NY Triumph 1200 Tiger 2018

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Tiger-1200-XC-1.jpg
Ser ut som at det blir ny sykkel for 2018 sesongen også...... Siste sesong ble den siste for 1290 SA,n (i alle fall for denne gangen).
Denne sykkelen er helt RÅ på alle områder, men ble noe sliten i rumpa og beina etter 40-50 mil(eller 6-7 timer i salen).
Da det har blitt fokus på mer og mer langtur for min del, og 80-90 % på asfalt, så er jeg blir mer opptatt av komfort fremfor spenst og ytelse. Tok en runde sent i høst, og prøvekjørte alle de aktuelle modellene i klassen. Alle er "super-produkter", og det er vanskelig å velge blant alle disse flotte herlige adventure syklene.
Likevel, en må du velge, og for meg og mine 195 cm og 95 kg, så var det ingen tvil. Her var det Triumph 1200 Explorer XCA som svarte best til forventningene. Komfort-messig helt overlegen, og en FRYD å kjøre. Ikke spensten og brutaliteten til KTM,n, men likevel krefter nok i massevis. Dermed ble det en sånn. Men jeg var nok likevel litt for rask på labben....???
I år er den kommet med 100 nye oppdateringer, og blitt 11 kg lettere, samt at den unektelig ser slankere og smidigere ut også.
TFT skjerm, keyless, LED lights all over, tykkere polstret sete(m varme), quick shift, samt lys i alle bryterne er noe av forbedringene.
Med 141 hk, så er ikke dette noe sinke heller :twisted Faktisk den sterkeste og kraftigste adventure sykkelen med kardang drift :thumleft
Fortsatt en tung sykkel(247 kg), men klarer seg likevel utmerket på de fjellveiene jeg er ute på innimellom. Ute i løse terrenget er jeg ikke uansett med en så stor sykkel. Men humpete traktorveier og små bekker er ingen utfordring for denne :D
Så da er det vel bare å klemme til :twothumbs:
Det koster å bytte sykkel, men da får,n legge seg i sæla,n, og jobbe litt ekstra overtid for å sette det ut i live.
Litt karusell må vi unne oss å kjøre før vi legger oss i grava :knegg
Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av kvase »

Ser ut som en flott mc .-Knall farge å - Gratulere med oppgradering fra 2017 til 2018 :thumleft :-k
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Takk for det :D
Håper å kunne lande på denne en stund da...... Har ikke råd til dette i lengden vettu :-k
Ser du er fra Arendal.. Mye fine småveier og tettsteder innenfor byen din, Herefoss, Froland, Nelaug, Åmli osv....
Kjørte gjennom der tidligere i år, på hjemtur fra Suleskarveien. Absolutt å anbefale :thumleft

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av WikingTnT »

Forfriskende å se annet enn GS/Ktm - klem te :thumleft
Tror flere har godt av å prøve flere alternativer før kjøp - har inntrykk av at mange følger strømmen ;) og ikke minst de skal ha en forhandler/verksted max 1km fra der de bor - aller helst i sokkelen på huset :P

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av kvase »

BAJAZZ Der har jeg kjørt mye å mange flere steder ble litt over 17000 km bare med KTM 1090R fra ca 15 juni og frem til 11 desember tror jeg siste turen ble - Noe er fra dokumentert noe ikke https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

@BAJAZZ:
Regner med at du har "klemt til" og signert kontrakt for ny-ny Triumph 1200?
I så fall, gratulerer så mye :bb_p: !

Jeg har vært en smule skeptisk til Explorer/1200 modellen etter å ha lest om flere tilfeller av motor- og kardangproblemer på første generasjon, som jeg sterkt vurderte da jeg endte opp med Moto Guzzi Stelvio i stedet. Et opplagt valg for meg den gangen i 2012. Prøvekjøringsrminnet med Exploreren forsvant som dugg for solen etter få hundre meter testtur på Stelvio'en. Så ingen anger på det kjøpet, men tidvis anger i ettertid etter at jeg solgte den til fordel for KTM'en jeg har nå.

Men nå synes jeg faktisk Exploreren/1200 modellen har gjort noen endringer, også utseendemessig, som gjør den til et nysykkelalternativ jeg kommer til å bruke litt tid før sesongsstart til å vurdere som mulig neste sykkel.

Det er ikke utenkelig med sykkelbytte i 2018. Som en aldri så liten oppmerksomhet til seg selv når 60-års målstreken passeres i juni...? :crazy: :prop:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Joachim »

Jeg har en 2012 launch model, nå kjørt 92000 km. En simmerring i kardangen skapte litt bry en stund. Hele bakre del av kardangen skiftet på garanti. Det er eneste jeg har hatt ut over vanlig service. Motortrøbbel er ukjent, noen ytterst få av de første fikk nye topper, ellers knapt noe. Når min en gang skal skiftes er jeg ikke i tvil: ny Triumph. Forrige Triumphen til fruen gikk 97000 før hun skiftet til Tiger Sport.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

Joachim skrev: 30 des 2017, 20:33 Jeg har en 2012 launch model, nå kjørt 92000 km.

Forrige Triumphen til fruen gikk 97000 før hun skiftet til Tiger Sport.
Høres bra ut!
Jeg hadde jo en Triumph 1050 i sin tid og har snust litt på Sport'en også... ;) .
Synes dette er blitt en god del bedre enn den jeg hadde. Delikat enarmssving, bedre lykter og en vellykket all over makeover :twothumbs: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Joachim skrev: 30 des 2017, 20:33 Jeg har en 2012 launch model, nå kjørt 92000 km. En simmerring i kardangen skapte litt bry en stund. Hele bakre del av kardangen skiftet på garanti. Det er eneste jeg har hatt ut over vanlig service. Motortrøbbel er ukjent, noen ytterst få av de første fikk nye topper, ellers knapt noe. Når min en gang skal skiftes er jeg ikke i tvil: ny Triumph. Forrige Triumphen til fruen gikk 97000 før hun skiftet til Tiger Sport.
Godt å høre Joachim :D
har også selvfølgelig snakket med flere ryttere av 1200 Explorer,n(nå heter den bare Tiger 1200), og felles for dem alle er at de har vært svært fornøyde. Man gjør seg jo gjerne litt Research når man er potensielt interessert i en ting, og hører litt rundt seg. Men fornøyd var jo jeg med KTM,n også, men etter å ha prøvekjørt Tiger,n fikk jeg liksom ikke helt fred med meg selv. Komforten var overbevisende bedre, og kjøreegenskapene fullt på høyde. Måtte bare bytte!
Og den er vanvittig sterk. Så og si umulig å kvele. Her kan du ligge mellom 2000-6000 omdreininger, krefter og akselerasjon i massevis, uten å anstrenge sykkelen. Jevn og fin i hele registeret, og herlig LYD :twisted Kan selvfølgelig dra den videre også, men over 6000 omdreininger, så var KTM,n merkbart hissigere, men mye mer vibrerende og rykkete.
Uansett var det totalvurderingen som avgjorde byttet, og jeg har ikke angret en dag. Kjenner en mer "fornøyd-følelse" med Triump,n enn med KTM,n, og har også et inntrykk av at kvaliteten er et hakk over. Har også roet ned "raptus-kjøringa" litt, og fått en noe roligere kjørestil med åra :P
Har forresten en Triumph til i stallen, en Street Scrambler 900. Morsom lett liten sak, som får smilet frem under alle omstendigheter :yeyeye

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

Kjapt spørsmål til Explorer 1200 eiere:
Hva ligger servicekostnadene på, sånn omtrent?

Husker fortsatt at jeg ble overrasket over hvor kostbar 1050'en var å serve...
Og må si jeg er overrasket over servicekostnadene på KTM i forhold.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av ZZR-Erling »

Kul motor!

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

håper dem ikke er verre enn på KTM,n, jeg betalte over kr 3000 for førstegangsservice på 1290,n(CBP. Skien) :O
Scrambleren var på kun kr 1700, men det er jo en mye mindre avansert sykkel,
På 2017 Tigern vet jeg ikke helt, for der fikk jeg det med i prisen da jeg handlet den.
Kan jo være forskjell fra forhandler til forhandler også :sk?
Classic på Sem går i alle fall for å være rimelige og greie :thumleft
Skal undersøke nærmere.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 30 des 2017, 22:53Kul motor!
Jo'a...
selv om den har en sylinder for mye... :P :crazy:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 30 des 2017, 22:59
ZZR-Erling skrev: 30 des 2017, 22:53Kul motor!
Jo'a...
selv om den har en sylinder for mye... :P :crazy:
...men den har litt sånn Porschelyd!

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Jompa »

ZZR-Erling skrev: 30 des 2017, 23:57
AJ skrev: 30 des 2017, 22:59
ZZR-Erling skrev: 30 des 2017, 22:53Kul motor!
Jo'a...
selv om den har en sylinder for mye... :P :crazy:
...men den har litt sånn Porschelyd!
Nå, enkelte andre vil si ett cylinder for lite, gratulerer med ny sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2669
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Olav K »

Servicekostnader?
Nå har jeg ikke full oversikt, siden jeg fikk motorhavari på StorTigern min i sommer (2017 mod. tatt ut høsten '16)
Så jeg har ikke tatt 16000 service på motoren enda.
Mener 1.gangsservicen var veldig billig, (den har jeg tatt to ganger nå, i og med jeg fikk ny motor.)
Men det er ingen lettskrudd sykkel, er mye som må demonteres for å komme til f.eks toppene for ventilsjekk/justering.
Hovedservice på 32000 km oppveier litt mtp på kostnader.
En liten epost til butikken/verkstedet vil nok gi et greit svar på dette med servicekost.

MIN egen konklusjon etter 1,5 sesong på StorTiger er at den er komfortabel for to, men orginalsalen er elendig.
(Forbedret på '18 mod)
Den er tung å håndtere stillestående, og den er topptung, og enda verre topptung med passasjer/bagasje.
Veldig stabil sykkel på elendig asfalt, den "spiser" langsgående sprekker, telehiv og annen moro.

Den går godt nok, men heller ikke mer.

Etter å ha kjørt endel BMW GS 1200 på seinsommeren i år, TROR jeg at jeg hadde valgt annerledes om jeg stod med penga i handa og skulle valgt ny sykkel.

Nå er jo den nye Tigern seriøst oppgradert da, og slanket 10-11 kilo. Og vekten har de fjernet på nedre halvdel av sykkelen, så i teorien er den nå prosentvis enda mer topptung.
Men om det har noe å bety i praksis gjennstår å se, jeg har jo ikke prøvekjørt enda... men jeg skal, såsnart butikken lar meg få lov :)
(Stoler ikke på presseomtale, journalister tør ikke skrive noe negativt, i frykt for å ikke bli invitert til neste lanseringsrunde i Spania/Portugal eller en annen destinasjon på sørlige breddegrader)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av AJ »

En 2012 mod. med 92K på telleren og en 2017 mod. med motorhavari før 16K kjørte km... :-k
Ujevn kvalitet?
Har dessverre lest og hørt om flere problemtilfeller enn suksesshistorier om langt på vei problemfrie Explorer sykler med høy km.stand.
Det virker som at Triumph lyktes langt bedre med den skuddsikre 1050 motoren enn 1215 motoren... :-k .
Motormessig var 1050 Tiger'n jeg hadde helt strålende. Ikke fullt så god med tanke på tyngdepunkt og den jeg har likt minst med passasjer og bagasje. Dette fordi passasjeren satt for høyt, noe som førte til ekstra turbulens som gjerne kom plutselig og kraftig under bestemte kjøreforhold. Originalbagasjeløsningen på 2010 modellen jeg hadde var intet mindre enn en dårlig vits. Heldigvis langt bedre på Sport modellen.

Hva gjelder tyngdepunkt og kjøring med passasjer er jeg litt redd for at 1200 Tiger'n har noe av de samme svakhetene.

Også er det dette med denne tresylindrede rekkemotoren, da... Litt for mange historier om motorproblemer til at jeg liker det, må jeg innrømme. 800 og 1050 motorene virker bunnsolide, mens 1215 motoren åpenbart har hatt sine svakheter.

Greit nok at man får ny motor om man skulle være uheldig å få motorhavari, men at slike ting skjer er ikke akkurat spesielt tillitsvekkende, for å si det sånn...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Skal visst i følge anmeldelsene være enda mer håndterbar, da de i tillegg til 11 kg vektreduksjon også har flyttet styret 20 mm nærmere rytteren. Uansett, dette er en TUNG sykkel, men selv har jeg ingen problem med å takle 2017 modellen, dette til tross for tykk grus i gårdsplassen. I praksis ikke noe merkbar forskjell fra KTM 1290 SA,n. Så da er det å håpe på at 2018 modellen svarer til forventningene :crazy:
Jeg hadde en GS på lån i 4 dager(2015 mod), og i tillegg prøvde jeg også ut en 2017 modell hos Speed i Sandefjord, men den har så langt ikke overbevist meg, selv om dette er en TOPP sykkel på de fleste områder. Fire av mine kolleger kjører denne(to av dem pensjonister nå da), og de kan ikke få fullrost dem. Så ingen tvil om at dette er et produkt i toppklassen.
Hadde noen greid å lage en sykkel med motoren til KTM, komforten til Triumph,n og allsidigheten til GS, rett og slett klonet alle disse tre, så hadde man vel hatt den "optimale" adventure-sykkelen.
Et godt råd er å ta seg god tid til å prøvekjøre alle, så får man stole på opplevelsen og magefølelsen, og velge etter dette. Kjøp den sykkelen som tilfaller deg best, og blås i hva naboen velger. Prismessig er de ikke så langt unna hverandre, så man blir verken rikere eller fattigere uansett hvem man velger. Men garanti-ordning er tydeligvis viktig :O

Denne gir et godt innblikk i oppgraderingene fra forrige modell:

https://www.youtube.com/watch?v=yNOCmWYUz7A

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av mogs »

Du har kjøpt 2017 mod men kommer til å bytte den inn til 2018 mod? Forstod jeg deg rett BAJAZZ?

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Helt riktig :twothumbs:

Blir sannsynligvis nå på nyåret. Visste ikke om den nye 18 modellen da jeg handlet, men er i dialog med forhandler nå, og fått et nytt innbyttetilbud. Gjenstår bare noen detaljer.
Uansett minst et par måneder før man får kjørt, så det er ingen bråhast.
Men kjenner virkelig at det "klør" :D

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av mogs »

Ok. Grattis igjen med enda en sykkel :). Vi får prøve å stille kløa sammen når sesongen kommer. :)

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Det gjør vi Morten :thumleft
Jeg misunner deg tilværelsen din :b_c:
Men om 3 år er det min tur :cheers , - og da kjører jeg kanskje GS jeg også :P
GODT NYTT ÅR til deg og dine, så kaster vi loss til våren :twothumbs:

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2669
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av Olav K »

Det skal sies at motorhavariet mitt, var såpass spesielt iflg Triumph, at de ville ha motoren tilbake til fabrikken for å undersøke den. Derfor fikk jeg (tilslutt) ny motor. Triumph insisterer normalt på å gjenoppbygge etter havari, selv om det skulle være billigere å bare bytte motor.

Utifra hva JEG har googlet og undersøkt rundt om, er ikke havari på 16-17 modeller noe problem.
det var 12-13 modeller som hadde en gjennomgående issue på toppene.

Jeg tror nok 3. generasjon er ytterligere forbedret, og det er ikke pga frykt for motorproblemer jeg KANSKJE vil velge annerledes ved neste korsvei.
BMW har lenge hatt noen veldig bra løsninger, bla quickshift (nå får jo Tigern også i fra i år) og den innebygde GPS/komputeren med scrollehjul på venstre hånt. HELT genialt.
Om når BMW har keyless rund baut, må du fortsatt bruke nøkkel på tanklokket på den nye Tigern?? Det er jo helt teit??!!

Men gleder meg til å prøvekjøre den nye Tigern, den er vel enda mer av en turtallsmaskin enn den jeg har.
GS-boksern drar mer momentant, som en diesel, og til slik kjøring JEG drømmer om, grusveier av alle slag, er det ingen ulempe.

Blir nok uansett en sesong eller to til med Tigern, da er garantien gått ut. (to år er jo litt for lite da, syns jeg)
Så får vi se hva det blir neste gang
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: NY Triumph 1200 Tiger 2018

Legg inn av BAJAZZ »

Hvordan var reaksjonen fra Triumph når havariet skjedde da? Ble du hentet med kassevogn, og tilbudt lånesykkel?
Jeg hadde også totalhavari på min KTM 1290 SA. 3 ganger faktisk :sorry Første gang bare etter to dager, innsprøytningselektronikken streiket totalt. De tilbudte seg å komme og hente sykkelen med kassevogna si. Fikk lånesykkel(KTM 1290 Super Duke, en totalt sinnsyk sykkel :twisted ), og det ble ordnet etter noen dager. Men så skjedde det samme igjen. Nok en tur med kompiser ble spolert. Men nå gikk den i alle fall på lavt turtall, så jeg fikk karret meg så vidt det var til forhandleren. Det var jo midt på sommeren, så jeg syns jo dette var veldig ergelig, og jeg var skuffet over kvaliteten, og begynte å tvile litt på driftsikkerheten til KTM. Hadde faktisk fått noen "advarsler" av GS gutta på jobben, men jeg regnet dem som subjektive, og sta som jeg er valgte jeg å overse dette :-k Men forhandleren var veldig ryddig, og det ble ny lånesykkel, Honda Africa Twin denne gangen. Artig sykkel, men det var jo ikke denne jeg hadde planlagt å dra på ferie med. Men jeg var visst ikke alene om å ha disse problemene. Hele produksjonslinja på denne modellen hadde visst noe problem på et belegg inne i bensintanken, som løsnet og pakket seg i innsprøytninga.
Etter noen uker var sykkelen på beina igjen, og jeg hadde noen måneder med problemfri kjøring. Ble mange fine turer, og jeg var imponert over ytelse og kjøreegenskaper :twothumbs: . Men jeg fikk vondt i rumpa og beina mine på turene over 50 mil.
Vel, senere på høsten streiket sykkelen igjen :O (elektronikken denne gangen), og igjen ble det lånesykkel, nok en Super Duke.
DA VAR DET NOK. Jeg sjekket markedet litt, og fikk en grei deal med en Triumph forhandler, og fikk byttet den inn i en ny Triumph 1200 Explorer, 2017. Og den har det ikke vært noe tull med så langt, men nå har jeg heller ikke så mange mila med denne da, siden jeg fikk den den sent i høst. Men jeg får ikke vondt i verken rumpe eller bein på langtur med den i alle fall, og jeg har så langt full tillit til den.
Nå kommer det jo en ny 2018 modell med 100 nye oppgraderinger, og jeg velger å bytte inn 2017 modellen med den nye.
Helt riktig, teit med nøkkel til bensinlokket når det er keyless. men nøkkelen er nå integrert i keylessbrikken som en "spring-kniv" da, så derfor er den jo med uansett. Nå er det bare å håpe på at samme nøkkel passer til sidevesker og toppboks også. Hvis ikke er det jo helt høl i hue, bortimot meningsløst.
Ulempen med dette byttet, er at man utsetter seg jo for alt av barnesykdommer da..... Alltid sårbart med en ny modell. Er ting prøvet helt fullstendig og grundig ut? Det gjenstår å se....
Skal ikke si jeg aldri kommer til å kjøpe KTM igjen, for jeg var nok uheldig, og fikk nok en ordentlig mandagssykkel. Og forhandleren gjorde alt dem kunne for å ordne opp, det skal de virkelig ha :thumleft Og savnet etter "råskapen" til motoren kommer helt sikkert til å melde seg :evil
Det eneste positive oppe i all denne elendigheten var at jeg fikk jo prøve ut litt andre sykler da, og det var jo moro :P
Uansett, Nå blir det ny Triumph, og det betyr jo ny sykkel med full garanti i minimum to år fremover. Da er det jo bare å håpe på at en ikke behøver å benytte seg av det :twothumbs:

Svar