Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Greenone »

Jompa skrev: 10 nov 2017, 20:17
Greenone skrev: 10 nov 2017, 17:55 Grattis med ny sykkel :twothumbs:
Skikkelig milsluker. Vekta blir overraskende håndterbar når man kommer i litt fart. Regner med du har stereoanlegg på den også ;)

Javisst er det stereo på den.

04_677455683.jpg

Må huske på å ta med Pink Floyd når jeg henter sykkeln i juni, så jeg kan høre Shine on you crazy Diamond på hjemturen.
Se innlegg fra 11.feb 2012 på s 29 i bloggen.
Se der var`n ja, helt sjef det der. :thumleft
Har fresa rundt i usa på tilsvarende leiesykler. (bl.a street glide) Man kan kjøre hur langt som helst på dette.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Greenone »

Jompa skrev: 10 nov 2017, 20:17 Se innlegg fra 11.feb 2012 på s 29 i bloggen.
Aha, da har jo dette ligget på lur en god stund.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 10 nov 2017, 20:17
Må huske på å ta med Pink Floyd når jeg henter sykkeln i juni, så jeg kan høre Shine on you crazy Diamond på hjemturen.
Gratulerer så mye herifra også :prf
..hente den i Juni sier du..? I Trondheim?
I så fall må vi prøve å planlegge forumtreff 2018 i sammenheng med dette :prf

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 10 nov 2017, 23:18 I så fall må vi prøve å planlegge forumtreff 2018 i sammenheng med dette :prf
Litt OT men, er det berammet?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av AJ »

TGR skrev: 10 nov 2017, 23:20
kjellv skrev: 10 nov 2017, 23:18 I så fall må vi prøve å planlegge forumtreff 2018 i sammenheng med dette :prf
Litt OT men, er det berammet?
Tar sjansen på å svare på denne.
I år hadde vi forumtreff på Tretten i Gudbrandsdalen. Dette fristet til gjentakelse!
Jompa viste stor interesse for å komme, men værforholdene og avstanden gjorde at han av naturlige årsaker meldte avbud.

Siden treffet fristet til gjentakelse så kan det fort skje at vi legger opp til et nytt i 2018. Men da blir det antakelig nærmere Trøndelagen, vil jeg tro... ;). Dog ingenting planlagt så langt.

Her kan du lese mer om årets Tretten-treff.
Bare å bla seg fram og tilbake... :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

AJ skrev: 10 nov 2017, 23:39 Siden treffet fristet til gjentakelse så kan det fort skje at vi legger opp til et nytt i 2018. Men da blir det antakelig nærmere Trøndelagen, vil jeg tro... ;). Dog ingenting planlagt så langt.
Ja, fikk med meg at det ble treff på Tretten, men hadde ikke mulighet i år.
Men tar gjerne en tur til midt-norge for å treffe folk. Lenge sida jeg deltok på no sånt. :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Arrangere forumtreff midt i landet virker som en utmerket ide, syns i alle fall jeg.
Da vil det være en dags kjøring fra både Østlandet og det meste av Vestlandet, jeg ser jo at det blir ganske langt fra sørligere deler av landet, og fra det meste av Nordnorge er det langt uansett hvor man skal.
Jeg var selv veldig tent på å kjøre til Tretten i sommer, men nattefrost og 4-5 varmegrader midt på dagen sørget for at jeg ble hjemme.
Jeg håper det blir treff neste år, og at mange medlemmer kommer, uansett hvor det måtte bli.
Planlegg for all del ikke treffet utifra hva som passer for meg. Jeg kommer hvis det høver seg sånn, avhengig av sted og tid og vær.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

04_1129056654.jpg


Nå har jeg absolutt ingen behov for å forsvare eller rettferdiggjøre mitt valg av sykkel.
Har uansett lyst til å skrive ned noen tanker jeg har gjort meg de siste månedene og særlig de siste dagene.

Fra jeg var ganske ung, kanskje 12, 13 år, har jeg vært fascinert av motorsykler. Mens de andre guttene var opptatt av snescooter, leste jeg McNytt, Allt om mc, Bike, Cycle World, McAvisa og sikkert noen flere blader.
Som 22-åring kjøpte jeg min første sykkel, hoppa rett på en 1100 selv om mange mente det var lurere å begynne med noe mindre,
650 f eks.
Den første sykkelen hadde jeg i 5 år, så ble det unger, husbygging, stasjonsvogn og campingvogn.
Men mc-drømmen spøkte hele tida i bakgrunnen.
Etter hvert ble det sykkel, GPz,en, og den delen av historien er vel rimelig godt kjent vil jeg tro.

Som sagt, jeg har alltid vært fascinert av motorsykler, alle typer.
Helst med stor motor, og gjerne store luftkjølte sykler med klassisk utseende.
Derfor har jeg den sykkelen jeg har i dag, og er veldig glad i den. Så egentlig håper jeg at ingen vil gi den prisen jeg forlanger når jeg skal prøve å selge den til våren.

Drømmen om en Harley har alltid vært der, mer eller mindre.
Klassisk så det holder, langt fra perfekt, både hva gjelder teknikk og kjøreegenskaper.
Image ? Bryr jeg meg lite om.
Jeg er ikke en biker-type og har heller ikke noe behov for å late som jeg er det.
Kommer mao ikke til å la skjegget gro, eller kjøpe nye kjøreklær. OK, kanskje ei T-skjorte og muligens halvhjelm.
Jeg er en ganske A4 bestefar og er veldig godt fornøyd med det.

At det ble akkurat denne sykkeln er ikke tilfeldig.
Jeg har sett på annonser på Electra Glide ganske lenge, de fleste av dem er svarte. Fine sykler, men litt for mye "biker" for meg.
Sølvgrå er det mange av, kjedelig. Grønn passer ikke på en Electra og rødt får jeg heller ikke til å stemme.
Så da jeg oppdaga den blåe sa det bare PANG. Den skal jeg ha.
Sykkelen er uten dødningehoder her og der, uten masse ekstra chrom og discolys. Helt enkelt en clean HD som da den forlot fabrikken.
At den også mangler "lower fairings" syns jeg er ett pluss. "Leggbeskytterne" gjør bare hele sykkelen ekstra klumpete.

Jada, jeg vet godt at HD har kjøreegenskaper som er langt dårligere enn konkurrentene.
Hva synes dere f eks om 3" fjæringsvei bak ? Det kan nok bli noen skikkelige skrell over asfalthullene.
Liten klaring og liten nedleggsvinkel er heller ikke noe pluss.
Vel, jeg vet at sykkelen er ganske lettkjørt, har prøvekjørt en for 10-15 år siden.
Fordelen er at nå kan jeg slite dekkene bare på midten med god samvittighet.

I morra skriver jeg under på kjøpekontrakten, en gammel drøm er i ferd med å bli virkelighet.
Og vinteren blir laaaang.

04_1546799555.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

Bra beskrivelse Jompa, selv om man ikke trenger å forklare seg for valg av mc.

Jeg for min del har forklart min mc-bakgrunn i egen blogg. Men det jeg kanskje ikke har skrevet noe om, er min "funderinger" rundt dette med "cruiser".

Du er innom noe vesentlig når du skriver at du kan slite dekket på midten, uten å ha et forklaringsproblem med det. Dette med "kyllingstriper" følger oss jo enten vi liker det eller ei. I hvert fall har det vært tilfelle for meg, og de jeg har hatt omgang med opp i gjennom åra. Jeg har primært kjørt sportslige sykler i mesteparten av mitt liv. Og da har det alltid blitt litt sånn at når man får på nye dekk, så må man finne seg noen egnede veier, og få gnagd vekk kinnskjegget på dekka. Man har da et rykte å leve opp til, lissom.

I en alder av snart 66, så har jeg endelig kvitta meg det der da. Og nå kjører jeg GS. Men det som allikevel henger igjen, er at en GS er jo også grisemorsom å svinge med, så da er det allikvel litt slik at man pusher litt mer enn nødvendig innimellom.

Og da er dette med cruiser et tankekors. Jeg kjenner mange som etterhvert kjører cruisere, og de beretter om brå overganger til en helt annen og laidback kjørestil. Akkurat det tenker jeg stadig på. Det som har holdt meg igjen, er noen av de tingene du også har berørt. Primært da kjøreegenskaper og handtering av nærmere et halvt tonn på gårdsplassen.

Jeg er slettes ikke sikker på at jeg har tenkt dette ferdig.....

Nok en gang. grattis med flott sykkel :twothumbs:

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Kjellrf »

Gratulerer!

Det er en nydelig sykkel, og ordentlig flott og kledelig farge.

Jeg prøvde en ny Street Glide i fjor, blei litt som med amerikanske biler, blandede følelser. Noe er veldig bra, andre ting er mer uvant. F.eks. å kjøre i 3. gir (av 6) i 60 km/t for at sykkelen skal respondere på gassen og det ikke skal riste for mye.
Ellers var kjøreegenskapen langt bedre enn forventet. God tursykkel. Veit om flere som har foretrukket lavest mulig vindskjerm, nærmest bare ei leppe, for mindre turbulens.

Årsmodell er denne?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av FredrikE24 »

Shine On You Crazy Diamond er herlig :)

Jeg hadde nok tatt med meg hele Pink Floyd platesamlingen!
Echoes, etter Atom Heart Mother er dette den lengste låta de laget.
https://youtu.be/EiN6of3rBW4
Selv er jeg voldsomt Pink Floyd entusiast :thumleft

David Gilmour trapper ned turneene og Waters alene mangler mye for å nå opp til "Pink Floyd" sounden.
Heldigvis finnes det tribute band: Brit Floyd. De har konserter meget mange steder i Norge hvert år!
https://www.youtube.com/watch?v=CVWHItGgrdE
Denne kan vel nesten være bedre enn originalen :redface

To favoritter fra Gilmours konsert i Pompeii
Run Like Hell
https://www.youtube.com/watch?v=DnPQNOq8x2s
Og en låt jeg aldri går lei
One Of These Days
https://www.youtube.com/watch?v=nXaXKfyI7tQ

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 15 nov 2017, 22:33 Shine On You Crazy Diamond er herlig :)

Jeg hadde nok tatt med meg hele Pink Floyd platesamlingen!
Echoes, etter Atom Heart Mother er dette den lengste låta de laget.
https://youtu.be/EiN6of3rBW4
Selv er jeg voldsomt Pink Floyd entusiast :thumleft

David Gilmour trapper ned turneene og Waters alene mangler mye for å nå opp til "Pink Floyd" sounden.
Heldigvis finnes det tribute band: Brit Floyd. De har konserter meget mange steder i Norge hvert år!
https://www.youtube.com/watch?v=CVWHItGgrdE
Denne kan vel nesten være bedre enn originalen :redface

To favoritter fra Gilmours konsert i Pompeii
Run Like Hell
https://www.youtube.com/watch?v=DnPQNOq8x2s
Og en låt jeg aldri går lei
One Of These Days
https://www.youtube.com/watch?v=nXaXKfyI7tQ
Tributeband virker fullstendig feil, synes jeg. Hørte Roger Waters framføre Pink Floyd-materiale i gymsalen til Stabekk (som Nils Arne Eggen kalte det). Synes det låt rimelig tett opp i mot Pink Floyd. Ble likevel feil å sitte på plaststoler 70 m fra scenen, og drikke øl av plastglass. Utrivelig, sterilt og aldeles forjævlig konsertlokale - Telenor arena.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av FredrikE24 »

Tributeband kan kanskje føles feil, men for meg som aldri vil få sjansen til å høre Gilmour live, så er det en trøst.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av KåreDump »

Kjellrf skrev: 15 nov 2017, 20:13 Jeg prøvde en ny Street Glide i fjor, blei litt som med amerikanske biler, blandede følelser. Noe er veldig bra, andre ting er mer uvant. F.eks. å kjøre i 3. gir (av 6) i 60 km/t for at sykkelen skal respondere på gassen og det ikke skal riste for mye.
????
Da må de ha stokka girene i gikassa i feil rekkefølge på demo-sykkelen! :lol
Etter og 50k + km på TC 103" kjenner jeg overhodet ikke igjen den karakteristikken!
Hele poenget med en schwær seig V-twin er jo at det er masse grunt på lavt turtall, og liten vits å dra den ut på turtall.

Jompa skrev: 09 nov 2017, 18:42 Tja, jeg er litt spent på om jeg klarer å snu sykkeln på gårdsplassen når jeg rygger den ut fra garagen :knegg
Ellers vet jeg at den er mer lettkjørt enn den ser ut til å være, har en gang prøvekjørt en Electra.
He he, har revers på min Roadking (som er littegrann lettere en din Ultra), og har brukt den to-tre ganger (om man ser bort fra testing).
Er ikke så ille å manøvrere selv om de er tunge disse beista.
Ultra'en er vel litt verre å hanskes med i veeeeeldig lav fart enn min, siden tyngdepunktet er en del høyere.
Når du kommer opp i 10-15 km/t forsvinner vekta som dugg for sola! :twothumbs:
Jompa skrev: 12 nov 2017, 13:28 Jada, jeg vet godt at HD har kjøreegenskaper som er langt dårligere enn konkurrentene.
Sammenligner du med GoldWing og "bussene" til BMW, så ja!
Sammenlignet med andre "japse-cruisere", nei!
Jompa skrev: 12 nov 2017, 13:28 Hva synes dere f eks om 3" fjæringsvei bak ? Det kan nok bli noen skikkelige skrell over asfalthullene.
Njæ.... har aldri opplev det som et problem om man har "pumpa rett trykk" i bakdemperne.
(Jeg har kjørt mye med passasjer og full oppakning)
Jompa skrev: 12 nov 2017, 13:28 Liten klaring og liten nedleggsvinkel er heller ikke noe pluss.
Fordelen er at nå kan jeg slite dekkene bare på midten med god samvittighet.
Dream on!! :lol :lol
Den unskyldningen funker ikke!!
Greit at sykkelen ikke innbyr til hooligan-kjøring, men Touring modellene har best nedleggsvinkel av alle HD-modellene (bortsett fra 2018 modellene/ny softtail), så det er slett ikke umulig å kjøre rimelig kvasst i svingene med den!

Det første som tar nedi er "badeplatformene". Det gir deg et greit signal om at nå er det på tide å roe litt ned!
Fotbrettene lager et jævla leven når de skraper nedi, så du kvepper nok litt første gangen!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Relax »

KåreDump skrev: 17 nov 2017, 13:44
Kjellrf skrev: 15 nov 2017, 20:13 Jeg prøvde en ny Street Glide i fjor, blei litt som med amerikanske biler, blandede følelser. Noe er veldig bra, andre ting er mer uvant. F.eks. å kjøre i 3. gir (av 6) i 60 km/t for at sykkelen skal respondere på gassen og det ikke skal riste for mye.
????
Da må de ha stokka girene i gikassa i feil rekkefølge på demo-sykkelen! :lol
Etter og 50k + km på TC 103" kjenner jeg overhodet ikke igjen den karakteristikken!
Hele poenget med en schwær seig V-twin er jo at det er masse grunt på lavt turtall, og liten vits å dra den ut på turtall.

Jompa skrev: 09 nov 2017, 18:42 Tja, jeg er litt spent på om jeg klarer å snu sykkeln på gårdsplassen når jeg rygger den ut fra garagen :knegg
Ellers vet jeg at den er mer lettkjørt enn den ser ut til å være, har en gang prøvekjørt en Electra.
He he, har revers på min Roadking (som er littegrann lettere en din Ultra), og har brukt den to-tre ganger (om man ser bort fra testing).
Er ikke så ille å manøvrere selv om de er tunge disse beista.
Ultra'en er vel litt verre å hanskes med i veeeeeldig lav fart enn min, siden tyngdepunktet er en del høyere.
Når du kommer opp i 10-15 km/t forsvinner vekta som dugg for sola! :twothumbs:
Jompa skrev: 12 nov 2017, 13:28 Jada, jeg vet godt at HD har kjøreegenskaper som er langt dårligere enn konkurrentene.
Sammenligner du med GoldWing og "bussene" til BMW, så ja!
Sammenlignet med andre "japse-cruisere", nei!
Jompa skrev: 12 nov 2017, 13:28 Hva synes dere f eks om 3" fjæringsvei bak ? Det kan nok bli noen skikkelige skrell over asfalthullene.
Njæ.... har aldri opplev det som et problem om man har "pumpa rett trykk" i bakdemperne.
(Jeg har kjørt mye med passasjer og full oppakning)
Jompa skrev: 12 nov 2017, 13:28 Liten klaring og liten nedleggsvinkel er heller ikke noe pluss.
Fordelen er at nå kan jeg slite dekkene bare på midten med god samvittighet.
Dream on!! :lol :lol
Den unskyldningen funker ikke!!
Greit at sykkelen ikke innbyr til hooligan-kjøring, men Touring modellene har best nedleggsvinkel av alle HD-modellene (bortsett fra 2018 modellene/ny softtail), så det er slett ikke umulig å kjøre rimelig kvasst i svingene med den!

Det første som tar nedi er "badeplatformene". Det gir deg et greit signal om at nå er det på tide å roe litt ned!
Fotbrettene lager et jævla leven når de skraper nedi, så du kvepper nok litt første gangen!
:twothumbs: :=D> :=D>

Ja, det går faktisk an å kjøre med disse sykla :D
Man er på en annen slags tur med slike enn med "plastraketter" eller ( stygge) nebbsykler :crazy: ....men så er det vel en annen slags tur man liker da ;) Om man vil ha en rolig single cruising så er det en drøm, eller om man er så heldig å en partner som liker å være med så har man MYE bedre tilbud til dem på denne slags sykler enn de med bare en syltynn pute på bakskjermen å tilby :D + + + + +

Tung? Ja! Tenk deg om en gang til før du parkerer da! Rygg eller kjør inn avhengig av hva som er praktisk når du skal ut igjen ;)

Kult valg av sykkel, Jompa :thumleft Og sunt for MC-siden ! ;)
"Do the right thing"

Svar