Ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

Visirbytte på Shoei er blant de aller enkleste og raskeste. Bytter uten verktøy eller løse deler/skruer.
Tok for morro skyld tiden nå:
Visir av:3 sekunder.
Visir på: snaut 6 sekunder.

Enkle visirskift anser jeg som en fin fordel også ved rengjøring av hjelmen og innsiden av visiret.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ny hjelm

Legg inn av Stian87 »

Takk for tilbakemeldinger. Kjører jo en del når det er mørkt, så kommer nok til å gå for to, ett om sommeren og blankt ellers. Den siden du viste til Toven var utrolig kul, må titte litt nærmere på det. Vil tross alt se litt kul ut også 😉 liker ar folk ikke kan se trynet mitt, gir litt mystikk 😁

Noen som har erfaring med intercom til Shoei?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 22 des 2017, 22:52 Takk for tilbakemeldinger. Kjører jo en del når det er mørkt, så kommer nok til å gå for to, ett om sommeren og blankt ellers. Den siden du viste til Toven var utrolig kul, må titte litt nærmere på det. Vil tross alt se litt kul ut også 😉 liker ar folk ikke kan se trynet mitt, gir litt mystikk 😁

Noen som har erfaring med intercom til Shoei?
Du trenger ikke visir for å se kul ut. Du kjører jo Bimmer! :twothumbs:

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ny hjelm

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 23 des 2017, 02:53
Stian87 skrev: 22 des 2017, 22:52 Takk for tilbakemeldinger. Kjører jo en del når det er mørkt, så kommer nok til å gå for to, ett om sommeren og blankt ellers. Den siden du viste til Toven var utrolig kul, må titte litt nærmere på det. Vil tross alt se litt kul ut også 😉 liker ar folk ikke kan se trynet mitt, gir litt mystikk 😁

Noen som har erfaring med intercom til Shoei?
Du trenger ikke visir for å se kul ut. Du kjører jo Bimmer! :twothumbs:
:O :scratch :P

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

WikingTnT skrev: 23 des 2017, 03:58
Bjerknez skrev: 23 des 2017, 02:53
Stian87 skrev: 22 des 2017, 22:52 Takk for tilbakemeldinger. Kjører jo en del når det er mørkt, så kommer nok til å gå for to, ett om sommeren og blankt ellers. Den siden du viste til Toven var utrolig kul, må titte litt nærmere på det. Vil tross alt se litt kul ut også 😉 liker ar folk ikke kan se trynet mitt, gir litt mystikk 😁

Noen som har erfaring med intercom til Shoei?
Du trenger ikke visir for å se kul ut. Du kjører jo Bimmer! :twothumbs:
:O :scratch :P
Lett å forstå at du klør deg i hue.
For å hjelpe deg litt; Bimer-ister bruker trolig speilvisir for å skjule sin identitet. Årsaken kan være skam, flauhet eller muligens sjenanse(men det tror jeg ikke). De som kjører med potta på feil side har trolig et multi-problem :lol :vs :twothumbs:

Til mine Shoei har jeg kjøpt 50/50 kinavisirer og originale Shoei. Kinavisirene er i mine øyne akkurat like bra, de holder like lenge, den optiske kvaliteten er upåklagelig og passformen er perfekt. Prisen er under halvparten av Shoei og de kommer portofritt og under momsgrensa på Ebay. Jeg vet ikke lengre hvilke av mine visirer som er Shoei og Kina.
En "knekktest" av originalt og kina (begge optisk utslitt) viste at de sprekker og knekker på samme måte.

Toven

Re: Ny hjelm

Legg inn av Toven »

Du har øvd mye Cannon! :D

Syntes det er litt køddent, men har vel bare tatt av visiret tre ganger. Vant til AGV mekanismen som er superenkelt.

Hadde kinavisir på AGV hjelmen og det funket, men originalt Shoei er imo utrolig mye bedre optisk. Men vurdering man selv får ta.

Det blue iridium ser ikke ut som at trynet blir skjult noe særlig, men ute i sola og litt avstand så kan man ikke se inn :knegg

Ser det koster isj 300kr for kinavisir. For ta å kjøpe et for moro skyld en gang senere :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny hjelm

Legg inn av cannon »

Toven skrev: 23 des 2017, 11:30 Du har øvd mye Cannon! :D

Syntes det er litt køddent, men har vel bare tatt av visiret tre ganger. Vant til AGV mekanismen som er superenkelt.

Hadde kinavisir på AGV hjelmen og det funket, men originalt Shoei er imo utrolig mye bedre optisk. Men vurdering man selv får ta.

Det blue iridium ser ikke ut som at trynet blir skjult noe særlig, men ute i sola og litt avstand så kan man ikke se inn :knegg

Ser det koster isj 300kr for kinavisir. For ta å kjøpe et for moro skyld en gang senere :)
Neida, ikke øvd. Men har skiftet mange ganger :-) Skifter mellom klart og mørkt og kjører uten pinlock-visiret når det ikke trengs. Antar at forskjellen mellom AGV og Shoei er ubetydelig. Det handler vel om hva man har fått inn i fingrene etter noen få skift.
Speilvisir/iridium er vel mest for utseende, og de er gjerne ekstra utsatt for synlige riper. Jeg holder meg til sotet og klart.

Håper ikke profilbildet ditt er et resultat av frustrerende visirskift...... :crazy:

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny hjelm

Legg inn av mekkern »

Synes klart visir er greit nok.men bruker "værnesolbriller" på dagtid ofte i kombo med solvisiret i shuberten der jeg har tapet toppen for å få en funksjon som solskjerm i bilen.
når det mørkner tar jeg bare av meg solbrillene...
er ikke så lekker at jeg må skjule meg for andre, men heller ikke så støgg at jeg må gjemme meg for å unngå ulykker... :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Ny hjelm

Legg inn av Grendel »

På min Schubert-hjelm har jeg oppdaget at glasset har blitt litt ripete. Det er bare vanlig klart med er anitdugg deksel innenfor. (solskjerm er inne i hjelmen og bikkes opp og ned etter behov).

Jeg har aldri tatt visiret av, men ettersom det er blitt noen riper, er dette noe som kan poletes? Eller må det byttes?

8
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av kjellv »

Grendel skrev:På min Schubert-hjelm har jeg oppdaget at glasset har blitt litt ripete. Det er bare vanlig klart med er anitdugg deksel innenfor. (solskjerm er inne i hjelmen og bikkes opp og ned etter behov).

Jeg har aldri tatt visiret av, men ettersom det er blitt noen riper, er dette noe som kan poletes? Eller må det byttes?

8
Polering nytter nok ikke. Dette er plast og slites fort. Jeg bytter ca annenhver sesong, altså ca hver 15000 km. Det er da enorm stor forskjell på sikten når jeg tar i bruk nytt visir.
Husk å bestille visiret til riktig hjelm og til riktig skallstørrelse. Bestill også ny pinlock som passer til akkurat riktig hjelm/visir..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Polering av plast er i teorien mulig. Dette gjøres på billykter rundt om med godt resultat, men den harde plasten som brukes der er nok en del tykkere og tåler mer juling enn et hjelmvisir som er ganske tynt.

Å fjerne "riper" er nok uansett vanskelig fra plast, men det som ofte gjøres med billykter er at man fjerner matt overflate som kommer etter lang tids bruk. Dette er ikke riper men kun oksidering fra solen etc.

Å polere plast kan også være litt skummelt grunnet varmen som utvikles ved maskinpolering. Har selv opplevd og smelte lykteglass ved polering.

Så jeg tror heller jeg ville brukt tiden på andre ting og heller kjøpt nytt visir. Derimot kan jeg anbefale en lett polering samt voksing av visiret før en langtur. Lettere og holde rent og vannet preller fortere av :)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Ny hjelm

Legg inn av Grendel »

Når du nevner det med regn som preller av, så har jeg merket at det gikk lettere av før. Var selvfølgelig usikker på om jeg kunne huske riktig, men jeg gjorde nok det...

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ny hjelm

Legg inn av Stian87 »

Da landet jeg ny hjelm i går, fikk et tilbud fra mcoslo som var meget bra.

Takk for all god hjelp her inne! Valget falt på Shoei Gt-Air mattsvart, slang med spectra blue visir for solskinssdagene som jeg håper det kommer mange av fremover
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Toven

Re: Ny hjelm

Legg inn av Toven »

Grattis med den, super hjelm :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ny hjelm

Legg inn av Stian87 »

Toven skrev: 12 jan 2018, 14:41 Grattis med den, super hjelm :)
Tusen takk! Tror jeg blir veldig fornøyd :D bruker du noen form for intercom på din forresten?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar