________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Iforhold til tråkling i kø og at det har stått ytringer i media om mc`s som da sniker i køen. Etter disse skriveriene sto jeg i rushet i Stavanger. Ganske kjapt da jeg stoppet å tråkle, hva det en så ropte til meg at jeg sinka køen. Tror de samme så ikke liker at vi tråkle heller ikke hadde likt at vi lå foran de i køen. Tråkle med god samvittighet.
Det er ikke sniking.
Alle er jo tjent med at trafikken "glir"
Det er vel derfor kjøring mellom bilrekker blir tolerert også, d.v.s. jeg har aldri hørt om at noen er blitt bøtelagt.
Men det er faktiskt forbudt...
Skal iallfall være veldig forsiktig med sånt, for det er veldig fort gjor å lage ei stripe i en bil du passerer.
Ved kjøring mellom rekkene, er det en fordel å ha en sykkel som høres (har jeg funnet ut)
Tror ikke det er forbudt å kjøre mellom bilrekker i sakte gående kø. Har lest at regel området er uklart der. Hva fremme i media tidligere under tittel "sniking". Lastebilførere ønsket da et forbud å bøtelegging si de mente mc-førere satte sitt liv i fare ved å ligge på siden av en lastebil der de kunne bli klemt/knust imellom andre kjøretøy og lastebilen. Lastebiler har digre blindsoner.
I forum til disse artiklene hva folk veldig negative til mc-førere å fokuserte veldigt på ordet i sensasjons tittelen "sniking". Det ble blandt annet sagt av noen at når en mc kjørte raskt forbi så tenkte de på å kjøre i den. Syntes det bare hva løye at med engang jeg prøvde å ikke "snike" så klagde bilfører på at jeg ikke tråkla.
Tillatt i Norge når det kan gjøres trygt og forsvarlig - dvs typisk når bilene kjører ganske så sakte. Blir alltid et spm om skjønn dette og ikke minst i forhold til egen ferdighet på sykkelen og erfaring med å lese trafikken. Tror de fleste også vurderer dette ganske nøye før de gjør det - tross alt er man ganske utsatt ved evt plutselig feltskifte fra bilister.
Ad ulykkes-risiko så finnes det ikke rapporter som konkluderer med noen høyere ulykkesrisiko ved "lane-splitting" kontra å holde plassen i køen (og ha øket risiko for å bli kjørt på bakfra eller fra siden (dvs en bilist som ser en "luke" uten å sjekke blindsonen)).
Bilister vil nok generelt alltid være negative til det, fordi de blir stresset når de må følge med i speil og blindsonen fremfor å snakke i mobilen...
... og noen er det jo alltid som synes at motorsykler "sniker", misunnelse er som kjent en sterk kraft.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
"Må i fengsel etter å ha kjørt på syklist" er overskriften i Ringerikes Blad i dag, 3. februar 2010.
Her et lite utdrag fra hva som står: "Videre festet retten ingen lit til motorsyklistens påstand om at speedometeret viste 80 kilometer i timen før sammenstøtet. Her viser retten til et vitne som selv kjørte i 70-80 kilometer i timen. Vitnet anslo at motorsykkelen kjørte i omkring 200 kilometer i timen. Et annet vitne som ble forbikjørt av motorsykkelen anslo farten dens til å være mellom 150 og 200 kilometer i timen."
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Vitners utsagn om hastighet tillegges veldig liten vekt.
Eneste er hvis en kjører forbi en annen bil som kjører i 80, og han føler han står helt stille.
Mc-førers største problem er at han (i følge det som står her) hadde litt promille!
Og dermed et troværdighets problem..
Hadde han vært klink edru, så hadde vel alt sett mye lysere ut.