Jeg er IKKE enig i at dette er så lurt av syklistene. Jeg har også forstått at dette er bakgrunnen for at de sykler to i bredden så fort de er 2 stykker. Og de gjør det jo ikke bare i svinger men absolutt overalt, hele tiden.spidair skrev:Har en del bekjente som sykler langs vei og forklaringen deres for hvorfor de kjører to og to, og noen ganger tre og fire, i bredden der det er svingete og uoversiktlig er for å hindre trafikk i samme felt fra å kjøre forbi dem... For de vet utmerket godt hvor den bilen kommer til å kjøre hvis han plutselig må svinge vekk fra møtende trafikk... Så det er faktisk av sikkerhet de gjør det, ikke for å være idioter... I følge veitrafikk lover er det altså IKKE lov å sykle flere i bredden... Så de har ikke lov til det, men de (syklistene) gjør det av egen dårlige erfaring på området, da enkelte bilister blir så inn i granskauen irriterte på syklister at de gjør irrasjonelle ting for å komme seg forbi, og driter i at det er folk som ikke har annet enn litt isopor på toppetasjen til beskyttelse mot irrasjonaliteten om det skulle gå galt....
Så jeg er enig med dem i akkurat dette, skjønt jeg ofte lurer på hvorfor de på død og liv MÅ ut å sykle når det er aller mest trafikk...
Det som logisk taler imot er:
1) Det heter seg at en skal passere i veltebredde til syklisten. Det kan bli umulig, når ytre syklist vil få hodet over i motgående ved en velt.
2) De tenker heller ikke på at motorsykkel på midtlinje fint kan passere dem i sikker avstand, når de er en og en i bredden. De skaper m.a.o. en farligere situasjon for seg selv og overser totalt motorsyklistene.
3) Ligger de 2-4 i bredden på en vei med 80-sone, rundt en blind sving så er det oppskriften på en ulykke som venter å skje. Det hjelper dem ikke å rope "Vi hadde rett!" fra sykehussengen... (Like lite som det hjelper oss på MC å "stå på krava" i møte med bil som bryter reglene...)
Selv pleier jeg å blinke ut og kjøre helt over i motgående om det så bare er for å passere en enslig syklist - nettopp for å prøve å myke opp frontene. Men det skal ikke underslås at jeg av og til blir rimelig irritert på de som demonstrativt sinker trafikken ved å ligge flere i bredden på 70-/80-sone vei med flott gangvei ved siden av... Når syklistene ikke viser hensyn, så blir det fristende å svare med samme mynt.
Til slutt har vi jo politikerne som sover i timen da. Det bygges og planlegges fortsatt nye gang-/sykkelveier etter gammel type, som syklistene skyr som pesten. Bredere vei med sykkelfelt på hver side, hadde sånn sett vært 10x bedre og hadde fjernet mye av problematikken.