Ny hjelm

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Ny hjelm

Legg inn av Stian87 »

Hei,

Jeg skal kjøpe meg ny hjelm før neste sesong, den gamle var en del av veltet mitt og må byttes ut. I tillegg har jeg gjort meg en del erfaringer etter at jeg kjøpe min første hjelm, hvor pris var en ganske stor faktor. Jeg har følgende punkter som må oppfylles ved ny hjelm:

Den skal være sikker
Den skal være en av de med minst støy på markedet
Den skal ha gode luftemuligheter
Det bør være mulig å kjøpe med solvisir
Det skal være nedfellbar solskjerming
Det skal være en helhjelm

Hvis noen har noen formeninger om andre ting jeg også bør tenke på si gjerne i fra.

Håper dere har noen forslag :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

Lav vekt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny hjelm

Legg inn av simpson »

Høres ut som en Schuberth du skal ha da.......
Den har alt du lister opp.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av kvase »

Er kjempe fornøyd med 1 av mine 4 hjelmer i kjøre-stallen som dekker det meste der Shoei GT AIR
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Shoei GT-Air oppfyller dine krav, Schubert S2 Sport likeså.

Har du rundt hode som meg, er nok Schubert noe å prøve. En kollega er mer "avlang" i ansiktet og Shoei sklei rett på plass hos han.

S2 Sport begynner å bli gammel nå, ettersom C3 Pro fikk sin etterfølger C4 Pro nå i vår. Så kan det godt være at en ny S2 Sport-variant er på vei.

S2 Sport får du SRC-systemet til, nye C4 Pro har en mye bedre integrert løsning istedefor den gamle SRC-kragen. Tipper de følger opp dette på en ny S2 Sport-variant(S3 sport?).

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Ny hjelm

Legg inn av Stian87 »

Takk for tilbakemeldingene ser ut jeg må prøve Shoei GT Air og Schubert.
FredrikE24 skrev: 03 des 2017, 12:24 Shoei GT-Air oppfyller dine krav, Schubert S2 Sport likeså.

Har du rundt hode som meg, er nok Schubert noe å prøve. En kollega er mer "avlang" i ansiktet og Shoei sklei rett på plass hos han.

S2 Sport begynner å bli gammel nå, ettersom C3 Pro fikk sin etterfølger C4 Pro nå i vår. Så kan det godt være at en ny S2 Sport-variant er på vei.

S2 Sport får du SRC-systemet til, nye C4 Pro har en mye bedre integrert løsning istedefor den gamle SRC-kragen. Tipper de følger opp dette på en ny S2 Sport-variant(S3 sport?).
Hvordan er S2 Sport i forhold til C3 Pro? Kjenner du noe til hva som er forskjellene, annet enn at C3 er åpningshjelm?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Ny hjelm

Legg inn av fjs »

Vet ikke forskjellen, men jeg har C3 Pro og er ganske fornøyd :) Nå er jeg ganske tjukk i hue, så den kan føles litt stor.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Stian87 skrev: 04 des 2017, 08:28 Hvordan er S2 Sport i forhold til C3 Pro? Kjenner du noe til hva som er forskjellene, annet enn at C3 er åpningshjelm?
Fattern har S2 Sport. Han er veldig fornøyd med den. Er vel snart 6 år gammel uten at den hjelmen bærer stort preg av det.
Han er ekstremt tjukk i huet og kjører XL-variant av S2 Sport.

Den både ser stilig ut enda og holder seg fin.
Inni er dem egentlig veldig like, S2 Sport er en mye enklere hjelm å ta av og på.
I tillegg har de vel Dobbel-D festeannordning nå og ikke den plastikk festeannordningen som C3 Pro har.
Har man kommunikasjonsutstyr i hjelmen er ikke mikrofonen i veien, og det er fint.

Støymessig er nok C3 Pro og S2 Sport temmelig like. Så er det utseende som er litt forskjellig.

Jeg valgte C3 Pro i sin tid fordi jeg trodde at åpningshjelm var noe jeg ville ha. Hadde valgt S2 Sport om jeg skulle valgt igjen.
Det er så masete og åpne og lukke baugen hver gang man skal ha på seg hjelmen. I tillegg er mikrofonen i veien når det skal lukkes.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny hjelm

Legg inn av simpson »

S2 er jæævlig trang å få på seg, spesielt med kommuniksjonskragen på.
Men blir litt lettere etter hvert, men ikke mye.

McHans
Innlegg: 19
Registrert: 31 mai 2015, 22:50
Motorsykkelen din: Suzuki gsx s1000 GT

Re: Ny hjelm

Legg inn av McHans »

Jeg har S2 sport med kommunikasjonskrage hvis du vil prøve den Stian. Størrelse medium.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Ny hjelm

Legg inn av Stian87 »

Takk for tilbakemeldingene. Jeg har prøvd C3 Pro, det som er litt dumt er at jeg er et sted mellom medium og large. Medium passer men da blir jeg litt most, og large føles litt stor.

Men igjen med hjelm, hva er for stort? Det er ikke noen fare for at den faller av, og kanskje er det digg med litt mer plass. Får bare stikke en tur innom MC-oslo og prøve litt hjelmer og vente på salg.

Takk for tilbudet McHans, hvor holder du til? Er muligens like enkelt å bare prøve i butikk.

Angående visir, er det mange som bruker sota visir eller sånn iridium greie (eller hva det nå heter)?? Hvordan er det i en del ubelyste vestlandstuneller, hva gjør man da?

Jeg er også litt usikker på farger, er det noen som har noen erfaring med at farge kan ha noen sikkerhetsmessige konsekvenser? Om ikke blir det nok sort....
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ny hjelm

Legg inn av Jompa »

En litt for stor hjelm vil bevege seg ganske mye på hodet når du kommer opp i fart, og det er ubehagelig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

Hjelmen bør sitte godt på hodet uten at hakestroppen er strammet. Det skal være litt motstand når du tar hjelmen på og av. For stor hjelm er ubehagelig å bruke i litt høy fart.

En litt trang hjelm blir perfekt og komfortabel etter litt bruk.

Jeg tilpasser mine hjelmer ved å pusse bort litt isopor der hjelmen trykker litt for mye mot hodet (og det er fy fy fy for mange.... )

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 04 des 2017, 21:52 Angående visir, er det mange som bruker sota visir eller sånn iridium greie (eller hva det nå heter)?? Hvordan er det i en del ubelyste vestlandstuneller, hva gjør man da?
Det er et rent herk for å si det mildt..!
Jeg har et irridiumvisir til min C3 pro, men bruker det i grunnen svært lite lenger.
Her jeg bor er det mye tuneller, og nesten umulig å få kjørt en tur uten at jeg må gjennom en eller flere tuneller. Mange tuneller, spesielt de gamle er svært mørke. Nyere, og undersjøiske er langt lysere. Disse har godt med lys og har lysere vegger. De går i grunnen greit. Men de gamle tunellene kan være veldig mørke. Noen tuneller har ikke innlagt kunstig lys i det hele tatt. Overgangen mellom sollyset ute og den mørke tunellen gjør at men knapt ser noe som helst noen sekunder, særlig hvis det kommer brått på. I slike tilfeller er det eneste man kan gjøre er å slå opp visiret.
Det går an å forberede seg foran tunellene dersom de ikke kommer for brått på. Du kan enten lukke det ene øyet i 5-10 sekunder før du kjører inn i tunellen, for så å åpne øyet med det samme du kjører inn i tunellen. Pupillen i dette øyet vil da være langt mer åpent enn på det andre øyet når det åpnes igjen.
Man kan også slå ned solvisiret en tid før tunellåpningen og kjøre med dobbel solskjerming. Særlig hvis det er sollys kan dette være lurt. På samme måte åpner man solvisiret igjen akkurat når man kjører inn i tunellen og ser da ganske brukbart.
Men større problemer kan man få dersom turen blir lenger enn planlagt og kvelden med skumring kommer før man er framme. Da blir det bare mørkere og mørkere. Jeg har opplevd å kjøre de siste kilometrene hjem med åpent visir..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg ville gått for blankt originaltvisir med pinlock på Schuberth hvertfall. Om man er litt fin på det kan man sikkert oppgradere solbrilla til noe bedre :) Jeg er godt fornøyd med å "hive" ned solbrilla ved behov hvertfall. Jeg har slitt ut et originalvisir på to sesonger. Vintersesongen(den har ikke vart lenge, men allikevel) har ødelagt det ytterligere. Yttersiden virker litt sandblåst? Får det liksom ikke rent lenger. Nå ligger det salt på både hjelm og visir, helt umulig å se gjennom det nå :lol

En kompis kjører Shoei, han ble anbefalt å ikke kjøpe med solbrille av støyårsaker av butikken.
Det angrer han som en hund for.. Så fort skumringa kommer, så begynner han å slite med å se.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av kjellv »

cannon skrev: 04 des 2017, 22:13 Jeg tilpasser mine hjelmer ved å pusse bort litt isopor der hjelmen trykker litt for mye mot hodet (og det er fy fy fy for mange.... )
Man trenger faktisk ikke å pusse bort noe. Det holder å trykke litt bestemt på de punktene som klemmer litt, isoporen vil da gi etter. Du oppnår da akkurat det samme som om du bruker hjelmen og ignorerer disse punktbelastningene til de justerer seg over tid.

Dette med støy i hjelmen har nok veldig mye med om hjelmen passer hodeformen. Men det er også viktig at hjelmen tetter godt lavt nede, under ørene. Det er her det meste av lyd vil slippe inn.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Bosted: Oslo

Re: Ny hjelm

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

kjellv skrev: 04 des 2017, 22:40
cannon skrev: 04 des 2017, 22:13 Jeg tilpasser mine hjelmer ved å pusse bort litt isopor der hjelmen trykker litt for mye mot hodet (og det er fy fy fy for mange.... )
Man trenger faktisk ikke å pusse bort noe. Det holder å trykke litt bestemt på de punktene som klemmer litt, isoporen vil da gi etter. Du oppnår da akkurat det samme som om du bruker hjelmen og ignorerer disse punktbelastningene til de justerer seg over tid.

Dette med støy i hjelmen har nok veldig mye med om hjelmen passer hodeformen. Men det er også viktig at hjelmen tetter godt lavt nede, under ørene. Det er her det meste av lyd vil slippe inn.
Støtter trykke litt med tommelen. Har tydeligvis veldig ovalt hode, ser litt ut som en alien, og ingen hjelmer har noensinne passet perferkt. Ikke engang arai sine mest ovale hjelmer. Trykking funker.

Til @Stian87: nedfellbart solvisir fjerner vel en del sikkerhet såvidt jeg har lest på diverse tester, tilføyer også evt en del vekt. Dette gjelder hjelmer med nedfellbart visir inne i hjelmen, de som har utenpå (arai) har ikke det noe å si selvfølgelig. Lydmessig opplever jeg at masse luft, og da lyd, trekker inn mellom hake og hjelm. En chin-curtain/noe som blokker luftstrømmen her hjelper ekstreeemt på mine hjelmer.

Ellers er jo vekt en stor faktor, ihvertfall om den ikke er toppscorer på aerodynamikk. Karbonhjelmer kan være mulighet :-k
Braaaaaap

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

Å trykke inn isoporen funker kanskje det, men min erfaring er at den har lett for å komme tilbake til opprinnelig form. Det kommer kanskje an på hjelmtype? Jeg kjører Shoei.
Uansett metode så er det mye bedre å tilpasse en litt trang hjelm til perfekt passform enn å gå opp en størrelse bare fordi den trykker på enkelte punkter.
En hjelm som er så stor at den "faller" ned på skallen uten motstand er ubehagelig og usikker. Da hjelper det heller ikke hvor dyr eller støysvak den er.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Ny hjelm

Legg inn av Grendel »

Er det ikke også slik at hjelmer blir gamle og bør byttes etter ca fem(?) år eller noe slikt?

Da er det uavhengig av om de har vært utsatt for skade eller slikt.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Det er det mange som bare sier uten å ha grunnlag for det på nett har jeg sett. Jeg tror ikke det har så stor betytning..

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Ny hjelm

Legg inn av ejs »

Tatt fra websida til Arai.. :-k




Arai helmets are handmade to the highest possible standard, and although after many years the outside shell can look as good as new, it’s the EPS polystyrene liner that loses its ability to absorb impact over time.

Arai recommend replacing your helmet 7 years after date of manufacture and 5 years after date of purchase to maintain the maximum levels of protection.

The EPS liner is effectively the shock absorber of your helmet, absorbing the force of an impact onto the shell. This is done by the cells in the poly styrene being expanded (EPS = Expanded Polystyrene) and filled with air to absorb impacts. Over time, even when not in use, these liners lose their air pockets incrementally, after 7 years, dropping the shock absorbing ability of the liner below Arai’s safety standards. This is why we declare the helmet due for replacement so it can properly protect you against impacts.

Caberg........ :vs

Is the production date visible on the helmet?
Researches have shown no evidence of degradation of the materials (used in the helmets manufacture) due to the mere effect of the times passing by. Nevertheless the exposure to the atmosphere agents (extreme hot and extreme cold), and the contacts with the vapors of the lubricants and gasoline normally used in the motor bikers environment may influence the molecular links of the materials used. Moreover, because of its own nature, the helmet often undergo to shocks of different amplitude that could limit its performances. For all these reasons and for the abuse to the comfort padding and for the technical evolution that make more modern and protective lids available, it is suggested to replace the helmet after 5 years of use. In case of intensive use this delay should be shortened accordingly. If a helmet supports a severe blow, even if there is no evidence of damage, it should be replaced.
If it ain't broke, I'll break it.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 07 des 2017, 16:57 Det er det mange som bare sier uten å ha grunnlag for det på nett har jeg sett. Jeg tror ikke det har så stor betytning..
Denne diskusjonen kan sikkert gå i det uendelige basert på en god miks av synsing og fakta. Jeg ser sånn på det:
- de aller fleste mc-førere får heldigvis ikke bruk for sikkerheten i hjelmen sin. Jeg har hatt bruk for min.

- ved krasj (på bane og trolig på vei) hvor hjelmen gjør jobben og føreren reddes fra hodeskade fører oftest til at fører lovpriser hjelmen sin og kjøper samme merke på nytt. Det er kanskje først da at mange innser betydningen av en sikrest mulig hjelm. I sånne tilfeller har kanskje den lille forskjellen en svært stor betydning?

- det er lett å mistenke produsentene for å være salgskåte når de anbefaler å kassere hjelmen etter 5 eller 7 år. Jeg tror de gjør det for å ivareta sikkerhet og dermed tilliten til produktet. Alt annet ville være kortsiktig og uansvarlig.

- en hjelm er i seg selv en dyr dings, isolert sett. Husk allikevel at det å bytte ut potta et par år tidligere ikke koster en hel hjelm. Det koster bare litt kortere levetid på den gamle hjelmen. I en MC-førers liv er denne ekstra-kostnaden som en bagatell å regne. Dessuten er det alltid en stor fornøyelse å tre på seg en ny, moderne, tøff, velluktende ny hjelm med moderne sikkerhetsløsninger, lav vekt, nye visirer og mindre støy.

- jeg selger ikke hjelmer, verken brukte eller nye.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Ny hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er i og for seg enig. Tenker nå uansett at en hjelm som brukes mye, slites ut innen 4-5 år allikevel. Min har gått to sommersesonger nå og merker jo at det ikke er en ny hjelm lenger.
Men har man derimot kjøpt en hjelm man har brukt 5 ganger, og ellers har på hylla i garderoben, så er den nok like fin(og sikker) etter 5 år også.

ZZR-Erling

Re: Ny hjelm

Legg inn av ZZR-Erling »

Vil anbefale Shoei GT Air

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Ny hjelm

Legg inn av Stian87 »

Takk for alle gode tilbakemeldinger :thumleft oppfatter av tilbakemeldingene at Shoei GT Air, Schubert S2 Sport eller C3/C4. Får ta en tur innom MCOslo å sjekke litt hvilke som passer meg best. Så er det bare å vente på salg :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar