2018 Fiesta.

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

2018 Fiesta.

Legg inn av mekkern »

Siden jeg er blitt litt lei av å ligge under gamle biler så gjør jeg et forsøk med en NY bil..
siden bror min har hatt god erfaring med de senere modeller av Fiesta så gjør jeg et forsøk på en 2018modell
Ford Fiesta ST-Line med "alt" av utstyr...
B&O stereo åpningsbart glasstak førerstøttesystemer i "huet og ræva" og ikke i "sølv metallick"..
men slik farge og motor..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av mekkern »

Første kjøretur hjem virket lovende.
stramt og presist understell og gode bremser.sittekomforten med lange ben er bra og den er rimlig romslig inni til en gang å ha vært småbil-hadde en 2000modell for en del år siden og den var litt klaustrofobisk i forhold til dagens modell.
bra lyd i stereoen også.
ingen racerbil men trekker veldig jevnt fra 15-1600 og opp til rundt 6000...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av Rune75 »

Gratulerer med fin og ny bil. Godt å se at noen velger bil utifra egne behov og preferanser, og ikke for å imponere naboen. Fått mye skryt av motorjournalister den bilen der.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 10 okt 2017, 18:16 Siden jeg er blitt litt lei av å ligge under gamle biler så gjør jeg et forsøk med en NY bil..
siden bror min har hatt god erfaring med de senere modeller av Fiesta så gjør jeg et forsøk på en 2018modell
Ford Fiesta ST-Line med "alt" av utstyr...
B&O stereo åpningsbart glasstak førerstøttesystemer i "huet og ræva" og ikke i "sølv metallick"..
men slik farge og motor..
Fin bil. Høres ut som den lager koselige lyder også.
Men, det liknet ikke på norsk terreng. Hvilke områder kjørte du i, om det var din bil da..?
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av mekkern »

gsx750_80 skrev: 10 okt 2017, 22:52
Fin bil. Høres ut som den lager koselige lyder også.
Men, det liknet ikke på norsk terreng. Hvilke områder kjørte du i, om det var din bil da..?
Nei dette var noe jeg fant på nettet..
litt pussig mikrofonlyd synes jeg da en ikke hører motoren så godt i bilen.

Har ikke rullet mer enn 32 km ennå- skal ha et par dager fri og "bli kjent" med bilen, forhåpentligvis med oppholdsvær..
Men virker "spennende" så langt.
testet med folk i baksetet og det gikk forbausende bra...
og de har laget en genial ting på dørene: automatiske kantbeskyttere som popper ut når du lukker opp dørene.
ikke at jeg "trenger det" ,men hadde alle hatt det så ville det minsket problemet med "handlesenterbulker"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer med ny bil mekkern :)

Hvis du vil ta vare på den slik at du gjør livet enklere for deg selv vedrørende bilvask etter vinteren så burde du få polert og beskyttet lakken så fort som mulig før veisaltet og vinteren setter inn. :)

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av Greenone »

mekkern skrev: 11 okt 2017, 08:48 og de har laget en genial ting på dørene: automatiske kantbeskyttere som popper ut når du lukker opp dørene.
ikke at jeg "trenger det" ,men hadde alle hatt det så ville det minsket problemet med "handlesenterbulker"
Det er fordi du har kjøpt deg en konebil. :lol

Sorry, jeg bare måtte...den lå for enkelt til :D
Men seriøst, kjerra er sprek den, har sansen for Fords ST modeller selv. Gratulerer med ny bil! :thumleft
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av Bjerknez »

Greenone skrev: 11 okt 2017, 09:27
mekkern skrev: 11 okt 2017, 08:48 og de har laget en genial ting på dørene: automatiske kantbeskyttere som popper ut når du lukker opp dørene.
ikke at jeg "trenger det" ,men hadde alle hatt det så ville det minsket problemet med "handlesenterbulker"
Det er fordi du har kjøpt deg en konebil. :lol

Sorry, jeg bare måtte...den lå for enkelt til :D
Men seriøst, kjerra er sprek den, har sansen for Fords ST modeller selv. Gratulerer med ny bil! :thumleft
Haha... du kom meg i forkjøpet med den! :lol

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av mekkern »

Klart jeg har handlet konebil-kan jo kjøre lit "drag" ala Jan-thomas....
Har jo god kontakt med min feminine side må vite... :crazy:

Eller så trenger jeg ikke penisforlenger....... :P

Bjerknez:
denne skal få stellet sitt titt og ofte og en skikkelig runde straks- før saltfaen....
har handlet ny Ht og skumlanse-skal hanke inn noe god såpe og ok voks og legger et lag med Sholl neo innimellom ved vask.
Anbefaling på såpe og "lettjobbet" voks for mørk metalic?

Men haster jo ikke -jeg har gamle diesel Jeepen også så...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 okt 2017, 10:01 Klart jeg har handlet konebil-kan jo kjøre lit "drag" ala Jan-thomas....
Har jo god kontakt med min feminine side må vite... :crazy:

Eller så trenger jeg ikke penisforlenger....... :P

Bjerknez:
denne skal få stellet sitt titt og ofte og en skikkelig runde straks- før saltfaen....
har handlet ny Ht og skumlanse-skal hanke inn noe god såpe og ok voks og legger et lag med Sholl neo innimellom ved vask.
Anbefaling på såpe og "lettjobbet" voks for mørk metalic?

Men haster jo ikke -jeg har gamle diesel Jeepen også så...
Chemical Guys Citrus Wash and Gloss er en veldig god såpe. Skummer også bra i skumlanse/skumkanon. Scholl Neo er bra, men kanskje ikek egnet som vinterbeskyttelse. Jeg vil anbefale deg å teste ut Collinite #845. Dette er en sealer og en av de med best holdbarhet for en uhyre hyggelig pris. Den er lett og legge og lett og buffe av.

Kjøp også mikrofiberkluter for avbuffing av voks og noen gode påføringspads.

Husk at selv om bilen er helt ny så er ikke lakken perfekt av den grunn. Snarere tvert i mot. Så sant ikke de på Ford har tatt en "hurtigpolering" av bilen før levering. Den har uansett svært lite for seg. Mest for at bilen skal se blank og fin ut når du henter den.

Så jeg anbefaler en ett-stegs polering/rubbing før du legger noe voks/beskyttelse på bilen. Jeg anbefaler Scholl S17+ på orange Uber pads. Bruk en oscilerende poleringsmaskin hvis du ikke er inne i polerings "gamet". :thumleft

Alt dette tror jeg du får hos Scandicshine.no eller hos Bilpleiekongen.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av mekkern »

Takk for tipsene. :thumleft
Tror det bare blir skikkelig vask og voks/sealer nå og en "kosestund" på vårparten med skikkelig "rubb&wax" for det blir nok litt scratchs i løpet av vinteren er jeg redd...en god barriere mot gørra er det viktigste før saltet tror jeg...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, jeg er ganske nazi når det kommer til slikt (eller har vært vertfall) så det blir nok uansett feil og spørre meg om hva som er "nødvendig" før en skal kjøre flere måneder i saltlake, men alt er bedre enn ingenting.

Sørg for en god sealer i det minste. Colinite #845 er veldig bra, men ikke forvent deg like lang beskyttelse som produsenten lover. Jeg vil si du får ca. 3 måneder med god beskyttelse, hvis du ligger unna harde kjemikalier og børstevask etc. Spyl av bilen gjevnlig med høytrykk med såpe og la den være ellers frem til laken er borte og du kan sette i gang med vårvasken :)

Brukeravatar
JohnsenCarspa
Innlegg: 18
Registrert: 16 sep 2017, 08:43
Motorsykkelen din: Ducati?
Sted: Sarpsborg

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av JohnsenCarspa »

Kjør på med en god vask og legg en god forsegling. Så sparer du deg selv for litt hodebry igjennom vinteren.
Feks Master sealant fra Polishangel. Utrolig enkel å legge og den bør holde fint igjennom vinteren :)
Du får også veldig mange påføringer ut av en flaske.
http://scandicshine.no/index.php?route= ... er+sealant

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 2018 Fiesta.

Legg inn av mekkern »

Forøvrig har bilen ennå ikke rundet 300 mil..
men kan foreløpig meddele at bilen blir sprekere og sprekere.. den var litt "dau" opp til ca 150 mil (elektronisk dempet?)

god å kjøre-stram i oppsettet og direkte på styringa-dritartig med 17"felgene..
En ulempe er saltsøl og siden på bilen i kombinasjon med fargen.

vurderer faktisk et "kit" fra England som øker effekten til 205HK...men den går jo bra allerede også... :roll
får se til sommeren om jeg ruller en tur over.. så kan de jo montere det og fixe ECU i samme slengen... :-J

men i rom"hjula" så skal den gamle diesel jeepèn til pærs i terrenget sammen med en gjeng.. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar