xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Har bestemt meg for å beholde BMW’en. Så det er ikke noe å bekymre seg for lenger Bilde men nå tror jeg jaggu den er parkert for vinteren. Jeg bestilte nemlig en bil i desember i fjor, og den fikk jeg endelig levert nå før helga. Og dieseldyret solgte jeg for et par uker siden. Nå er det kun elektrisitet som gjelder! Var på en liten tur i helga, på 500 km. Det holdt med to hurtigladinger på 25 minutter hver, og NOK 65,-/stk, samt én gratis lading over natt på kommunal lader. Kaching!

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Hyundai faktisk....

Det jeg ikke liker med EL-biler er at dem ligner på en EL-bil. Er nok en fase som fades ut dette muligens. Vi har selv bestillt E-Golf og rekkevidden er muligens ikke på høyde med japaneren, men Golf er uansett en mer gledelig bil og eie tror jeg. Så lenge et EL-bil eierskap kan kalles "gledelig" :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:Hyundai faktisk....

Det jeg ikke liker med EL-biler er at dem ligner på en EL-bil. Er nok en fase som fades ut dette muligens. Vi har selv bestillt E-Golf og rekkevidden er muligens ikke på høyde med japaneren, men Golf er uansett en mer gledelig bil og eie tror jeg. Så lenge et EL-bil eierskap kan kalles "gledelig" :)
Denne bilen har fått så gode omtaler, og den står virkelig til forventningene. Den er en utstyrsbombe og har veldig gode garantier.
e-Golf er for liten for oss, men sikkert en god bil å kjøre. Synes de ser veldig trauste ut, men det er jo bare hva jeg synes :-)
Elbil-eierskap er gledelig på alle mulige måter, spør du meg. Bilen er god å kjøre, føles veldig kvikk. Jeg kjører på gratis strøm fra Oslo kommune. Service og vedlikehold er minimalt og ikke minst veldig rimelig. 8 år garanti på batteriet, 12 år rustgaranti osv osv.. men jeg bytter den nok ut etter 2-3 år med noe litt større.
Grattis med e-Golfen da! :-D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 11 okt 2017, 08:39
Bjerknez skrev:Hyundai faktisk....

Det jeg ikke liker med EL-biler er at dem ligner på en EL-bil. Er nok en fase som fades ut dette muligens. Vi har selv bestillt E-Golf og rekkevidden er muligens ikke på høyde med japaneren, men Golf er uansett en mer gledelig bil og eie tror jeg. Så lenge et EL-bil eierskap kan kalles "gledelig" :)
Denne bilen har fått så gode omtaler, og den står virkelig til forventningene. Den er en utstyrsbombe og har veldig gode garantier.
e-Golf er for liten for oss, men sikkert en god bil å kjøre. Synes de ser veldig trauste ut, men det er jo bare hva jeg synes :-)
Elbil-eierskap er gledelig på alle mulige måter, spør du meg. Bilen er god å kjøre, føles veldig kvikk. Jeg kjører på gratis strøm fra Oslo kommune. Service og vedlikehold er minimalt og ikke minst veldig rimelig. 8 år garanti på batteriet, 12 år rustgaranti osv osv.. men jeg bytter den nok ut etter 2-3 år med noe litt større.
Grattis med e-Golfen da! :-D
Hehe, takk for det. Er nok kjærringa sin bil dette, men av de tre bilene jeg har kjørt (EL-biler) så likte jeg definitivt E-golfen best. Nissan Leaf føltes fullstendig upersonlig og helt feil, e-UP blir for liten og e-Golf var definitivt det rette valger her. Har hørt mange gode omtaler om Hyundai'en jeg også, men det holder liksom ikke når man ikke tåler synet av japsebiler :lol

Etter å ha eid både relativt godt motoriserte Mercedese og Audier opp gjennom samt at jeg de siste årene har kjørt motorsykkel så bli en elbil aldri "kvikk" i mine øyne. Men ja, den er hakket kvikkere enn vanlige biler opp til 80km/t, men over 80 så flater det ut og morroa forsvinner i takt med strømforbruket, hehe.

Men til vårt bruk holder den i massevis. :thumleft

EDIT:
Tesla er nok noe helt annet, men den har jeg aldri kjørt og kommer heller aldri til å gi opp mot en mill for et stort batteri. :roll

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Hyundai er i Sør-Korea
Sammenligner ikke med MC. Det er veldig kvikke biler, sammenlignet med tilsvarende «normale» biler, uten å dra inn de sterkeste tyske bilene
Jeg hadde ikke trua på elbil tidligere jeg heller. Men det er en veldig kul følelse å kjøre elbil. Den lydløse kontante kraftoverføringen er veldig morsom!
Og prislappen og driftskostnadene gjør det virkelig verdt det for meg. Kan kjøre helt uanfektet rundt i Oslo, enn så lenge.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 11 okt 2017, 09:18 Hyundai er i Sør-Korea Bilde
Sammenligner ikke med MC. Det er veldig kvikke biler, sammenlignet med tilsvarende «normale» biler, uten å dra inn de sterkeste tyske bilene Bilde
Jeg hadde ikke trua på elbil tidligere jeg heller. Men det er en veldig kul følelse å kjøre elbil. Den lydløse kontante kraftoverføringen er veldig morsom!
Og prislappen og driftskostnadene gjør det virkelig verdt det for meg. Kan kjøre helt uanfektet rundt i Oslo, enn så lenge.
Missforstå meg rett. Jeg har også litt sansen for el-bil. Stille og rolig, responsen er kontant i forhold til en sur automat og man slipper så klart bensin/dieselfylling. Man blir hindret når det kommer til lengre turer, men umulig er det vel ikke.

EL-bil er fortsatt ikke førstevalget mitt hvis jeg skulle hatt en bil "for meg selv", men jeg føler jeg er på gli...

Når det gjelder Golf så likte jeg godt det "active displayet" man får som tilleggsutstyr. Der speedometeret etc. befinner seg er det ingen analoge målere. Området består kun av en stor LCD/TFT skjerm som kan programmeres som man vil. I tillegg har man en 12 tommers skjerm midt i bilen som reagerer på håndbevegelse etc. Litt artig å lejke med gor en som meg, men etter noen uker med vinterdvale så blir jeg nok lei det også. Dessuten så er det kjærringa som stort sett kommer til å kjøre den uansett. :redface


xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Ja displayet i e-Golfen er rått. Bestilte dere med adaptive lykter også? Veldig flott bil, ingen tvil!
Hyundaien har også helt digitalt dashbord, men det er litt enklere enn VW sitt. Men jeg får også GPS og forskjellig info inn i der.
Jeg har også en slags semi-autopilot. Så bilen styrer selv innenfor fila du kjører i, har adaptiv cruisekontroll helt ned til 0km/h. Så den kjører selv i køen til og fra jobb, stopper og starter selv etc når køen gjør det. Varme i rattet, og generelt varm bil på ett minutt om morgenen, takket være varmepumpa. Apple CarPlay osv osv..den har det meste.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Stian87 »

Glad jeg flyttet ut av Oslo slik at jeg slipper å betale skatt til hippie-bilene! Ikke det at jeg har verdens mest spennende bil, men fikk overtalt kona til å dytte inn litt mer motor :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 11 okt 2017, 09:54 Ja displayet i e-Golfen er rått. Bestilte dere med adaptive lykter også? Veldig flott bil, ingen tvil!
Hyundaien har også helt digitalt dashbord, men det er litt enklere enn VW sitt. Men jeg får også GPS og forskjellig info inn i der.
Jeg har også en slags semi-autopilot. Så bilen styrer selv innenfor fila du kjører i, har adaptiv cruisekontroll helt ned til 0km/h. Så den kjører selv i køen til og fra jobb, stopper og starter selv etc når køen gjør det. Varme i rattet, og generelt varm bil på ett minutt om morgenen, takket være varmepumpa. Apple CarPlay osv osv..den har det meste.
Det derre med lane assist og autopilot er noe som strengt tatt er en overflødig greie synes jeg (usikker på om Golfen har det forøvrig...?). Med rekkevidden til en EL-bil så tror jeg man får strekt på beina tidsnok uansett. Man bør jo vurdere en opplading etter rundt 15-20 mil og da har man jo knapt passert Oslo, hehe.

Adaptiv cruisekontroll har jeg testet og det fungerer kun helt greit. I svinger så ser den ikke bilen forran og da drar den på. Vertfall gjør bilen til far min det... Føler det mest er en gimmick egentlig. Men varm bil på 1 minutt hørs digg ut :thumleft

Hvor lang tid tar det egentlig for at en el-bil blir varm i forhold til en bensin/diesel bil? Noen som vet?

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 11 okt 2017, 16:29
xyvind skrev: 11 okt 2017, 09:54 Ja displayet i e-Golfen er rått. Bestilte dere med adaptive lykter også? Veldig flott bil, ingen tvil!
Hyundaien har også helt digitalt dashbord, men det er litt enklere enn VW sitt. Men jeg får også GPS og forskjellig info inn i der.
Jeg har også en slags semi-autopilot. Så bilen styrer selv innenfor fila du kjører i, har adaptiv cruisekontroll helt ned til 0km/h. Så den kjører selv i køen til og fra jobb, stopper og starter selv etc når køen gjør det. Varme i rattet, og generelt varm bil på ett minutt om morgenen, takket være varmepumpa. Apple CarPlay osv osv..den har det meste.

Hvor lang tid tar det egentlig for at en el-bil blir varm i forhold til en bensin/diesel bil? Noen som vet?
Kjørt elbil i 3 år, aldri skrapet ruta. 15 min med forvarming via. app og setene er varme og rutene er fri for rim/snø :twothumbs:

Edit: ta en titt på: https://www.youtube.com/watch?v=cvk18vx-nrY

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Ho ho! Nå er værste vinterdepresjonen over for min del, og vi er på rette sida av kalenderen igjen. Jeg har overhodet ikke fulgt med her siden siste innlegg, men nå er jeg i gang med å muligens planlegge en tur nedover kontinentet til sommeren, og det er mye jeg lurer på i den sammenhengen, så det blir nok litt skriblerier her utover våren. Ønsker alle et godt nytt år også sees vi på veien om ikke lenge! :-)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Lurer på om jeg skal gå nedi garasjen og starte bimmern, eller ikke? Det er kanskje unødvendig å kødde med PMS'en på den måten.. :sk?
Blir ikke noe kjøring her i Oslo riktig enda allikevel. Nå har den stått parkert siden 5. oktober, sånn cirka.
Kan vi ikke få noen skikkelige varmegrader snart slik at all is og snø forsvinner? Kunne hatt en uke med masse regn og flom og fått vaska de gatene skikkelig i samme slengen ;)

Jeg hadde tenkt meg nedover kontinentet i sommer. Men etter å ha sett en del på kartet og tenkt litt mer på det her, så er jeg jammen ikke sikker om jeg "orker" å kjøre så langt. Sverige, Danmark og Tyskland er en veldig drøy etappe før man kommer seg opp i fjellene rundt Sveits og Italia. Jeg har bare en uke til rådighet også, så jeg tror jeg skal vente med denne turen til en sommer der jeg har bedre tid. Tenker at jeg i stedet skal pakke opp med telt og primus og ta meg en koselig tur her i Norge og prøve å campe litt i villmarka eller noe. Norge kan by på fjell og fjorder og interessante veier, og det i umiddelbar nærhet :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 02 apr 2018, 13:28 Lurer på om jeg skal gå nedi garasjen og starte bimmern, eller ikke? Det er kanskje unødvendig å kødde med PMS'en på den måten.. :sk?
Blir ikke noe kjøring her i Oslo riktig enda allikevel. Nå har den stått parkert siden 5. oktober, sånn cirka.
Kan vi ikke få noen skikkelige varmegrader snart slik at all is og snø forsvinner? Kunne hatt en uke med masse regn og flom og fått vaska de gatene skikkelig i samme slengen ;)

Jeg hadde tenkt meg nedover kontinentet i sommer. Men etter å ha sett en del på kartet og tenkt litt mer på det her, så er jeg jammen ikke sikker om jeg "orker" å kjøre så langt. Sverige, Danmark og Tyskland er en veldig drøy etappe før man kommer seg opp i fjellene rundt Sveits og Italia. Jeg har bare en uke til rådighet også, så jeg tror jeg skal vente med denne turen til en sommer der jeg har bedre tid. Tenker at jeg i stedet skal pakke opp med telt og primus og ta meg en koselig tur her i Norge og prøve å campe litt i villmarka eller noe. Norge kan by på fjell og fjorder og interessante veier, og det i umiddelbar nærhet :thumleft
Det med villmarkscamping i Norge høres fristende ut xyvind :vs
Jeg er vel ikke noe utpreget teltmenneske, men jeg liker tanken på og "leke Lars Monsen", selv om jeg vet at det er mere ork enn det ser ut som når du proffe breier seg ut på tv'en.

Men snakker vi leie av hytte, så høres definitivt dette ut som noe jeg kunne slengt meg med på. Greit å få seg en dusj og leie av en simpel hytte koster jo ikke all verden heller. Man slipper også og overlesse bimmern med unødige mengder med campinutstyr. :redface

For så vidt jeg vet så har du den gamle modellen? Kanskje ikke lurt og lesse for mye på den. Den begynner jo å dra på årene nå :knegg

Men fra spøk til revolver... min sykkel får jeg nok ikke hentet før i juni måned uansett og tempoen tar jeg nok ikke med på noe slikt. Det blir nok litt kjipern for deg hvis du skal klare og holde min hastighet på en slik :lol

Jeg har lenge hatt en bitteliten drøm om å kjøre i retning Lofoten på MC ryggen. Altså ikke lengst mulige etapper og fortest mulig opp, men for turen sin skyld. Leie hytte, grille i solnedgangen, ta noen pils og bare nyte den norske naturen på sitt beste...

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Stian87 »

xyvind skrev: 02 apr 2018, 13:28 Lurer på om jeg skal gå nedi garasjen og starte bimmern, eller ikke? Det er kanskje unødvendig å kødde med PMS'en på den måten.. :sk?
Blir ikke noe kjøring her i Oslo riktig enda allikevel. Nå har den stått parkert siden 5. oktober, sånn cirka.
Kan vi ikke få noen skikkelige varmegrader snart slik at all is og snø forsvinner? Kunne hatt en uke med masse regn og flom og fått vaska de gatene skikkelig i samme slengen ;)

Jeg hadde tenkt meg nedover kontinentet i sommer. Men etter å ha sett en del på kartet og tenkt litt mer på det her, så er jeg jammen ikke sikker om jeg "orker" å kjøre så langt. Sverige, Danmark og Tyskland er en veldig drøy etappe før man kommer seg opp i fjellene rundt Sveits og Italia. Jeg har bare en uke til rådighet også, så jeg tror jeg skal vente med denne turen til en sommer der jeg har bedre tid. Tenker at jeg i stedet skal pakke opp med telt og primus og ta meg en koselig tur her i Norge og prøve å campe litt i villmarka eller noe. Norge kan by på fjell og fjorder og interessante veier, og det i umiddelbar nærhet :thumleft
Har du hatt den på vedlikeholdslader? Klibrer i hendene etter å starte selv, ser en noen motorsykler her og der ute nå. Desverre er oppkjørselen min islagt for øyeblikket med fem cm tjukk is. Har hakket en liten renne til biken, men venter nok en uke eller to til.

Høres gøy ut med en norgestur, skulle gjerne vært med på det. Tror desverre jeg må nøye meg med en og annen kveldstur. Kanskje en dagstur en gang i blant.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev: Det med villmarkscamping i Norge høres fristende ut xyvind :vs
Jeg er vel ikke noe utpreget teltmenneske, men jeg liker tanken på og "leke Lars Monsen", selv om jeg vet at det er mere ork enn det ser ut som når du proffe breier seg ut på tv'en.

Men snakker vi leie av hytte, så høres definitivt dette ut som noe jeg kunne slengt meg med på. Greit å få seg en dusj og leie av en simpel hytte koster jo ikke all verden heller. Man slipper også og overlesse bimmern med unødige mengder med campinutstyr. :redface

For så vidt jeg vet så har du den gamle modellen? Kanskje ikke lurt og lesse for mye på den. Den begynner jo å dra på årene nå :knegg

Men fra spøk til revolver... min sykkel får jeg nok ikke hentet før i juni måned uansett og tempoen tar jeg nok ikke med på noe slikt. Det blir nok litt kjipern for deg hvis du skal klare og holde min hastighet på en slik :lol

Jeg har lenge hatt en bitteliten drøm om å kjøre i retning Lofoten på MC ryggen. Altså ikke lengst mulige etapper og fortest mulig opp, men for turen sin skyld. Leie hytte, grille i solnedgangen, ta noen pils og bare nyte den norske naturen på sitt beste...
Men jeg liker å overlesse bimmern, og ha alt jeg trenger, og enda litt til, med meg på tur. Slå camp med teltet ved forskjellige vann, kanskje prøve fiskelykken, lage noe godt å spise på primusen. Null stress i joggedress, bare slappe av. Jeg kjøper meg heller en hammock med tarp enn å bruke penger på hytteleie.. Er ikke noe villmarksmenneske jeg heller, men jeg dras mot det, og har lyst til å gjøre sånne ting. Har sovet i telt flere ganger på bilferie i Europa, og jeg elsker sånt, av en eller annen grunn :-)
Bilde

Så jeg ser vel helst for meg at det blir en solotur, dette her. Jeg vet ikke enda. Trenger å komme meg litt vekk fra unger og skrik og skrål jeg vettu :-) så å dele hytte med en annen kar, og ligge og høre på snorking og prompelyder i en uke, det er ikke hva jeg er ute etter :-)

Lofoten er sikkert fint, men jeg skal ikke så langt nord i år i hvert fall. Har lyst til å ha en natt under åpen himmel i Hessdalen, blant annet Bilde Hehe..
Stian87 skrev:Har du hatt den på vedlikeholdslader? Klibrer i hendene etter å starte selv, ser en noen motorsykler her og der ute nå. Desverre er oppkjørselen min islagt for øyeblikket med fem cm tjukk is. Har hakket en liten renne til biken, men venter nok en uke eller to til.

Høres gøy ut med en norgestur, skulle gjerne vært med på det. Tror desverre jeg må nøye meg med en og annen kveldstur. Kanskje en dagstur en gang i blant.
Jeg har ikke vedlikeholdslader. Håper den starter. Er vel ingen grunn for at den ikke skal starte egentlig. Men gjør den ikke det, så må jeg kjøpe lader.

Ligger tjukk is utenfor garasjen og ut mot veien her også. Og det er mer eller mindre uaktuelt å kjøre rundt på de salte veiene før det har vært et par regnskyll, evt at de har vasket og feid veiene her i byen. Men det er ikke lenge til nå!

Låst