Cafe racer og regler

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Phw
Innlegg: 3
Registrert: 18 des 2017, 11:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Cafe racer og regler

Legg inn av Phw »

Hei

Takk for medlemskap :thumleft
Jeg har lest og søkt og har funnet litt der og litt der men fikk ikke helt informasjon og oppsummere hva jeg har funnet og forstått riktig

Målet er å bygge om en cafe racer:

Å importere en veteran mc (over 30 år) til Norge MÅ være en hel mc (originale, evt annen type rundt enn firkant blinklys/annet type sete feks fra 2 sete til en vil skape problem) men hva med uten kåpe ? Og ikke som bevaringsverdig og betaler avgifter på ca 3500kr. bevaringsverdi= original kosmetisk og mekanisme.
kan man starte med prosjekt å bygge om?

Norsk sykkel: bør man ha skilt på før man bygger om?

Spesielt med cafe racer er at man kutter en del bak ramme, så er det ulike meninger her om det er OK hos bt eller ikke. Finnes det evt dokumentasjon på det? Og hvor mye man kan kuttes ?

Tror det er mange som lurte veldig på det og på grunnen av det står drømmen i støvet og medlemskap vekst går sakte :D

Håper på positivt svar :thumleft
Takk for lesing

Mvh Pål som ønsker å starte med prosjekt :yeyeye

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Cafe racer og regler

Legg inn av cannon »

Ikke like lett å skjønne alt som står i din post.
Hvis du skal få en ombygd sykkel godkjent så er det lurt å lage en plan, avtale møte med SVV og få planen godkjent på forhånd. Da unngår du overraskelser.
For mer inngående tips så anbefaler jeg en Caferacer-gruppe på FB. Det er flere av dem, befolket med svært oppegående bygge-folk.
Anbefaler "Norwegian Cafe Racer & Custom"

Det har lett for å bli mye Custom og lite Cafe i mine øyne, men det er jo opp til den enkelte. Caferacer er opprinnelig "ung-guttens" mc-prosjekt (i England/usa), der målet var å få gamle sykler, gjerne arvet av far/bestefar til å nå en fart på 100 miles (eller "the ton").
Se for eksempel denne. "The ton" omtales som "a badge of honour" (ca 5 minutter ut i klippet):
https://www.youtube.com/watch?v=1J_OVRn03r8

I dag kjøper mange massevis med dyre customdeler og bygger "caferacer" som noe helt annet enn den opprinnelige caferaceren egentlig var.
Mitt prosjekt er "cheap and low-cost", men fryktelig moro :-) Anbefales !!!

Phw
Innlegg: 3
Registrert: 18 des 2017, 11:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Cafe racer og regler

Legg inn av Phw »

Hei cannon
Takker for svaret. Ja jeg forstod hva cafe racer er for noe, og ønsker å oppfylle disse i nyere modell. Maks 80-85 modell der det er fortsatt rett hmm hva kalles man det, seter og tank som ser rett ut.
Jeg regnet med at folk kan få problem med å forstå hva jeg skrev. Pga grønn på den områder. Håpet på at det finnes en tråd som er faste på siden der man beskriver hva som er tillatt med å kutte rammer i bakerst.
Forstod jeg rett så er det gråsone når det gjelder å importere en eldre mc fra feks Sverige så å gjøre om til CR? Pga bevaringsverdi har vis regler for å forby å forandre kosmetisk for å si det sånn...
Ja det er lurt å lage en plan med svv tenker jeg...

Phw
Innlegg: 3
Registrert: 18 des 2017, 11:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Cafe racer og regler

Legg inn av Phw »

Hei cannon
Takker for svaret. Ja jeg forstod hva cafe racer er for noe, og ønsker å oppfylle disse i nyere modell. Maks 80-85 modell der det er fortsatt rett hmm hva kalles man det, seter og tank som ser rett ut.
Jeg regnet med at folk kan få problem med å forstå hva jeg skrev. Pga grønn på den områder. :redface Håpet på at det finnes en tråd som er faste på siden der man beskriver hva som er tillatt med å kutte rammer i bakerst.
Forstod jeg rett så er det gråsone når det gjelder å importere en eldre mc fra feks Sverige så å gjøre om til CR? Pga bevaringsverdi har vis regler for å forby å forandre kosmetisk for å si det sånn...
Ja det er lurt å lage en plan med svv tenker jeg...

Svar