Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Den var fin. Grattis. Jeg kan ikke noe om betegnelsen på disse Tempoene. Er det 50cc eller større?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Dette er en helt vanlig og pent behandlet samt nyoverhalt Tempo Corvette 380 1971mod. Altså en moped (50cc)
Har lenge tenkt på et lite og enkelt kjøretøy som var billig i bruk for jobbpendling, også på vinteren.
Valget sto mellom en godt brukt plast scooter av moderne type eller denne. Jeg tror at en velholdt Tempo er billigere i bruk. Lettere og skru på, billige deler, han jeg kjenner hjelper meg gladelig (han jeg kjøpte den av) og Tempoen STIGER faktisk i verdi hvis man holder den vedlike.
Man må ikke demontere halve moppa for å komme til diverse steder. og alt er egentlig veldig enkelt. Ikke er det noe oljeskift heller. Her blander man 4% olje rett i bensinen. En overhalling av motor kan man fint gi noen kroner for siden verdien på moppa er stigende og det faktisk vil lønne seg.
Dette er vist i følge han jeg kjenner en relativt sjelden modell da denne kom KUN i 1971. Han skulle legge den på finn til 12.000 og han mener den faktisk er verdt litt mer enn dette også. Men jeg fikk den for 10.000,-
Dessuten så gjør den 60km/t på flat vei og ikke 45km/t slik de de nyere mopedene gjør så man kan faktisk mer eller mindre holde noenlunde tritt med trafikken ellers. :)
Dessuten så er det et lite miljø her jeg bor av folk i mine alder som drar på moppetreff i ny og ne med gamle mopeder. Man har et treff som heter "Stram Vaier" og et annet treff som heter "Moropeden". Bare fjas og fanteri alt sammen og hovedformålet er å treffe andre og se mest mulig dum ut. De fleste kjører også MC ellers. :)
Har lenge tenkt på et lite og enkelt kjøretøy som var billig i bruk for jobbpendling, også på vinteren.
Valget sto mellom en godt brukt plast scooter av moderne type eller denne. Jeg tror at en velholdt Tempo er billigere i bruk. Lettere og skru på, billige deler, han jeg kjenner hjelper meg gladelig (han jeg kjøpte den av) og Tempoen STIGER faktisk i verdi hvis man holder den vedlike.
Man må ikke demontere halve moppa for å komme til diverse steder. og alt er egentlig veldig enkelt. Ikke er det noe oljeskift heller. Her blander man 4% olje rett i bensinen. En overhalling av motor kan man fint gi noen kroner for siden verdien på moppa er stigende og det faktisk vil lønne seg.
Dette er vist i følge han jeg kjenner en relativt sjelden modell da denne kom KUN i 1971. Han skulle legge den på finn til 12.000 og han mener den faktisk er verdt litt mer enn dette også. Men jeg fikk den for 10.000,-
Dessuten så gjør den 60km/t på flat vei og ikke 45km/t slik de de nyere mopedene gjør så man kan faktisk mer eller mindre holde noenlunde tritt med trafikken ellers. :)
Dessuten så er det et lite miljø her jeg bor av folk i mine alder som drar på moppetreff i ny og ne med gamle mopeder. Man har et treff som heter "Stram Vaier" og et annet treff som heter "Moropeden". Bare fjas og fanteri alt sammen og hovedformålet er å treffe andre og se mest mulig dum ut. De fleste kjører også MC ellers. :)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Grattis! Om du tar av dekslet på høyre side av motoren, så kan du se oljenivået. Det er olje på clutch mm i tillegg til den du blander i bensinen, men ikke samme type..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
gsx750_80 skrev: 02 nov 2017, 08:15 Grattis! Om du tar av dekslet på høyre side av motoren, så kan du se oljenivået. Det er olje på clutch mm i tillegg til den du blander i bensinen, men ikke samme type.. Presisering: det lille dekslet med S på.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Ja, det er nok mulig det. Å skru er ikke min sterke side, men nå er det jo heller ikke snakk om svimlende verdier her så kanskje det er på tide og lære littgsx750_80 skrev: 02 nov 2017, 08:15 Grattis! Om du tar av dekslet på høyre side av motoren, så kan du se oljenivået. Det er olje på clutch mm i tillegg til den du blander i bensinen, men ikke samme type..

- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Grattis, artig sak det der! Det er en Sachs motor ikke sant? Synes den likner på den jeg hadde i en go-cart som barn. Skuddsikre.
Da kommer det vel snart en tråd omhandlende mopedtrimming når du begynner å bli litt varm i skrutrøya
Men på den andre siden, dette bør vel sikkert holdes originalt.
Da kommer det vel snart en tråd omhandlende mopedtrimming når du begynner å bli litt varm i skrutrøya

Men på den andre siden, dette bør vel sikkert holdes originalt.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Grattis som Tempoeier. Cometsats fra 2500,-
eller kanskje la den være som den er, er jo ikke verdens beste bremser.

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Sachs i disse ja, på med Comet-sett så blir det fart :)
Kjører totakt selv denne vinteren. Jawa 350, dog en toppfart på over det dobbelte av din tempo
Kjører totakt selv denne vinteren. Jawa 350, dog en toppfart på over det dobbelte av din tempo

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Du bør nok overlate til en som kan det, hvis gira må justeres. Sjaltepinnen er faktisk mulig å få skrudd løs, og da må motoren splittes for å få det sammen igjen.Bjerknez skrev: 02 nov 2017, 08:24 Ja, det er nok mulig det. Å skru er ikke min sterke side, men nå er det jo heller ikke snakk om svimlende verdier her så kanskje det er på tide og lære litt![]()
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39730
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Gratulerer!
Som nybakt Tempoeier er det vel bare å håpe på kort vinter for så å sæla på og dra på en lengre tur straks 2018 sesongen er i gang for å besøke denne karen noen titalls steinkast fra der jeg bor.
Eget Tempoverksted og museum som absolutt er verd et besøk :):
Som nybakt Tempoeier er det vel bare å håpe på kort vinter for så å sæla på og dra på en lengre tur straks 2018 sesongen er i gang for å besøke denne karen noen titalls steinkast fra der jeg bor.
Eget Tempoverksted og museum som absolutt er verd et besøk :):
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Klarer jeg meg med jobbpendling gjennom vinteren med denne HELT uten problemer av noe slag så blir jeg faktisk littt imponert :)
Har hørt motorene der er skuddsikre ja... men er ikke helt overbevist før jeg har fått testet den en stund, hehe. Men ser ut til å være lett å skru på ja. Men å klyve motor blir nok ikke aktuelt for min del. Den vil forbli orginal ja.
Kikket litt på tempo deler i sted for morroskyld. Nytt stempel... 99 spenn!!!
Ny gasswire, 28 spenn!!
Herregud... ett fett om noe ryker da liksom. Har atpåtil en kompis som hjelper meg (han jeg kjøpte den av)
Har hørt motorene der er skuddsikre ja... men er ikke helt overbevist før jeg har fått testet den en stund, hehe. Men ser ut til å være lett å skru på ja. Men å klyve motor blir nok ikke aktuelt for min del. Den vil forbli orginal ja.
Kikket litt på tempo deler i sted for morroskyld. Nytt stempel... 99 spenn!!!

Ny gasswire, 28 spenn!!

Herregud... ett fett om noe ryker da liksom. Har atpåtil en kompis som hjelper meg (han jeg kjøpte den av)

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Som regel så er det lurt å bytte plugg nå og da, og skulle man mot alle odds få stans, så er det bare å blåse litt gjennom hoveddysa på gassern og sette den på plass igjen. Trampe på og kjøre videre :)
Noe mer vedlikehold behøves ikke.. Totakt er såre enkelt. Som 16åring kjøres det jo det remmer og tøy holder, og klart det blir mye tullball. Kjører man som folk og blander inn (nok) olje i bensinen så varer det evig :)
Noe mer vedlikehold behøves ikke.. Totakt er såre enkelt. Som 16åring kjøres det jo det remmer og tøy holder, og klart det blir mye tullball. Kjører man som folk og blander inn (nok) olje i bensinen så varer det evig :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Gearkassa på knallerten er ikke akkurat "silkemyk og distingt" siden den har et annet gearsystem.
men knallerten er noe av det "beste" når det gjelder drift.
plusset er at SVV godtar at de har en faktisk toppfart på nærmere 60kmh.
uansett hvor mye last og liten hastighet så fikser kjølevifta at den ikke skjærer seg.
Pass bare på i lange nedoverbakker at du ikke bare "bremser på gearet" (finnes forøvrig ikke motorbrems, men den får heller ikke nok smøring m gassen av)
Et pluss med 2takt på vinteren er også mangel på motorbrems-bakhjulet slipper ikke når du slipper gassen på glatta.
For å holde fingrene varme er det muffer som gjelder -sykkelen produserer bare strøm nok til ei lommelykt foran og kattøye bak.
dessuten er/var de 6volt.
men knallerten er noe av det "beste" når det gjelder drift.
plusset er at SVV godtar at de har en faktisk toppfart på nærmere 60kmh.
uansett hvor mye last og liten hastighet så fikser kjølevifta at den ikke skjærer seg.
Pass bare på i lange nedoverbakker at du ikke bare "bremser på gearet" (finnes forøvrig ikke motorbrems, men den får heller ikke nok smøring m gassen av)
Et pluss med 2takt på vinteren er også mangel på motorbrems-bakhjulet slipper ikke når du slipper gassen på glatta.
For å holde fingrene varme er det muffer som gjelder -sykkelen produserer bare strøm nok til ei lommelykt foran og kattøye bak.
dessuten er/var de 6volt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Selv kjører jeg med muffene på Biltema på Jawa'n.. Kjører jo i kuldekrader med sommerhandsker inni dem og det er bare fryd!
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!
Er det kjølevifte på Tempoen?mekkern skrev: 03 nov 2017, 08:22 Gearkassa på knallerten er ikke akkurat "silkemyk og distingt" siden den har et annet gearsystem.
men knallerten er noe av det "beste" når det gjelder drift.
plusset er at SVV godtar at de har en faktisk toppfart på nærmere 60kmh.
uansett hvor mye last og liten hastighet så fikser kjølevifta at den ikke skjærer seg.
Pass bare på i lange nedoverbakker at du ikke bare "bremser på gearet" (finnes forøvrig ikke motorbrems, men den får heller ikke nok smøring m gassen av)
Et pluss med 2takt på vinteren er også mangel på motorbrems-bakhjulet slipper ikke når du slipper gassen på glatta.
For å holde fingrene varme er det muffer som gjelder -sykkelen produserer bare strøm nok til ei lommelykt foran og kattøye bak.
dessuten er/var de 6volt.