Strøk på oppkjøring - hjelp

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Hei :vs

Jeg er helt ny på dette forum, men lest her mange ganger for å få tips å råd med kjøring og innfør oppkjøring.
(Jeg er 50% svensk, så beklager min "svorsk")

Begynte hos kjøreskolen min i sommer og har kjørt alt det obligatoriske og har nå tatt veldig mange timer (sikkert alt for mange) :-k
Kjøregården har jeg hatt en del problemer med. Har aldri hatt moped eller noe så dette er veldig nytt for meg. Krypkjøring og brems er det jeg sliter med mest. Men går oftest ok. Trafikken er null problemer, der krypkjører jeg skikkelig bra!

Idag strøk jeg for andre gang, første gang var mye på grunn av nerver, ble svette, tørr i munnen å begynte skjelve når sensor kom. Før han kom - kjørte som en drøm. Denne gang så holdt jeg roen og syntes selv jeg va sykt flinke :prf syntes kjørelæreren min og.
Men sensor strøk meg. Han sa at krypkjøringen min var litt for vinglete og at jeg satte ned farten for mye når jeg tok unnamanøver. Det regnet SÅ ekstremt mye at jeg nok sakket ned farten til 45km/h uten at tenke på det. Sensor gjemte seg for regnet så han hadde ikke så god overblikk trur jeg. Var SÅ sikker på at jeg sto så når han sa at jeg ikke fikk ut å kjøre så sank hjertet mitt...

Så noen som har litt tips? Må vente til våren uansett nå så... den kamelen må jeg svelge :sorry
Skal jeg kjøpe egen billig sykkel å finne noen å øvelsekjøre med?
Skal jeg ta flere timer med kjøreskolen?
Begynner bli rimelig dyrt den her drømmen min altså. Uff.
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av kgjersda »

Trist å høre! Men slik er det, noen trenger mer tid for å bli komfortabel og trygg på det enn andre.

Det er nok ikke dumt å kjøpe en billig og enkel nybegynnersykkel og se om deter noen bekjente du kan kjøre med.
Da har du i tillegg motorsykkel med en gang du får lappen ;)
Ingenting slår praktisk erfaring!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Noen tips på sykkler med "lave tyngdepunkt"? :roll
Jeg en veldig liten jente nemlig. Tror jeg kjører en Suzuki SV 650 på skolen nå... den liker jeg godt, men den er litt følsom på gassen :scratch kjørelæreren min sier det er en dame, så må behandler forsiktig når jeg gasser. Haha!
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

kgjersda skrev: 25 okt 2017, 15:30 Trist å høre! Men slik er det, noen trenger mer tid for å bli komfortabel og trygg på det enn andre.

Det er nok ikke dumt å kjøpe en billig og enkel nybegynnersykkel og se om deter noen bekjente du kan kjøre med.
Da har du i tillegg motorsykkel med en gang du får lappen ;)
Ingenting slår praktisk erfaring!
Skrev et innlegg til, men glemte "quote deg" så du ser det :redface
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Trist og høre.

Jeg tror ut fra hva du skriver at hovedproblemet ditt er nervene. Du har så lyst på den lappen at du ikke klarer å tenke på noe annet. Det har så klart de fleste, men noen klarer og holde hodet kaldt bedre enn andre. Sånn er det bare.

Nå kjørte ikke jeg opp i regnvær, men jeg anntar også det spiller litt inn på når man er fersk og tror at veien er speilblank. Ikke kjenner man sykkelen og lite vet man om dekkene som sitter på og i tillegg er man også fersk selv. En dårlig kombinasjon. Sleng på litt nerver på toppen så kan det fort gå galt med tanke på det å bestå en oppkjøring.

Kanskje mangler du også mengdetrening. Det å kjøre en motorsykkel fra A til B lærer de fleste seg ganske kjapt. Men det å faktisk bli kjent med sykkelen og mestre den er minst like viktig. Sørg for å øvekjøre med noen som har litt erfaring. Kjenn dine egne grenser, men prøv og press deg LITT. Kjør litt aktivt og utforsk litt. Test bremsene og sjekk hvordan sykkelen reagerer etc.

Kompiskjøring fra A-B for å kjøpe IS bør man nødvendigvis ikke lære så veldig mye av alltid. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:39 Noen tips på sykkler med "lave tyngdepunkt"? :roll
Jeg en veldig liten jente nemlig. Tror jeg kjører en Suzuki SV 650 på skolen nå... den liker jeg godt, men den er litt følsom på gassen :scratch kjørelæreren min sier det er en dame, så må behandler forsiktig når jeg gasser. Haha!
SV650 er en fin og lett sykkel og øvekjøre på. Alle sykler har sine "karakterer", så disse blir man vant til etter hvert. Noen sykler har dårlige bremser, andre sykler har elendige speiler etc. En SV650 er en ganske "snill" sykkel, men med kreftene der man faktisk trenger dem til vanlig kjøring. Ålreit med krefter langt nede og ikke fullt så spennende lenger opp på turtallet. Men som uerfaren vil uansett kreftene virke hinnsides. :)

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Bjerknez skrev: 25 okt 2017, 15:48 Trist og høre.

Jeg tror ut fra hva du skriver at hovedproblemet ditt er nervene. Du har så lyst på den lappen at du ikke klarer å tenke på noe annet. Det har så klart de fleste, men noen klarer og holde hodet kaldt bedre enn andre. Sånn er det bare.

Nå kjørte ikke jeg opp i regnvær, men jeg anntar også det spiller litt inn på når man er fersk og tror at veien er speilblank. Ikke kjenner man sykkelen og lite vet man om dekkene som sitter på og i tillegg er man også fersk selv. En dårlig kombinasjon. Sleng på litt nerver på toppen så kan det fort gå galt med tanke på det å bestå en oppkjøring.

Kanskje mangler du også mengdetrening. Det å kjøre en motorsykkel fra A til B lærer de fleste seg ganske kjapt. Men det å faktisk bli kjent med sykkelen og mestre den er minst like viktig. Sørg for å øvekjøre med noen som har litt erfaring. Kjenn dine egne grenser, men prøv og press deg LITT. Kjør litt aktivt og utforsk litt. Test bremsene og sjekk hvordan sykkelen reagerer etc.

Kompiskjøring fra A-B for å kjøpe IS bør man nødvendigvis ikke lære så veldig mye av alltid. :)

Tusen takk for at du skriver det, for det stemmer :twothumbs: Har sykt lyst på lappen og alle sier alltid at jeg ikke kommer klare det. Men jeg gir ikke opp så lett. Vet at en dag har jeg den, idag var bare ikke den dagen.
På grunn av jobb så har kjøretimene mine blitt så sykt mye delt opp, kunne gå uker mellom hver. Så der av tenker jeg at om jeg kjøper en sykkel selv så kan jeg øve mer å lære kjenne min sykkel, gratis (nesten) :prf

Ikke for å gjør meg selv mer nedstemt, men nå er det neste sol ute å regnet stoppet når jeg var tilbake på jobb. Universet ville nok ikke at jeg skulle få lappen idag =;

Sen er det jobben å finne en sykkel som passer lille meg, så jeg når ned til marken å klarer tyngden. Ikke så lett når jeg ikke testet så mange forskjellige sorter.
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Bjerknez skrev: 25 okt 2017, 15:53
rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:39 Noen tips på sykkler med "lave tyngdepunkt"? :roll
Jeg en veldig liten jente nemlig. Tror jeg kjører en Suzuki SV 650 på skolen nå... den liker jeg godt, men den er litt følsom på gassen :scratch kjørelæreren min sier det er en dame, så må behandler forsiktig når jeg gasser. Haha!
SV650 er en fin og lett sykkel og øvekjøre på. Alle sykler har sine "karakterer", så disse blir man vant til etter hvert. Noen sykler har dårlige bremser, andre sykler har elendige speiler etc. En SV650 er en ganske "snill" sykkel, men med kreftene der man faktisk trenger dem til vanlig kjøring. Ålreit med krefter langt nede og ikke fullt så spennende lenger opp på turtallet. Men som uerfaren vil uansett kreftene virke hinnsides. :)
Liker den veldig godt, men som sagt, hissige på gassen - litt som meg kanskje :lol
.: Look like a princess, ride like a pro :.

dumbping
Innlegg: 26
Registrert: 13 jun 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R 2012M

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av dumbping »

Leit å høre at du ikke engang fikk testet deg selv ut på veien med sensor. Tok nylig lappen selv (i august) så husker godt hvordan følelsen var og nervene var.
Ville anbefalt som ovenfor å skaffe egen sykkel, ser at du alt liker naked bike stilen, så er jo bare å se hva evt Yamaha, Kawasaki osv har å tilby og hvordan du liker sittestillingen hos de. Husk at det er viktig at du hører me de om senking av sykkel- til den grad at du klarer å plante begge føttene i bakken.

Personlig så var krypkjøringen også mitt største problem, men fikk det godt inn i kroppen etter å ha krypkjørt en del på veien. Finn smale veier med skarpe svinger i lav fart, evt andre situasjoner hvor krypkjøring oppstår og blir ett must. En annen ting jeg lærte av min egen kjørelærer var å " danse " med sykkelen, la hoftene gjøre arbeidet og bare stol på deg selv. Sist men ikke minst så måtte jeg også overvinne litt den frykten av å tryne, når jeg hadde trynt nok så var det ikke ett altfor stort problem lenger.

Håper for all del at ved neste oppkjøring så nailer du den!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av niko »

Jeg kjørte opp i høst og kjøpte en gammel Honda CB 500. Veldig lett sykkel å bli trygg på, du føler deg flink ganske fort. Lykke til, du har mye å glede deg til!

Toven

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Toven »

Kjedeligt! Du får det nok til neste gang :prf

Noen tanker om sykkelvalg:
Tror nesten det hadde vært bedre med en 4 sylindre 500-600 kubikk. Det er mindre "rykk og napp" enn med en v-twin som SV650 er. Det er veldig on-off på denne sykkelen, og generelt twins, mens 4 sylindre er mye snillere.

Brukeravatar
Papi
Innlegg: 64
Registrert: 30 sep 2013, 22:55
Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Papi »

Tips til sykkel; Kawasaki ER6N. Sambuaren min hadde ein slik ein som fyrste sykkel, ho er kort i beina. Denne senkja vi yttarligare, noko ho sette pris på, gjorde den endå lettare å handtere i forskjellig terreng. Fin sitjestilling, roleg og fin på gassrespons, og ho følte seg trygg på denne. Dette var ein 2008-modell, får dei til rundt 50.000,-.

Når det gjeld det øvrige.. Som Bjerknes har påpeika; kompiskøyring frå A til Å er ikkje det ein naudvendigvis lærer mest ut av. Du veit kva du er dårleg på; prioriter dette. Dei fleste stadar er det eige område for køyregardsøvelsane, som er ope for dei fleste. Om ikkje det er ope konkret der, spør læraren din kor det er best for deg å trene på dette, han veit kva områder som fungerar. Høyr på tilbakemelding frå sensor, og lærar. Kva bør du øve på, og kva har du gjort til no for å få det til?

Ved krypekøyringa; sjå longt framover, og sjå dit du vil. Blikket gjer svært mykje for køyringa, eg opplev at folk gjer det dårleg så snart dei ser rett ned og framfor sykkelen. Opp med blikket - og sjå framover!

I forhald til mengdetrening.. Køyr mykje, og gjer mykje det du kvir deg på. Finst ikkje noko betre enn riktig mengdeøving. Og det er mykje ein kan gjere privat, utan ein trafikklærar!

Helsing trafikklærar, som nyleg vart godkjent som trafikklærar på motorsykkel. :)
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions

Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw

I <3 CAKE.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av kjellv »

Papi skrev: 26 okt 2017, 00:04
Helsing trafikklærar, som nyleg vart godkjent som trafikklærar på motorsykkel. :)
Så bra :thumleft Gratulerer :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:55
Bjerknez skrev: 25 okt 2017, 15:53
rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:39 Noen tips på sykkler med "lave tyngdepunkt"? :roll
Jeg en veldig liten jente nemlig. Tror jeg kjører en Suzuki SV 650 på skolen nå... den liker jeg godt, men den er litt følsom på gassen :scratch kjørelæreren min sier det er en dame, så må behandler forsiktig når jeg gasser. Haha!
SV650 er en fin og lett sykkel og øvekjøre på. Alle sykler har sine "karakterer", så disse blir man vant til etter hvert. Noen sykler har dårlige bremser, andre sykler har elendige speiler etc. En SV650 er en ganske "snill" sykkel, men med kreftene der man faktisk trenger dem til vanlig kjøring. Ålreit med krefter langt nede og ikke fullt så spennende lenger opp på turtallet. Men som uerfaren vil uansett kreftene virke hinnsides. :)
Liker den veldig godt, men som sagt, hissige på gassen - litt som meg kanskje :lol
Faktisk er SV650 en av "billigsyklene" jeg liker best. Denne koster UNDER 100.000,- i skrivende stund flunkende ny og til den prisen er det en kjempesykkel. Så klart, den er ikke best på noe og til den prisen kan man heller ikke forvente at en sykkel er eller virker påkostet. Men motoren er ppasse spennende i det segmentet og laaangt mer spennende enn en firesylindret sykkel i samme priskategori.

De svakhetene JEG og evt. andre finner på denne sykkelen vil ikke du legge merke til i det hele tatt, før du har kjørt noe som er dyrere. Du kommer garantert til å kose deg på en SV650. Kreftene blir vi alle vant til etter en stund og da oppgraderer man hvis behovet er der, men frem til det så klarer du deg lenge med SV650 eller tilsvarende sykkel.

Yamaha MT07 er også en veldig prisgunstig og flott sykkel i samme segment og prisklasse. Disse to tror jeg er ganske like, men jeg tror MT07 er mer populær og lettere og selge igjen. Den ser også hakket bedre ut i mine øyne. Men det er en smakssak.

Neste steg opp så har du MT09. Her har du vesentlig mer krefter. Men den koster 45.000,- mer enn lillebroren. Liker du litt mer "egenartede" sykler som skiller seg litt ut så ta en titt på Triumph Street Triple RX. Det er en diirekte konkurent til MT09 og selv om det selges langt flere MT09 ville jeg selv valgt en Street Triple RX uten tvil forran MT09. MT09 har hakket vassere motor, men der stopper det i mine øyne. Har selv eid en Street Triple R og kjørt over 20.000km. på en slik.

Men det finnes sikkert også et hav av andre sykler og sykkeltyper også som er minst like bra. Først så må du finne ut hvilken sjanger du liker. Cruiser/Adventure/street/Racing/cross etc. Men personlig mener jeg at en sykkel i street segmentet er en god start og det er vel kanskje det segmentet som er mest populært i Norge i dag blandt yngre førere.

En ekte R-sykkel blir grusomt dyr og forsikre for en fersk mc fører og en R-sykkel i 600cc segmentet er i mine øyne heller ikke så spennende som man kanskje skulle tro. Kreftene og draget kommer ikke før du runder 8.000rpm og da er du allerede brutt de fleste fartsgrenser. I mine øyne passer ekte R-sykkel best på bane. På norske landeveier vil jeg gå så langt som å si at dem nærmest er ubrukelige. Men det går mest på feil sittestilling for meg samt svært lite spennende motormessig på lavere turtall.

De råeste syklene i Street segmentet man får kjøpt i dag er sykler som Aprillia Tuono, BMW S1000R, KTM 1290 SuperDuke R. Disse tre kniver hele tiden om teten i tester. Men dette er kostbare sykler. Den billigste er BMW'en som koster fra rundt 220.000,-. SuperDuke koster fra 235.000,- og Apriliaen koster svimlende 285.000,- (fra).

Disse prisforskjellene skyldes i hovedsak den nye avgiftsregelen som kom nå nylig. Så prisene gjenspeiler ikke nødvendigvis kvaliteten og hva man får for pengene.

Men.... jeg må også inrømme at jeg er litt svak for Cruiser segmentet. har eid en cruiser tidligere og kommer kanskje til å kjøpe det igjen senere. Det er en type sykkel som gir en kjørestil og opplevelse utenom det vanlige. Noen liker det, andre ikke. men får du sjansen en dag, så prøvekjør en cruiser med åpent sinn. Det er faktisk ganske behagelig :)

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

niko skrev: 25 okt 2017, 17:01 Jeg kjørte opp i høst og kjøpte en gammel Honda CB 500. Veldig lett sykkel å bli trygg på, du føler deg flink ganske fort. Lykke til, du har mye å glede deg til!
Tusen takk :twothumbs:
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Svar