjonen hopper vi av syklene og eg blir spurt om det er noe eg ønsker å si for å oppsummere.. :-k

To be continued.. :skriver
Fortsetter med sensors dom
Egne betraktninger
Sist redigert av Foggy den 09 sep 2017, 18:24, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av AJ »

:knegg
Artig lesning!

Velkommen som MCsiden blogger!
Ser fram til fortsettelsen :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Sir Limpalot »

Men så kom med resten av historien da! :ills
Ja og velkommen hit, forresten. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kjellv »

Venter også på oppdatering..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av kusa »

Ojj Ojj, resten av historien da?!?
Velkommen til forumet!

Sensors dom må jo bare være positiv etter dette referatet..
Sist redigert av kusa den 09 sep 2017, 20:02, redigert 1 gang totalt.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Oppdatert 2. Post. Det går sakte, men eg har mykje på hjertet! :lol

Takk for velkomst hilsner forresten! :vs

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes det høres ut som din oppkjøringsdag var litt kaotisk og veldig omstendelig?

Høres ut som du var nervøs for det du skulle gjennom, dette er vel ganske normalt.
Siste del av ditt skriveri del 2, helt typisk vil sensor ha deg opp i fart(80). Mon tro om dette ble kommentert?

Når det gjelder å ha passasjer, læreplanen sier at eleven skal under opplæring mestre å ha vekt/last på sykkelen tilsvarende sykkelens nyttelast. En passasjer er med andre ord kjekt. Nå har det blitt sånn at kjørelærere ikke gidder å sitte bakpå med elevene sine lenger. Dette er 70/30 sjanse for å komme borti. Selv hadde jeg en veldig dyktig kjørelærer som satt bakpå helt frem til langkjøringen, å få passasjer på oppkjøring skal ikke være noen overraskelse.
Jeg måtte mestre krypkjøringsøvelse, snuøvelsen i garasjen, samt bremseøvelsen med kjørelærer bakpå. Synes det var veldig nyttig. Man får i tillegg en god øvelse i å planlegge kjøring i veikryss og ved kryssing av vei.

Selv husker jeg min oppkjøringsdag som ganske grei. Møtte opp til tiden, kjørte en halvtime på plassen med kjørelærer, hilste på sensor, tok teknisk kontroll, vi tok kjøregårdsøvelsene, og dro rett ut på landeveien. Skal jeg tippe tidsforbruk tok hele opplegget med sensor ca. 40 minutter fra jeg startet teknisk kontroll til jeg sto med seddelen i handa.

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

FredrikE24 skrev: 09 sep 2017, 19:04 Jeg synes det høres ut som din oppkjøringsdag var litt kaotisk og veldig omstendelig?

Høres ut som du var nervøs for det du skulle gjennom, dette er vel ganske normalt.
Siste del av ditt skriveri del 2, helt typisk vil sensor ha deg opp i fart(80). Mon tro om dette ble kommentert?
Å jada. Det ble kommentert. :knegg Det kommer når eg etterhvert skriver videre.
Når det gjelder det å ha passasjer på oppkjøring så var det helt nytt for meg, og spesielt siden kjørelærer aldri har sagt at dette kan forekomme, snarere tvert imot, så har eg gjort mine tanker om det. Vil skrive litt om dette også :-)
Takk for titten så langt folkens. Morro at dere gidder å lese :thumleft

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Fsva »

Hehe, for en thriller! Dette var ganske spennende å lese :knegg

Honda blå
Innlegg: 5
Registrert: 03 sep 2017, 23:51
Motorsykkelen din: Honda VFR

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Honda blå »

Øy hvor blir det av resten ? morsom lesing og håper det gikk bra 😀

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Relax »

Får stadig vekk følelsen av at å ha en GOD kjørerlærer er vesentlig og at det er litt flaks og uflaks hvem man får ...
Det er synd siden dette betyr MYE for eleven,,,og at dette koster penger også ...

Det blir kanskje slik at eleven selv må finne ut alt man må igjennom og kontrollere selv om man har vært gjennom alt !? Ansvarlig for egen læring....
"Do the right thing"

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av BC45 »

Hei Foggy! Dette var jo en skikkelig mc-roman :D Jeg venter i spenning på neste kapittel :thumleft

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av KevinmsR6 »

Vi er flere som venter i spenning :) når kommer del 3?:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Foggy
Innlegg: 21
Registrert: 08 sep 2017, 08:57
Motorsykkelen din: 95- Kawasaki ZZR600

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.

Legg inn av Foggy »

Del 3 - sensors dom.

Fortsatt har eg en dårlig følelse. Kjøregården sitter fortsatt i bakhodet, og eg veit eg fekk mye trekk for en svak prestasjon der. Å stryke er eg mentalt forberedt på. :redface
Sensor spurte hvordan eg synes det gikk.. " la oss starte med kjøregården."
"Helt ærlig så har eg aldri gjort krypkjøring så dårlig. En god blanding av ekstra nervøsitet mtp at dette er oppkjøring og det faktum at eg kanskje ikkje er helt stødig på den øvelsen gjorde at eg tabba meg ut der. Men eg håper eg fikk vist at eg har lært teknikken på dette på min andre tur...? Også unnamanøver da, der også ble de jo gjort feil. Føler eg kanskje var litt for ivrig der på første tur og reiv ei kjegle. Men håper at eg fikk vist at eg kan teknikken..? De andre øvelsene synes eg gikk bra og som forventet."
Sensor ser litt mer alvorlig ut nå og sier "- egentlig strøk du i kjøregården" :[-(
Kjenner det begynner å boble i meg nå. Har sensor F... meg latt meg sitte på pinebenken i 3 helv..es timer når han egentlig allerede har strøket meg!? :evil
Sensor sier videre - " Å sette foten nedi iløpet av en krypkjøring er ikkje unormalt og slikt ser eg mellom fingrene, men når du tillegg holder på å velte sykkelen så forteller det meg at du ikkje helt vet hva du skal gjøre når du mister balansen. Videre var ikkje unnamnøveren god nok. Eg trur du kan det, men akkurat under denne øvelsen tror eg du mistet hodet og gjorde noen merkelige byks på sykkelen. Det var derfor du rev og ikkje fordi du var for ivrig.. unnamanøver er en såpass viktig øvelse å kunne at den SKAL sitte etter endt opplæring! :[-X de andre øvelsene var derimot glimrende gjennomført, Spesielt brems fra 60km/t gjorde du helt perfekt og kanskje til og med dagens beste!" :prf
Derfor ga eg deg en mulighet i trafikken, selv om eg ikkje burde..
Så spør sensor om hvordan eg synes det gikk i trafikken.
Helt greit synes eg. Kanskje litt treg å kjøre ut av kryss, men akkurat der vi kjørte inn i boligfeltet synes eg var en veldig ekkel plass å kjøre ut, så der nølte eg nok litt lenge.. ellers synes eg det gikk greit?
"Var det alt?" Spør sensor.
- Jaaa.. .:-k
"- Hvor mange kjøretimer har du hatt?", spør sensor
Eg har har tatt det obligatoriske + en dobbeltime svarer eg. Kjørelærer mener eg kjører godt nok til å stå førerprøven og derfor bestilte eg..
"Eg er ikkje fornøyd med prestasjonene dine i trafikken heller" sier sensor. :sorry
Ok. Sier eg. Kan eg spørre hva som var galt?
- absolutt, sier sensor." Men vi går inn på kontoret, vi er vel våte nok nå". :knegg
Har jo skjønt at det ikkje gikk veien nå. :sorry Har mest lyst å gå hjem. Er mentalt sliten og lyst til å gå å legge meg.
Vi setter oss ned inne på kontoret og sensor ber meg vente litt mens han fyller ut skjemaet sitt. Han skriver myyye.. :skriver
jeeezz.. Har eg gjort noe riktig i det hele tatt tenker eg.. :dontknow
Ok. Sier sensor. "Som du sikkert har skjønt så er dette en ikkje bestått førerprøve. Kjøregården gikk dårlig som sagt og i trafikken er eg ikkje overbevist. For det første gikk det for sakte. du legger deg under fartsgrensa. Og slakker for mye ned før svinger og Vi blir innhentet av biler to ganger av denne grunn. Videre syns eg du virker utrygg på sykkelen. (Akkurat dette har eg tenkt mykje på i ettertid og eg tror faktisk han har rett i dette, mer om det senere) Du nøler veldig ut av kryss og stopper nesten opp trafikken bak oss. Det er ikkje bra og bidrar ikkje til god flyt. Når vi så kom over på smalere vei og åtti sone, så bare understrekte du dette med å kjøre enda saktere. du virker ikkje trygg nok til å trene videre på egenhånd. Det du trenger min gode mann er mer trening. "
Han tar en pause og ser på meg, som antagelig er helt grå i ansiktet :sorry
Nå må du ikkje bli helt motløs. det var mye feil her, men du gjør mye riktig også. Plassering og sporvalg er blant annet spot on, selv om det gikk sakte. Du handlet også helt riktig når vi ble forbikjørt.
Ta deg noen timer til og ta med deg kritikken, så tenker eg du klarer dette neste gang :roll

Sensor tar meg i hånda og ønsker meg god tur hjem. :vs
På vei til bilen med hjelmen i hånda og nesa pekende i asfalten. Kjenner meg helt tom igjen. Var ganske forberedt på å stryke, men etter kritikken har eg en følelse av å være helt talentløs og all trening har vært helt poengløst. Har mest lyst til å legge mc drømmen på hylla. Alt for mye å eg trenger å bli bedre på... satt meg i bilen og dro hjem. :sorry
Sender en SMS til kjørelærer om at det ikkje gikk veien og at sykkelen er klar til henting utafor sensors kontor. Får til svar at "det var synd. Men dette ordner vi. Eg synes du er god nok". Lite hjelp i det tenker eg, men orker ikkje å svare.

SÅ det var det. Dette er nå 5 dager siden og eg har fått tid til reflektere over hva som har gått galt og hvorfor. Dette vil eg skrive litt om senere.

To be continued..

Svar