FJR

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Vurderer å kjøpe meg en FJR. Er det noen sykdommer eller sære ting med de?
Erfaring? Positive og negative, kom med det 🙂


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av ZZR-Erling den 10 des 2017, 16:09, redigert 4 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 05 des 2017, 18:25 Vurderer å kjøpe meg en FJR. Er det noen sykdommer eller sære ting med de?
Erfaring? Positive og negative, kom med det 🙂
FJR...
Det var nye toner fra den kanten ;).

Regner med at kjellv straks melder seg på med meninger om den :)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 05 des 2017, 18:30
ZZR-Erling skrev: 05 des 2017, 18:25 Vurderer å kjøpe meg en FJR. Er det noen sykdommer eller sære ting med de?
Erfaring? Positive og negative, kom med det 🙂
FJR...
Det var nye toner fra den kanten ;).

Regner med at kjellv straks melder seg på med meninger om den :)
Ja, hehe.. Jeg kan være litt virrete mht mc :-)
Litt konstant våryr, når det gjelder tohjulinger :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av kjellv »

Det var en spennende ny vending ja :thumleft

Nei, det er ingen kjente feil og svakheter på FJR. Så enkelt kan det sies..
Modellen kom i 2001, ABS fra 2003, oppdatert i 2006, 2009, 2012 og 2016. Modellene har betegnelsen FJR1300A der A står for ABS, FJR1300AS som har ABS og elektronisk styrt girkasse/mangler clutchhendel, og FJR1300AE som har ABS og elektronisk justerte dempere. Fra 2016 har den 6-trinns girboks, tidligere har den hatt bare 5 gir. I 5. gir ligger du på ca 2800 rpm i 80km/t som er helt på grensen til hva motoren trives med. Under Norske forhold er derfor 6. giret ikke noe must, det er heller ikke så veldig mye høyere enn 5. gir på tidligere modeller.
Sykkelen har kardang som er uproblematisk, kåpe som fungerer ganske bra, elektrisk justert vindskjerm har den hatt som standard fra første modell. Forholdsvis lave servicekostnader, med gjennomtenkte og servicevennlige løsninger. Serviceintervaller på 10000, med hovedservice/ventilkontroll på 40000.

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Jaha.. Fant ticking valves.. En mulighet på noen få før 2006

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 05 des 2017, 22:56 Jaha.. Fant ticking valves.. En mulighet på noen få før 2006
Javel..? Nytt for meg. Tror ikke dette er noe stort problem.
Jeg tror dessuten at du har lyst på nyere enn 2006, den fikk en del oppdateringer da som er kjekt å ha. Bedre vindskjerm, låsbart hanskerom i dashbordet, bedre og høydejusterbart sete f.eks.


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av Bjerknez »

Hvilken kilde er dette?

EN persons synspunkt/erfaringer med FJR og tikkelyder? Nettsiden ble sist oppdatert for ett år siden og den ser ellers ikke spesielt troverdig ut. Vertfall ikke såpass troverdig at jeg ville revurdert et kjøp grunnet innholdet.

men kan jo være personen bak siden har såpass med ansikt at oppdagelsene hans bør tas mer seriøst. Det vet jeg ikke så mye om.

EDIT:
Artikkelen med tikkingen ble skrevet i april 2008 og dette gjaldt en FJR 2004 modell.

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev: 06 des 2017, 07:40
Hvilken kilde er dette?

EN persons synspunkt/erfaringer med FJR og tikkelyder? Nettsiden ble sist oppdatert for ett år siden og den ser ellers ikke spesielt troverdig ut. Vertfall ikke såpass troverdig at jeg ville revurdert et kjøp grunnet innholdet.

men kan jo være personen bak siden har såpass med ansikt at oppdagelsene hans bør tas mer seriøst. Det vet jeg ikke så mye om.

EDIT:
Artikkelen med tikkingen ble skrevet i april 2008 og dette gjaldt en FJR 2004 modell.
Det kan man jo si...vel her er mer..36stk har besvart at dems er reparert for dette:
http://www.fjrforum.com/forum/index.php?showtopic=23300

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Har sikta meg inn på 2006-2008..det blir nok bra!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: FJR

Legg inn av Kjellrf »

En i klubben kjøpte en av de aller første da den kom. Den var det endel tull med, mandagssykkel. Men etter det har de vært bra, mange fornøyde eiere.
Tror det er et bra valg :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 06 des 2017, 19:26 Har sikta meg inn på 2006-2008..det blir nok bra!
Vær oppmerksom på at det finnes noen 106hk utgaver i disse årsklassene. Sjekk kjøretøyregisteret så snart du har et reg.nr du vurderer.
Har en kamerat som kjøpte en slik i høst. Skal bistå ham utover våren for å få den reg. med 146hk

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev: 06 des 2017, 23:01
ZZR-Erling skrev: 06 des 2017, 19:26 Har sikta meg inn på 2006-2008..det blir nok bra!
Vær oppmerksom på at det finnes noen 106hk utgaver i disse årsklassene. Sjekk kjøretøyregisteret så snart du har et reg.nr du vurderer.
Har en kamerat som kjøpte en slik i høst. Skal bistå ham utover våren for å få den reg. med 146hk
Ok, takk for tipset!
Den jeg har i kikkerten, har gått i Tyskland.

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Noen klager på lugging, (vil ha forgassere tilbake),, dette grunnet mager blanding.
Jeg tipper PCV kan være veien å gå..?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: FJR

Legg inn av Barbarozza »

Siden jeg ikke eier en, ikke har kjørt den i større grad er jeg heller ingen ekspert.

Derimot er det en sykkel jeg allikevel mener noe om, rett og slett fordi den har stått og står litt på lista over mulige kandidater.

Den har noen svakheter, jeg ville googlet FJR Weakness og også tatt en titt på en del forum i utlandet.

Som Kjellv sa så finn en riktig årsmodell. Personlig ville jeg hold meg unna alt som var eldre en siste oppgradering i 2013. Men det er nå meg, forøvrig vil vel enkelte entusiaster også være uenige i mine betraktninger.

Hva jeg har funnet ut er følgende:

Litt topptunge, tross alt designet i år 2000. Uheldig plassering av batteri på høyre side høyt på siden under styret som bidrar til dette. Dårlig design, men med et shorai eller lignende er problemet løst. Tung clutch er det noen som klager på så krypkjøring sies å bli slitsomt. Der har jeg samme problem.

Noen få er tickers, det har med oljetilførsel i ventilføringene til eksosventilene. Men dette er pre 2006 sies det og kun noen få. Dette slo ut tidlig på de som hadde problemer slik at det ikke er noe jeg tror du ville oppleve.

Noen melder om problemer med litt liten generator , noen om irr i enkelte kontakter osv. Altså helt standard greier som med vedlikehold kureres greit.

Av alt det jeg har lest er den altså med bra vedlikehold, noen enkle endringer, oppfriskning av bakdemper, bytte evt fjærer i gaffel osv en svært bra allround sykkel, kjent for holdbarhet, bra komfort. Den går også skapelig. Møtte noen i Østerrike i sommer som Polizei versjoner, det pleier å borge for brukbare sykler.

Ankepunktet mitt er vekta, tiltross for at den er den letteste av touringene i klassen. Du har tross alt 281 kg å dra på før bagasje. Synes 2013 oppgraderingen gjorde den både moderne og tiltalende. Med elektronisk demping er den visstnok særdeles kjørbar også.

Synes forskjellen er litt liten mot det jeg har, har lyst på noe lettere og helt annerledes. Lykke til, blir morsomt å se hva du velger når du kommer tilbake på to seriøse hjul igjen.
Memento mori

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Takk for alle innspill så langt. Klart skulle gjerne hatt 2013 eller nyere, men jeg ønsker å beholde BMW Z4'ern, så da blir budsjettet deretter.
Ja, det var ventilstyringene som ga etter på "tikkerne"/noen få %, men er vist ikke problem på 2006-.
Jeg liker de stadige omtalene som sier at den er av det sporty slaget! Nok ett stykke fra K1300S og ZZR1400, men, alikevel "sporty".

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av kjellv »

Ja, sporty er den. Plukk av sideboksene og toppboks, kjør kun med tankveske på dagsturer og kveldsturer så merker du ikke størrelse og vekt. Da oppleves den lett og leken når du er blitt kjent med den. Jeg opplever ikke min som topptung. Manøvrering i sakte fart på brostein rundt bensinpumper er helt uproblematisk. Men man er selvfølgelig svært forsiktig ved stopp og manøvrering på grus. Den skal ikke så veldig mange grader over til siden før man må gi opp å holde den igjen, særlig hvis kjøreskoene er i fare for å skli på underlaget.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: FJR

Legg inn av Barbarozza »

Ikke for å erte Kjellv 😉 , men du skriver at det ikke skal så mange gradene over på siden før du ikke kan holde den. Det er både topptung og tung det 😁 Trøsten er at det kan som du sier avhjelpes med å ta av bagasje, pakke fornuftig og riktig.

Zzr jeg har er tung, så du må passe deg med den også, men den er mye mye bedre en Blackbirden jeg hadde før. Men sett deg på en MV Agusta Dragster som veier 167 kg så skjønner du hvorfor du blir frakjørt av små sykler på litt eleverte veier.

Som touring er den blant de beste, er bare RT 1200 som er lettere. Vekt er det jeg synes er den kjipe greia, gjelder stort sett alt , så jeg er villig til å prøve noe helt annet et år...vi får se hva en gammel kropp og hva lommebok tillater til sommeren. Har lyst å velge noe fundamentalt annerledes enn hva jeg har hatt. Og siden jeg er en mye yngre utgave av meg sjøl straks jeg sitter på to hjul innrømmer jeg at 167 kg kiler i skap hooligan inni meg.
Memento mori

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: FJR

Legg inn av Jompa »

Litt topptung sykkel er vel et minimalt problem så lenge man rekker godt ned med begge beina ?
Jeg sørger i alle fall for å holde sykkelen loddrett ved parkering og start.
Om litt høyt tyngdepunkt var et stort problem skulle mange ADV-førere havne på sida i løpet av sesongen, nesten så jeg ser for meg at de ligger strødd rundt bensinpumpene. :lol :lol :lol :lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Toppboks? Det blir det nok ikke noe av :-)

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

Da var valget tatt og kontrakt skrevet under:
FJR 1300 2006 kjørt 34k km, mørk blå med sølv striper

:yeyeye

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FJR

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 10 des 2017, 16:12 Da var valget tatt og kontrakt skrevet under:
FJR 1300 2006 kjørt 34k km, mørk blå med sølv striper

:yeyeye
Gratulerer :bb_p: !
Men... bare 34K... :-k
På 11 år og ditto sesonger på en tursykkel som denne?

Litt over 3K pr. sesong i snitt. Det var lite...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5037
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: FJR

Legg inn av FredrikE24 »

På motorsykkelturene jeg er med på, så er det en del BMW-boxere. Jeg får litt inntrykk av at boxerne er litt tunge å "flicke" på når jeg hører praten går om sykkelkjøring. Er det tilfelle på FJR og Blackbird også?
Jeg ser jo for meg at BMWs Flying Brick design gjør sitt med å bidra til lavt tyngdepunkt i det minste til tross for fort 300kg med full tank.
Å få på en passasjer eller fulle sidekofferter og to brett pils på bagasjebærern merker man i grunn svært lite til.. :-k

En kompis har V-twin, han har et ganske kraftig venstre lår i forhold til det høyre ettersom den er så tung å få av støtta :roll

ZZR-Erling

Re: FJR

Legg inn av ZZR-Erling »

R1150R -05 svingte bra den, men den hadde en "seig" motorkarakteristikk uten noe på topp, og ikke så presis som jeg er vant til, men som sagt, den svingte ålreit.

Har nå vært igjen x*100 000km og:
GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, SV1000S, K1200S, ZZR1400, K1200S nr 2 ja, Tiger 800, GSX1400, ZZR1400 nr 2 ja, K1300S, R1150R og nå FJR1300 :yeyeye

3 på topp: K1300S, ZZR1400, K1200S....YZF1000R var ganske presis å kjøre, VF1000F wobblet mye, likeså CB11000F, VF500F2 var morsom, FJ1100 var også bra, ZX6R var bra, ZZR1400 08 var morsom og bra

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: FJR

Legg inn av Kjellrf »

Gratulerer! Er et bra valg.
Var innom Asker MC-klubb forrrige året, tror det var ca 13 x FJR1300'er der, samtidig...
Mange som liker å kjøre langtur der.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar