BMW K100RS, K1 og R75/5
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Hva er det som bruker å gå istykker på ABS II? På IABS så er det en strekklapp(trykkmåling) i enheten som feiler/punkterer.
Modulemasters i USA overhaler vel disse(, men ikke IABS).
Modulemasters i USA overhaler vel disse(, men ikke IABS).
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Ja, må sette sykkelen istand i vinter. Tror en overhaling er det beste alternativet, en brukt enhet kan få samme feil.
IABS er integral som på din Fredrik?
Håper det kun er oljetrykkssensoren som får oljelampa til å blinke.
IABS er integral som på din Fredrik?
Håper det kun er oljetrykkssensoren som får oljelampa til å blinke.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Tappet av olja i dag. Ingen vann i olja så tetting mellom olje/vannpumpa er ok. Byttet oljetrykksbryteren, gjorde rent og hadde litt kobberpasta på tilkoblingen til trykkbryteren.
Har en oljelekkasje fra registerdekselet. Den er grei. Men ser at det ligger endel olje på toppen av blokka samt rundt innsuget. Renner også litt olje ned fra toppen av blokka ned mot eksosmanifoild 4.
Er det samme ånding som på k100 motoren? Spørs om den er sprukket, evt gummimanifoildene til innsuget. Blir demontering i vinter med samme runde som på K100'en tenker jeg.
Oljetrykksbryteren som blinket ble borte etter bytte. Tror det bare var dårlig kontakt på grunn av olje å sand fra registerdekselet og hjulet. Men greit med ny bryter uansett.
Har en oljelekkasje fra registerdekselet. Den er grei. Men ser at det ligger endel olje på toppen av blokka samt rundt innsuget. Renner også litt olje ned fra toppen av blokka ned mot eksosmanifoild 4.
Er det samme ånding som på k100 motoren? Spørs om den er sprukket, evt gummimanifoildene til innsuget. Blir demontering i vinter med samme runde som på K100'en tenker jeg.
Oljetrykksbryteren som blinket ble borte etter bytte. Tror det bare var dårlig kontakt på grunn av olje å sand fra registerdekselet og hjulet. Men greit med ny bryter uansett.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Avsluttet sesongen i dag med en 10mils tur på kryss og tvers av Trondheim/Byneset/Klæbu. Begge syklene ble vasket grundig og varmkjørt før de ble satt inn i garasjen. K1200'en får en større service i vinter samt overhalt ABS enhet og nytt bakdekk. Endte på litt stusselige 5000km på den gule og 1000km på den sorte.
Gleder meg allerede til våren. Håper på flere og lengre turer neste sesong.
Gleder meg allerede til våren. Håper på flere og lengre turer neste sesong.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Demontering på jakt etter oljelekkasjen på toppen av blokka. Var som jeg tenkte, åndinga var sprukket 4 plasser. Lurer på om jeg skal bytte bensinslanger, gummimanifoilder og o-ringer til dysene med det samme.
Bytter også tennplugger og hurtigkoblinger til tanken med det samme.
Lett sykkel å skru på. Brukte 2 timer på demontering av kåpedeler, tank, kjølesystem luftfilterboks og spjeldrekke.
Bytter også tennplugger og hurtigkoblinger til tanken med det samme.
Lett sykkel å skru på. Brukte 2 timer på demontering av kåpedeler, tank, kjølesystem luftfilterboks og spjeldrekke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Vet ikke om det er noen trøst, men du har vel kjørt sånn ca dobbelt så mye som meg i år.....Esveen skrev: 22 okt 2017, 21:04 Avsluttet sesongen i dag med en 10mils tur på kryss og tvers av Trondheim/Byneset/Klæbu. Begge syklene ble vasket grundig og varmkjørt før de ble satt inn i garasjen. K1200'en får en større service i vinter samt overhalt ABS enhet og nytt bakdekk. Endte på litt stusselige 5000km på den gule og 1000km på den sorte.

Må bare si at jeg gjerne skulle hatt en sånn garasje altså, med løftebord. Har havna på ei lita skrå tomt som gjør det vanskelig å bygge garasje. Men, jeg er her fordi at jeg sitter på verandaen og titter ned på brygga og seilbåten. Så jeg flytter meg ikke. Får heller se om jeg kan få lirka inn en garasje et sted

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS
Ja, en liten trøst :) problemet er at 80% av kjøringa i år var pendling til jobb. Mao. Lite turkjøring.
Seilbåt å brygge høres ut som en fin utsikt. Vi bor på ei flat tomt på 160m høyde langt fra fjorden. Praktisk, men lite spennende.
Uten garasjen og bordet hadde jeg ikke giddet å skru. Bordet gjør ting mye enklere. Vurderer å bygge ett verksted bak i garasjen i vinter. Tar for lang tid å varme opp hele greia samt at man får en vegg til å stable ting mot. Garasjen er 9x6m så kan få ett verksted på 3x6m.
Noe interesse på den røde K1200rs'en?
Seilbåt å brygge høres ut som en fin utsikt. Vi bor på ei flat tomt på 160m høyde langt fra fjorden. Praktisk, men lite spennende.
Uten garasjen og bordet hadde jeg ikke giddet å skru. Bordet gjør ting mye enklere. Vurderer å bygge ett verksted bak i garasjen i vinter. Tar for lang tid å varme opp hele greia samt at man får en vegg til å stable ting mot. Garasjen er 9x6m så kan få ett verksted på 3x6m.
Noe interesse på den røde K1200rs'en?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Service
Ja, greit med treff på annonsen. Men ingen henvendelser. Folk sitter vel og venter på at den skal bli gratis
Men sånn blir det ikke. Snart er veien full av salt, og skal den kjøpes da, så blir det uten prøvekjøring. Er litt sær sånn

Men sånn blir det ikke. Snart er veien full av salt, og skal den kjøpes da, så blir det uten prøvekjøring. Er litt sær sånn

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: BMW K1200RS - Service
Solgte min 2002 modell for. 69000kr for 3 år siden. Må nok ned i pris dessverre.
Har begynt å lure på å kjøpe en eldre igjen. Interessant å vite om de holder når de blir gamle - spennende med detaljer som i denne tråden.
Kona trivdes mye bedre bak på RS’en enn GS som jeg har nå så kanskje en gammel RS eller LT til tur?
Hadde ellers kun et stort problem på den jeg hadde - abs/ servo. Den varianten med ingen fysisk forbindelse mellom hendel og kalipper var skummel da det feilet. Er det slik at dette er annerledes på generasjon 1?
Har begynt å lure på å kjøpe en eldre igjen. Interessant å vite om de holder når de blir gamle - spennende med detaljer som i denne tråden.
Kona trivdes mye bedre bak på RS’en enn GS som jeg har nå så kanskje en gammel RS eller LT til tur?
Hadde ellers kun et stort problem på den jeg hadde - abs/ servo. Den varianten med ingen fysisk forbindelse mellom hendel og kalipper var skummel da det feilet. Er det slik at dette er annerledes på generasjon 1?
.......................................
BMW R1200GS, KTM 690E
BMW R1200GS, KTM 690E
Re: BMW K1200RS - Service
Har priset min til 45k. Gått 69000 km, med Remus-anlegg, Sargent-sal, Givi toppbox, og GPS. Billigst på Finn, og syntes det er lavt nok. Får jeg ikke såpass, så blir den i familien :)Fibo skrev: 29 okt 2017, 10:18 Solgte min 2002 modell for. 69000kr for 3 år siden. Må nok ned i pris dessverre.
Re: BMW K1200RS - Service
Ser fin ut og bra pris! Men er ikke der helt enda selv - foreløpig på tenke stadiet.
.......................................
BMW R1200GS, KTM 690E
BMW R1200GS, KTM 690E
Re: BMW K1200RS - Service
Fibo skrev: 29 okt 2017, 12:25 Ser fin ut og bra pris! Men er ikke der helt enda selv - foreløpig på tenke stadiet.

Re: BMW K1200RS - Service
Litt usikker på hvordan ABS II fungerer, men det er to kretser, en fram og en bak. Om systemet er fraskillt inne i modulen vet jeg ikke. Regner med integralsystemet på din var anderledes pga. Servobremsen.Fibo skrev: 29 okt 2017, 10:18 Solgte min 2002 modell for. 69000kr for 3 år siden. Må nok ned i pris dessverre.
Har begynt å lure på å kjøpe en eldre igjen. Interessant å vite om de holder når de blir gamle - spennende med detaljer som i denne tråden.
Kona trivdes mye bedre bak på RS’en enn GS som jeg har nå så kanskje en gammel RS eller LT til tur?
Hadde ellers kun et stort problem på den jeg hadde - abs/ servo. Den varianten med ingen fysisk forbindelse mellom hendel og kalipper var skummel da det feilet. Er det slik at dette er annerledes på generasjon 1?
Jeg blir å sende min modul til modulmaster for overhaling i vinter. Koster rundt 350 dollar pluss frakt.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - Service
Servobremsen(Integral ABS) er finfin den, sålenge man skifter bremsevæske minst hvert 2. år. I tillegg er det ikke så smart å sitte å holde på bremsen i flere minutter når du ikke trenger i lyskryss. Jeg er nøye på det.
Har du bremseslangene i orden, så er bremsene uten servohjelp helt innafor. Selv kan jeg låse forhjulet uten servohjelp(tenning av).
Min runder straks 90kkm, ingen feil med hverken spjeldrekke, TPS, bremser, ånding eller oljelekkasje fra motor/gir/kardang.
Fint og nødvendig arbeid som gjøres her :) Sålenge man får av kåpene, er det svært så service-vennlige greier. Har du planer om å ta regkjede og sjekke ventilklaringene?
Har du bremseslangene i orden, så er bremsene uten servohjelp helt innafor. Selv kan jeg låse forhjulet uten servohjelp(tenning av).
Min runder straks 90kkm, ingen feil med hverken spjeldrekke, TPS, bremser, ånding eller oljelekkasje fra motor/gir/kardang.
Fint og nødvendig arbeid som gjøres her :) Sålenge man får av kåpene, er det svært så service-vennlige greier. Har du planer om å ta regkjede og sjekke ventilklaringene?
Re: BMW K1200RS - Service
Vet ikke om bremsene på R1200GS er identiske med K1200RS med integral. Men GS-modellen fra 2004 til 2010 har integral ABS med servo. Dette er det eneste ved denne modellen den får pepper for, og jeg har hørt litt forskjellige teorier om hva det kan skyldes.FredrikE24 skrev: 29 okt 2017, 17:45 Servobremsen(Integral ABS) er finfin den, sålenge man skifter bremsevæske minst hvert 2. år. I tillegg er det ikke så smart å sitte å holde på bremsen i flere minutter når du ikke trenger i lyskryss. Jeg er nøye på det.
Jeg ble stående å snakke litt med en mekaniker da jeg hentet GSen hos Speed, og da kom vi blant annet inn på dette. Han sa da at problemene i hovedsak skyldes at folk ikke er flinke nok til å vedlikeholds-lade batteriene sine, og at dersom man kjører rundt med for lav spenning på batteriet, så er det dette som tar knekken på styringsenheten. Folk som er nøye med å ha et friskt batteri, og bytter bremsevæske hvert annet år, får i følge ham ikke disse problemene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - Service
Det er så og si identiske systemer. Laget at FTE og reservedeler kan ikke skaffes. Modulen er "sagnomsust" og overkompliseres stort på internett. Virkemåten er forståelig og komponentene er ganske få.
Det som stort sett feiler er trykkmåleren, en såkalt strekklapp.
Det som stort sett feiler er trykkmåleren, en såkalt strekklapp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: BMW K1200RS - Service
Fine skjema Fredrik. Om du har noen for ABS II så sleng de ut :)
Demonterte bensinslanger og fuelrail i dag. Vasket ned registerdekselet å pillet drit ut av 100 skruer. Skal ta av alle deksel og bunnpanna og rengjøre godt. Tenkte å bytte skinnene og rengjøre strammeren. Må kjede byttes og på hvilket intervall? Sjekker ventiler samtidig selvfølgelig.
Demonterte bensinslanger og fuelrail i dag. Vasket ned registerdekselet å pillet drit ut av 100 skruer. Skal ta av alle deksel og bunnpanna og rengjøre godt. Tenkte å bytte skinnene og rengjøre strammeren. Må kjede byttes og på hvilket intervall? Sjekker ventiler samtidig selvfølgelig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - Service
Er intervall/sjekk på 60k mener jeg på. Skinnene skal hvertfall skiftes innlegg på(Du finner de i ETK). Strammern trenger du som regel ikke gjøre noe med. Jeg skifta kjede når jeg først hadde det oppe, det var ikke så hinsides dyrt husker jeg.
Før du tar av dekselet forran, skru ut den eneste torx-skruen på dekselet, og se om du får inn et bor el. Jeg mener å huske at 3,8mm var passende. Dette for å hindre at kjedestrammern flyr når du tar av dekselet.
Før du tar av dekselet forran, skru ut den eneste torx-skruen på dekselet, og se om du får inn et bor el. Jeg mener å huske at 3,8mm var passende. Dette for å hindre at kjedestrammern flyr når du tar av dekselet.
Re: BMW K1200RS - Service
Takk for tips, husker det med borret fra bloggen din. Mye styr å bytte kjede? Må du låse av kammene?
Demonterte midtstøtta i dag. Den var litt rusten å stygg. Sandblåser den og pulverlakkerer. Boltene på midtstøtta har locktite å må varmes opp.
Demonterte midtstøtta i dag. Den var litt rusten å stygg. Sandblåser den og pulverlakkerer. Boltene på midtstøtta har locktite å må varmes opp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - Service
Siden motoren er konstruert slik den er, så dreier det seg om å løsne sleidene på kamdreva og strammesleidene.
Sett motor i OT først.
Så er det bare å løfte av det gamle, og rett og slett løfte på det nye. Når du har fått løftet på det nye, så kan du gjerne stripse nye kjedet fast til kamdreva før du setter på stramme-sleidene. Om du så har rørt litt på kammene underveis er ikke det noe big deal. Du ser lett hvordan kammene sto før du begynte(to piler skal peke på hverandre, et på hvert kamdrev).
Sett motor i OT først.
Så er det bare å løfte av det gamle, og rett og slett løfte på det nye. Når du har fått løftet på det nye, så kan du gjerne stripse nye kjedet fast til kamdreva før du setter på stramme-sleidene. Om du så har rørt litt på kammene underveis er ikke det noe big deal. Du ser lett hvordan kammene sto før du begynte(to piler skal peke på hverandre, et på hvert kamdrev).
Re: BMW K1200RS - Service
Kan godt hende bremsevæske er kritisk å skifte for å unngå problemer. Men min fulgte alle servicer og stod med vedlikeholdslagring av batteri på vinter. Måtte være at verksted har slurvet med storservicen.FredrikE24 skrev: 29 okt 2017, 17:45 Servobremsen(Integral ABS) er finfin den, sålenge man skifter bremsevæske minst hvert 2. år. I tillegg er det ikke så smart å sitte å holde på bremsen i flere minutter når du ikke trenger i lyskryss. Jeg er nøye på det.
Har du bremseslangene i orden, så er bremsene uten servohjelp helt innafor. Selv kan jeg låse forhjulet uten servohjelp(tenning av).
Min runder straks 90kkm, ingen feil med hverken spjeldrekke, TPS, bremser, ånding eller oljelekkasje fra motor/gir/kardang.
Fint og nødvendig arbeid som gjøres her :) Sålenge man får av kåpene, er det svært så service-vennlige greier. Har du planer om å ta regkjede og sjekke ventilklaringene?
Ellers var det en skremmende opplevelse da min feilet (ABS3?). Skled rett ut i T kryss og heldigvis kom det ingen bil. Omtrent ingen bremsevirkning.
.......................................
BMW R1200GS, KTM 690E
BMW R1200GS, KTM 690E
Re: BMW K1200RS - Service
Et lite tips; Hornig har et sett med krom ringer til å sette rundt instrumentene. På min var det litt slitt lakk der så det så litt shabby ut. De ringene løftet inntrykket mye.
.......................................
BMW R1200GS, KTM 690E
BMW R1200GS, KTM 690E
Re: BMW K1200RS - Service
Takk for tipset Fibo. Ser litt ettermarked ut, men fortsatt bedre enn slitte ringer.
Fikk endelig boltene til støtta. Fint å montere sammen nylakkerte deler med nye foringer å bolter. Boltene kom ferdig med loctite på.
Tok en økt i går og monterte åndinga og nye bremseslanger, da slipper jeg av med innsug på en stund. Satte sammen innsuget, fuelrail og dyser. Passet på å holde veskebalansen med litt øl å aquavitt. Det var tross alt 01.desember.
Fikk endelig boltene til støtta. Fint å montere sammen nylakkerte deler med nye foringer å bolter. Boltene kom ferdig med loctite på.
Tok en økt i går og monterte åndinga og nye bremseslanger, da slipper jeg av med innsug på en stund. Satte sammen innsuget, fuelrail og dyser. Passet på å holde veskebalansen med litt øl å aquavitt. Det var tross alt 01.desember.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - Service
Skifta du også innsugstraktene?
Jeg ser du også har en plugg til overs sammen med dysene der.. Har alltid lurt på hva den er til
Jeg ser du også har en plugg til overs sammen med dysene der.. Har alltid lurt på hva den er til

Re: BMW K1200RS - Service
Nei. Synes de så hele og fine ut. Koster såpass at jeg ikke bytter bare for å bytte.
Aner ikke hva den pluggen er til. Var ikke tilkoblet noe å har andre farger enn kablene til dysene. :)
Aner ikke hva den pluggen er til. Var ikke tilkoblet noe å har andre farger enn kablene til dysene. :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992