NY Triumph 1200 Tiger 2018

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Tiger-1200-XC-1.jpg
Ser ut som at det blir ny sykkel for 2018 sesongen også...... Siste sesong ble den siste for 1290 SA,n (i alle fall for denne gangen).
Denne sykkelen er helt RÅ på alle områder, men ble noe sliten i rumpa og beina etter 40-50 mil(eller 6-7 timer i salen).
Da det har blitt fokus på mer og mer langtur for min del, og 80-90 % på asfalt, så er jeg blir mer opptatt av komfort fremfor spenst og ytelse. Tok en runde sent i høst, og prøvekjørte alle de aktuelle modellene i klassen. Alle er "super-produkter", og det er vanskelig å velge blant alle disse flotte herlige adventure syklene.
Likevel, en må du velge, og for meg og mine 195 cm og 95 kg, så var det ingen tvil. Her var det Triumph 1200 Explorer XCA som svarte best til forventningene. Komfort-messig helt overlegen, og en FRYD å kjøre. Ikke spensten og brutaliteten til KTM,n, men likevel krefter nok i massevis. Dermed ble det en sånn. Men jeg var nok likevel litt for rask på labben....???
I år er den kommet med 100 nye oppdateringer, og blitt 11 kg lettere, samt at den unektelig ser slankere og smidigere ut også.
TFT skjerm, keyless, LED lights all over, tykkere polstret sete(m varme), quick shift, samt lys i alle bryterne er noe av forbedringene.
Med 141 hk, så er ikke dette noe sinke heller :twisted Faktisk den sterkeste og kraftigste adventure sykkelen med kardang drift :thumleft
Fortsatt en tung sykkel(247 kg), men klarer seg likevel utmerket på de fjellveiene jeg er ute på innimellom. Ute i løse terrenget er jeg ikke uansett med en så stor sykkel. Men humpete traktorveier og små bekker er ingen utfordring for denne :D
Så da er det vel bare å klemme til :twothumbs:
Det koster å bytte sykkel, men da får,n legge seg i sæla,n, og jobbe litt ekstra overtid for å sette det ut i live.
Litt karusell må vi unne oss å kjøre før vi legger oss i grava :knegg
Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av kvase »

Ser ut som en flott mc .-Knall farge å - Gratulere med oppgradering fra 2017 til 2018 :thumleft :-k
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Takk for det :D
Håper å kunne lande på denne en stund da...... Har ikke råd til dette i lengden vettu :-k
Ser du er fra Arendal.. Mye fine småveier og tettsteder innenfor byen din, Herefoss, Froland, Nelaug, Åmli osv....
Kjørte gjennom der tidligere i år, på hjemtur fra Suleskarveien. Absolutt å anbefale :thumleft

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av WikingTnT »

Forfriskende å se annet enn GS/Ktm - klem te :thumleft
Tror flere har godt av å prøve flere alternativer før kjøp - har inntrykk av at mange følger strømmen ;) og ikke minst de skal ha en forhandler/verksted max 1km fra der de bor - aller helst i sokkelen på huset :P

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av kvase »

BAJAZZ Der har jeg kjørt mye å mange flere steder ble litt over 17000 km bare med KTM 1090R fra ca 15 juni og frem til 11 desember tror jeg siste turen ble - Noe er fra dokumentert noe ikke https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

@BAJAZZ:
Regner med at du har "klemt til" og signert kontrakt for ny-ny Triumph 1200?
I så fall, gratulerer så mye :bb_p: !

Jeg har vært en smule skeptisk til Explorer/1200 modellen etter å ha lest om flere tilfeller av motor- og kardangproblemer på første generasjon, som jeg sterkt vurderte da jeg endte opp med Moto Guzzi Stelvio i stedet. Et opplagt valg for meg den gangen i 2012. Prøvekjøringsrminnet med Exploreren forsvant som dugg for solen etter få hundre meter testtur på Stelvio'en. Så ingen anger på det kjøpet, men tidvis anger i ettertid etter at jeg solgte den til fordel for KTM'en jeg har nå.

Men nå synes jeg faktisk Exploreren/1200 modellen har gjort noen endringer, også utseendemessig, som gjør den til et nysykkelalternativ jeg kommer til å bruke litt tid før sesongsstart til å vurdere som mulig neste sykkel.

Det er ikke utenkelig med sykkelbytte i 2018. Som en aldri så liten oppmerksomhet til seg selv når 60-års målstreken passeres i juni...? :crazy: :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Joachim »

Jeg har en 2012 launch model, nå kjørt 92000 km. En simmerring i kardangen skapte litt bry en stund. Hele bakre del av kardangen skiftet på garanti. Det er eneste jeg har hatt ut over vanlig service. Motortrøbbel er ukjent, noen ytterst få av de første fikk nye topper, ellers knapt noe. Når min en gang skal skiftes er jeg ikke i tvil: ny Triumph. Forrige Triumphen til fruen gikk 97000 før hun skiftet til Tiger Sport.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

Joachim skrev: 30 des 2017, 20:33 Jeg har en 2012 launch model, nå kjørt 92000 km.

Forrige Triumphen til fruen gikk 97000 før hun skiftet til Tiger Sport.
Høres bra ut!
Jeg hadde jo en Triumph 1050 i sin tid og har snust litt på Sport'en også... ;) .
Synes dette er blitt en god del bedre enn den jeg hadde. Delikat enarmssving, bedre lykter og en vellykket all over makeover :twothumbs: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Joachim skrev: 30 des 2017, 20:33 Jeg har en 2012 launch model, nå kjørt 92000 km. En simmerring i kardangen skapte litt bry en stund. Hele bakre del av kardangen skiftet på garanti. Det er eneste jeg har hatt ut over vanlig service. Motortrøbbel er ukjent, noen ytterst få av de første fikk nye topper, ellers knapt noe. Når min en gang skal skiftes er jeg ikke i tvil: ny Triumph. Forrige Triumphen til fruen gikk 97000 før hun skiftet til Tiger Sport.
Godt å høre Joachim :D
har også selvfølgelig snakket med flere ryttere av 1200 Explorer,n(nå heter den bare Tiger 1200), og felles for dem alle er at de har vært svært fornøyde. Man gjør seg jo gjerne litt Research når man er potensielt interessert i en ting, og hører litt rundt seg. Men fornøyd var jo jeg med KTM,n også, men etter å ha prøvekjørt Tiger,n fikk jeg liksom ikke helt fred med meg selv. Komforten var overbevisende bedre, og kjøreegenskapene fullt på høyde. Måtte bare bytte!
Og den er vanvittig sterk. Så og si umulig å kvele. Her kan du ligge mellom 2000-6000 omdreininger, krefter og akselerasjon i massevis, uten å anstrenge sykkelen. Jevn og fin i hele registeret, og herlig LYD :twisted Kan selvfølgelig dra den videre også, men over 6000 omdreininger, så var KTM,n merkbart hissigere, men mye mer vibrerende og rykkete.
Uansett var det totalvurderingen som avgjorde byttet, og jeg har ikke angret en dag. Kjenner en mer "fornøyd-følelse" med Triump,n enn med KTM,n, og har også et inntrykk av at kvaliteten er et hakk over. Har også roet ned "raptus-kjøringa" litt, og fått en noe roligere kjørestil med åra :P
Har forresten en Triumph til i stallen, en Street Scrambler 900. Morsom lett liten sak, som får smilet frem under alle omstendigheter :yeyeye

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

Kjapt spørsmål til Explorer 1200 eiere:
Hva ligger servicekostnadene på, sånn omtrent?

Husker fortsatt at jeg ble overrasket over hvor kostbar 1050'en var å serve...
Og må si jeg er overrasket over servicekostnadene på KTM i forhold.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av ZZR-Erling »

Kul motor!

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

håper dem ikke er verre enn på KTM,n, jeg betalte over kr 3000 for førstegangsservice på 1290,n(CBP. Skien) :O
Scrambleren var på kun kr 1700, men det er jo en mye mindre avansert sykkel,
På 2017 Tigern vet jeg ikke helt, for der fikk jeg det med i prisen da jeg handlet den.
Kan jo være forskjell fra forhandler til forhandler også :sk?
Classic på Sem går i alle fall for å være rimelige og greie :thumleft
Skal undersøke nærmere.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 30 des 2017, 22:53Kul motor!
Jo'a...
selv om den har en sylinder for mye... :P :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 30 des 2017, 22:59
ZZR-Erling skrev: 30 des 2017, 22:53Kul motor!
Jo'a...
selv om den har en sylinder for mye... :P :crazy:
...men den har litt sånn Porschelyd!

Svar