Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av AJ »

En artikkel i Bike nr. 8/2017 fanget interessen min her om dagen.
"Raushet og toleranse" er overskriften på saken forfattet av Bike medarbeider Kenneth Nordahl-Pedersen og handler om mer enn bruk av gulvvester, noe han innleder med i ingressen til artikkelen.

Artikkelforfatteren tar opp mange interessante spørsmål og et av de er åpenbart om det i det hele tatt finnes noe (ensartet) motorsykkelmiljø her i landet.
Mye "miljøarbeid" foregår på nett, påstår han og har nok rett i det. Det nevnes grupper og forum på nett.
MC-forum på nett har sett bedre dager, mens det kommer stadig nye MC-grupper av forskjellig slag på sosiale medier (les: Facebook...). Og alt som foregår i disse gruppene er kanskje ikke preget av generøs raushet og toleranse? Er det slik at en del i "motorsykkelmiljøet" gjør seg til dommere over andres atferd og holdninger, slik det mer enn antydes i Bike artikkelen.
Treffer artikkelforfatteren spiker'n på hodet eller skyter han i blinde uten å ane hvor blinken er?
Og har han rett i at mange av oss knapt hilser på andre motorsyklister når vi møtes langs veien?

Kunne vært interessant å høre hva MCsiden folket mener om det som Kenneth Nordahl-Pedersen tar opp i denne artikkelen.
MCsiden har fått tillatelse fra redaktør Stig-Roar Martinsen i Bike til å bruke artikkelen, som altså sto på trykk i Bike nr. 8/2017.

Tilgang til artikkelen ved å klikke på linken nedenfor:
Bike artikkel.pdf
Her et par korte utdrag fra artikkelen:

Bilde

Bilde

NB!
Anbefaler selvfølgelig alle som er interessert i temaet å lese hele artikkelen.
De løsrevne sitatene er mest ment som et par eksempler som tas opp i artikkelen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av AlfaGuzzi »

Mye gode poenger i den teksten i innlegget til Bike. Og det er helt riktig.
Jeg synes det er like unaturlig å føle en tilhørighet med alle som kjører 2 hjulinger, som det er med alle som kjører doninger som har 4 hjul.
Motorsykler har stort sett 2 hjul, men modellene man kan velge i dekker alle mulige forskjellige behov, og interesser. Noen liker seg best off road på grus og andre skal ha slett asfalt med masse svinger og helst fri fart.
De 2 yttergruppene har så forskjellig bruksområde på sin sykkel at de neppe deler de samme gledene ved å kjøre sykkel. På samme måte som de som ser på bilen sin som et utelukkende fremkomstmiddel og de som gjerne kjører samme merke, men som deltar på klubbtreff og felles kjøreturer. Like barn leker best.
Så jeg synes ikke det er unaturlig at han på RR sykkelen og han med Touratec utstyrt doning har lettere for å samles rundt sine egne likesinnede i egne grupperinger/ klubber.
Det eneste som kanskje mangler litt i dag er aksept for at andres valg og meninger. Der kan vi skjerpe oss. Meg også.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av kvase »

Tragisk lesing jeg kjenner ikke igjen mye av det han skriver - men det kan jo hende han skriver den artiklen nettopp for å få frem noen poeng -
Joda enkelte forumer er rigide i flere retninger. -Noe jeg fikk erfart fort i mc verden på nett-.
Møte med andre MC folk langs veien eller i andre settinger har jeg bare for det meste å opplevd positivt - å Innehold-s rikt.
Hele artiklen sikter i feil retning etter min mening -
Men hva pokeren veit jeg - har bare drivi fjåsa på diverse forumer de siste 20 åra å MC verden er jo et hemmelig sted etter mye av det som er skrevet der
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av simpson »

Tror nok det var mer samhold, hilsing og småprat blant motorsykkelister for 20-30 år siden enn i dag.
Det har kanskje med at det var mindre sykler og folk som kjørte så det ble litt mer samhold.
Det var jo heller ikke samme mengden av sykkeltyper og velge mellom så det var ikke så veldig mange grupperinger du indentifiserte deg med.
Men er enig med artikkelen at de som kjemper for gul vest o.l. er like ekstreme som de som er i andre enden av skalaen.
Identifiserer meg ikke med gulvester, selv om jeg kjører BMW.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av KåreDump »

Først litt om meg selv:
Har kjørt sykkel siden midten av nittitallet, og har en fortid som yrkessjåfør, og runder snart 2,5 millioner kjørte kilometer om man tar med alt fra MC til vogntog (har rygga lenger enn en de fleste i omgangskretsen min har kjørt :lol )

Kjører i dag HD, men har hatt flere andre typer sykler tidligere. Har de siste årene kjørt for en klubb, ikke en NMCU-klubb, men langt fra en 1% klubb.

Klubben min har rundt 70-80 medlemmer fint fordelt over nesten hele landet. Vi møtes til sosiale sammenkomster hos de forskjellige avdelingene HELE året, også utenom den vanlige sykkelsesongen, og har det veldig trivelig sammen, både internt i klubben og sammen med andre klubber.
Litt av poenget med klubben vår er at vi skal kunne omgås ALLE, men jeg kjenner at jeg begynner å bygge opp mer og mer aversjon mot de i gul "ledertrøye"!

Så til artikkelen:
Kjenner meg godt igjen i mye av det han skriver. Jeg kjører MYE og så ofte som jeg kan (dog ikke på vinteren), og av og til kommer hornene ut og grisekjøring forekommer (joda, det er faktisk mulig på en HD også!).
Jeg treffer massevis av forskjellige motorsyklister på min vei, og deler gjerne erfaringer med de fleste av dem.

Nå er det dessverre slik med deling av erfaringer i MC-miljøet som det er i resten av samfunnet, det er ofre de som kan minst som vil dele mest! :knegg

Og der kommer ofte han prototypen på en besserwisser i gul vest inn i bildet!
Han (ja, det er ALLTID en han) er i slutten av førtiårene/begynnelsen av femtiårene og har hele EN sesong erfaring på MC, og da kun på tørre veier i minst 20 varmegrader!
Han er så uerfaren at han stort sett aldri tør å slippe styret for å hilse på andre motorsyklister, men det han mangler av erfaring kompenseres med en utrolig selvgodhet!

Han har ingen problemer med å rakke ned på min bekledning. Hvem kan vel være så idiot at de kjører i olabukse (kevlar-jeans)??
Og halvhjelm??? Det er direkte livsfarlig! Det vet han basert på hans egen støttevelt i garasjen, hadde han ikke hatt helhjelm da, da hadde hadde nok hakepartiet hans blitt slipt bort!! :lol

For ikke å snakke om apehenget mitt!! Han kan ikke fatte at noen monterer noe så trafikkfarlig på en motorsykkel!
Ubehagelig er det å kjøre med, og umulig å kjøre langtur med, det vet han utmerket godt uten å ha prøvd.
Dessuten er alt utstyr som ikke er i Touratech-katalogen livsfarlig, og mest sannsynlig forbudt!!
At jeg kjører lengre på en uke enn han gjør på en hel sesong er irrelevant...

Den eneste rette er å kjøre rundt utkledd som et juletre, slik at andre trafikanter ser deg!
Argumenter som at dersom ikke medtrafikanter ser de tre skarpe frontlyktene mine, så ser de heller ingen gul vest faller til steingrunn hos denne karen!

Prøv for all del ikke å argumentere med denne karen om at litt lyd faktisk kan være vel så nyttig for å tilkalle enkelte bilisters oppmerksomhet!!
Han er hellig overbevist om at å kjøre rundt med noe som lager mer lyd enn en veloljet Singer er det rene barbari!

Men som oftest slipper jeg å føre en samtale med disse gutta i gul vest, de hilser aldri på sånne som meg, de innleder aldri en samtale, og de stopper helst ikke der jeg stopper.
De vet jo så alt for godt hvilken type jeg er etter å ha sett en halv episode av dokumentarserien Sons of Anarchy! :lol :lol
De vet så alt for godt at jeg er kriminell og at det er sånne som meg som gir MC-miljøet et dårlig rykte og ødelegger samholdet!
(Bare sånn for ordens skyld, rullebladet mitt er plettfritt! :thumleft )

Da får jeg heller stå der og prate med R-gutta med knepucker og posørpukkel, de er i følge gulvest-gutten nesten like sinnssyke og ødeleggende for miljøets omdømme som det jeg er.

Ser at gulvestene har inntatt flere MC-frupper på FB, like uerfarene på nettikette som på MC og MC-miljø..... sørgelig!
MC-siden er egentlig en herlig oase der motorsyklister fra alle fraksjoner kan møtes og diskutere i sømmelige former.
Noen diskusjoner sporer litt av, men jeg syns saklighetsnivået her inne er bra mange hakk høyere enn det man finner på andre formum , for ikke å snakke om Facebook.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av cannon »

Jeg får noen ganger inntrykk av at "gjeng"-mentalitet, "identifisere seg med" osv har stor betydning for mange innenfor MC-miljøer.
Hvis jeg har rett, hvorfor er det sånn? Gule vester, ADV, plastraketter, HD, you name it. Spiller det noen rolle?
Jeg har kompiser som kjører MC, vill blanding av japse-plastrakett, gammel Zephyr, Shadow, HD og Ducati i vill blanding. Det er da menneskene under kjøretøyet som teller, og jeg gir blaffen i de andres valg av mc og kjøre-utstyr.
Og jeg tenker at det kanskje blir litt kjedelig om kjørekompiser må ha de samme preferansene på alt dette. Uttrykk som "Gulvestene" ligger uttafor mitt vokabular.....

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av Relax »

En gang i verden var kanskje "bikers" litt spesielle..den gang det kanskje krevde litt ekstra for å kjøre sykkel av pågangsmot/ selvhjulpen-het/ eventyrlyst/ whatever.... Etter hvert som sykler, bekledning, veier er blitt bedre og redning er en kun mobiltelefon unna uansett hvor du er i verden, så kan alle kjøre sykkel . På samme måte som alle kan stikke til nordpolen eller Mount Everst en tur om de ønsker det. Alle kan alt, ikke noe er spesielt lenger...det er bar spørsmål om hva du har lyst til og hva du har penger til.
Følgelig treffer du i dag "folk flest" på MC.... dvs den vanlig blandingen av stort sett hyggelige folk ..men med noen unntak..akkurat som bilistene... og med noen VELDIG interessante innimellom, akkurat som ellers i livet.
Sååå...motorsyklister er om folk flest, men de har ( mer eller mindre) interesse av motorsykkel og turer, derfor snakker vi kanskje lettere med dem enn mange andre...vi har noe felles som starter en prat ;)

Når det gjelder raushet og toleranse , så er vi som folk flest...
Ska'kke skryte på oss mer ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 16 nov 2017, 16:12 ...Det er da menneskene under kjøretøyet som teller, og jeg gir blaffen i de andres valg av mc og kjøre-utstyr. ...
:thumleft
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av kvase »

I min leve tid har jeg møtt mange mennesker i diverse settinger men jeg kartlegger litt-- Noen er helt firkanta i tankesett om seg selv eller hvordan ting skal være - Andre er mere ovale og løsnings orientert - Jeg anser at jeg tilhører den siste typen i mer å mer grad --- finn løsningen selv :lol
:crazy:
Joda jeg har møtt på folk som ikke vil lese eller høre den andres argumentasjoner fordi de er så forbaska redde for forandringer i helhetsbilde de har pr dags dato--- joda jeg har nettopp meldt meg ut av 2 mc relaterte forumer ja også 1 fotorelatert forum nettopp fordi et slik vesen av menneske er så forbaska flink til å spre pest og galle og fordreie det som blir sagt så da velger jeg og ikke lage en bølge av smålig uro innad i slike forum med et resultat av ødeleggelse -men meg om det jeg tar nå bilde av slike hendelser for å ha ryggen fri :-k
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av Juicebox »

Jeg har kjørt motorsykkel en stund nå og har aldri hatt noe imot andres klesvalg, bortsett fra disse gule vestene. Det er ikke vestene i seg selv, men personen under de. Som skrevet i artikkelen, så beskriver han disse ganske bra. Når jeg møter disse så er beskrivelsen spott on. Det er irriterende, men jeg sier alltid at folk må få kjøre med hva de vil bare de har hjelm på. Det som er idiotisk er at noen stater i usa tillater mckjøring uten hjelm.
Da jeg fikk lappen, brukte jeg skinnjakke med alt av beskyttelser - det varte i 1 uke. Grunnen var at det var så sinnsykt ubehagelig og tungvint. Når man pendler daglig så vet man hva man trives best med. Jeg kjører det jeg har på meg den dagen, og det kan hende jeg bruker crocs akkurat den dagen også. Regntøy med refleks har jeg alltid ett eller annet sted under turen. Bruker bare fullt utstyr når jeg skal på langtur.

Angående hilsing så har jeg lagt merke til at de som kjører med runde lykter bare hilser på hverandre, hd og hd og folk med fullt utstyr. Jeg selv hilser bare på folk som hilser først, da jeg ikke orker å få rødt kort lenger. Øynene mine produserer fortsatt tårer selv om de er gjemt bak det svarte visiret.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av niko »

Jeg er sylfersk. Tok lappen i høst og har ennå til gode å møte en usympatisk motorsyklist. Men jeg har et spørsmål om hilsing. På den ene siden syns jeg det er veldig stas at vi hilser på hverandre, på den andre siden ødelegger det rytmen når jeg finner en god veistrekning og drar på litt. Hvor ugreit er det å ikke hilse når man helst vil konsentrere seg bare om å kjøre og ikke noe annet? Vi er jo ganske mange ute på veiene etter hvert. Det kan bli i overkant mye hilsing.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av WikingTnT »

niko skrev: 18 nov 2017, 19:31 Jeg er sylfersk. Tok lappen i høst og har ennå til gode å møte en usympatisk motorsyklist. Men jeg har et spørsmål om hilsing. På den ene siden syns jeg det er veldig stas at vi hilser på hverandre, på den andre siden ødelegger det rytmen når jeg finner en god veistrekning og drar på litt. Hvor ugreit er det å ikke hilse når man helst vil konsentrere seg bare om å kjøre og ikke noe annet? Vi er jo ganske mange ute på veiene etter hvert. Det kan bli i overkant mye hilsing.
Nå trenger man ikke å ta bølgen og veive med armene , et par fingrer eller et nikk holder ;)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av TGR »

niko skrev: 18 nov 2017, 19:31 På den ene siden syns jeg det er veldig stas at vi hilser på hverandre, på den andre siden ødelegger det rytmen når jeg finner en god veistrekning og drar på litt. Hvor ugreit er det å ikke hilse når man helst vil konsentrere seg bare om å kjøre og ikke noe annet? Vi er jo ganske mange ute på veiene etter hvert. Det kan bli i overkant mye hilsing.
Altså.... hvis du er nødt til å konsentrere deg så mye om kjøringa at du ikke kan løfte labben 10 cm over styret for å hilse, da kjører du over evne. Hold deg på max 70-80% av hva du behersker, og konsentrer deg om å være avslappet i kroppen. Da kommer flyten av seg sjøl etterhvert, og du har også kapasitet til å løfte labben :thumleft

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av niko »

Hei TGR. Klassisk besserwissersvar. Du har ikke gul vest vel? ;-). Og takk til Wiking for greit svar på det jeg faktisk spurte om.

Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Bosted: Haugesund

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av AageO »

Bruker innimellon gul vest, men driver ikkje å predikerer om at alle andre er idioter, er nok mest for at eg tror at det vises bedre igjen at det er en mc på veien.. Så håper det er greit at jeg tar den på når eg vil
-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av Jompa »

Jeg har ikke allverdens erfaring som mc-kjører, men til sammen har det da blitt 12 år etter hvert.
Jeg har aldri opplevd eller tenkt på folk i gul vest som verken bedrevitere eller belærende.
Har truffet mange forskjellige typer på mc, både skjeggete bikere, R-typen, gulvester, motardpøbler og selv om jeg ikke føler meg "familiær" med alle, kan jeg ikke si at noen spesielle grupper stikker seg negativt ut.
Jeg kjører oftest alene, både på ettermiddagsturer og på treff og har et bestemt inntrykk av at det er lettere å komme i snakk med andre når man ikke er en del av en gruppe, f eks en MC-klubb på tur.
På treffplassen er det ofte sånn at de som kjører med klubben holder seg i lag med sin gjeng, og omgås med folk de kjenner fra før.
Det samme kjenner jeg igjen fra idretten, der jeg har vært med som lagleder i flere år.

Det lokale mc-miljøet i Alta vil jeg si er inkluderende, særlig den delen av miljøet som samles på Statoilbenken.
Der er det plass for alle slags typer folk, med alle slags mc-preferanser.

Jeg er medlem på 4 forum, 3 norske og KZ-riders forum som er et merkeforum for klassisk Kawasaki.
Har ikke opplevd de norske som intolerante, selv om det ene av dem består av sære typer, som meg selv.
Nå har jeg ikke vært innom mange flere forum enn dem jeg er medlem av, så merkeforumer og alle gruppene på FB skal jeg ikke uttale meg om.

De som har fulgt med ei stund vet at jeg vinglet frem og tilbake for etpar år siden, om jeg skulle være medlem på mc-siden eller ikke.
Nå i ettertid er jeg glad at jeg ble her.
Dette forumet er i alle fall inkluderende, og med en veldig fin tone oss medlemmer imellom.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av TGR »

Jeg følger artikkelforfatteren på mye av det han skriver om. Før i tida var mc-folk mer homogene, alle hilste på alle, alle slo av en prat med hverandre når man stoppet på samme sted, osv. Det var ingen tydelige forskjeller, annet enn at man kjørte litt forskjellige typer sykler. De som kjørte engelske jern kunne nok småmobbe de som kjørte riskokere, og motsatt naturligvis, men det var godlynte greier med glimt i øyet. Vi var alle motorsyklister. :thumleft

Jeg har vært borte de siste 6 år, men allerede før jeg parkerte, syntes jeg å merke at tinge endret seg. Særlig gjaldt det folk fra "eldrebølgen", typisk femtiåringen som endelig realiserte guttedrømmen og kjøpte seg en Harley, de var kleine på hilsing. Mange av dem skilte seg også ut på andre måter, ved at de sjelden satt seg sammen med "oss andre". I tillegg var de annerledes, ofte litt mer "børsmegler- og daglig leder-typer", som satt seg for seg sjøl. Litt generalisering her naturligvis, men det var et inntrykk man ofte fikk, for 10-20 år siden. Etterhvert ble det til at mange sluttet å hilse på Harleyer, for de hilste jo sjelden tilbake. På folkemunne ble det til at Harleyen rista så fælt at de ikke tok sjansen på å slippe styret i 2 sek..... :lol

Disse "Gulvestene" har jeg ikke vært borti, heldigvis. Nå har jeg så smått begynt å kjøre igjen, og jeg følger den gamle ryggmargsrefleksen, løfter labben og hilser på to-hjulinger. Jeg hilser til og med på mopper, for noen av dem er jo morgendagens motorsyklister, og da tenker jeg det er greit å bidra til å forankre fellesskapsfølelsen like godt først som sist. Om noen år er de kanskje instruktører når jeg kommer på en bane for å banke rust :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av TGR »

niko skrev: 18 nov 2017, 20:48 Hei TGR. Klassisk besserwissersvar. Du har ikke gul vest vel? ;-). Og takk til Wiking for greit svar på det jeg faktisk spurte om.
:lol Jo, har gul vest, men den bruker jeg bare når jeg går tur med bikkja om kvelden :thumleft
Og sånn bare som et velment tips, så ta deg et kurs på bane, som er et egnet sted for å trene på å kjøre fort, i motsetning til landeveien. Da vil du nok få nettopp det samme rådet av en instruktør. :vs

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av niko »

Takker for velment råd, TGR. Poenget mitt var ikke om jeg mestrer svingene eller ei, men hva dere tenker om at man fortsatt hilser på de man møter. Skikken er vel fra gamle dager da man ikke møtte på så mange motorsyklister. Mange jeg møter lar være å hilse hvis ikke jeg hilser først, og jeg mistenker at de syns hele hilsinga er et mas. Kjører man f eks gamle mossevei kan det bli fryktelig mye hilsing :-). Hva tenker dere?

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av TGR »

niko skrev: 18 nov 2017, 21:37 Poenget mitt var ikke om jeg mestrer svingene eller ei, men hva dere tenker om at man fortsatt hilser på de man møter. Skikken er vel fra gamle dager da man ikke møtte på så mange motorsyklister. Mange jeg møter lar være å hilse hvis ikke jeg hilser først, og jeg mistenker at de syns hele hilsinga er et mas. Kjører man f eks gamle mossevei kan det bli fryktelig mye hilsing :-). Hva tenker dere?
Beklager om jeg svarte på siden av spørsmålet ditt :) Sjøl er jeg konsekvent med hilsing, med ett unntak. Det er på motorvei, med mye trafikk. Der har jeg mer eller mindre sluttet å hilse, for det blir sjeldent returnert. Forøvrig sitter det i ryggraden :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av kjellv »

Dette med hilsing er et fenomen for mange grupperinger i trafikken. Bobilfolket hilser på hverandre, lastebilsjåfører, bussjåfører, veteranbiler, amcarfolket. Selvfølgelig gjør vi motorsyklister det også. Dette handler om tilhørighet og felleskap, helt naturlig for de fleste av oss.
Men hva gjør vi når vi møter et følge på 15-20 motorsykler som kjører sammen? Å hilse på alle blir nesten håpløst. Jeg prøvde det i starten, men fant ut at dette ble bare trøblete. Jeg har begynt med å hilse ekstra tydelig på de aller første, og så gjenta dette etter at de 6-8 første har passert. Hva gjør dere andre?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av gsx750_80 »

Møter vanligvis et tosifret antall mc på tur til eller fra arbeid. Er ikke alltid like observant, og overser dermed noen. Spesielt når det er midtdeler og/eller flere kjørefelt i hver retning.
Hilser som regel alltid når jeg møter enkelt-sykler og det er ett felt i hver retning. Et artig unntak er en eldre kar på en engelsk sykkel som jeg møter ukentlig (i sesong), som aldri har hilst tilbake. Får lyst til å fortsette å hilse på pur f... Jeg ser at han er gammel på måten han sitter på- som en sammensunket potetsekk. Enslige på HD hilser oftere enn feks personer på større Adventure-sykler, er min erfaring. Det kan hende det har noe å gjøre med at jeg har tilstrekkelig selvtillit til å kjøre en liten Kawasaki 250 til hverdags. Kanskje de tror det er en 125 cc, og at det er under deres verdighet å hilse. Blir bare spekulasjoner fra min side..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 19 nov 2017, 13:41 Dette med hilsing er et fenomen for mange grupperinger i trafikken. Bobilfolket hilser på hverandre, lastebilsjåfører, bussjåfører, veteranbiler, amcarfolket. Selvfølgelig gjør vi motorsyklister det også. Dette handler om tilhørighet og felleskap, helt naturlig for de fleste av oss.
Men hva gjør vi når vi møter et følge på 15-20 motorsykler som kjører sammen? Å hilse på alle blir nesten håpløst. Jeg prøvde det i starten, men fant ut at dette ble bare trøblete. Jeg har begynt med å hilse ekstra tydelig på de aller første, og så gjenta dette etter at de 6-8 første har passert. Hva gjør dere andre?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Holder handa ute til hele følget har passert, når det høver seg sånn.
Jeg hilser som oftest, men det hender jeg dropper hilsinga, særlig på lengre turer når jeg har møtt etpar hundre sykler.
Ellers hilser jeg på alle typer motorsykler, om de hilser tilbake eller ikke bryr jeg meg ikke noe om.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 19 nov 2017, 14:33 Holder handa ute til hele følget har passert, når det høver seg sånn.
Samme her :thumleft

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av Skogstrollet »

TGR skrev: 19 nov 2017, 14:47
Jompa skrev: 19 nov 2017, 14:33 Holder handa ute til hele følget har passert, når det høver seg sånn.
Samme her :thumleft
Pleier å gjøre det samme :)

Har for vane å hilse på de jeg møter, selv om ikke alle hilser tilbake. Merker faktisk at de færreste hilser tilbake da jeg kjører Honda'n, men de fleste hilser når jeg kjører Yamaha'n. Har på tur langs Gamle Mosseveien blitt veldig energisk hilset på, ene fyren omtrent reiste seg opp fra salen, hånda i været i beste metal-manér 🤘
Noen som tror 250-kubikkern min er en moppe kanskje? 🤔

Er jo fortsatt en relativt fersk fører, og har ikke møtt noen predikanter aka "gulvester" ennå. De fleste jeg møter på tur er åpne for en hyggelig prat, uten noen predikningar. Kun deling av erfaringer og historier fra (i det fleste fall) en lang karriere på MC.
Gemensamma interessen pleier å åpne for samtal.

Når det gjelder internett, så blir det nok i MC miljøet som for det meste annet: det er lett å skjule seg bak skjermen og blir mindre sympatisk når man ikke kan se personene man snakker med i øynene.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar