Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Fantastiskt! Det var nåt sånt jag tänkte mig. Slippa 2 skruvar som ställer till det. Den sitter lite dumt till. Svår att komma åt på dom 2 innersta men har lagat mig en provisorisk bensintank idag. Liten å lika lite snygg kylarrensflaska uppochner, med bensinslang och tut från ett aggregat.

Viktigaste är att jag kan slippa ha tanken på och mer spelrum :)

Väntar på en sån där ”tank-liner-pakke”, tanken läker inte men så vet jag att den är ren och tät många år till efteråt :)

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Har stoppat upp lite här. Fann ut att oxå pilotjets oxå måste uppgraderas. Hade nog aldrig fått en tomgång som var levlig annars.

Visade sig att main får man nästan t o m köpt i lokala matbutiken men pilots var beställningsvara från staterna :eh

Var en del tidsförbruk på att få upp tomgångsdyserna, modifiserade en skruvmejsel och värme så kom dom :twothumbs:

Det är en fröjd att mecka på gamla cyklar. Kvalitet rätt igenom på allt av matrial!

Så nu är status:
Main org 115 nya 125
Pilot org 40 nya 45
Main needle 1 hack högre
Individuella sportfilter
4-2 system, antingen rätta rör eller 2 snygg potter utan muffler.

Så medans dessa är i posten använde jag gårdagen till denna grovtvätt av cykeln. Har inte sett fram emot den. Cykeln har gått i 2-3 år med oljeläcka från toppen...det gick 4 liter varmavfettning och ett hink med utstyr innan det såg ok ut. Från topp till tå var det gammal olja å smuts. Fattar inte hur förra ägare har kunnat låta det gå så långt??

Kommer slänga på insugsgummin idag, det mesta av elektroniken är märkt. Får lixom inte gjort nåt förrän 1:a provstarten är gjord. Får se om jag kanske monterar på allt orginalt för å testa.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Nickelilltroll den 19 okt 2017, 19:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

👍

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Dynatek nya coils med tändkablar monterade idag. Ska visst vara mindre strömsvinn och mer lättstartad cykel med dessa. Är inte brytare på min cykel men en cdibox så det bör räcka.

Blev lite osäker på om dessa nya coils ska ha mer ström på nåt sätt? Följde med en väldigt kortfattad installationsskrift. Youtube är svårt att tillförlita sig på. Ser att andra som kopplat 12 volt via ett relä, via startknappen och rätt på coilen..(?!?)

Jag återanvände de 4 kablar som satt där från förr, på dom gamla coilarna, 2 till varje coil. Nya kabelskor å krympsstrumpa över....Men kändes bara för enkelt. Det är ett tomt hål på ena sidotappen av de nya coilarna. Någon som har en tanke? Följde inte med mer ledning/reläer eller annat....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

Har du kjøpt coiler som er til din type tenning (cdi) ?

Det ekstra hullet er fordi coilen skal kunne passe til flere modeller og dermed ha flere festemuligheter.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Har köpt dessa coiler från en egen Suzuki-sida på nett. Fann både årsmodell och rätt modell. Räknar med att det är riktigt. Tänkte att det 3:e hålet var en alternativ fästpunkt mot fler cyklar.

Det jag sett på youtube är hemma-byggen och inget som är patenterat på nåt sätt. Klar över fuktionen till coilerna, menar bara att dom skulle kräva mer ström på nåt sätt?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

Nickelilltroll skrev: 19 okt 2017, 19:00 Har köpt dessa coiler från en egen Suzuki-sida på nett. Fann både årsmodell och rätt modell. Räknar med att det är riktigt. Tänkte att det 3:e hålet var en alternativ fästpunkt mot fler cyklar.

Det jag sett på youtube är hemma-byggen och inget som är patenterat på nåt sätt. Klar över fuktionen till coilerna, menar bara att dom skulle kräva mer ström på nåt sätt?
Meningen med disse coilene er at di skal lage bedre/sterkere gnist med den samme tilkoblingen som di originale. Du kan ikke gjøre annet enn å koble di til på samme måte som di originale. Det skal ikke kobles til noe ekstra strøm.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

17DF9A81-8F7D-42D3-A8CD-0475B3865379.jpeg
Phew!! :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Nyrenoverade förgasare. Ny mainjet, pilotjet å kliniskt rena. Nya bensinslagar å luftslangar.
8CCC962A-398D-4FB0-9A45-839AEE26F005.jpeg
DEA04E03-7825-4255-B39D-296D9DEF3DA0.jpeg
Idag skulle jag prövstarta. Hostade till men startar inte. Vid felsök så har jag väldigt fin gnist på alla cylindrar MEN bara nr.4 förgasare har fyllt upp flottörhuset....1-3 är torra.

Har kollat flottörhöjd till 22.6 på alla 4. Nåt tips vad det är? Varför fyller inte gasarna?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Rune75 »

Har slangene fall/nedoverbakke hele veien fra Bensinkrana til forgasserene ?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av gsx750_80 »

Nickelilltroll skrev: 14 sep 2017, 12:46 Sykkeln kommer i hus om ca 3 uker.

Håller på å beställer delar redan nu. Kommer att riva ned sykkeln og bygga upp igjen :) Smiler nu men vi får väl se :O

Skall visst ha ett typiskt gs-problem med sig. Den laddar inte. Kommer att se över alla jordingar, ledningar, stator med kontakter, batteri och till sist regulator. Full pris på orginal regulator är runt 4500kr, på ebay finns dom helt nya under 500-lappen, dock från Kina....Någon som prövat dessa? Skräp?

Svettar från motoren så detta blir med under renovering av motor.

Bromsar som inte är ok, har beställt renoveringskit.

Söker febrilt efter en GSXR-front end, vi vår se vad jag hittar.

Går i tankarna om att byta ut hela elsystemet mot ett 12v M-unit med digital speedo och lithiumbatteri. Här är jag färsk så jag måste läsa mig upp lite.

Annars är jag mer glad i bar rise vs clip ons så vi får se. Smått av lykter och led av det som går :thumleft
Artig å følge denne tråden, synes jeg. Det er en "ordentlig" motorsykkel, som ser ut som nettopp det, synes jeg. Mesteparten av dagens sykler ser kjedelige og kjønnsløse ut, og vekker omtrent like mye ha-begjær som en vaskemaskin eller tannbørste. .
Ser med skrekk og gru fram til dagen da motorsykler eventuelt blir elektriske. Håper jeg på det tidspunktet er død eller moden for rullator feks, og ikke evner å kjøre uansett.. ;-)
mvh

-gsx750_80

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Phuuu! 12 timmar med mecking idag. Kl 21 ikväll hade jag funnit felet!

Var flottörnålarna på nr 1-3 som satt fast. Otroligt irriterande då det var det enda jag inte sett över! Dom var så sprättiga och fina att jag var säker på funktionsdugligheten...åh, så fel!

Kl 22 startade cykeln för första gången på många år. Märker att nya stift, tändkablar å nya dynatek 3 ohm coiler gör den lättstartad :)

Tror till och med jag träffat MITT i prick med re-jettingen oxå, plus podfilter. Första i världshistorien??? :O

Den går otroligt jämt och fint. Supersnabb gasrespons och går tillbaka och ned igen lika fort😊

Tomgången är lite hög(1800-2000rpm), men orkade rätt å slätt inte mer mecking idag. Måste se över justering av choke/gasvajer och bränsleskruvar.

Imorrn är det ny regulator och kontrollera laddningen.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Var en del försiktig mecking för att få fram flottörnålarna.

Men nu är alla 4 rengjorda å smorda.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Jompa »

Bra det bare var en så enkel feil, selv om det er en lang dags skruing med demontering og sammenstting før du kom så langt som til prøvestart.
De gamle GSene var kjent for å gå pent, så når den fremdeles går jevnt og fint, er det bare supert !
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Beklagar lite frånvaro för en stund. Kom till skada på jobbet för 1 vecka sedan å är svårt att få mecka om dagen.

Gjort lite light felsök idag. Har fått fram att stator är ok. Laddar 75 volt ut från alla 3 ledningar. Däremot så har jag nog gått på en kina-ebay-smäll.

Nya regulatorn är nog inte helt 100. Får inte mer än 13.4 på batteri, med lyse på. Felsökt alla ledningar runt stator å regulator, allt ok. Är nog bara dålig kvalitet. Går väl å leva med den laddspänningen men kunde tänkt mig upp mot 14 volt. Ska värdera å beställa en inomlands å se vad resultatet blir.

Fått nya styrereglager i posten. Regulerbara hendler å nya elektriska kontroller. Har oxå fått nya styrefästen, blir barrise och väntar på en fatbarstyre i posten. Ska ta ett för vs efterbild :)

Har oxå beställt ny speedometer. Gått för enkel å snyggt.
078DC52E-0ACD-4FD8-97B8-2650DA70EA96.jpeg
8DFCD72D-901E-47DF-B8C0-25C7B3E46F30.jpeg
B88B17FD-DD47-41C3-BF71-2480E54A3BEA.jpeg
397A0A07-12F9-434A-9074-9C36D01DB95A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar